sequential 6 speed dog box project

Avatar gebruiker

sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 24 okt 2012 21:43 Link


Hoewel ik pas een anderhalf jaar in mn mini kan rijden, heb ik hem al bijna 20 jaar. In die tijd heb ik veel modificaties gedaan, omdat ik dat leuk vind. Vaak flitste mij de gedachte door het hoofd ook een sequentiele bak te maken, maar het kwam er gewoon niet van. Totdat ik een aantal artikelen vond van een engelsman en een australier. Zij hebben de sprong van dromen naar doen al meer dan een jaar geleden gedaan. Het concept dat zij hebben gekozen bleef in mn kop spoken en recent ben ik zelf ook maar begonnen. (iedere gek z'n gebrek!)

Wat is het idee:
Neem een versnellingsbak binnenwerkje van een stevige motorfiets, bijvoorbeeld een Honda CBR1100XX Blackbird of een Suzuki Hayabusa.
Bouw deze in een classic mini bakhuis. Een soort van Frankenstein onder de versnellingsbakken (zg. "Frankenbox" :D )
Je hoeft niet afgestudeerd te zijn in Lego Duplo om te begrijpen dat het niet 1-2-3 past. Ik vrees dat tussen start van dit draadje en de eerste proefrit dus ook nog wel "enkele" weken gaat zitten. Komt nog flink wat bij kijken. Kortom: een projectje om eens lekker mn tanden in te zetten. In the meantime rijdt mn minitje nog gewoon rond met de standaard bak.

Om een idee te geven hoe een dergelijke bak er van binnen uit zal gaan zien laat ik hieronder alvast een plaatje zien van een creatie van een onbekende aussie. Echte tandwielenporno als je het mij vraagt.

Ik zal de vorderingen met jullie delen en sta natuurlijk open voor tips, kritiek, relatietherapie, meedenken, skills, tools, adresjes etc etc.

mvg Bart

Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 24 okt 2012 22:29 Link


Ik zag hem stiekem al voorbij komen op turbominis.

Interessante ontwikkeling!
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 24 okt 2012 22:30 Link


Voordat ik met hakken en boren ben begonnen, heb ik studie gemaakt van mogelijke bakverhoudingen.

Mn standaard bak met 3,44 diff en 13 inch wieltjes geeft welliswaar een levendig karakter aan de mini, maar voor het beter gooi en smijtwerk toch niet helemaal naar mijn zin. Een vierbak veroordeelt je nou eenmaal tot relatief grote verschillen.
Als 7000 rpm het schakelmoment is, valt het toerental bij opschakelen van 2 naar 3 naar 4565 rpm. Hoewel de motor bij dat toerental ook best trekt, zit ie toch niet in z'n sweet-spot. Hieronder het zaagtand diagram van de standaard bak:

Afbeelding

In mijn beleving mag de 1e versnelling 10 km/uur langer. De 2e versnelling is perfect. Tussen 2e en 3e versnelling mag een 2,5e versnelling en de 4e versnelling (1 op 1) maag wat korter, omdat ongeveer 180 km/uur in zn 4 bij 7000 rpm hooguit wind mee bergaf wordt gehaald (of ik moet 16v turbo achtige truukjes gaan uithalen)

Aangezien de motorfiets bak zin input niet op de mini input shaft heeft maar op de plek van de idler gear, moet er in het setje drop gears nog een omkeer tandwiel komen. Deze zal gemaakt worden van de 6e versnelling van de blackbird bak. Dit is niet helemaal een 1 op 1 maar heeft een kleine reductie van 1 op 1,11. In de bak zelf wordt de 6e versnelling van een VFR800 gebruikt, welke beduidend langer is. Hiermee wordt een super close ratio 5 bak met iets langere 6 gemaakt. Maar de VFR800 moet ik nog binnen krijgen en dan moet ik nog metingen doen, ik twijfel nog even aan de hartafstanden, welke mogelijk toch anders zijn, ondanks vele berichten van gelijke maatvoering. De uiteindelijke top in hoogste versnelling zal iets minder zijn dan origineel, dus iets levendiger. We zullen zien.

Hieronder de zaagtand van mijn ideale bak:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door streetscreamer op 24 okt 2012 23:04, in totaal 1 keer bewerkt
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 24 okt 2012 22:56 Link


ettore bugatti schreef:Ik zag hem stiekem al voorbij komen op turbominis.

Interessante ontwikkeling!


Haha.. stiekum? Je mag heus op andere fora kijken hoor!
Matt heeft daar een van de mooiste topics in mijn beleving. En dan hebben we het niet alleen over de bak, maar ook wat daar bovenop staat... :-)

Ik wilde eerste wat voorstudie doen en kleine vorderingen maken voordat ik hier zelf ga posten. Point of no return is gepasseerd zeg maar.

Tot nu toe geregeld:
- twee donorbakken (mille gracias, Dennis!)
- donor drop gear huis (nog een keer credits to Dennis)
- een reeks op maat gezaagde blokken 6082T6 aluminium
- Honda CBR1100XX blackbird bak
- Honda VFR800 bak
- dummy hoofdas

Aangezien het tandwiel van de eerste versnelling te groot is voor de bak, moet er een pocket gemaakt worden in de wand van de bak. Daar wordt later een deksel op gelast. Dit waren de eerste gaten die ik in het bakhuis boorde. Daarna volgden er nog velen. Afwerken van het middelste schot gaat pas als ik de alu blokken in huis heb. De blokken moeten kwa vorm precies aansluiten bij de gate, zodat het netjes gelast kan worden.
Hier is duidelijk te zien dat het tandwiel te groot zal zijn:
Afbeelding
Zo ziet het venster eruit met het tandwiel in de bak:
Afbeelding
Nog heel veel gaatjes boren en voorzichtig de brokken eruit zagen. Het alu van de bak is erg bros.
Afbeelding
Brokjes:
Afbeelding
Uiteindelijk een mooi doorkijkje gemaakt:
Afbeelding
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Spherix, 25 okt 2012 11:03 Link


Hier nog zo'n creatie:
Afbeelding

En eentje die recent op ebay stond;
Afbeelding

Succes! Laat maar horen wanneer je bestellingen aanneemt ;)
____
Afbeelding
'88 Mayfair, '83 Van, '92 John Cooper Si, '89 scheurijzer
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Purmerend

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 25 okt 2012 19:16 Link


ook prachtig spul ja. De bovenste is welliswaar een 4 bak en ziet er kwa bediening vrij klassiek uit met zn schakelvork stangen die naar de ruimte naast de tandwielen gaan.
De tweede is ook best bijzonder te noemen: gebaseerd op een automaat bakhuis zo te zien.
In beide gevallen, maar zeker de tweede, is de klus niet makkelijker dan waar ik voor heb gekozen. Afweging voor mij kwa keuze van constructie was ook iets dat zo weinig mogelijk speciale productie vergt. Even een setje tandwielen en assen daarvoor custom made laten maken zal flink wat kosten. Machines daarvoor heb ik zelf niet ter beschikking. Nu hoef ik alleen iets te regelen voor de assen, waarbij de originele mini en honda assen voor iedere sectie als voorbeeld gebruikt kunnen worden. Ook wel zo prettig.
Omdat ik niet alle handelingen zelf doe aan de bak zal het er nooit van komen bestellingen aan te nemen en te produceren. Wel hoop ik door postings andere enthousiaste bouwers te helpen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door ettore bugatti, 25 okt 2012 19:53 Link


Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel erg thuis ben in bakken.

Hoe ga je de achteruitversnelling regelen?

Ik denk dat een 'tractive effort curve' een beter beeld geeft dan een zaagtanddiagram, maar dan moet je wel een koppel/vermogens curve van je motorblok hebben.
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Wiltshire, UK

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 25 okt 2012 21:33 Link


Een bak maakt de auto.... !

De achteruit versnelling ben ik al helemaal uit. De basics zijn hetzelfde als de bak van Matt: naast het pinion op de secundaire as welke in aanraking is met het differentieel, komt een schakelmof met achteruittandwiel uit een normale mini bak. Op het uiteinde van de nieuwe ingaande as zal het 1e versnellings tandwiel worden gemaakt van de mini bak. Als omkeertandwiel de helft van het mini schakeltandwiel van de achteruit. Dus: de twee kleine tandwielen zijn constant in aangrijping, het tandwiel opde uitgaande as schuift erin. De schakelvork zit op een as die op de originele plek zit. Maar dan steekt deze door de wand heen in de ruimte van het differentieel. Het is de bedoeling de achteruit echt met een pookbeweging in te kunnen schakelen. Niet met een solenoid ofzo. Borging dmv optillen pook net als origineel. Wel zorgen de overbrengingen ervoor dat de achteruit als dogleg linksachter komt te zittten (zie avatar)

Tractive effort curve is zeerzeker mooi eens om uit te zoeken. Eerlijk gezegd weet ik echt niet wat het vermogen of koppel van mijn motortje is. Alles is ingeregeld op breedband lambda signaal. Echt rollen zal zeker nog wat finesses kunnen brengen. Wel weet ik dat de motor zich het lekkerst voelt tussen de 5 en 7000 rpm kwa power. Daar zit echt de sweet spot.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door taekeb, 26 okt 2012 06:50 Link


Het is makkelijker om een motorfietsblok te monteren. Gaat het ook niet stuk en kun je lekker toeren maken. Dat gebrek aan koppel bij lage toeren los je op door gewoon in hoge toeren te blijven rijden.

:*

Maar even serieus: Dit zijn wel serieuze projecten! Erg tof als het lukt en een knap stukje huisvlijt! Vooral tof dat je niet de makkelijke weg kiest! :)\_
____
www.miniprojects.nl
Yokohama! What else?!
Afbeelding
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Ter Aar

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Dennis, 26 okt 2012 09:42 Link


Dat het gemakkelijker is om een compleet motorfietsblok te monteren begrijpt Bas ook, maar het is voor hem de uitdaging om het werkend te krijgen, ben dus zeer benieuwd.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 26 okt 2012 12:50 Link


Dennis schreef:Dat het gemakkelijker is om een compleet motorfietsblok te monteren begrijpt Bas ook, maar het is voor hem de uitdaging om het werkend te krijgen, ben dus zeer benieuwd.

Dennis



Als ik iets makkelijks met een motorfietsblok wil dan haal ik mn motorrijbewijs wel..
:D :D :D
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Carlo, 26 okt 2012 14:08 Link


En dan nog een bmw kop op het blokkie om het kompleet te maken! :-))
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Flying Dutchman, 26 okt 2012 15:08 Link


Hoi, ik vind het idee prachtig ,had er ook al over gedacht.Maar aangezien het grootste probleem het verwerken van het koppel wordt ,vrees ik dat je nog wel wat gaat tegenkomen.
Maar als je niet probeert weet je het niet hé.
Ik zou de dropgears zo kiezen dat de snelheid van de primiry gear hoog wordt,dus minder koppel.Dan moet je uitgaande combinatie iets van een 4;1 of hoger worden.Daar komt dan wat meer koppel op,maar met een speciale uitvoering moet dat haalbaar zijn.Lsd tandwielen.
Wat voor motor moet erop komen?
____
Wat jezelf kan ,doe je beter.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Biervliet

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door streetscreamer, 26 okt 2012 17:34 Link


Het zal inderdaad in de praktijk allemaal nog moeten blijken of het werkt en heel blijft. Maar om eerlijk te zeggen maak ik mij geen seconde druk om het koppel dat de bak te verwerken krijgt. In mijn eerder geplaatste plaatjes zie je oa eentje met een dummy as en daarop twee tandwielen. De grootte van het tandwiel en ook de tanden zelf is goed te zien. Die zijn gewoon dikker en groter dan die op de rechtvertande drop gears worden gebruikt. Ook had de bak in de motorfiets een vermogen van 164 pk bij 9500 rpm en 124 Nm bij 7500 rpm te verwerken. Bekend is dat deze bak ook in kitcars geen zorgen geeft, is redelijk hufterproof gebleken.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: sequential 6 speed dog box project

Door Carlo, 26 okt 2012 21:13 Link


Met een redelijk normale 1380 ga je zeker over de 124Nm heen met 1:1 drop gears. Toerental en vermogen zijn het probleem niet.

Zoals Flying Dutchman al schreef: drop gears zo kiezen dat de bak hogere toerentallen draaid en dus een lager koppel voor z'n kiezen krijgt. :-)

Leuk project! Ga ik zeker volgen! :D
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast