Welke Mini voor restauratie project...

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Heb reeds een MG-Midget volledig gerestaureerd (concour status) en ben nu op zoek naar een Mini om op te knappen.
Vanwege het aanbod van classic Mini's op de markt zou ik graag van jullie forumleden enige tips horen over het volgende:

Welke typen Mini hebben de voorkeur (MKI, MKII, etc.)
Met welke motor, bv. 850cc, 1000cc, 1275, etc.
Type vering, hydrolastic, rubber cones, etc.

Wat te vermijden, bv. een automatische versnellingsbak, electrisch open dak, ......

Bijvoorbaat dank voor de nuttige tips.

Peter

RE: Welke Mini voor restauratie project...

je moet het een beetje omdraaien denk ik...

wat voor mini wil je hebben strax? een concours classic coopertje uit beginperiode, of wil je een zeemax, 13 inch, asvaltstrijkijzer?

originaliteit of bruut speelgoed...

hoe ga je hem gebruiken, dagelijks, wekelijks, trailertje naar clubdag?

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Red Flame schreef:
je moet het een beetje omdraaien denk ik...

wat voor mini wil je hebben strax? een concours classic coopertje uit beginperiode, of wil je een zeemax, 13 inch, asvaltstrijkijzer?

originaliteit of bruut speelgoed...

hoe ga je hem gebruiken, dagelijks, wekelijks, trailertje naar clubdag?




Mij gaat het om het restaureren,ga er niet veel mee rijden (daar heb ik mijn andere auto's voor) en ben op zoek naar een Mini waarvan de carosserie redelijk is (niet zo slecht dat ik een heritage shell moet kopen),maar het ontbreekt mij aan voldoende kennis om een schifting te maken tussen alle verschillende uitvoeringen/motoren/versnellingsbakken/carburatuers/injection/etceteras.


Peter

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Ik zou dan toch voor een mk1 of 2 gaan, dit omdat het bijzonder is. innocenti mini is ook mooi (italiaanse mini) maar is het lastig om onderdelen voor te krijgen.

RE: Welke Mini voor restauratie project...

pm verzonden

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Er zijn hier in France nogal wat mini's te koop met een automatiche versnellingsbak, wat vinden jullie daarvan en/of wat zijn jullie ervaringen hiermee
Persoonlijk vind ik dat een Mini een gewone schakelbak moet hebben, vanwege het sportieve caracter, maar als restauratieproject hoeft dit geen issue zijn.

Graag jullie meeningen...

Peter

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Ik zou ook kiezen voor een handgeschakelde bak en dan nog verder voor de dingen die typerend zijn voor de Mini: ongetwijfeld het zg. eitje maar ook de carburateur en de klassieke ontsteking met puntjes. Je komt dan toch al sneller bij de oudere modellen terecht. Wat ik zeker zou vermijden is een British Open, de linnen(?) daken schijnen nogal eens te krimpen en zijn niet of nauwelijks nieuw te verkrijgen.
Je kunt ook een hele hoop te weten komen over de verschillende modellen door de jaren heen uit het boek DE MINI van Jan de Lange.
Had je zelf al een model voor ogen en wil je de auto weer in die staat brengen zoals hij nieuw uit de fabriek kwam en had je ook iets van een budget gemaakt?

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Willy1 schreef:
Ik zou ook kiezen voor een handgeschakelde bak en dan nog verder voor de dingen die typerend zijn voor de Mini: ongetwijfeld het zg. eitje maar ook de carburateur en de klassieke ontsteking met puntjes. Je komt dan toch al sneller bij de oudere modellen terecht. Wat ik zeker zou vermijden is een British Open, de linnen(?) daken schijnen nogal eens te krimpen en zijn niet of nauwelijks nieuw te verkrijgen.
Je kunt ook een hele hoop te weten komen over de verschillende modellen door de jaren heen uit het boek DE MINI van Jan de Lange.
Had je zelf al een model voor ogen en wil je de auto weer in die staat brengen zoals hij nieuw uit de fabriek kwam en had je ook iets van een budget gemaakt?




De Mini zal een totale restauratie ondergaan, dus inderdaad zoals hij uit de fabriek kwam.
Budget is open-ended, anders kun je niet het gewenste resultaat bereiken, zelfs al zal een nieuwe heritage body-shell nodig zijn (waar ik laatst met een MG-Midget genoodzaakt was, vanwege dat de carrosserie te ver doorgeroest was voor repair).
Maar wat wel weegt bij de aanschaf is dat de mini zo veel mogelijk orgineel en compleet is, dus niets aan veranderd/tuned/etceteras.

Peter

RE: Welke Mini voor restauratie project...

Als je geen idee hebt is het misschien handig je eerst eens te orienteren over wat er in de buurt allemaal rondhangt (in France is het makkelijker om Innocenti delen te krijgen dan hier, meen ik).
Aquitaine is regio Bordeaux, daar is een club:
http://www.mini-club-atlantic.org/

en hier een lijst bedrijven:
http://www.clubminifrance.com/Les%20pro ... tique.html
kijk eens of er iets in je buurt is en misschien heeft de een of ander een projectje staan waar ze van af willen ?!

Van de "speciale" modellen zijn er een paar die alleen in Frankrijk zijn geleverd:
Twinnings, Woodbury, Cosmopolitan, Printemps en After Eight bijvoorbeeld.

succes,
Theo van den Bogaard