Niet rondgooien op startmotor wel met de hand

Re: Niet rondgooien op startmotor wel met de hand

Door Willy1, 19 sep 2017 18:02 Link

Je hebt vetspuiten om glijlagers te smeren maar zo heb je ook oliespuiten om glijlagers te smeren. Kun je met zo'n spuit de olie er in persen?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 20 sep 2017 17:16 Link

Wat Hartsemester zegt. Uit ervaring weet ik dat je met een gewoon ouderwets oliespuitje enorme krachten kunt ontwikkelen.
Als je het voor elkaar krijgt om de uitmonding van het oliespuitje stevig in het gat van het oliekanaal in de kop te drukken, dan zal je verbaasd staan hoe vlot je de olie in het systeem perst door met je duim op het heveltje te drukken.
Ik gebruik een oliespuitje met remolie -bijvoorbeeld- om de remzuigers uit de remklauwen te persen als ik de klauwen van de auto af heb om schoon te maken en de roest in het voorjaar van de zuigertjes af te poetsen.
Als je geen perslucht hebt leer je je zelf te behelpen met een oliespuitje!
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 20 sep 2017 19:55 Link

Heb je een een voorbeeld van zon oliespuitje of een foto van de jouwe?
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 20 sep 2017 20:31 Link

Als je bij Google oliespuitje intikt, verschijnt er een pagina waar een rij afbeeldingen te zien is. Zulke bedoel ik.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 25 sep 2017 17:54 Link

Nou het is gelukt!! hij is zaterdag ochtend weer los.

Al ging het plannetje anders dan gesuggesteerd.

Eerst heb ik inderdaad met een oliespuit boven op de kop onder het tuimelaarblokje er olie in proberen te spuiten. Dit ging in eerste instantie wel, maar snel spoot het er langs de spuitmond af. ff een rubbertje geknipt en toen ging het weer even tot het hendeltje van mijn net nieuw chinees gefabriceerde oliespuitje begon te buigen.

Toen dacht ik als ik nou op de buiten kant van het oliefilter een grommet doe met een gaatje er in, dat vast zet met de moer van het oliepijpje, dan heeft ie perfecte afdichting en smeert ie eerst de krukas lagers en dan zo naar boven. En dat werkte. Er kwam olie uit de kop. Toen heb ik die dicht gemaakt en dat zorgde ervoor dat er olie langs de lagerschalen is gegaan en dat alles dus weer los kwam.

Ik kan nu zo vaak ik wil men motorblok op de startmotor rondgooien.

Maar ik dacht dus klaar te zijn om te starten, blijken de pinnetjes van het module blokje van de ontsteking te zijn verroest :(( , me helemaal het lazerus gezocht naar wat er nou fout was dat ie niet startte.

Inmiddels heb ik dus een nieuw module en loom gekocht. Komt goed.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door edwin Jonkers, 25 sep 2017 19:05 Link

in ieder geval fijn dat het blokkie weer rond gaat d:)b d:)b
Stage 1
Stage 1

Door JosCM, 25 sep 2017 19:17 Link

Mooi verhaal !
Leuk dat het gelukt is.
Binnenkort weer rijden ?
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 25 sep 2017 19:18 Link

Ik moet dus alleen nog de module erop krijgen om hem te starten, daarna nog de wok op de kopperlingskant en dat daar allemaal bevestigen en dan zou ik zondag hopelijk naar de brabantse miniclubdag kunnen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 01 okt 2017 10:08 Link

Nou ik heb de module erop gezet.

Motor draait rond op startmotor, check
Benzine, Check
Vonk op elke bougie en bougiekabel, check.
Iets rijker mengsel, check

Maar hij wil maar niet aanslaan.

Kabels zijn aangesloten volgens 1-3-4-2 tegen de richting in met rechts boven nummer 1.
Maar als ik de aansluiting 180 graden draai, dus dat nummer 4 rechtsboven zit, dan heb ik 2 keer een pof gehad. Tis een 65dm4 elektronische ontsteking en ik heb ooit gehoord dat deze op deze 2 manieren aangesloten kan worden. Klopt dat?

Wat kan er nu nog mis zijn?

Kan ik de timing checken zonder strobo?
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 01 okt 2017 10:54 Link

jawel. Neem het kleppendeksel eraf en draai de krukas rond tot je ziet dat de uitlatklep van de vierde cilider dichtgaat. Tegelijk zie je de inlaatklep van cil 4 open gaan. Op het moment dat de truimelaars op gelijke hoogte komen met hun afstelboutje staat cil 1 in BDP. Op dat moment moet de vonk op bougie 1 vallen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door hartsemaster, 04 okt 2017 16:08 Link

Mooi dat de boel draait iig!

hoe fris is je benzine?

en heb je het wormwiel achter je ontsteking er ook uit gehad?
zo ja, dan zou ik eerst even nalopen of die er wel goed in zit!

als je er niet uit komt:
Zet je motor op TDC (top dead centre) en maak even een foto van je ontsteking (zonder kapje) en 1 zonder je onsteking (dus van het wormwiel),
misschien spotten wij dan iets wat je mogelijk over het hoofd hebt gezien.

gr.
David
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door TorqueR11, 04 okt 2017 16:34 Link

Hoi,

Ik heb de haynes en idd wormwiel zat er 180 graden verkeerd in. Rotor wijst op tdc nu naar cilinder 1. De motor startte bijna, kwestie van frisse benzine en ff de zuigers schoonmaken door de bougiegaten, daar lagen plasjes benzine in. Benzine in de tank is van begin mei.

Vrijdag ga ik na het poetsen nog eens proberen te starten.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 06 okt 2017 17:11 Link

Geen resultaat.

De motor laat tekenen van leven zien, maar hij wil net niet aanslaan

Dus er is verbranding in de zuigers, en soms backfire door de carburateur. Maar zelfstandig wil de motor nog niet lopen. telkens heeft het een zetje van de startmotor nodig.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JosCM, 07 okt 2017 16:16 Link

Je ontstekingstijdstip staat er een tiental graden naast (waarschijnlijk te laat)
Zonder stroboscoop gaat niet lukken, een electronische ontsteking afstellen. :P
____
Mini 1000 Jet Black 1988 ( met 1275 ) Droppie
Mini 1275 Rood/zwart 1991 (carb)
MINI Countryman Cooper, Cosmic Blue, steptronic
It's my Mini & I ♥ it
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 08 okt 2017 16:00 Link

Ik heb al met meerdere posities proberen te starten, +- 10graden vroeger of later. en een strobo is toch pas effectief bij een lopende motor? Igg heb ik hem tijdens het starten vroeger en later gedraaid om te kijken wanneer ie het meest doet.

Wbt de gasnaald, deze bdk naald kwam er het beste uit op de rollerbank in geldermalsen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port