Re: Motor valt uit

Door Dennis, 08 sep 2017 16:56 Link

Dat is wel een hele rare storing, maar het kan best zijn dat er ergens een kabelbreuk zit die er voor zorgt dat een signaal wegvalt. Starten en vlak daarna uitvallen kan vrijwel alleen de krukassensor zijn.

In dit geval zou ook de temperatuursensor in aanmerking kunnen komen, want die zorgt voor het mengsel bij een koude start. Bij koude motor geeft doet deze niet zoveel, maar bij opwarmende motor bepaalt deze grotendeels het mengsel. Als deze niet goed functioneert, pompt de ecu te veel benzine naar binnen en verzuipt de motor.

De TPS is eigenlijk "finetunen" van wat de temperatuursensor eigenlijk al doet en kan eigenlijk nooit op zichzelf slecht starten of afslaan veroorzaken.

Spi's zijn bekend om hun elektrische storingen, dus het kan best zo zijn dat alle sensoren goed werken, maar het probleem ergens in de bedrading zit en dan heb je een leuk werkje...

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4-WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door Pascalvangastel, 08 sep 2017 22:09 Link

Dat is ook net waar ik telkens tegenaan loop. Waarom gebeurt het in de ochtend niet maar wel in de middag
Stage 2
Stage 2

Door Dennis, 09 sep 2017 06:50 Link

Elke sensor heeft zijn eigen stuurstroomvoltage. Je zou dan 's middags kunnen meten of die waardes dan nog wel correct zijn. Als die dan correct zijn heb je dat in ieder geval uitgesloten en is het vrijwel zeker een kabelbreuk o.i.d.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Rien67, 10 sep 2017 09:06 Link

Jij zegt dat je alleen 's-middags het probleem hebt. Maar heb je dan 's-ochtends gereden en is hij helemaal warm en 's-middags start je hem weer? Heb je's-ochtends koud gestart en maar een kilometer gereden? En als je 's-ochtends niet hebt gereden en hem 's-middags start?
Ik denk dat het iets met de temperatuur te maken heeft en niet met het tijdstip. Dit is mijn logica.
Stage 3
Stage 3

Door Pascalvangastel, 10 sep 2017 12:20 Link

In de ochtend maakt het niets uit. Of ik nou 5 of 50 km rij. Hier heb ik geen problemen. En de warmte van de motor heeft hier geen invloed op. Bij koude of warme motor loopt die goed en valt hij ook niet uit. In de middag (zeg tussen 15:00 uur en 19:00 uur) valt hij regelmatig uit. Bij koude en warme motor. Het gebeurt niet iedere dag. Soms nergens last van en soms gebeurt het wel een aantal keren per rit. Hier heeft de aantal gereden km ook geen invloed.
Stage 2
Stage 2

Door Pascalvangastel, 10 sep 2017 12:24 Link

Tevens heb ik een probleem erbij. Stationair loopt de toerental op. Oftewel zonder gas te geven loopt het toerental op. Dan tot 1500 toeren en soms wel eens tot 3000 toeren.
Stage 2
Stage 2

Door JosCM, 10 sep 2017 12:29 Link

Dit kan hetzelfde probleem zijn. Je Intake-Air-Sensor geeft een verkeerde waarde (of draadbreuk)
Of toch een vacuumslang ??
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Pascalvangastel, 24 sep 2017 20:45 Link

Beste allemaal,

Na weer een tijdje te hebben zoeken toch maar besloten om de air intake sensor te vervangen.
Vol trots weer gaan rijden. Helaas is het probleem nog steeds niet verholpen. In de ochtend rijdt hij super. In de middag valt hij weer uit. In de avond rijdt hij weer super.
Ik ben toch echt bang dat mijn mini graag van siesta`s houdt.
Helaas heb ik niets anders kunnen vinden.
De vacuumslangen zijn nog goed. Nergens een scheur of dergelijke.

Toch vraag ik of iemand mij precies kan uitleggen wat de throttle position sensor doet en is deze te reviseren?

Hopende op een reactie.
Stage 2
Stage 2

Door Dennis, 25 sep 2017 11:08 Link

Zoals eerder gezegd kan de TPS er nooit voor zorgen dat de auto uitvalt/stopt. Zelfs zonder TPS en temperatuursensor moet de motor kunnen lopen. Niet best, maar hij moet kunnen lopen. Ik denk nog steeds dat er iets fout zit bij de krukaspositiesensor of eventueel de aansturing van je brandstofpomp.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Theo van den Bogaard, 25 sep 2017 11:51 Link

misschien is je brandstoffilter niet meer helemaal jofel??!

HTH,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian