Mini Apk lambada sensor co2 afgekeurd

Mini Apk lambada sensor co2 afgekeurd

Door Davelosse, 08 aug 2012 12:02 Link

Hallo,

wie kan mij helpen mijn mini van cooper 1998 is afgekeurd.
Er is een te hoog lambada sensor en co2 geconstateerd.

Een half jaar geleden heb ik een multi point injection tuning kit en een power boost valve MPI laten installeren.
Misschien is dit de oorzaak? Alles is al gecontroleerd uitlaat, lambada sensor goed.

Heeft iemand een tip hoe mijn auto wel door de keuring komt?
Dave
(Apeldoorn)
Bog Standard
Bog Standard

Re: Mini Apk lambada sensor co2 afgekeurd

Door Peter, 08 aug 2012 14:19 Link

Lambada sensor? Lambda sensor bedoel je ;)

Hoeveel was hij te hoog? Je kunt iets winnen door je kleppen ruimer te stellen, maar niet veel.
Anders zit het zeer waarschijnlijk toch in de gedane aanpassingen... Oftewel, deze er weer afhalen. :x
____
Rover Mini 1993 - 1275 SPi Going Low
Austin Mini 1988 - 998 Red Hot turned Surf Blue
Mini IMA 1977 - Work in progress (project)
Mini Clubman 1977 - On to becoming a GTi (project)

Children are like farts: your own are just about tolerable but everyone else's are horrendous
Dr. Stuiter
Dr. Stuiter

Door Ibexx930, 08 aug 2012 16:21 Link

Wellicht een optie om de powerboost er tijdelijk af te halen. Zoals ik het begrijp gooit deze extra benzine door het injectiesysteem.

Ik neem aan dat je katalysator er nog op zit? Anders moet je deze er voor de keuring even tussen zetten.
____
Afbeelding
Stage 3
Stage 3

Door LimitedSjoerd, 10 aug 2012 13:05 Link

was je motor warm bij de keuring? een tijdje warm laten draaien helpt ook wel, werkt je motor efficienter.
____
- 1978 Mini Deluxe 1275 spi
- 1979 Mini Clubman Estate Automaat
- 1983 Mini Cabrio 1000
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Smike, 15 aug 2012 14:59 Link

Hoe actueel!!!

Bij mij vandaag, na maanden geploeter, eindeeeeeeeelijk :)\_ m'n lambda EN CO goed, vrijdag naar de keuring ermee, en weer uit de schorsing halen (immers, 7 maanden overtijd.....).

Goed, wat heb ik allemaal aangetroffen:
betreft een MPI uit '97 met zgn stage 4 kop, LCB, 1:7 tuimelaars, ICON en RC40. Vorige eigenaar had altijd "problemen" met hoog CO, maar Mini vriendelijke garage keurde het goed, bij mij dus niet in de omgeving.

Als eerste haalde ik de ICON eraf, de MAP sensor en koelwater sensor werden vernieuwd, daarna bij voormalig Rover dealer goedgekeurd, maar jaar later wederom te hoog CO!!!
Nu wilde ik het eindelijk eens echt goed hebben dus aan de slag, Sykes Pickavant ACR4 uitlezer gekocht, nieuwe thermostaat gemonteerd (verkeerde type zat erin), nieuwe lambda sensor, want historie van koelwater verlies en opgeblazen koppakkingen (kunnen die sensoren niet tegen), steppermotor vernieuwd (viel uit elkaar op Antwerpse kasseien) en throttle position sensor vernieuwd, ACR4 gaf aan dat de waarden schommelden. Vervolgens valse lucht via inlaat spruitstuk weggehaald, want vlakken waren krom door te vast aan draaien. Wat nog meer, slangetje van brandstofdruk reduceer naar inlaatspruitstuk vernieuwd (sloot niet goed af), vond ook reduceer niet werken, dus altijd vaste druk. Daarna power boost valve aangeschaft, niet voor extra vermogen, maar juist om druk eventueel te verlagen!!! De 1:7 tuimelaars vervangen voor origineel, en ten slotte ook LCB vernieuwd, want het betrof een goedkoop exemplaar, niet goed passend, en flexibel stuk lekte behoorlijk, nu een Maniflow erop.
Nu kon ik de CO instellen al naar gelang ik wilde, met ongeveer 1 tot 1.2 bar benzine druk heb ik CO tussen 0 en 0.3%.
Maar lambda nog altijd te hoog, wanneer begon dat, toen ik eens Kat verving voor nieuwe, dus oude deze week er weer op (de originele voor de Duitse markt, en dubbel in gewicht vergeleken met nieuwe), alle uitlaat fittingen afgedicht met Holts uitlaat pasta (uittrede vlak van de oude Kat is daarnaast vele malen beter dan die van nieuwe Kat), en nu net weer laten meten, lambda opeens van 1.2 terug naar 1. Met wat fine tuning van power boost valve heb ik nu CO van 0.02 en lambda van 1.01, dus dik in orde.

Wat betreft je hoge CO, verlaag je benzine druk (welke heb je nu?), staat te rijk wellicht (als al het andere in orde), wat betreft hoge lambda, lek in je uitlaat (flexibel stuk voor en na de kat, afdichtings vlakken). Uitlezen om andere punten uit te sluiten.

Benzine druk verloopt overigens ook nog eens, al naar gelang druk in je tank.
Alle vlakken, zowel inlaat als uitlaat, moeten perfect afsluiten bij de MPI's.

Succes
____
Het enige wat altijd werkt aan de MPI ben ik
MK1 Morris Cooper '63 ; MK7 Rover Mini Cooper S '97
Stage 3
Stage 3

Door Smike, 17 aug 2012 17:20 Link

Aaaaaaaargh, |:( wederom APK afkeur. Bij starten MPI vanmorgen was benzinedruk opeens 2 bar (2 dagen terug nog 1 bar), CO was niet meer redelijk te krijgen, lambda gelukkig binnen toleranties, dus dat euvel (te hoge lambda, samen met hoog CO) is verholpen (lekkende pasvlakken uitlaat systeem). Tijd voor ontstressen is er niet, vond een verstopt benzinefilter, en bij de automaterialenhandel een nieuw filter, maaaar, bij thuiskomst verkeerde draad, nu dus proberen juiste fittingen erbij zoeken. Ook nog benzinepomp checken en hopelijk volgende week weer terug de APK hel in.

Hoe vergaat het jouw MPI probleem Davelosse?
____
Stage 3
Stage 3

Door Smike, 18 aug 2012 07:53 Link

Aha, draad van brandstof filter hoort M16 (MANN WK612/2) te zijn, ik heb (wel Rover type MK612/3) M14 gekregen, straks weer de automaterialenzaak bellen.
Overigens ter aanvulling van bovenstaande reply, had ook al eerder DIS bobine vervangen plus bougie kabels in verband met ernstige corrosie op contacten. Verder ook na aanschaf een kromme stoterstang gevonden (ooit door een kanibaal de 1:7 tuimelaars verkeerd gemonteerd) en de klepsteelseals vernieuwd, uitgehard. Zoals je leest, een financiele bodemloze put die auto.
Kijk smachtend uit naar moment dat de MK1 weer de weg op kan, maar is nog altijd in gestripte conditie (plaatwerker is onlangs overleden :( )
____
Stage 3
Stage 3

Door Dennis, 18 aug 2012 12:27 Link

Ik heb hier ook zo'n onoplosbaar euvel met een Mpi (stotteren), gelukkig niet mijn auto, maar wel erg vervelend voor de eigenaar. Als alles naar behoren werkt rijden Spi's en Mpi's uitstekend, maar op het moment dat je een probleem krijgt is het einde vaak zoek.

Dennis

PS Een Mpi heeft toch een hoge druk brandstofsysteem?
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4-WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door Smike, 19 aug 2012 08:54 Link

Volgens mijn gegevens heeft SPi benzinedruk van 1,0 bar +/- 4%, en de MPi een druk tussen 1,0 en 1,3 bar +/- 0,2 bar.

Automaterialen handel had juiste benzinefilter niet in assortiment, dus met wat fitwerk nieuwe filter gemonteerd, druk voorheen ingesteld op 1 bar, nu aanwijzing van 3 bar!!!!, dus terugschroeven op power boostvalve. Voorheen stotterende motor bij optrekken op 1 bar (reed alleen goed bij 1,2b en hoger), nu vloeiend door de versnellingen, dus verschil is er degelijk (pomp in ander werkgebied). Ook is drukval minder na afzetten contact (voorheen 0,5 bar, maar binnen tolerantie van 0,7 bar, nu 0,2 bar).

Morgen weer naar garage om CO te checken. Zou het zo simpel zijn, verstopt filter? Ik hoop het. Elke 40.000 km zou filter vernieuwd moeten worden, hier zit het geval denk ik van fabriek nog in (150.000 km).
____
Stage 3
Stage 3

Door Dennis, 19 aug 2012 14:25 Link

Ik kan het mis hebben, maar volgens mijn info is het minimaal 2,4 bar op de brandstofrail voor een Mpi. De waarde voor de Spi klopt wel. Er zitten overigens ook verschillende brandstofpompen in de tanks van respectievelijk een Mpi (max. 3,2 bar)en een Spi (max. 1,2 bar).

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4-WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door Smike, 21 aug 2012 20:01 Link

Er is inderdaad nogal wat verschil tussen diverse documentatie. De door mij opgegeven waarden komen uit Haynes, maar ik lees ook in Rover MEMS publicatie over 2,5 bar, terwijl op stationair toerental de druk 0,5 bar lager is door het vacuum van spruitstuk (via slangetje op brandstofreduceer).
In mijn situatie houdt motor licht in boven 5000 rpm met druk van 1 bar, boven 1,3 bar geen haperingen, maar boven 1,5 bar loopt motor te rijk, dus Haynes verhaal klopt wel ongeveer.

Verder gisteren toch weer te maken gehad met variatie in druk, dus toch verder onderzoek nodig (pomp, terugslagklepje, koolfilter en alle leidingen....)
____
Stage 3
Stage 3

Door Smike, 23 aug 2012 15:07 Link

OK, weer bezig geweest, vond dat fuel trap (ontluchting tank) een kant op werkt, en dat was nl. van koolstoffilter (linksvoor) naar benzinetank toe. Hoe kunnen benzinedampen dan via koolstoffilter naar motor worden afgezogen?? Diverse MPI foto's op internet vergeleken, en slangetjes waren correct aangesloten. Maar hierdoor bouwt zich wel een flinke druk op in tank bij stationair en stilstand, hierdoor ging benzinedruk een eigen leven leiden. Koolstoffilter is overigens van vroege serie bij mij (t/m '97), latere typen hadden er bovenop een fuel trap (bij tank misschien dan niet?). Heb nu als test slangetjes omgewisseld, en benzinedruk blijft mooi constant. Maar ja, het hoort niet, dus.

Voorheen ontlastte druk zich bij openen tankdop, nu niet meer.
Bij een van de onderdelen leveranciers staat elementje omschreven als cut-off valve (lijkt me soort veiligheid indien Mini op z'n kop zetten, klepje sluit ook inderdaad indien omgedraaid, er is geen vlottertje binnen, want ook met vloeistof erin blijft stroming mogelijk).

Heeft iemand hier ideeen over wellicht?

En hoe vergaat het Davelosse, al iets gevonden?
____
Stage 3
Stage 3

Door Smike, 27 aug 2012 21:22 Link

\:)/ Yes, yes, yes, yes, YEEEEEEEEEEEESSSSSSS \:)/

De MPI is goedgekeurd en mag weer een jaar de weg op!!!!!

Dus uiteindelijk lag het aan het brandstof systeem, een jarenlang probleem de wereld uit geholpen.

En wellicht dat ik over die "fuel trap" nog eens een idee op doe.

Geen jubileum feest voor mij, want ik zit dan hoogst waarschijnlijk in Brazilie, dus voor mij wel de lambAda :D
____
Stage 3
Stage 3

Door Smike, 09 jun 2014 19:29 Link

Om de "Lambada en CO2.." issue weer op te pakken, vorig jaar :x wederom afkeur van de MPI, behalve gat in bodem en dorpels en rumoerig wiellager, natuurlijk weer hoog CO, 't is om gek van te worden. Nu na 3/4 jaar schrosing weer tijd voor herkeuring.

Behalve vermoeden dat motor te koud was bij CO meting, was er ook lagere MAP waarde, 36kPa, vreemd. Ook met andere MAP sensor zelfde, dus hoog vacuum.
Weer eens alle componenten los gehad, pasvlakken gevlakt, aarde punten schoongemaakt, etc (aanwijzing MAP momenteel normaal: 47 kPa stationair), en verder wezen brainstormen wat effect van MAP waarde op brandstof inspuiting zou kunnen zijn.

Lage MAP, dus hoog vacuum, zou mijns inziens minder brandstof inspuiting moeten opleveren. Zelfde effect als wat je in de bergen zou krijgen (ijle lucht).

Dus volgende experiment nu: 10kOhm potmeter gesoldeerd tussen aarde en signaal van MAP sensor waardoor ik MAP waarde kan regelen (zeg maar chiptuning metde hand). Inderdaad, lagere MAP geeft kortere injectie puls, maar ook toenemende stepper. Motor gaat slechter lopen, haalt vermogen niet meer, wellicht goed om door keuring te krijgen. Helaas nog altijd geen CO tester in bezit.

Met colortune niets te zien, altijd blauw.

Nog iets voor ik naar keuring ga, 0.2% Aceton bij benzine voegen, wat ook een veel betere verbranding moet geven (plus beter draaien en minder brandstof verbruik), zie de vele topics op internet.

Wordt vervolgd.
____
Stage 3
Stage 3

Door The Puritan, 10 jun 2014 18:58 Link

Je kan er eventueel ook een regelbare brandstofdrukregelaar tussen schroeven. In eerste instantie zal het motormagement dmv het lambda signaal de boel proberen bij te regelen. Maar die regeling valt vaak maar in een bepaald gebied, dus als je hem nog verder 'knijpt' heb je zomaar kans dat het werkt. Met Apk's haalde in ook vaak de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar eraf. Waardoor je co ook een stuk zakt. Maar niet alle merken/types hebben die mogelijkheid.
____
'94 Mini VTEC project in progress...
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port