Algemene vragen aanschaf mini

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Goedeavond iedereen,

Voordat ik mijn vragen hier stel, wil ik jullie complimenteren met dit enorm handig en leuk forum en tevens mezelf voorstellen.

Mijn naam is Michiel en 27 jaar. In het verleden heb ik een starlet, lupo, polo en golf gti gereden. Momenteel zoek ik een auto met karakter, zoals de mini classic. Na een aantal maanden zoeken op gaspedaal.nl, google en dit forum ben ik al heel wat wijzer geworden. Ik zoek in de prijsklasse tot 6500 euro (max. 15 jaar oud, max. 75.000 km en goed in de lak/body)

Een aantal testritjes heeft mij geleerd hoe deze auto's rijden, sturen en vooral plezier beleven. Echter wil ik aan jullie vragen, als ervaringsdeskundigen, in hoeverre kun je deze auto gebruiken voor dagelijks woon-werk verkeer? 25 km, waarvan 20 km snelweg.

Verder hebben mijn auto's die ik tot nu gereden allemaal veranderingen ondergaan, van motorische tuning, complete uitlaatsystemen, velgen, tot compleet overspuiten met bumpers, etc. Daarom zou ik graag het volgende willen weten: wat kost het enerzijds om een mini tot stage 1 te tunen, en anderzijds in hoeverre verandert het verbruik hierdoor (want het verbruik van mijn huidige gti - 1 op 9 - word je niet vrolijk)?

Alvast bedankt voor jullie informatie! Met vriendelijke groet,

Michiel

RE: Algemene vragen aanschaf mini

mini2000 schreef:
Goedeavond iedereen,

Voordat ik mijn vragen hier stel, wil ik jullie complimenteren met dit enorm handig en leuk forum en tevens mezelf voorstellen.




\\:)/

Zo, dat is alles wat ik even wilde laten weten :)


Ik heb niet genoeg kennis om te zeggen welke mini uit welk jaar je moet nemen, volgens mij zijn de meest betrouwbare mini's die uit de laatste jaren gemaakt door Rover, met MPI (multi point injectie) maar deze zijn weer lastiger te tunen dan de carburateur mini's. Ook zou ik als je dagelijks over de snelweg moet toch voor een 1300 motor te gaan. dan heeft hij wat meer pit, de mini's uit de laatste jaren hebben overigens alleen maar 1300 motors.

Mijn info gaat vast wel door vele andere aangevult worden.
Succes met de koop van een leuk autootje

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik gebruik mijn Mini elke dag, en tot nu toe bevalt het me perfect!

Ik rijd dagelijks 60-70 km, op 60 en 80km wegen (in de praktijk rijd ik 70km/u en 100 km/u)

Verder rijd ik in mijn vrije tijd regelmatig op de snelweg (ouders wonen wat verder weg, Ikea, wat dan ook...) en dan rijd ik prima met het verkeer mee (120-130 km/u).

Of elke dag snelweg een pretje is kan ik je niet vertellen...

Ik zeg in mijn situatie; prima te doen, maar dat is geheel persoonlijk. Ik koop een auto om te rijden, en ik rij het hele jaar door.
Tja mijn auto roest misschien wat harder (staat buiten) en is regelmatiger vies vergeleken met de Mini's die in de winterstalling staan/alleen op zondag buiten komen. Maar dat weegt voor mij niet op tegen het plezier wat ik dag in dag uit heb, onderweg naar m'n werk!


Edit: het gaat om een 1000tje, i.v.m betrouwbaarheid en verbruik aangeraden gekregen, en i.v.m de schijfremmen bouwjaar 1987 (i.p.v. een écht oudje)

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Bedankt voor jullie reacties!

Als aanvulling op mijn eerste post: de auto waar ik momenteel over onderhandel is een 1300 multi point injectie, 1997, 60.000 km op de teller, 63 pk en met een elec. schuifdak.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Welkom hier. De meeste dingen die jij wilt zijn goed mogelijk. Er is op het forum van alles te vinden over wat je met de mini kunt, hoe hij rijdt enz. Het verbruik is afhankelijk van het blok. Een zwaar opgevoerde 1275 kan 1:10 doen, een standaard 1000 kan 1:15/16 doen. Een stage 1 zal het verbruik niet al teveel naar beneden brengen.

Op de snelweg en ook op de binnenwegen, stadswegen is een mini goed te rijden.

Ik kan je alleen wel uit de droom helpen wat betreft de kilometers die een mini gelopen heeft. Max 75.000 is heel weinig. Dit zul je alleen maar zien bij mini's uit de jaren '90 of die alleen maar in de zomer buiten zijn gekomen. Voornamelijk de oudere mini's kunnen al makkelijk 1 of 2 keer de klok rond zijn.

Een Mpi voorzien van een stage 1 gaat bijna niet. Deze blokken zijn wel iets aan te passen, maar daar kunnen ook aardig wat kosten in gaan zitten. Van de Mpi is ook bekend dat de body heel slecht kan zijn. De 63pk is standaard, het schuifdak kan standaard zijn, maar kan ook later aangebracht zijn, maar dat is geen probleem.

Als de body in goede staat is, dan kan deze makkelijk 6500,- kosten.

Succes met de onderhandelingen.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Kleine note, de MPI Mini's zijn niet gebouwd door BMW maar door Rover :) De BMW Mini's (new MINI) zijn een stuk groter en luxer.

Ik rijd er ook elke dag in, zo'n 20.000 km per jaar. Ik heb wel wat vaker problemen dan een doorsnede moderne auto maar wat wil je met een auto van bijna 25 jaar oud. De charme, plezier en aandacht maken dat meer dan goed ;) Betreft een 1000'je met stage 1 met een verbruik variërend van 1:12 - 1:18, afhankelijk van mijn rijstijl.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Waar haal jij vandaan dat ze door BMW gebouwd zijn dan? :? O:)

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Hahaha ;)
No problem

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Een sportievere sound en snellere reactie zal toch goed te behalen zijn bij een 1.3 uit 1997 door een combi van:

scherpere nokkenas
spagetti spruitstuk
sportfilter
nieuwe uitlaatlijn

Zo heb ik mijn vw polo 6n 1.4 uit 1998 bijv. mooie resultaten geboekt!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Dat soort aanpassing zijn best te doen. Je wint er niet veel mee hoor. Als je boven de 70pk uit komt op die manier, dan is het veel. Het probleem zit hem namelijk deels in de computer van de Mpi. Deze hebben maar een beperkt zelflerendvermogen. Chip-tuning, zoals bij een andere moderne wagen is bijna niet mogelijk, daar is de software te stug voor.

Kijk anders eens op de websites van een van de engelse minicentra. Dit zijn de grotere leveranciers aan onderdelen in de UK. Die sites geven je een idee aan de kosten van de ombouw van de Mpi.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

mini2000 schreef:
Een sportievere sound en snellere reactie zal toch goed te behalen zijn bij een 1.3 uit 1997 door een combi van:

scherpere nokkenas
spagetti spruitstuk
sportfilter
nieuwe uitlaatlijn

Zo heb ik mijn vw polo 6n 1.4 uit 1998 bijv. mooie resultaten geboekt!




Ik zou er dan eerst eens een tijdje in gaan rijden en genieten..dan pas kijken of je er echt iets aan wil doen.

Wil je er motorisch echt iets mee willen doen...zou ik je een carb aanraden. Hiermee heb je geen last van een ECU die moeilijk wil/kan gaan doen.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Een mpi kan je zeker kopen voor minder dan de 6500 euri die je wilt spenderen, maarrrrr kijk goed wat je koopt, mpi's hebben relatief veel roest, versnellingsbakken zijn ook niet de beste in de jaren...

alles is te maken, maar moet wel in verhouding zijn met de koopprijs.

tunen van een mpi is minder makkelijk dan bij een carb, kosten zijn hoger en een standaard mpi is behoorlijk snel. wel heb je in een carb MEER karakter maar dat kan persoonlijk zijn...

lees je goed in hier op het forum, vraag of iemand mee wil kijken als je overgaat tot kopen / onderhandelen...

succes!!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Er zijn stage 3 kitjes voor de MPI die bovengenoemde onderdelen (exc nokkenas) bevatten en het vermogen op 75-80pk brengen.
Als je er dan ook nog een kortere overbrenging in zet (3.2 ipv 2.76) moet je toch een heel leuk scheurmonstertje krijgen.
Om hem/haar af te maken kan je nog chippen bij 1 vd sponsors.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

ettore bugatti schreef:
Er zijn stage 3 kitjes voor de MPI die bovengenoemde onderdelen (exc nokkenas) bevatten en het vermogen op 75-80pk brengen.




ik denk alleen niet dat je de garantie krijgt dat die setjes die vermogens ook echt halen... :x
default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Bedankt voor al jullie leuke reacties!

Vooral de info over de tuningkits van een van de engelse minicentra vind ik er interessant. Ook de prijzen vallen me zo ontzettend mee (een stage 1 kit voor 226 GBP) Van de volkswagen modellen die ik tot nu toe heb gereden waar de prijzen vele malen hoger (bijv. uitlaatsysteem van polo was bijv. al 1500 euro, nieuwe einddemper voor de golf 400).

Nog meerdere mensen die willen reageren mbt ervaring? Rijden van een mini in dagelijks gebruik? Ook meenemen van 1 passagier zal geen problemen opleveren? Of merk je dit heel erg aan het vermogen wat je op dat moment te kort komt?

Indien jullie nog een mooie mini tegenkomen op internet of weten te staan hoor ik dit natuurlijk ook graag. Zoals gezegd een mini 1300 cc van max. 15 jaar oud, waar ik max. 6000 voor hoef te betalen.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik heb m`n standaard 1000tje als Daily runner. Je hebt meer en regelmatiger onderhoud als met een "moderne" auto, maar hij doet niet onder voor de rest. Ik kan goed meekomen op de snelweg, zelf met passagiers. Ik heb nu al bijna 20.000 km erop zitten in 9 maanden tijd.

Afgelopen jaar volbepakt ( komplete camping gear met bungalow tent, kleding, gereedschap enz. ) met de Mini op vakantie geweest...geen centje pijn gehad.

Dus het kan best allemaal...maar je moet de "luxe" die je hebt gehad uit je hoofd zetten, en kunnen accepteren dat je afentoe vieze handen kunt krijgen.. dan heb je er veel plezier aan.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Het meenemen van passagiers gaat op zich wel. Vooral de bijrijder heeft geen probleem. Als je zelf wat groter bent, dan is het plaatsnemen met 4 mensen al wat moeilijker door de verminderde ruimte achterin.

De mini kan qua gewicht best veel hebben. Veel mensen gaan goed bepakt op weg naar een buitenlands evenement en hoeven de mini bijna niet aan te passen. Mensen met een verlaagde mini zetten de mini dan vaak wel iets hoger. Met de standaard vering heb ik nog geen problemen gehad.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik heb eergisteren met nog 3 volwassenen in mijn Mini gezeten (totaal 4). Het optrekken gaat een beetje langzaam en iedereen kijkt raar op maar het gaat wel :P

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Inmiddels heb ik concreet een paar mini's op het oog, waar ik komend weekend mee ga testrijden. Het zijn alle 3, 1300's uit de periode 1997 - 2000, met max. 60.000 op de tellers. Omdat ik toch graag meteen wat dingen wil veranderen, om zo ook de mini meer 'eigen' te maken: wat zouden jullie doen met een budget van 750 euro?

Ben benieuwd naar al jullie meningen, van interieur tot exterieur!

Bedankt voor jullie kennis!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ligt eraan wat je allemaal wilt wijzigen. Stoelen zijn duur, vloerbedekking uit 1 stuk is moeilijk te vinden.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Je kunt ook ff wachten...en eerst een grote beurt (laten) uitvoeren. Kijk hoe hij na een tijdje aanvoelt en wat je wil aanpakken, en ga dan veranderen.

Straks schaf je een hoop dingen aan....en dan krijg je misschien stukken...budget op! ;)

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Mijn huidige auto is sinds gister verkocht!

Dus nu serieus op zoek naar een mooie mini! Echter heb ik momenteel nog te weinig kennis ervan. Zou er iemand van het forum willen helpen met mijn keuze? Wellicht via msn? Of email?

Alvast bedankt!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Geef even aan waar je woont, zijn genoeg forumleden die wel mee willen gaan om de Mini te bekijken :)

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik heb mijn mini momenteel alleen voor de 'fun' (leaseauto gekregen). Het is echt super kicken om er in te rijden als ik weer eens een stukje met uhm ga sprinten - dan weet je weer dat sommige auto's ook een 'plezier' zijn om te rijden, en niet louter functioneel hoeven te zijn. Precies ook de reden waarom ik geen radio heb in de mini!!! :)

Hou er wel rekening mee dat de Mini je af en toe kan laten staan... Het is geen VW Golf die maar door- en door blijft gaan. Maar goed, als je het niet erg vind de ANWB 2x per jaar te bellen, dan is het wel overkomenlijk.

Mijn Mini liet me staan toen ik op weg was naar mn nieuwe baan op de eerste dag... Dan vervloek je je keuze wel even kan ik je zeggen! ;-)

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik woon in de buurt van Noord Limburg, maar de locatie van de aangeboden mini zal bepalen wie er mee zou kunnen gaan, denk ik.

Wellicht via msn, het tweetal mini's die ik op het oog heb vergelijken, zou mij al enorm helpen.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

@ mini2000
Je hebt PB

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik rijd mijn Mini ook dagelijks.

De body is een gerestaureerde Estate uit 1981, maar technisch is het een volledig standaard, ongereviseerde MPI uit 1998.

Ik rijd ruim 25.000 kilometer per jaar. Dagelijks zo'n 80 km woon werk verkeer, deels over de snelweg. Daarnaast nog allerlei prive ritjes, weekendjes weg, vakantie etc.

Passagiers meenemen is wat betreft het gewicht geen enkel probleem. Als je met meerdere mensen in de Mini zit merk je dat wel iets met optrekken, maar het is echt niet zo dat je nog amper vooruit komt. Er zijn er genoeg hier op het forum die met imperiaal, aanhanger of caravan op vakantie gaan en buitenlandse evenementen bezoeken. Ikzelf ben afgelopen zomer met de caravan naar Spanje gereden en zelfs dan kun je met een MPi nog goed meekomen met het overige verkeer.

Hou er wel rekening mee dat regelmatig onderhoud voor een Mini erg belangrijk is. Als het onderhoud goed wordt bijgehouden (Elke 10.000 kilometer een beurt!), kun je redelijk probleemloos veel kilometers rijden met een Mini. Een slecht onderhouden Mini echter....

Wat betreft die €750 die je over houdt: hou die de eerste 10.000-15.000 kilometer in je zak. Wellicht dat er nog wat achterstallig onderhoud naar boven komt. Het blijven autootjes uit de jaren '90 dus er kan net als bij elk ander merk altijd wel wat mee zijn.
Bovendien leer je in die eerste 10.000 km je Mini kennen en kom je er dan vanzelf achter wat je het liefst veranderd zou willen hebben. Er is zo veel mogelijk met Mini's dat er eigenlijk niemand is die jou een zinnig advies kan geven waar je dat geld aan uit moet geven. Smaken verschillen nu eenmaal.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ivo schreef:
Het blijven autootjes uit de jaren '90 dus er kan net als bij elk ander merk altijd wel wat mee zijn.




Ben je niet een paar decenia vergeten? (`60 / `70 / `80 / `90 / `00 / `10 ) :P ;)

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Red Flame schreef:

Blabla.." wel heb je in een carb minder karakter maar dat kan persoonlijk zijn "...




Wablief ?!?!?

Keer op keer wordt helaas bewezen dat juist de ècht oudjes betrouwbaarder zijn en ook qua plaatwerk beter zijn dan de Laatsten der Mini-kanen..
TS heeft zich echter georiënteerd op de laatste bouwjaren (Rover), want 1.3 dus meer power.
Ik heb een paar jaar een '79 1000 Estate als dagelijks woon-werkhok gereden en dat is prima te doen, ook mèt passagiers.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

ho, rem, ff terugspoelen, tiepfoutje van mijn kant!!

iedereen die me kent weet mijn enorme voorliefde voor carbs en mijn 'afkeer' tegen spi en mpi...

excuses, excuses typfoutje!!!

* ik heb de post aangepast...

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Mausje75 schreef:
Ivo":8s8fvdmh] Het blijven autootjes uit de jaren '90 dus er kan net als bij elk ander merk altijd wel wat mee zijn.




Ben je niet een paar decenia vergeten? (`60 / `70 / `80 / `90 / `00 / `10 ) :P ;)[/quote:8s8fvdmh]

TS heeft het tot nu toe alleen over het bekijken van Mini's uit de periode 1997-2000. Allemaal MPi's dus. Met uitzondering van het allerlaatste bouwjaar van de classics, allemaal uit de jaren '90.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Brutus schreef:


Keer op keer wordt helaas bewezen dat juist de ècht oudjes betrouwbaarder zijn




Verklaar u nader. Zijn ze werkelijk betrouwbaarder, of zijn ze gemiddeld genomen gewoon beter onderhouden waardoor je beeldvorming wordt aangetast?

Mijns inziens maakt het allemaal weinig verschil wat betreft de betrouwbaarheid. Afgezien van de techniek die gebruikt wordt voor het mengen van lucht met brandstof en de ontsteking zijn alle Mini's voorzien van hetzelfde motortype. En erg onbetrouwbaar zijn de injectiesystemen op MPi's niet.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Met de invoering van injectie op "onze" Mini's, kwam er ook een hoop electra bij en randapparatuur om die injectie goed te kunnen laten werken.
Wetende dat de jongste èchte Mini's alweer 11 jaar oud zijn en de laatste jaren qua kwaliteit niet meer je-van-het waren, zullen (electrische) storingen een behoorlijke domper drukken op de betrouwbaarheid en inzetbaarheid van S/MPI's.
Een carburateurtje doet het altijd, bovendien zijn ze electrisch gezien veel simpeler.
Beter onderhouden of niet, want elke Mini moét onderhoud hebben, laten juist deze oudjes zien dat betrouwbaarheid en hoge leeftijd prima samen gaan.

Naast m'n Mini rij ik voornamelijk oude Citroën's waar je hetzelfde fenomeen ziet: de simpelere carburateur-auto's geven nauwelijks problemen, terwijl de snellere injectiemodellen vaak electra-storingen hebben.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Een mening slechts gebaseerd op gevoel en ervaring met een ander automerk...

MPi Mini's hebben weinig elektronische storingen. Als je handig bent doet een carburateur blokje het na wat sleutelen misschien wel vaker, maar het blijft toch altijd een gedoe met de afstelling en ook de ontsteking kan 'gewoon' stuk gaan. Daarom vind ik het nogal gedurfd om hier op het forum neer te zetten dat het een betrouwbaarder is als het andere. Het zijn verschillende systemen die beide jarenlang probleemloos kunnen werken, maar die ook beiden hun eigen specifieke nadelen hebben.

Van wat ik om mij heen hoor, komen injectie gerelateerde problemen niet heel vaak voor.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan.

Het voordeel van de carb ten opzichte de SPi/Mpi Als er iets met de electronica kapot gaat ( waardoor hij niet rijdt bijv ) moet hij 9 van de 10x worden uitgelezen, en dat moet meestal in de garage...en dat kost geld.
Bij een carb kun je zelf aan de slag ( tenminste als je handig bent ) en kost het alleen geld voor onderdelen en een paar uurtjes van je tijd.

Maar die discussie is al gaande in een ander topic ;)

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Iedereen bedankt voor alle reacties!

@ ivo: bedankt voor je uitgebreide antwoord, erg duidelijk!

@ classic mini: pm terug!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar als je nog iets meer dan een maand kan wachten dan kan je het beste de clubdag bezoeken en daar rondkijken naar de diverse mini's. Afhankelijk van jouw voorkeur kan je dan op zoek naar een passende mini. Wat betreft de mpi/spi vs. carb discussie schaar ik me ook in het carb-kamp maar ik zal je niet blindelings advies geven over wat je moet kiezen. Al denk ik dat je meer moet letten op de staat van het plaatwerk dan op de motor.

Als je iets minder tijd hebt zou ik eens langs gaan bij een van de sponsoren die mini's heeft staan om je de verschillen te laten uitleggen.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ivo schreef:
Een mening slechts gebaseerd op gevoel en ervaring met een ander automerk...




Rustig maar; ik bijt je niet...
Zoals je hebt kunnen lezen (!), heb ik meerdere Mini's gehad.
Op het moment alleen (weer) een 998-je met carb en verder geen poespas.
De Kensington die ik had (SPI 1300) gaf wèl problemen op stationair lopen, en kreeg ik maar niet op CO.
Er valt aan injectie nauwelijks wat aan te passen/ af te stellen zonder hulp van buitenaf (garage).
De carb-jes die ik tot nog toe had deden het gewoon altijd.
Altijd!

Daarnaast 'zit' ik zoals al aangegeven inderdaad veel in dat andere merk, maar in principe zijn die allemaal voorzien van eenzelfde injectiesysteem.
De problemen die daarmee zijn zijn bijna altijd electronica-gerelateerd, en dat heb je op een carb-model niet.
Eén overeenkomst: zowel mijn carb-Cit's als mijn carb-Mini zijn voorzien van electronische ontsteking.
Daar kan bijvoorbeeld een module of bobine ervan de geest geven, that's all.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Brutus schreef:
Er valt aan injectie nauwelijks wat aan te passen/ af te stellen zonder hulp van buitenaf (garage).




Daar zeg je het zelf al...
Mijn Spi'tje loopt al 80.000km zonder afstellen. Is ook niet nodig want hij loopt goed.
Ben nog weinig carb'jes tegengekomen die 80.000km rijden zonder iets te moeten bij- of afstellen :x

Mijn ervaring is, dat een goed onderhouden SPi betrouwbaarder is, dan een carb.
Maargoed, dit blijft een appel/peer verhaal, ga dus ook niet in discussie...

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Ivo schreef:
Daarom vind ik het nogal gedurfd om hier op het forum neer te zetten dat het een betrouwbaarder is als het andere.



En diegene die ik op dit forum ken en hoor dat een injectie slechter zou zijn, hebben er slechts 1 gehad... Een mening op basis van 1 ervaring vindt ik daarom ook nogal gewaagd.

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Of topic:
Peter, heb jij nu een digimon avatar? :? ik dacht dat JB het foutste kon zijn, maar dit.. :x

RE: Algemene vragen aanschaf mini

default

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Even een kennisvraagje tussendoor: past een 13 inch, 7 j velg zonder aanpassingen op een mini 1998 sportpack uitvoering?

Enig ervaring mbt rijcomfort?

Zaterdag is het wellicht zover, 3 tesritjes, dus als alles goed gaat vanaf volgende week mini bezitter!!

RE: Algemene vragen aanschaf mini

ligt aan de et waarde van de velg, denk dat het net gaat, achter is nooit een probleem, voor wel...

RE: Algemene vragen aanschaf mini

Of deze velgen gaan passen onder een sportspack is even de vraag. De breedte, 7J, is hier namelijk niet helemaal bepalend. De sportspackvelgen hebben een ET-waarde van 22 en een breedte van 6J. Je zult dus de combinatie van de breedte met de ET-waarde na moeten kijken en bekijken wat de verhouding is tot de sportspackvelgen.

viewtopic.php?p=302553#p302553
De uitleg over de ET-waarden en andere punten van de velg.