Startmotor gaat rond, motor start niet (Spi Mini)

Startmotor gaat rond, motor start niet (Spi Mini)

Door Mini-ili, 12 apr 2018 16:49 Link

Hallo allemaal,

Heb de injector uit mijn vorige topic van mijn Spi Mini die los van de motor zat aangezien die ultrasoon is gereinigd, weer op de mini gemonteerd. Bedankt voor alle hulp trouwens omtrent m'n carburateur raadsel. De tank is inmiddels geleegd en voorzien van verse benzine. Nieuwe accu gekocht met voldoende ampère (oude was dood), bougies en verdeelkap met bougiekabels vervangen en de accuklemmen goed schoongemaakt. Was vandaag van plan mijn eerste projectautootje te proberen te starten, maar te vergeefs.. :? Het betreft een Rover Mini SPI British Open uit 1992 met het webasto zomerdak. Als ik hem probeer te starten gaat de startmotor rond, maar verder gebeurd er niets. Op contact krijg ik maar weinig echte tekens van leven. Kachel, claxon, ruitenwissers en radio doen het op contact (lichting is half niet aangesloten, dus dat laat ik even buiten beschouwing). Elektrisch schuifdakje werkt ook, maar dashboardverlichting laat zich niet zien (twee kloks teller). Zekeringen in de motorruimte (die oude glazen types) gecheckt en lijken allemaal goed. Spanningszoeker erop gezet en toen zag ik dat bij onderste zekering op contact er geen stroom komt. Ook is daar een connector aan de rechter kant niet met een stekker verbonden. Heb daar even een foto van gemaakt; https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 Weet iemand of daar een stekker op hoort aangesloten? De injector lijkt geen benzine te krijgen, benzinepomp hoor ik bij het zetten op contact ook niet zoemen en vonken lijkt hij ook niet te doen. Heb trouwens ook nog een foto van een stekker die los onder het dashboard zag hangen, weet iemand waar die heen gaat?

Zijn er mensen die weten wat het probleem kan zijn? Ligt het aan de stroomtoevoer naar de onderste zekering? Kunnen het de zwervende zekeringen zijn die zich rechtsachter de injector bevinden? Startrelais misschien of anders contactslot? Weet eigenlijk niet zo waar ik vanaf dit punt het beste kan gaan zoeken.
Stage 1
Stage 1

Re: Startmotor gaat rond, motor start niet (Spi Mini)

Door dylan, 13 apr 2018 11:12 Link

maak eens een foto van de gehele motorruimte, dan kunnen wij kijken of alles wel aanwezig is om het injectie systeem te laten werken.

Groeten Dylan
____
siva moonbug,1275 rat look,honda powered clubman,mini van spi,twin engined Scamp.
Cooper S
Cooper S

Door Theo van den Bogaard, 13 apr 2018 11:55 Link

voor de benzinepomp is er nog 1 zwevende zekering (achter je injector) als de zekering goed is kan het 1 van de contacten zijn die corrosie vertoont. Je kan ook even meten op de pomp bij de tank of er stroom aankomt...

gezien de foto van het zekeringkasje kan het geen kwaad alles even schoon te maken 8)

startrelais is goed, anders gaat de startmotor niet rond.

succes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door hartsemaster, 13 apr 2018 15:55 Link

je hebt op 1 van je vragen nog geen antwoord, namelijk de onderste zekering in het zekeringkastje, daar komt pas stroom op wanneer je je lampen aan zet.
ook hoort die ene terminal leeg te zijn!

Dit heeft vast niks met je startprobleem te maken, deze zekering is enkel voor verlichting.
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door Mini-ili, 13 apr 2018 20:10 Link

Bedankt voor alle tips allemaal!
Ben vandaag na school er gelijk mee aan de slag gegaan. Alle zwevende zekeringen schoongemaakt van corrosie en wat bleek, een zwevende connector had niet eens een zekering in zich en de ander lag gewoon los in de motorruimte. De rest kon inderdaad ook wel een behandeling met wat schuurpapier en een stanleymes gebruiken 8) . Ook gelijk het zekeringskastje gedaan. Had geen zekeringen meer liggen, dus heb de twee zevende zekering die er geen hadden tijdelijk doorverbonden met een draadje. Contact aangezet en nu had ik wel dashboard verlichting d:)b . Echter, laat de brandstofpomp zich nog steeds niet horen. Heb ter controle met een oude bougie de vonk gecheckt, die was er. M'n vader stelde dat we hem nu wel een soort van kunnen proberen te laten lopen, door zelf met een flesje via de gasklep wat verse benzine te gieten. Dit ging met succes, hij liep even, maar sloeg zodra je geen benzine toevoegde snel weer af, logisch natuurlijk.

Nu heb ik weer alles doorgemeten met m'n multimeter en ik kwam tot de ontdekking dat er door twee zevende zekeringen geen stroom loopt. (Waarschijnlijk) is een of zijn beiden voor de benzinepomp en/of inspuiting van de benzine. Ik zit duidelijk met een brandstofprobleem. Heb wat foto's gemaakt van de motorruimte en de twee zevende zekeringen waar ik het over had; https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 Er staat dus geen spanning op deze zwevende zekeringen. Ook heb ik de kleuren van de draden benoemd en ze genummerd. Weet iemand hoe ik de spanning op de twee zevende zekeringen verder kan nalopen? Weet iemand waar deze twee zwevende zekering op de foto überhaupt voor zijn? Is er een brandstof relais die ze langs gaan? Zitten er tussen deze stroomkring nog een brandstofregelaar? Waar kan ik het beste nu gaan kijken? Moet inderdaad nog bij de pomp zelf kijken of daar spanning op staat.
Stage 1
Stage 1

Door (b)engeltje, 13 apr 2018 20:33 Link

http://www.infomininl.org/imj3/

Hier staat ergens een stroomschema voor de Spi.

Ik kan je aanraden om een Haynes te kopen. Daar staat heel wat basisinfo in.
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door XXLman, 14 apr 2018 17:45 Link

Er zit inderdaad een relais(ventiel) dat de brandstof door moet laten. Dit zit in jou plaatje direct achter je radiator. Zie ik het nu goed dat daar geen bedrading aan zit? Iets hoger hoort de veiligheidsschakelaar te zitten. Deze schakelt de brandstof via dit relais af bij een aanrijding. als deze uit is, moet je die aan de bovenkant in kunnen drukken.

Je bent al ver gekomen en het starten zit er aan te komen.
Tipje: ga geen zekeringen vervangen met draadjes! voor je het weet heb je een rookbom of erger.

Groetjes Peter
____
Peter - XXLman
SPI Balmoral '95
MK2 1000 1968 meerjaren plan
Zie mijn blog: http://www.xxl-classic-mini.blogspot.nl
Stage 3
Stage 3

Door Theo van den Bogaard, 16 apr 2018 08:03 Link

op de link van (b)engeltje zul je geen SPI diagram vinden 8)

misschien heb je hier wat aan:
http://www.tmsmini.com/cooper/pdf/spi_e ... re96-a.pdf

een beetje google'en en je kan de hele manual(s) vinden ..

succes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Mini-ili, 16 apr 2018 18:14 Link

Bedankt voor alle support iedereen!

Gisteren ben ik weer verder gegaan met waar ik gebleven was. Allereerst ben ik gestart met het meten van de spanning op de draden naar de benzinepomp. Deze bleek op mijn multimeter continu te schommelen van max 12 naar soms wel 0.05 volt en alles daartussen, ik kreeg simpelweg geen stabiele spanningswaarde te zien. Dat is vreemd dacht ik, dus voor de zekerheid de al schoon lijkende connectors geschoond gemaakt en weer hetzelfde verhaal. Staat er soms wisselspanning op de benzinepomp? En zelfs mocht dat zo zijn dan hoort hij toch gewoon druk op te bouwen wanneer ik het contant aanzet (connectie van de pomp zelf is ook al clean). Vervolgens heb ik de pomp getest door gewoon twee draden direct van de accu op de pomp te zetten. Hij werkt zoals ik kan beoordelen, naar behoren. Echter, loopt de mini als ik de pomp direct doorverbind op de accu nauwelijks. Hij sloeg soms aan maar liep niet echt lekker en loopt, maar een seconde of soms helemaal niet, daarna, zonder pomp weer een paar tellen op de al ingespoten brandstof en zo gaat het maar door. Wat op zich vreemd is want ik heb hier op het forum gelezen dat met deze doorverbinding op de accu de mini normaliter gewoon kan lopen. Deze noodoplossing wordt wel eens gebruikt wanneer de pomp opeens geen spanning meer krijgt. De 'inertia switch'/veiligheidsschakelaar die Peter benoemde heb ik ook al meerdere malen ingedrukt, maar zonder succes. Aangezien de pomp een schommelende spanning krijgt lijkt het mij iets wat de ECU of Relay Pack/Black Box veroorzaakt. Peter, wat bedoeld u precies met het relais(ventiel)? Want ik kwam namelijk tot de ontdekking dat de "Fuel trap intake' zijn twee slangen mist, dus misschien is dat wel wat u probeerde te vertellen. Heb geen flauw idee hoe het in het Nederlands heet maar deze regelt iets met brandstofinname zo te lezen op internet en is onder andere aangesloten op de ECU. Weet iemand of zonder de 'Fuel trap intake' de mini überhaupt kan lopen en veroorzaakt dit de schommelde spanningswaarde naar de pomp? Deze gaat immers op contact nog steeds niet aan. Heb foto's ervan op https://myalbum.com/album/7VW4JCvyELH9 staan.

PS: heb ook de twee met draadjes doorverbonden zwevende zekeringen allen voorzien van een zekering. We willen natuurlijk niet dat m'n mini in rook opgaat... :P
Stage 1
Stage 1

Door hartsemaster, 17 apr 2018 07:30 Link

Zonder fuel trap zal je mini zeker werken, de fuel trap zorgt er enkel voor dat er geen benzinedampen in je ECU kunnen komen. Dat zou de elektronica kunnen aantasten namelijk, volgens mij laten veel mensen de fuel trap losgekoppeld.

Dat je de brandstofpomp hoort is natuurlijk geen garantie dat alles goed werkt, het filter in je tank kan bijvoorbeeld verstopt zitten waardoor er geen druk wordt opgebouwd.

Om zeker te zijn dat alles in je tank goed is, zou ik hem demonteren en de pomp eruit pakken. Alles goed schoonmaken. Dan frisse benzine erin, dan heb je dat als probleem in ieder geval uitgesloten.

haal dan een benzine slang in je motorruimte los (niet de metalen leidingen op je injectiehuis, maar het flexibele stuk wat tegen je schutbord zit (1 is groen de ander oranje, 1 is aanvoer de ander retour). Deze hebben een druksluiting, dus je kan kan ze gewoon naar beneden drukken met je hand. Hang daar een een fles aan en zet dan je auto op contact, de brandstof moet er dan uitkomen alsof de kraan open staan ;)

je kan natuurlijk ook de laatste stap als eerste doen als test.

succes :)
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door Mini-ili, 21 apr 2018 17:06 Link

Oke, dat maakt mij nu wel een stuk wijzer wat betreft de fuel trap.
Dat die losgekoppeld zit kan het probleem niet zijn :) . Het schoonmaken van de tank, het vervangen van het benzinefilter (die gelijk bij de uitgang van de pomp in de kofferbak zit), de pomp zelf afblazen, de leidingen controleren en het checken of er bij de leiding vanuit het schutbord benzine komt was ik inderdaad nog van plan om te doen. Gewoon om er zeker van te zijn dat ik een verstopping in het brandstofsysteem als probleem kan uitsluiten. Echter, mocht ik deze stappen ondernemen, dan lost dat de wisselende spanning die naar pomp gaat niet op. Weet iemand of deze wisselende spanning normaal is bij een mini spi :? ? Neem aan dat dit gewoon, als de auto op contact staat constant 12 volt hoort te zijn, want ik hoor de pomp ook niet als ik hem op contact zet. Alleen als ik hem doorverbind met de accu laat hij zich horen. In de Haynes manual staat nog het volgende (letterlijk vertaald) over het Spi injectiesysteem: ''Wanneer het contact wordt ingeschakeld, wordt de pomp voorzien van stroom via het relais van de brandstofpomp, onder controle van de ecu; de pomp voedt benzine via een terugslagklep (om te voorkomen dat brandstof uit de systeemcomponenten stroomt en zo terug naar de tank gaat als de pomp niet werkt) naar het brandstoffilter en van het filter naar de injector.'' De blackbox/brandstofrelais stuur dus de pomp aan. Zou een (half) defecte brandstofrelais een wisselende spanning bij de pomp kunnen veroorzaken i.p.v constante spanning? of is dit eerder een massa en/of losse stekker/connectie probleem naar de blackbox of ecu?
Stage 1
Stage 1

Door hartsemaster, 23 apr 2018 08:02 Link

Je geeft eigenlijk zelf al een antwoord op je vraag :P

je ECU schakelt een relais die stroom naar de brandstofpomp stuurt, het is dus zeker niet het geval dat er altijd 12v meetbaar moet zijn bij je brandstofpomp, dan zou die immers altijd draaien (en dat is niet de bedoeling). het systeem zal ergens moeten meten of er voldoende druk is opgebouwd, dit kan alleen in het injectiehuis zijn. (wellicht de fuel pressure regulator)

Succes!
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door Mini-ili, 23 apr 2018 21:29 Link

Goedenavond Iedereen,
Vandaag heeft m'n vader de tijd genomen het brandstofsysteem verder schoon te maken, zoals ik zelf al van plan was. Wel lief van hem O+ Tank, brandstofpomp, brandstoffilter en leidingen zijn dus gereinigd. Vervolgens heeft hij gekeken of er nu echt benzine kwam vanuit de leidingen die uit het schutbord komen. Hij verteld mij dat de benzine rechtstreeks, wanneer hij de pomp op de accu doorverbond, omgeleid wordt terug de tank in. De straal benzine was inderdaad gelijk aan dat van een waterstraal die je krijgt wanneer je de keukenkraan net open draait. De brandstofregelaar grijpt dus in en stuurt de benzine terug. Ook toen hij ter controle met de compressor lucht door de leiding baasde, kwam er bij de aanvoerslang geen lucht uit.

De ECU lijkt dus in samenwerking met de brandstofrelais de auto niet te willen starten :(( , misschien dat hierdoor ook de benzine terug wordt geleid naar de tank. Brandstofregelaars, die werken toch gewoon op drukverschil en niet elektronisch, dus waarom die ingrijpt wanneer de pomp direct 12 volt krijgt en goed lijkt te pompen begrijp ik niet. Dat de pomp geen constant 12 volt hoor te krijgt begrijp ik nu wel door de uitleg van hartsemaster d:)b, dat is normaal. Maar hoe kan het de brandstof wordt omgeleid door de brandstofregelaar en de pomp blijkbaar geen druk op mag bouwen van de ECU/Relais wanneer je de auto op contact zet? Met de spanning zit het dus goed. Moet ik bij de MAP-sensor zijn? vacuumleiding(en) van de brandstofregelaar misschien die los zit(ten) of lek is/zijn? Of toch alle stekker van de relais en ECU maar weer eens nalopen?
Stage 1
Stage 1

Door hartsemaster, 24 apr 2018 08:11 Link

Heb je ook geprobeerd te starten met 12v op de benzinepomp?
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door Mini-ili, 24 apr 2018 14:05 Link

Ja, we hebben beiden varianten al geprobeerd. Het probleem is dat, wanneer je de auto op contact zet, de pomp die wisselende spanning krijgt waar ik het over had en dus daarmee niet gaat pompen. Wanneer je hem vervolgens probeert te starten vonkt hij wel, maar komt er geen benzine.
Dus, vervolgens geprobeerd met de pomp doorverbonden op de accu (constant 12 volt) de auto te proberen te starten, maar nog steeds geen benzine. Benzine stroom vanuit de retoursslag (gecheckt bij het schutbord) terug de tank in als de auto 12v op de pomp heeft staan.

Kortom: Bij het omdraaien van de sleutel op contact en bij starten krijgt de pomp geen constante spanning, alleen de hele tijd variabele spanning waardoor de pomp niet pompt. Eenmaal doorverbonden op de accu met twee draadjes pompt de pomp benzine, maar dit beland gelijk terug de tank in.
Laatst bijgewerkt door Tincu op 08 mei 2018 20:59, in totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd
Stage 1
Stage 1