Weinig vermogen

Door joeybouwman, 27 nov 2017 21:06 Link

Goede avond,

Ik heb sinds een paar weken weer een mini 1.000E. Ondanks dat op kenteken 1.000 vermeldt staat, is het een rood blok. Rood is normaal toch een 1.300? Aan het vermogen is niet echt te merken dat het een 1.300 betreft, laat staan een 1.000. Bij 90 km/h maakt de motor al 4.000 toeren/min. Is dit normaal?

20 jaar geleden had ik een precies dezelfde mini, die zonder al te veel herrie 120 km/h. Voor mijn gevoel maakte mijn vorige auto lang niet zoveel toeren bij dezelfde snelheid.

Iemand tips?

En kan ik aan het motor serienummer ergens achterhalen wat voor blok het precies is?

Alvast bedankt.

Gr Joey Bouwman
Bog Standard
Bog Standard

Re: Weinig vermogen

Door (b)engeltje, 27 nov 2017 21:51 Link

Hoi Joey,

Op het forum is een topic, motorblok herkennen voor beginners. Daar staat ook vermeld wat voor type blok je ongeveer hebt.
85H = 850cc
99H = 1000cc
10H = 1100cc
12H = 1275cc

Het kan zijn dat er een blok in ligt met een kort diff. Dan schakel je heel vlug, maar maak je met een lage topsnelheid ook hoge toeren.
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door Arie B, 27 nov 2017 21:53 Link

Hoi Joey,

De kleur van het blok zegt niets helaas ;) Als het goed is zit er rechtsvoor op je blok een plaatje met het motornummer. Op basis van dat nummer kun je achterhalen wat voor blok het is.

Dat wat op het kenteken staat is ook erg vaak niet waar ;)
____
Morris Mini Van '69
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door wim fournier, 28 nov 2017 11:27 Link

Welke maat banden heb je onder de auto liggen?
Het gebeurt wel eens dat een verkoper nog maar kort tevoren nieuwe banden kocht en besluit om die nog maar even te bewaren.
Er komen dan andere wielen onder de auto en het kan zomaar zijn dat die een maat kleiner zijn (12" ilv 13") waarmee de omtrek van de band kleiner uitvalt = hoger toerental bij dezelfde snelheid.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 28 nov 2017 11:38 Link

check ook even met een tomtom o.i.d. of die 90 op de teller ook echte km/u zijn?!

oorzaak kan van alles zijn, meest waarschijnlijk een gewisseld blok waardoor het totale plaatje van eindoverbrenging/differentieel en wielmaat en kilometertelleraandrijving door de war is gegooid ...

HTH,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Twin-cam eight port
Twin-cam eight port