sequential 6 speed dog box project

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 20 okt 2016 17:45 Link

ik ga er maar even vanuit dat de boel redelijk recht staat. Ik kan dat altijd nog controleren door met voelermaten te checken.

Overigens heb ik wel zo'n Vizard actie te gaan in de gearcasing. De nieuwe ingaande as, die in het aangelaste deel komt, zal ook een steunlager krijgen in de gearcasing. Voor het bepalen van de centering heb ik daartoe een staaf met centreerboor gemaakt.
Na markeren zal dat gat ook uitgekotterd worden. Waarschijnlijk ga ik gewoon door en door, omdat dan makkelijk is. Vanaf de buitenzijde kan dan een deksel gemonteerd worden door precies op maat is om ook de buitenste lagerschaal van het steunlager op zijn plek te houden.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 24 okt 2016 23:14 Link

Vanavond even bezig geweest, ik kon het niet laten.....

De gearcasing heeft zijn markering gekregen met de centreerboor.

Ook nog even een ruwbouw gedaan van de tandwielen. Ik was razend nieuwsgierig of de boringen goed zijn gegaan. EN natuurlijk of mijn berekeningen klopten.
Voor het gemak maar even de blokkeerringen tussen de tandwielen weggelaten.
Het samenstellen van de nieuwe laag geplaatste as ging makkelijker dan gedacht. Het later monteren van de blokkeerringen en circlips lijkt niet zo moeilijk te worden als ik dacht.
De tandwielen grijpen allemaal met dezelfde tandspeling aan. Voor mij een teken dat de assen keurig parallel staan. Ik ben d'r blij mee in ieder geval. Veel vrije tijd zal de komende tijd in de garage worden doorgebracht denk ik....

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door ettore bugatti, 26 okt 2016 23:30 Link

Altijd leuk, zo'n pre-assemblage.

Past toch vrij netjes.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 01 nov 2016 16:44 Link

Heel zinvol zo'n pre-assembly.
Zeker omdat ik helemaal "analoog" aan het construeren ben. Er wordt geen gebruik gemaakt van AutoCAD ofzo.

By the way Ettore hoe staat het met jouw Twinky project...?

Afgelopen week 's avonds wat draaiwerk gedaan. de stoute schoenen aangetrokken en van wat tandwielen de klauwen eraf gehaald. Eerst met de slijptol eraf geslepen, de restjes glad gedraaid. Ik kon het niet laten eerst een normaal beitelplaatje te testen. De vonken sprongen er voor een paar seconden van af en toen was het over. Beitelplaatje overleden. Tandwiel won.
Daarna een piepklein CBN beitelplaatje gebruikt. Dat is een soort industrie diamant. Met een snedediepte van 0,1 mm per keer ging het prachtig! Het twinkelende geluid tijdens het draaien gaf wel aan dat het tandwiel enorm hard is.
Luister en kijk:
https://www.youtube.com/watch?v=sop8_N_LzpI

Uiteindelijk heb ik zo twee Honda tandwielen kunnen bewerken. Deze worden gebruikt als extra "drop gears" om de krukaskrachten door te sturen naar de onderste as van de versnellingsbak. Daar moet nu de kracht naar binnen. Ze glimmen mooi:
Afbeelding
De sluitplaat van de nokkenas die je op de foto ziet, is van een groter gat voorzien. Deze gaat het hoofdlager van de onderste as op zijn plek houden.
Natuurlijk heb ik ook de twee tandwielen even gepast op de bak. Dan ziet het er ongeveer zo uit:

Afbeelding

De blauw gemarkeerde plekken moeten nog wat slijpwerk krijgen omdat de tandwielen daar raken.

Het laatste wat ik heb staan draaien waren bevestigingen voor de schakelwals. Daardoor kon ik die ook goed op zijn plek zetten. Hierdoor werd in ieder geval goed duidelijk dat de ruimte voor het bedienen van de schakelwals zeer beperkt wordt. Dat komt nog. Eerst ga ik de schakelvorken bewerken. Dat vraagt nog wat tooling omdat ze in specifieke positie bewerkt moeten worden op de freesbank. Hopelijk spoedig weer wat plaatjes!
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door ettore bugatti, 06 nov 2016 20:29 Link

Mijn twincam onderdelen (blok en kop) staan bij een motorrevisiebedrijf geparkeerd. Hopelijk is er wat voortuitgang met Kerst.

Ga je de onderste bevesting nog verplaatsen van de vliegwielhuis? Zal wel te weinig vlees over blijven naar het uitdremelen voor de onderste tandwiel.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 06 nov 2016 21:35 Link

Nee Ettore, het perspectief van de foto doet erger vermoeden dan het in werkelijkheid is. Het is slechts een beetje uitlepelen van de lasrups die dieper ligt tegen de wand aan. Overigens heeft dat tandwiel ook een afronding aan die kant, origineel Honda, komt heel goed uit dus....

Vandaag wel bezig geweest, maar niet met dit project. Ik ben bezig met het porten van een 750cc zijklepper motorblok van een '32 austin seven voor mn overbuurman.
Altijd wel wat te doen... :D
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 07 feb 2017 23:50 Link

Tijd voor een voortgangs rapportage...

De versnellingsbak zit nu meer in mn hoofd dan dat ik hem in de handen heb. Ik ben de zoveelste evolutie aan het uitdenken voor de bediening van de schakelwals. Ik moet en zal het bedienen met de old school pook.
Ook is het nog even wachten op wat gereedschap.

Dus verder gegaan met wat erop komt, de 1380 twinky.
Het blok is zwart geschilderd met POR15. Dat komt er nooit meer van af.
Wat een klus om eerst alles af te plakken!
Afbeelding

Daarna was het tijd voor de droogbouw. Belangrijk om te checken of er bij de geplande timing van de nokkenassen voldoende ruimte is tussen de zuiger en de kleppen. De meetklok erop en op tijd zetten was nog niet eens zo makkelijk. Er moest van een twee millemeter boortje een geleidestift gemaakt worden omdat de klok anders niet die komstoter kon raken.
Afbeelding

Bij het ronddraaien kwamen de nokkenassen helaas tegen een cilinderkop moer aan. Ook al had ik daar al een schuine kant aan gedraaid...
Afbeelding

Dus nokkenassen weer uitbouwen en de bulten op de draaibank wegwerken. Harde zooi, dat zwarte oppervlak. Daarna draaiden de nokkenassen prima rond met voldoende ruimte.
Afbeelding

De speling is gemeten bij -10 tot +10 graden BDP. Daarna ook nog maar even de kop gelicht en met klei de dubbelcheck gedaan. De ruimte tussen inlaatklep en zuiger is 2 mm, tussen uitlaatklep en zuiger 2,5 mm. Precies wat ik wil. Je wil niet met een misshift de boel op elkaar laten klappen.... Op het volgende plaatje zie je de dummy koppakking ook doen waarvoor hij bedoeld was.

Afbeelding

Alles okee bevonden, dus nu kan de definitieve bouw beginnen. De gesmede MED Omega zuigers hebben een nieuw setje zuigerveren gekregen. Ik was zo stom om een olieschraapveer te breken van de nog goede gebruikte veren... Bij MED ook maar direct de montagehuls besteld. De zuigers in de cilinders krijgen is daarmee kinderspel.
Afbeelding

En tsja, als je dan toch een pakje uit de UK laat komen, dan maar direct bestellen wat je anders later toch ook zou bestellen. Een nieuwe set straight-cut drop gears met rollerbearings. Mooie van deze MED set is de bredere tankflank en bovendien is de grote bus in de primary gear van het "floating" type.
Afbeelding

Hier ter vergelijk twee primary gears naast elkaar, links de nieuwe MED versie. Je ziet bij de rechter trouwens een behoorlijke aftekening van de keerring. Verbaast me niet veel, want de grote bus was behoorlijk ver weg gesleten, dus te heet geweest. In de wok heb ik gaten gemaakt om de boel wat koeling te geven.
Afbeelding

De draadeinden voor bevestiging van de cilinderkop zijn met wat carterkit in het blok gedraaid. Veel getapte gaten zijn aan de onderkant open, komen uit in de waterjacket. Ik heb liever niet dat er koelvloeistof omhoog trekt en de boel laat vastrotten. Dat zal aanstaand weekend wel lekker zijn uitgehard, dan kan de kop er definitief op!
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door ettore bugatti, 08 feb 2017 21:47 Link

Vreemd, die aanraaking van de nokkenas met de kopbout. Die nokkenas komt toch van die Engelse racer af?
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 08 feb 2017 22:20 Link

Nee de nokkenas zat bij de kop. De zuigers waren van de Brett Simms motor.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Carlo, 12 feb 2017 12:14 Link

Die dropgears zien er inderdaad erg mooi uit. MED is goed bezig. :)

Die rand van de keerring in de oude dropgear vind ik nou niet zo indrukwekkend: nieuwe keering er op en weer 10duizenden km-tjes tuffen.

Wel een klote klus om die ingperste glijbussen op maat te maken. Ik had er bij mij eentje "perfect" op maat uitgedraaid en toen bij de tweede keer koppelen zat ie muurvast! Geen koppeling meer, dat is gek rijden hoor, Haha. Dus weer de hele boel uit elkaar gehaald en dat ding van de krukas afgeworsteld... weer een klein likje in de draaibank gegeven en nu doet ie het al weer jaren..

Wel een beetje gek zo'n floating-ding want het idee van op maat draaien is dat het loopvlak van de binnenste en de buitenste glijbus loopvlak perfect concentrisch zijn. Of is die buitenste dan ook free floating?

PS: die dropgear kit is tbv de nooduitgang? Ik gok dat de motor eerder af is dan de bak... :D
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Door streetscreamer, 13 feb 2017 20:02 Link

De nieuwe set drop gears ga ik gebruiken voor de 6 bak.
Als de motor eerder af is dan de bak (en dat is vrijwel zeker) dan zal deze eerst met de normale 4 bak worden samengebouwd. Daarvoor gebruik ik dan nog even de "oude" drop gears. Het draaien van de bus is op zich niet zo'n probleem. Maar brons wil wel lekker happen dus een kamer draaien in staf is niet zo fijn. Ik ga nu een stuk zagen dat zeg maar een centimeter langer is dan de bus. Dan een gat door en door uitdraaien. Na het inpersen in de primary gear nadraaien en inderdaad niet te krap kwa speling.
Lijkt erop dat een floating ring ook buitenlangs kan spinnen, voor grensgevallen goed om blokkade te voorkomen. De reden van blokkeren is vaak door warmte. Vandaar de racers die gaten in de wok maken. Plus denk ik dat je enorme toerental verschillen tussen krukas en primary gear moet vermijden of zo kort mogelijk houden. Hoogtoerig terugschakelen is dan een zware belasting. Terugschakelen bij een sequentiele bak is sowieso makkelijker als je dat bij lagere snelheid doet.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 02 jan 2018 12:02 Link

O jee, het is al 2018...! Iedereen een goed jaar toegewenst.

Hopelijk dit jaar meer sleuteltijd voor het bak (en motor) project.
Sinds november heb ik een grotere stalling, waardoor ik een beetje mn kont kan keren in de garage bij mn huis. Dat is erg lekker, kan je tenminste bij de draai- en freesbank staanzonder eerst een auto naar buiten te duwen.

Afgelopen jaar is best veel vrije tijd gaan zitten in an dere leuke autodingen als Goodwood, een 24 uurs recordpoging met waterstof auto's, wat ritjes en ook veel Porsche bezitters geholpen met K Jetronic ellende.

Dit jaar geen kruisje in de agenda gezet dat het project af moet, maar ik heb er wel zin in om er de vaart in te houden. Daarom hier alvast een update.

Thema: brons.

Zoals in februari geschreven wil ik mn huidige primary gear voorzien van een een nieuwe bus. Deze had aan buitenzijde een iets andere passing dan de Minispares types, dus dan maar zelf maken. Op de draaibank een stuk staf brons afgedraaid tot een krimppassing. Het tandwiel warmgestookt tot zo'n 250 graden en de bus in de vriezer gelegd. De bus ging erg makkelijk in het tandwiel.

Bijgaand wat plaatjes, helaas sommigen op z'n kant. Ik heb nogal ruzie met Photobucket, die om de een of andere reden het roteren van plaatjes niet accepteert.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna een dunne alu bus gedraaid om rond de splines te doen van het tandwiel. Het inspannen in de drieklauw gaat anders niet echt lekker. Na uitklokken bleek het tandwiel nog geen 100e millimeter offset te staan. Werkt prima dus. Toen is de bus uitgedraaid tot 41,35 mm, gelijk aan de MED versie.

Afbeelding

Voor de overbrenging tussen de pook en de schakelwals ben ik nu bezig de onderdeeltjes te maken. Eigenlijk heb ik niets op papier staan, alles uit het hoofd.

Uit brons zijn twee geleideblokken gemaakt, die zometeen de schuifbeweging van de overbrenging kunnen opvangen. De overbrenging zelf zal uit hardbaar staal met een mangaanlegering gemaakt worden. Het zal nog flink puzzelen worden om alle deeltjes precies op hun plek te krijgen en te laten werken, want de ruimte is zometeen erg beperkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 02 jan 2018 13:35 Link

O ja, het motortje zit nu ook grotendeels in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 07 jan 2018 00:00 Link

Drie freesjes, veel slijp- en schuurwerk en wat uurtjes verder heb ik nu het horizontale deel van de overbrenging klaar. Dat staal is een echte hufter, maar toch is het gelukt om daar waar maatvoering belangrijk is, deze nauwkeurig te krijgen.

Afbeelding

Nu kan een mockup voor het verticale deel gemaakt worden uit perspex. Daarna maar weer wat freesjes opofferen en de boel aan elkaar lassen. Als afronding zal de overbrenging gehard worden. Maar dan zijn we wel weer wat uurtjes verder....
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis