Koelsysteem 1275 MPI --> Hif44

RE: Koelsysteem 1275 MPI --> Hif44

Wie kan me uitleggen wat de stroomrichting van het koelsysteem is?

Ik ben mijn mini aan het restaureren en heb een 1275 SPI die ik met een Hif44 wil gebruiken ipv het oude 1000cc blokje.

Nu heeft de 1000cc kop een bypass aansluiting aan de onderkant ter hoogte van de waterpomp (cylinder 1) en een aansluiting aan de bovenkant van de kop thv cylinder 4.

de 1275 kop heeft dat standaard niet. Ik heb wel degene aan de bovenkant thv cyl.4 door laten boren en ik heb een Hiff44 onderste radiator slang met bypass mogelijkheid en een waterpomp met bypass aansluiting.

Hoe kan ik een en ander nu het beste aansluiten om een zo optimaal mogelijk koeling te krijgen?

Verder lees ik zaken over het boren van een gat in de thermostaat of het verwijderen van de thermostaat, hoe moet ik dat zien in het kader van de rest van de uitvoering van het koelsysteem?

wie in de buurt van Boxmeer (Venlo/Eindhoven/Nijmegen) heeft zin om een keer mee te kijken?

m.v.g.

Sem

RE: Koelsysteem 1275 MPI --> Hif44

Dit is kennelijk een wat onduidelijke situatie waar je over schrijft, want niemand heeft nog moed gevat om je te antwoorden.
Ik doe een poging, wellicht word ik gecorrigeerd wanneer ik onzin uitkraam.

Je hebt de kop van het 1275 blok boven de 4e cilinder laten voorzien van een boring waar het kraantje voor de kachel die op het 1000 blok z'n kop zit past. Van hier af kan je de voeding aanleggen voor een 'watergekoeld' spruitstuk voor je HIF44 en vanaf de carb dan de leiding doortrekken naar de bijpass aansluiting in de onderste koelwater slang.
Wanneer je met de kraan open rijdt, stroomt er dan warme koelvloeistof uit de kop door het spruitstuk en wordt afgevoerd naar de radiateur. s'Winters biedt dit het voordeel dat het spruitstuk de bedrijfstemperatuur van de motor aanneemt. De benzine in de geïnhaleerde lucht wordt daardoor zo opgewarmd, dat die -eenmaal in de cilinder- bij de compressieslag goed verdampt. Door de door de benzine opgenomen warmte koelt dan dus het koelwater wat door het spruitstuk gaat. Met deze installatie heb je geen last dat de carburateur zo koud wordt dat er bevriezingsverschijnselen kunnen voorkomen.
s' Zomers heb je dat zelfde koeleffect natuurlijk, waardoor je minder snel problemen krijgt wegens 'te warme' motor.

De 1275 kop heeft geen bypass opening boven de waterpomp. In de waterpomp die je gebruikt zit wel die bypass opening. Je zult dus de ene dicht moeten maken of de andere open. Een pomp zonder bypass opening is wellicht de kortste klap. De bypass in het 1000 blok is bedoeld om de koelvloeistof in de kop en het blok in circulatie te brengen wanneer de thermostaat -bij 'koude' motor- nog gesloten is.

Je maakt een fout wanneer je de thermostaat weglaat. De thermostaat is een van de meest essentiële onderdelen in het systeem van de motor. De thermostaat knijpt de doorstroming van in de radiator gekoelde koelvloeistof naar de kop van de motor steeds precies zoveel af, dat de meest ideale bedrijfstemperatuur van de motor gehandhaafd wordt. In de kop vindt de verbranding van het mengsel plaats en daarbij moet het overgrote deel van de vrijkomende warmte energie steeds afgevoerd worden om de boel net niet aan de kook te krijgen. Bedrijfstemperatuur 95 graden C. Dat is het meest efficïent. Haal je thermostaat er uit, dan wordt er onbelemmerd gekoelde koelvloeistof de kop in gevoerd, waardoor er steeds teveel beschikbare warmte energie voor de uitzetting van het ontstoken gasmengsel wegvloeit. De motor verliest efficiëntie.

Oorspronkelijk zit er een gaatje in de rand van de thermostaat, waardoor er -ook bij gesloten thermostaat bij koude motor- een beetje koelvloeistof uit de radiateur de kop instroomt, zodat -als er eenmaal goed opgewarmde koelvloeistof de radiateur instroomt, de thermostaat zoveel warmte krijgt dat die begint te openen, zodat er meer koelvloeistof uit de radiateur de kop in stroomt om daar aan de koeling beginnen.

Nu heb ik geen beeld van hoe bij een 1265 de kachel aangesloten zit en ik heb ook geen beeld van hoe het werkt bij een kop zonder bypass naar de waterpomp. Ik vermoed dat 'het gaatje' in de rand van de thermostaat hier (veel) groter is dan bij de 1000 blokjes, waardoor er bij 'koude' motor via die route al genoeg doorstroming in de kop is.
Wellicht dat iemand anders dit hier kan uitleggen. 'De ene hand wast de andere'.

RE: Koelsysteem 1275 MPI --> Hif44

Stroomrichting is bij alle motoren het zelfde: bij de pomp gaat het cilinderblok in (sommigen noemen dat het "onderblok") en bij de cilinderkop komt het er weer uit.

Bij de MPI zit een sandwichplaat met slangaansluiting tussen thermostaathuis en cilinderkop; daar komt het warme water uit dat naar de kachel gaat. Deze aansluiting stroomt altijd door (de thermostaat zit tussen thermostaathuis en sandwichplaat).

Zolang de kachelkraan dicht staat gaat het water bij de Mpi via een T-aftakking weer terug naar de pomp via een T-aansluiting in de onderste radiateurslang. (Bij de oudere Mini's gebeurde dit via het kleine slangetje tussen pomp en cilinderkop). De retour van de kachel komt ook weer op de onderste radiateurslang uit.

Bij de oudere Mini's zat de kachelkraan op de cilinderkop thv cilinder4. De retour zit ook op de onderste radiatorslang. Via het Mini-slangetje tussen pomp en kop is er tijdens de opwarmfase altijd al stroming door het blokje voordat de thermostaat begint te openen.

In wezen het zelfde dus, alleen anders uitgevoerd.

RE: Koelsysteem 1275 MPI --> Hif44

In het kort:
- je hebt een waterpomp nodig zonder bypass (of je moet die afdoppen)
- verder heb je mogelijk 1 of enkele andere slangen nodig (afhankelijk van het thermostaathuis en de plek van je kachelkraan. De bovenste radiatorslang van een 1000 en een 1275 maken een andere hoek)

Afhankelijk van hoe je koeling dan werkt kan je gaan kijken naar een andere thermostaatwaarde (en/of een andere radiator .. ook afhankelijk van de tuning van de 1275)

HTH,
Theo van den Bogaard