motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door streetscreamer, 19 mrt 2013 20:24 Link


Joepvdberg schreef:voor mensen die dit probleem nogsteeds hebben..

ik heb dit tikkende geluid ook meegemaakt bij het gas geven.
dit bleek koelvloeistof te zijn wat in de motor bij de olie komt. oftewel lekke koppakking.

vervangen en verholpen.
en een lege portemonnee.



Een heel licht tikje heb ik ook meegemaakt. Kort daarna ging de onderkant van de motor open en kon ik opmaken dat de drijfstang van de 4e cilinder wat meer ruimte had omdat de krukas daar verder was versleten. Hagelnieuwe krukas erin.. en ook nieuwe olie dus.
Een tijdje geen last gehad maar toen kwam het tikje terug.
Tijdens rijden hoor ik het niet vanwege allerlei andere herrie als dubbel carburateur en rechte vertanding. Maar bij stationair draaien was het er toch wel weer.
Na een paar maandjes stalling startte de mini redelijk maar liep nogal brokkelig.
En dat werd snel erger. Het knikkerende geluid en later zelfs enorme knallen zodra de motor boven de 5000 rpm kwam. Heel veel geklooid aan de ontsteking voor dat laatste. Niets hielp. In verband met een rally aanstaand weekend heb ik daarom maar afgelopen zaterdag de kop eraf getrokken. Het plaatje hieronder verklaart voldoende denk ik zo. Vrijwel geen koelvloeistof verlies overigens. Later die dag de motor gestart en hij loopt weer als een zonnetje, en het tikje is weg! Die rotmini had me behoorlijk in het ootje genomen, maar voor de volgende keer weet ik beter....

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 08 nov 2017 21:00 Link


Hallo iedereen

Ik blaas dit topic ff wat nieuw leven in jammer genoeg.
Het gaat om het volgende.

Probleem
Ik heb rond de 40 in zen 2, 60 in zen 3 en 80 in zen 4. ook een Knikkerachtig ratel geluid in mijn motor wanneer ik hem belast, dus accelereer.
Dit had ik afgelopen Mei ook. Maar toen had ik ook een oliedruk stationair van minder dan 1 bar.

Historie
In de zomer van 2016 heb ik na een revisie, opboren en de rest, (zonder lagerschalen en kop) een heetloper gehad door verkeerde afstelling. De kop had ik gereviseerd gekocht. Daarna heb ik het blok in de herfst en winter opnieuw gereviseerd, maar ik had de lagerschalen en krukas alsnog niet mee gereviseerd, stomme fout. Nadat ik ze had vergeleken met plaatjes in de haynes dacht ik dat die nog wel goed waren. Maar na het hoge olieverbruik en veel geratel in afgelopen Meivakantie na een heen en weer rit naar Zeeland het blok voor de 3e keer uit elkaar getrokken en het deze keer volledig nogmaals gereviseerd, met lagerschalen, opboren etc. Behalve de kop.

Metingen
Dus nu heb ik een compleet gereviseerd blok, alles nieuw op de kop na.
De oliedruk nu is stationair mooi in het midden bij warme motor (na 10km rijden en later), op 50 PSI ofwel 3.45 bar en onder lading 70 PSI ofwel bijna 5 bar. Dus ik dacht mooi die ratel is opgelost, maar na 200km is ie dus terug gekomen.

Mogelijke oorzaak?
Ik denk persoonlijk dat het aan de kop licht. Dat de klepzetels versleten zijn door de heetloper.
Want er zijn nog een paar andere kwaaltjes die hierop kunnen vertaald worden.
- Veel te hoog olieverbruik, 1 liter op 1000km
- Niet geheel vlekkeloos stationair lopen, pofjes.
- Na dieselen, ondanks goed koffiebruin mengsel. Misschien kool aanslag door olie.
- Bijna rijkste afstelling, dus misschien valse lucht via zetels.
- Oliestank uit de uitlaat, maar nog niet perse een blauwe walm, alleen bij hard gas geven.

Ik heb dus vorig jaar een heetloper gehad met dit blok door verkeerde afstelling van de timing. En ik heb de klepzetels niet vervangen. Als ik in de auto zit, lijkt het geluid ook eerder van boven in het blok te komen dan onder in het blok.

Wat ga ik doen
Ik ga dit weekend een kop met kleppen en veren van mijn oude setup er terug op zetten, om te kijken of de ratel dan weg is.

Het lijkt mij na het vervangen van de lagers en het laten slijpen van de krukas zo onwaarschijnlijk dat het de drijfstanglagers zijn die ratelen.

Wat denken jullie?

Gr. Rick Willems
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door Theo van den Bogaard, 09 nov 2017 08:35 Link


kan me een dergelijk probleem herinneren bij iemand anders met 1.5 roller rockers, die liepen niet vrij bij volledige lift; ophogen van de blokjes waar de as in zit loste dit op AFAIK ...

HTH,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door hartsemaster, 09 nov 2017 10:32 Link


Echt naar dat je nogsteeds met problemen zit!
Als ik jou was zou ik de cilinderkop gewoon even wegbrengen voor controle, mogelijk zijn je kleppen een beetje krom geworden door de hitte van de warmloper.. (en is het zo minimaal dat het pas een probleem wordt bij een warme motor)

wat voor setup heb je overigens?

ik heb namelijk ook 1.5 rockers, op een 1275 SPI blok, en ik heb de klepstoters die daar in zater vervangen voor de klepstoters uit een 1000 (want die zijn iets korter). heb jij dat ook gedaan?

komt op hetzelfde neer als wat theo zegt, maar het vervangen van de klepstoters is naar mijn mening een betere oplossing dan de tuimelaaras ophogen ;)

succes (again) :(
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Delft

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 09 nov 2017 10:53 Link


Ja dat eerste ga ik eerst checken met de oude SPI kop die bij dit blok hoorde. Als de ratel dan weg is, laat ik de kop met de ratel reviseren.

Setup staat in mijn onderschrift ;), maar ik heb STD 1275 stoters en ook een SPI blok. +30 zuigers vanuit het revisiebedrijf.

Je opmerking over iets kortere klepstoters zou idd het zelfde effect hebben als wat Theo zei, de tuimelaaras iets verhogen. Wellicht is het probleem dan ook verholpen ja!

Maar is het dan niet verstandiger op 1.3 rockers er terug op te zetten?
Wordt de ratio niet juist minder als je de tuimelaaras verhoogt of de stoters vervangt door kortere?
Over hoeveel millimeter hebben we het als het gaat om verhogen van de as of kortere stoters?

Ik rijd overigens met 20W50 olie.
De ratel is er overigens ook met koude motor en wordt minder als de toeren weer hoger zijn.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 09 nov 2017 11:17 Link


Je ratio verandert niet. Het cirkelsegment wat het uiteinde van de rocker maakt blijft hetzelfde, want de hoogte van de nok bepaalt de lengte van dat segment.
Ik vraag me alleen af, -wanneer de tik komt van de tuimelaar- , of die dan tikt met het uiteind in de benedenste stand of in de bovenste stand. Als het in de onderste stand is -als de volger over de top van de nok gaat- is het dan niet een kwestie van 'binding'; dat de klepveer zijn windingen op elkaar tikken?
Heb je de tik ook als je het kleppendeksel eraf hebt? = tikt de tuimelaar tegen het deksel?
Laatst bijgewerkt door wim fournier op 09 nov 2017 11:23, in totaal 1 keer bewerkt
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 09 nov 2017 11:22 Link


Ah natuurlijk, de speling op de kleppen kun je dan regelen, maar dan zou de stelschroef van iedere tuimelaar verder uitgedraaid worden?

Ik heb zonder het kleppendeksel nog niet gechecked.
Maar voorheen liepen de tuimelaars aan, ik heb het kleppendeksel daarna uitgefreesd.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 09 nov 2017 11:52 Link


Ja, ik redeneer maar, dat met een 1.5 tuimelaar de 'slag' van de tuimelaar boven de klepsteel wat groter wordt, waardoor je klep wat verder open gaat. Als de tik voortkomt uit de grotere lag, dan komt die tik als de tuimelaar de ruststand bereikt (klep dicht) of als die in de uiterste druk stand komt; klep open. Bij klep open kan het zijn dat de klepveer schotel aantikt tegen de schotel die onder de veer op de kop ligt, of de windingen van de veer slaan dicht.
In elk geval, kan je uitproberen met een dun velletje ijzerplaat onder de dragers van de tuimelaaras, of dit genoeg effect geeft om het einde van de slag van de tuimelaar iets minder diep te maken.
Nu heb jej het over stelboutjes; ik dacht dat die 1.5 tuimelaars altijd met een 'roller' op de klepsteel drukken, zodat er geen zijdelingse druk daarop komt om te voorkomen dat de klepsteelgeleiders ovaal uitslijten.
Dat plaatijzer kan je in oplopende diktes in tiende milimeters kopen.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 09 nov 2017 13:19 Link


Oke goede info! Ik ga dat plaatijzer morgen eens proberen.

dat over het ovaal uitslijpen, dat klopt, maar ik heb juist een heetloper gehad, maar als jij er zeker van bent dat dat geen of verwaarloosbaar effect zou hebben op de zetels, en dat daar de ratel niet vandaan komt geloof ik je en zie ik de lengte van de stoters of het verhogen van de as als een meer aanneembare oorzaak.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 09 nov 2017 13:38 Link


Alleen als je kop 'loodvrij' is gemaakt zouden de klepzetels 'los' kunnen zijn geraakt bij een heet gelopen kop. Bij loodvrij maken worden de zetels uitgefreesd, waarna er 'geharde' nieuwe zetels in de gefreesde uitsparingen worden gelegd. Die losse zetels worden voordien gekoeld in stikstof, zodat ze door hun uitzetting bij het op kamertemperatuur komen zich vastzetten in de gefreesde randjes.
Als je nu losse zittingen zou hebben die tikken, dan zou dus het uitgefreesde randje geknapt moeten zijn door teveel uitzetting van de losse zetels. Kan ik me haast niet voorstellen.
Denk dat je er goed aan doet om nu eerst vast te stellen of 'iets' ophogen van de tuimelaaras de tik opheft. Heb je misschien nog ergens een setje oude voelermaatjes liggen die je voor je voor je try out kunt opofferen? Knip je drie stukjes af en stopt die onder de 'pedestals' en even proefdraaien. Zo kan je ook vaststellen hoe veel er onder moet om meteen de juiste dikte plaatijzer te kopen.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 09 nov 2017 13:43 Link


Goeie tip! ik ga er morgen avond aan beginnen, ik heb nog oude voelermaatjes liggen.

Maar waar komen de andere gevolgen dan vandaan?:
- Veel te hoog olieverbruik, 1 liter op 1000km
- Niet geheel vlekkeloos stationair lopen, pofjes.
- Na dieselen, ondanks goed koffiebruin mengsel. Misschien kool aanslag door olie.
- Bijna rijkste afstelling, dus misschien valse lucht via zetels.
- Oliestank uit de uitlaat, maar nog niet perse een blauwe walm, alleen bij hard gas geven.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 09 nov 2017 16:22 Link


Veel te hoog olieverbruik: vraag 1: heb je 'oil seals' op de klepstelen en -zo ja- zijn die misschien zo verhard dat ze het niet meer doen. Zo nee; dan loopt de olie die overvloedig aanwezig is op de kop langs de klepstelen naar beneden en verbrandt boven de uitlaatkleppen zodra die open gaan - geeft zwarte rook. En wat langs de inlaatkleppen wegzakt (is meer door zuigkracht) gaat de verbrandingskamers in zodra de klep opent en verbrandt tijdens de werkslag en geeft -samen met de waterdamp die bij de verbranding ontstaat- blauwe rook.
Vraag 2: dichten de zuigerveren nog goed af en/of zijn de olie schraapveren misschien gebroken. Bij te geringe afdichting wordt de olie op de cilinderwand naar beneden geperst. Zelfde effect krijg je wanneer de cilinderwanden 'verglaasd' zijn. Het hoon patroon is dan bedekt waardoor de wand glad is en de olie niet meer vasthoudt. Bij slechte afdichting moet je meer gas geven om dezelfde snelheid te halen, gevolg is dat de olie veel te warm wordt en er meer olie verbrandt. Je hebt dan ook een (te) hoog benzine verbruik.
Je moet ook zeker stellen dat de carter ontluchting behoorlijk werkt. Zeker als de afdichting in de cilinders niet zo best is. Je hebt dan veel 'blow by' en de druk in het carter loopt op. Dat kan zelfs zo ver gaan dat er olie lekt via het pijpje van de olie pijlstok. Zet de slang aan je mond die uitkomt op het koperen pijpje aan de voet van de carb bij het inlaatspruitstuk. Even flink blazen en voorzichtig zuigen. Je moet nauwelijks weerstand voelen en zeker geen troep in je mond krijgen. Als dit niet goed gaat, moet je de slangen inwendig reinigen en mogelijk ook de olie afscheider inwendig reinigen. Je moet me even aangeven waar die slang vn het ontvluchting systeem vandaan komt. Ik ga er zomaar van uit dat er een afscheider in het systeem zit, maar het kan zijn dat de slang rechtsreeks van het kleppendeksel komt.
Na dieselen. Wijst op te hoge verbrandingskamer temperatuur bij 'gewoon' gebruik.
Bijna rijkste afstelling. JA. Dit wijst op 'valse lucht'. Je bougies zijn (mooi) koffiebruin. Dat betekent dat het mengsel wel in orde is op 'cruise' snelheid. Weet niet hoe hard je rijdt, zeg 120 km/u = 3600 rpm. Als dan je bougies koffiebruin zijn bij bijna de rijkste afstelling, dan heb je dus een flink luchtlek in het inlaat systeem. Dat betekent dus, dat je bij 2000 rpm een (veel) te rijk mengsel hebt. Punt is, dat de lucht doorlaat voor valse lucht bij alle toerentallen hetzelfde is. Bij toenemend toerental wordt het vacuum in het inlaat spruitstuk minder diep, dus de zuigkracht voor valse lucht neemt met stijgend toerental wat af. Maar bij toenemend toerental neemt het aantal liters benodigde lucht vrijwel evenredig toe. Je moet dus alle moeren natrekken waarmee het inlaat spruitstuk op de kop zit en de moeren waarmee de carb(s) op het spruitstuk zitten. Een bekende oorzaak van valse lucht is het asje van de smoorklep van de carb die met 'ruimte' in het lichaam van de carb zit. De lucht die daar langs komt is niet voorbij de sproeier gekomen en heeft geen benzine opgenomen. Je zet dus -bij stationair toerental- de sproeier zo hoog, dat er toch genoeg benzine komt voor stationair loop.Ik ga er nu van uit dat je olie hebt in de demper van de zuiger in de carb waar de naald onder hangt. Vraagje; als je het filter er af hebt en je steekt een vinger in de strot van de carb en je licht de zuiger op en je laat hem weer los, hoor je dan een zacht tikje waarmee de zuiger weer op de brug in de carb valt? Als de zuiger niet vrijelijk op en neer gaat, zit daar je probleem. Kijk nu ook even of de pakking waarmee het filterhuis op de carb zit wel gaatjes heeft voor alle gaatjes die in de rand van de flens van de carb zitten. Via een van die gaatjes wordt de luchtdruk onder de zuiger in de carb geregeld. Er zijn pakkingen die je -niet- achterste voren kunt gebruiken, omdat dan juist dat gaatje door de pakking dicht gehouden wordt.
Vale lucht via de klepzetels kan je vergeten, dat is niet aan de orde.
Plofjes bij stationair loop is ook een teken van valse lucht, te hete eind temperatuur in de verbrandingskamer. Maar kan ook een te losse draadverbinding op de bobine zijn in het primair circuit. Even ietsje toeknijpen wanneer je deze verbinding met twee vingers kunt laten wiebelen.

Even een vraag aan de mee-lezers; ben ik nog wat vergeten jongens? Help eens even mee.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 09 nov 2017 19:53 Link


Thx voor de grote lap info, ik zal het voor mezelf even verwerken in hapbare logische stappen.

Ik merk nu wel dat ik wat verward heb wat betreft klepzetels en de oil seals. Ik dacht dat deze 1 waren. Ik denk dat de overige gebreken komen door die oil seals. dat zal alles verklaren naar mijn idee, maar nog niet de ratel.

Antwoorden op vragen:
Klepseals, verwacht ik wel te hebben. Morgen ff checken
Zwarte en blauwe rook is nagenoeg niet opmerkbaar, alleen bij hoge toeren gasgeven een blauw wolkje, eerder wittig.

De zuigerveren zijn er 1000km geleden nieuw ingezet, en niet gebroken bij het er inzetten. Ik weet bijna zeker dat ze goed zitten, maar dat zal ik zien als ik de kop eraf haal. Idem voor de cilinderwanden. Die zijn 1000km geleden opgeboord naar +30 en gehoond door een revisiebedrijf.

Ik heb een SPI blok met 2 breathers en afscheiders, deze heb ik met de laatste revisie zoveel mogelijk schoongemaakt met een tod en werken naar behoren.

Carburateur werkt naar behoren adhv je beschrijving en wordt gedempt met 10w40 olie. Ook zijn de gaatjes vrij in de pakkingen.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door Willy1, 09 nov 2017 22:52 Link


Wat betreft de valse lucht, monteer ook een vacuummeter. Deze geeft zo veel info!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door hartsemaster, 10 nov 2017 09:30 Link


ik had je onderschrift helemaal over het hoofd gezien :P

maar je zei dat het na 100km weer begon te tikken,
is 1 van de stelnokken op je tuimelaars niet gewoon los geraak ? :P

wat betreft het olieverbruik verwacht ik net als Wim de klephoedjes..
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Delft

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast