Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Beste forumleden,

Op het forum en elders op het internet wordt mijn vraag nog niet beantwoord. Of ik zoek niet goed genoeg |:(

Ik ben op zoek naar de maatvoering van de aanslag in het wiellagerhuis/fusee (schijfrem uitvoering, voorzijde). Ter verduidelijking, de breedte van de borst waartegen de buitenste lagerschalen van de comische lagers aanliggen.
Kent iemand die maat of is er iemand die dit kan opmeten? :)\\_

Waarom deze vraag; na vervanging van de fusees en aanschaf van in eerste instantie het goedkopere type wiellagers, heb ik na weinig kilometers wederom speling op de wiellagers. Zichtbaar zijn (sleep)sporen op de kegels van de lagers maar ook tussen de binnenring en aandrijfas, wat mij verteld dat ze onvoldoende voorspanning hebben gehad.

Ik dacht dat het goedkopere type lagers het probleem zouden zijn. Ik heb t spul dus gedemonteerd en nu ook de aandrijfassen / homokineten vervangen + de duurdere Timken lagers gemonteerd... maar noch blijf ik speling houden... |:(

Na het e.e.a. te hebben opgemeten, blijkt de spacer van het goedkopere type wiellager 1,6mm breder(!!!) te zijn als de spacer van de nieuwe Timken lagers (8,8mm tegenover 10,4mm). Waar ik hooguit honderdsten verschil zou verwachten...
De twee Timken lagers zijn met een op maat gemaakte spacer van, in dit geval, 8,8mm geleverd en vormen zo een set (breedte van de spacer wordt op de set lagers aangepast), daarin verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Ik ben verder gaan zoeken. Nu lijkt de borst / aanslag in het fusee, waartegen de buitenste lagerschalen liggen, te smal te zijn waardoor de lagers niet zouden worden opgesloten en dus de kegels ‘los’ liggen. Namelijk, met de nieuwe set lagers gemonteerd op een aandrijfas, houdt ik een ruimte van 10,4mm over tussen de buitenste lagerschalen. Ik zou verwachten dat de borst in het fusee minimaal deze breedte heeft om de set op te kunnen sluiten. Echter, de breedte van de aanslag in het fusee is “slechts” 10,2mm. Er blijft dus 0,2mm ruimte over...

Kent iemand deze problemen? Of heeft iemand suggesties?
Gezien ik in andere toepassingen geen spacers ken tussen conische lagers, is het een optie om de spacer te verwijderen? Of krijg ik dan problemen met de kroonmoer op de as o.i.d.?

Groet Mathijs

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Dit maakt het verhaal wellicht duidelijker :)

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Er kunnen verschillende oorzaken zijn van de speling.

De 1e heb je zelf al aangegeven, een spacer tussen de buitenste lagers die iets te dik is.

Een 2e mogelijkheid is dat het fuseehuis aan de binnenzijde uitgesleten is. Als je lagers er te makkelijk in gaan (vallen om het te zeggen) dan kan dat problemen geven.

Als je alles monteert, dan moet het eigenlijk zo zijn, dat je, na het inleggen van de buitenste lagers, de spacer nog makkelijk moet kunnen bewegen. Dan moet het ook zo zijn dat je geen spel op de buitenste lagers voelt.
Als je de binnenste schalen in het fuseehuis plaatst, dan moeten ze echt strak tegen de spacer van het fuseehuis zitten. Als hier nog iets teveel spel op zit, dan kan dit ook speling geven.
Als laatste zou ik controleren of alles goed over de homokineet geschoven zit. En natuurlijk zorgen dat alles met voldoende moment aangedraaid zit (210Nm)

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Beste Mathijs,

Zijn de andere fusees die je gbruikt heb nieuwe of ook tweedehands? En hoe heb je de lagers daarin gemonteerd?
Ik vermoed ook dat je de centrale moer van de homkyneet niet vast genoeg gehad. Pas als je die op het juiste moment hebt wordt het 1 pakketje.

Groeten,

Carst

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Intussen zal je waarschijnlijk al een oplossing hebben...
De breedte van de borst kan ik niet voor je meten, maar bij mij pasten de (Timken)lagers altijd...
De spanning die je met de kroonmoer instelt, staat NIET op de lagers, maar op de twee binnenringen v/d lagers en de spacer !
De dikte van de borst en de spacer zijn zo berekend dat de lagers precies genoeg voorspanning krijgen. Dat principe had je zelf ook al uitgevogeld.
Als de spanning van de kroonmoer op de lagers zou staan, zouden ze in 1 km. al kapot zijn...

Je kan het beste de lagers gewoon monteren en bij het aandraaien van de kroonmoer steeds de speling navoelen. Als de moer 'aan' komt, dan zal de speling al zo goed als weg moeten zijn. De rest is voor het aanbrengen van de voorspanning.

RE: Fusee - maatvoering aanslag buitenste lagerschalen

Zijn de lagers op het juiste moment aangehaald? De moer moet met 200nm vastgezet worden, dat is heel wat meer dan handvast :-)