Hoeveel kg mag een mpi trekken?

Re: Hoeveel kg mag een mpi trekken?

Door Rik, 17 aug 2006 18:44 Link

En hoe zit het dan met een fietsendrager (op een trekhaak)? Iemand enig idee? Dan heb je er geen aanhanger achter hangen en heb je niets te maken met een maximum trekgewicht, toch....? Dan zou een trekhaak wel mogen, maar een aanhanger niet!
Stage 1
Stage 1

Door R.S.D., 17 aug 2006 18:54 Link

Bij een fietsendrager is alleen de kogel druk van belang.
Dus eigenlijk het gewicht wat je op de kogel plaatst.
Fietsen-drager + fietsen.

En bij zo'n fraaie driehoek, denk wel om de extra verlichting en nummerplaat.

Grtz,
R.S.D.
____
You cannot solve a problem with the same thinking that got you into the problem in the first place.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mini, . . . . . . . . . ze blijven je VAN en OP straat houden ;)
Stage 3
Stage 3

trekhaak, kenteken, aanhangsels

Door metrodriver, 11 apr 2007 18:25 Link

[Topics samengevoegd-Demelza]

wanneer ik een trekhaak aan de auto monteer kan ik de haak laten bijschrijven op het kentekenbewijs (was vroeger het 'inlegvel')

of is het zo dat de haak bijgeschreven *moet* worden??

als er van *moeten* geen sprake is, mag ik dan met een trekhaak (passend voor de auto, en met voldoende trek-goedkeuring) die *niet* op het kentekenbewijs staat, een kar onder de 750 kg. (witte kentekenplaat) trekken of een fietsendrager monteren zonder het ambtelijke contact met de eerstbeste agent(e) te moeten vrezen??? >:)
##
##

Door Demelza, 11 apr 2007 19:46 Link

Het topic begint over specifiek mpi, maar volgens mij kan je hier je antwoord wel vinden.
____
Demelza a.k.a. "Cantante Mini"
"Thank God for the good 'ol mini" DvdL
"Ik trek misschien wat hard op, maar verder ben ik een heer in het verkeer" JereMini
Moderator
Moderator

Door lore, 12 apr 2007 23:02 Link

Volgens de kieskeurigsite:

Fietsdragers en wetgeving
- U mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden.
-> lijkt me geen probleem (tenzij je snor- of motorfietsen wilt vervoeren)

- De fietsen mogen aan weerszijden van de auto niet meer dan 20 cm uitsteken en er mogen geen scherpe delen uitsteken.
-> je zit zo op 20 cm.. 8) .Zit me trouwens rot te zoeken naar de breedte van een mini :?

- Als een fietsdrager de achterlichten van de auto geheel of gedeeltelijk bedekt, dan is een extra verlichtingsbalk verplicht.
-> is dus verplicht

- Op de fietsdrager of verlichtingsbalk hoort een witte nummerplaat te zitten met het kenteken van uw auto.
-> kost dacht ik een tientje

- In het buitenland gelden vaak andere regels.In het Handboek Europa van de ANWB vind u hierover meer informatie.
-> 8)
Stage 2
Stage 2

Door Carlien, 13 apr 2007 11:46 Link

lore schreef:
-> je zit zo op 20 cm.. 8) .Zit me trouwens rot te zoeken naar de breedte van een mini :?

Volgens boekje van de dealer:

1.56 van spiegel tot spiegel :P
Wannabe
Wannabe

Door Demelza, 24 jun 2007 22:33 Link

Dankzij minilimo een stukje verder. Er ligt kennelijk niet aan de typegoedkeuring, maar aan het feit dat de eisen voor de handrem zwaarder zijn geworden dat jaar en dat Mini geen moeite heeft gedaan om de achterremmen aan die eisen aan te passen.

Dus goedkeuring voor een bepaald aantal kilo's is mogelijk, maar dan moet je naar Lelystad voor keuring. Daar moet je op de 12% heuvel met je Mini (volgeladen tot maximaal gewicht (4 mensen en bagage?)) en aanhanger van gewenst gewicht gaan staan, blijven staan op de handrem en weer weg rijden.

Ik ga autograaf nog even een mailtje sturen. Voor mij is het niet interessant om alleen voor mezelf een goedkeuring te krijgen, dus ik wil hem vragen om na te gaan of het misschien mogelijk is om iets voor alle MPi's geregeld te krijgen. Hij heeft iets meer 'ingangen' bij de RDW dan dat ik heb, heb ik al gemerkt ;)
____
"Ik trek misschien wat hard op, maar verder ben ik een heer in het verkeer" JereMini
Moderator
Moderator

Door ayla, 25 jun 2007 02:45 Link

Wil je ook een ahw gaan trekken dan? Of een trekhaak monteren?
Of is het gewoon voor de heb?

Groet ron

PS als het om het trekken van een ahw gaat, heb ik nog wel een patrol te koop 3500kg op kenteken >:)
____
HORN BROKE watch for finger...
FUCK HELL, I've been to Walhalla!! And came back at same speed...
Pipo
Pipo

Door Theo van den Bogaard, 25 jun 2007 07:46 Link

Fietsdragers en wetgeving
- U mag de maximale kogeldruk van de trekhaak niet overschrijden.

maar als je geen trekhaak mag monteren, kan je een fietsdrager op de trekhaak dus ook vergeten ..

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Ivo, 25 jun 2007 10:44 Link

Maar dat is leuk nieuws Demelza. Misschien toch nog een mogelijkheid om legaal aanhanger te trekken.

@ayla: Het gaat bij mij inderdaad om het af en toe trekken van een aanhagertje. Zodra ik een andere uitlaat heb (ik heb nu een middenpijp) komt er bij mij een trekhaak onder. Ook al is dat voornamelijk voor korte stukjes, het zou toch een prettig gevoel zijn als dat dan legaal is.

Overigens: Is uitvoer naar België en daarna hier invoeren geen optie? Uit een topic over de keuring van Yves:

Nog positief, trekhaak mag zonder rem 480Kg trekken en met rem 530Kg.
Laatst bijgewerkt door Ivo op 25 jun 2007 10:45, in totaal 1 keer bewerkt
____
1981 1275cc MPi Estate, Vulcano Red
1978 1100cc Clubman Estate, bruin
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Demelza, 25 jun 2007 10:45 Link

Ook nog belangrijk... Heb je een MPi en trek je wel terwijl je volgens je kenteken niets mag trekken, dan ben je op het moment dat je met aanhanger rijdt niet verzekerd... Dus heel belangrijk om het legaal te doen.
____
Moderator
Moderator

Door Yves13, 25 jun 2007 12:58 Link

@ Ivo: Klopt maar ik heb wel een Mini van '87
Een paar jaar geleden ook met een MPi (99) met trekhaak gereden en dit mocht dus enkel om een fietsendrager op te monteren. Aanhanger was niet toegelaten.
Dit zou zo zijn (in België) vanaf 08/99. Voor augustus, geen probleem, vanaf augustus => Niet meer trekken!!
En hij moet sowieso gekeurd worden. Dit wordt dan ook op de inschrijving vermeld.
Dus zoals eerder gezegd MPI mag niet trekken.
____
www.MinisAroundTheWorld.be
"VENI-VIDI-VELCRO" Ik kwam, ik zag en ik bleef plakken!!
fotosite Yves13
Stage 3
Stage 3

Trekhaak

Door freezze1964, 11 aug 2007 11:27 Link

Ik wil volgend jaar naar spanje met de mini mpi met aanhanger om te kamperen.
Zonder aanhanger heeft dit geen zin want ik kan mijn spullen dan niet mee krijgen.
Welicht kunnen wij in clubverband een type goedkeuring regelen?
Bog Standard
Bog Standard

Door Demelza, 11 aug 2007 15:26 Link

We zijn er achter aan aan het gaan, maar zo makkelijk als je het zegt, 'even typegoedkeuring regelen' is het niet :) Dus even geduld en waarschijnlijk is er over een aantal weken wel wat in dit topic te vinden.
____
Moderator
Moderator

trekhaak

Door freezze1964, 11 aug 2007 16:39 Link

Dat het niet makkelijk zal zijn weet ik wel maar met een grotere groep maken we denk ik meer kans en kunnen evt kosten worden gedeeld.
Bog Standard
Bog Standard