Niet rondgooien op startmotor wel met de hand

Niet rondgooien op startmotor wel met de hand

Door TorqueR11, 16 sep 2017 12:35 Link

Hallo allemaal,

Ik zit met een frustrerend probleem.

Mijn motor wil zichzelf niet op de startmotor rond gooien, soms maar 2 of 3 keer, maar vaak niet. Ik denk dat dat aan de positie ligt TDC enzo.

Tis een net gereviseerde motor met geslepen krukas en nieuwe juiste lagers.
Er zit van die inloop toelie tussen van dat rooie stroperige CAM LUBE. misschien dat dat te veel weerstand opwekt? Het kan ook zijn dat dat er al uitgedraaid is. Ik heb nu met de hand en op de startmotor het blok +- 80 keer rond gehad.

In ieder geval kan ik het blok zonder problemen maar wel met wat moeite (170nm) met de hand rond krijgen, ook met de bougies in de kop. (Ratel sleutel aan de distributiekant op de krukas)

Is mijn startmotor kapot?
Is het een ander probleem?

Ik denk dat als er eenmaal olie tussen de lagers en alles zit (20w50), dat de startmotor het dan wel aankan. Maar de olie zit nog niet overal verspreid omdat ik dus nog niet heb kunnen starten.

Wie o wie weet mij te vertellen wat ik moet doen?

Groeten,

Rick
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Re: Niet rondgooien op startmotor wel met de hand

Door morrismarc, 16 sep 2017 15:35 Link

Hoi Rick,
Waar is het (onder)blok opgebouwd? Door jou of door het revisiebedrijf? Zitten er ook nieuwe zuigers in? Heb je bij het op koppel zetten van elke hoofdlager kap en drijfstang lager het blok rond getornd om te voelen of het opeens niet veel zwaarder ging? Ik haal uit je verhaal namelijk dat het blok gewoon veel te stroef rond gaat, klopt dat? Te krappe lagerschalen!?
Krijg je met de bougies eruit het blok met starmotor wel rond?
Stage 3
Stage 3

Door JosCM, 17 sep 2017 10:24 Link

Heb me even verdiept in de CAM LUBE. Dit had je beter niet op je krukas- en drijfstanglagers moeten gebruiken...
Na een paar dagen wordt het stroperig en sticky.
Het lost op door motorolie, maar hoe krijg je dat daar ??

Iig. zonder bougie's proberen rond te krijgen. Is je oliefilter en buis al gevuld met motorolie ?

Het beste is natuurlijk om de motor weer te demonteren en schoon te maken, maarja...

Misschien een 0W30 olie proberen ?
Een externe oliepomp aansluiten die ong. 4 bar kan leveren ?
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 17 sep 2017 13:46 Link

Ja inderdaad die gedachten had ik ook, goed idee van externe oliepomp om het systeem door te draaien.

Ik ga komende week eens kijken wat ik kan regelen.

Ik heb absoluut geen zin om heel het blok weer uit elkaar te moeten halen xD
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Willy1, 17 sep 2017 15:08 Link

Je kunt een olie-reservoirtje nemen en dan 4 bar luchtdruk boven de olie zetten, de olie zal toch niet zo snel doorstromen?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door edwin Jonkers, 17 sep 2017 20:35 Link

Heb je de oliepomp al wel zelf van olie voorzien bij het vullen als deze leeg is zal deze nl geen olie mee rondpompen als deze niet gevuld is ????
Stage 1
Stage 1

Door TorqueR11, 17 sep 2017 21:02 Link

Ik heb alleen het filter en de motor gevuld met olie, dus de rest van de leidingen zouden droog moeten zijn voor dat ik begon met het draaien. Maar ik had dus wel inloop middel tussen alle draaiende gedeelten gedaan. (nokkenas,volgers,lagerschalen,krukas,clutch krukas tussen plaatjes, alles.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door edwin Jonkers, 17 sep 2017 22:02 Link

de leiding vanaf het filter naar het blok aan blokzijde los maken en daar olie vullen deze loopt dan in de pomp leiding weer terugmonteren dan moet de pomp oliedruk kunnen opbouwen zodat alles gesmeerd gaat worden en ws lichten rond gaan.
Stage 1
Stage 1

Door TorqueR11, 17 sep 2017 22:06 Link

Oke top dankjewel voor de tip!
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 18 sep 2017 19:38 Link

De pomp gaat pas olie leveren na een tiental (snelle) omwentelingen,
en dat is nu juist het probleem....
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door hartsemaster, 19 sep 2017 10:45 Link

wat je ook nog kan doen is olie via de bovenkant vullen, moet je alleen wel je rockers even verwijderen.

Er zit namelijk een oliekanaal onder de rocker assembly die uitkomt bij je oliepomp, vanaf hier vullen geeft je iig een garantie dat je oliepomp en de oliekanalen goed vol staat met olie!

Afbeelding

uitleg of de oliekanalen:
http://www.nonlintec.com/sprite/lubrication/

succes!
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door TorqueR11, 19 sep 2017 11:58 Link

Wauw dat is ook een goeie, en dan met een fietspomp druk op zetten?
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 19 sep 2017 14:02 Link

morrismarc schreef:Hoi Rick,
Waar is het (onder)blok opgebouwd? Door jou of door het revisiebedrijf? Zitten er ook nieuwe zuigers in? Heb je bij het op koppel zetten van elke hoofdlager kap en drijfstang lager het blok rond getornd om te voelen of het opeens niet veel zwaarder ging? Ik haal uit je verhaal namelijk dat het blok gewoon veel te stroef rond gaat, klopt dat? Te krappe lagerschalen!?
Krijg je met de bougies eruit het blok met starmotor wel rond?

Om hier nog op te antwoorden en dus de context beter uit te leggen, Ik heb zelf het blok helemaal opgebouwd volgens Haynes en op de goede manieren. De juiste lagers zitten er op die heb ik laten bestellen bij het revisiebedrijf en die hebben daar de krukas op geslepen, idem dito voor bestellen van de goede zuigers en het opboren van de cilinders. Aangezien alles maar op een manier in elkaar gezet kan worden kan alleen het aanhaalmoment van alle vast te zetten delen verkeerd zijn.

Ik weet zeker dat dat niet de zaak is.

2 keer zonder bougies heeft het blok 7 a 8 keer op de startmotor rond gedraaid ipv 2 a 3 keer met bougies.

Dus naar mijn weten mist hij gewoon de smering overal aan ga ik vanavond dat trucje doen van rockershaft en als dat niet werkt ga ik een pomp regelen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door hartsemaster, 19 sep 2017 15:35 Link

met een injectiespuit oid kom je vast een heel eind. Ik weet niet hoe je er een fietspomp op aan kan sluiten, lijkt me lastig.

ik heb na de opbouw van mijn blok helemaal vol gegooid met olie (dus meer dan er in moet) om vervolgens het teveel voor het starten af te tappen. (ik ben nog niet aan starten toe dus ik kan je niet verzekeren of dat een goed idee is :P )

wat ook nog een optie is: je auto zo scheef zetten dat de olie je pomp inloopt 8)
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3