Inno 1300 motor revisie/tuning

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Dusky, 30 okt 2015 12:30 Link


Voor dagelijks gebruik is een 286 belachelijk.
(Nu is een halve mini wereld kwaad op mij :D )
Maar nee serieus, je moet gewoon goed kijken naar het toerenbereik en naar waarvoor je de mini gebruikt. Top pk op 7000 toeren is niet iets wat je wilt op een straat auto ( tot 4000 toeren geeft een sw5 trouwens meer pk ddan een 286..)
____
Afbeelding
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 02 nov 2015 11:59 Link


Bedankt Dusky, dat dacht ik nou ook!

Ik heb ondertussen mijn kop terug van mijn broer en hij ziet er weer goed uit!

Afbeelding

Zo was hij voor het stralen en vlakken:
Afbeelding

de kleppenzitting voor stralen:
Afbeelding

na stralen, voor vlakken:
Afbeelding

Nu zoek ik nog een manier om hardere zittingen in mijn de uitlaatklep te zetten zodat ik gewoon moderne benzine kan tanken, iemand suggesties?
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door LimitedSjoerd, 02 nov 2015 12:41 Link


breng hem naar een specialist daarvoor, zij vrezen ringen uit en slaan er nieuwe in. Sowieso zou ik alle kleppen opnieuw laten inslijpen als ik jou was. Het kost een beetje maar dan is het zeker weer goed. Nu de kop gestraald is, heb je niet meer de juiste afwerking waardoor het kan gaan lekken.
____
- 1979 Mini Clubman Estate Automaat
- 1983 Mini Cabrio 1000
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Leeuwarden, Kampen

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 10 nov 2015 22:39 Link


Ik heb nu de kop die er op zat er af gehaald om eens naar de cilinderwand te kijken, de verhalen van enkele liters olie per maand deden mij denken aan gekraste cilinders dus sowieso uitboren en nieuwe zuigers er in.

Voor onduidelijke redenen zat de kop los (ik heb per slot van rekening een project overgekocht) dus die kon er zonder al teveel gemor zo af. Ik was blij verrast door wat ik daar onder aantrof.

http://i10.photobucket.com/albums/a118/D-melton/Mobile%20Uploads/DSC_1932.jpg

Tot mijn verbazing was hij al eens uitgeboord naar de eerste overmaat!
http://i10.photobucket.com/albums/a118/D-melton/Mobile%20Uploads/DSC_1934.jpg

En de wanden zien er niet eens slecht uit!
http://s10.photobucket.com/user/D-melton/media/Mobile%20Uploads/DSC_1933.jpg.html

Ik ga hem alsnog verder strippen en de zuigerringen bekijken en de wanden misschien even laten honen (of zelf doen, ik heb toegang tot de faciliteiten om het te doen).

Ondertussen was ik wel lichtelijk verbaast om te zien dat de kop die er op zat geen 12G1805 kop maar een gewone 12G940 met grote kleppen, dus gelijk de vorige eigenaar maar even gemaild met wat hij zich hiervan kan herinneren.
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 24 nov 2015 12:22 Link


Heeft iemand overigens een idee of het echt nodig is om de kop loodvrij te maken? Het is zo'n klein oppervlak...
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Dennis, 29 nov 2015 16:22 Link


Als je hem alleen hobbymatig gaat gebruiken kun je er ook voor kiezen om loodvervanger te gebruiken. Helemaal geen voorzorgsmaatregelen zou ik niet doen bij een dergelijke kop.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Flying Dutchman, 04 jan 2016 19:11 Link


Het olieverbruik is deels door de te gladde wand,geen hoonstructuur meer.
Daardoor is de olie in staat om langs de zuigerveren te blazen.
De zuigerveren zullen ook wel versleten zijn en open staan.
Ik vrees dat zelfs de zuigerveren speling in hun groef hebben,waardoor de zuigers als versleten weg mogen.
Hoonstructuur moet onder een hoek van een 30-45 graden in de cilinderwand staan.
Hierdoor wordt er olie op de boring achtergelaten,kunnen de zuigerveren goed inslijten en toch geen verlies.
Gladde wanden is bijna altijd een versleten motor.
Waarom ik dit weet ;omdat ik al veel motoren onder handen heb gehad=ervaring.
____
Wat jezelf kan ,doe je beter.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Biervliet

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 08 jan 2016 11:19 Link


Bedankt voor de info FlyingDutchman! Ik was zelf verrast door de staat van de wand in de zin dat hij niet erg gekrast was. Hij moet zeker inderdaad gehoond moeten worden. Eerst gaat de motor op een standaard zodat ik er wat gemakkelijker aan kan werken.
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door wim fournier, 08 jan 2016 18:25 Link


"Heeft iemand overigens een idee of het echt nodig is om de kop loodvrij te maken?"
Praktijk is, dat de zetels en randen van kleppen die al tienduizenden kilometers met elkaar in een kop zitten onderling zodanig 'gehard' zijn, dat het ontbreken van lood in de benzine nauwelijks nog enige invloed heeft. Je mag je realiseren dat de klepveren telkens de klepte enige kracht en vaart in de zitting trekt. Dit hameren heeft een verdichting van de oppervlakte tot gevolg. Wellicht genoeg om zonder lood nog tienduizenden kilometers mee te gaan.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Park Lane, 08 jan 2016 23:05 Link


Een alternatief is om met loodvervanger te rijden, zeker als je niet 100% de staat van de kop weet ivm het missen van boekhouding...
____
Met vriendelijke groet,

Laurens

Parker -- Mini Parklane 1987
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Zeist, Nederland

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door DanielM, 01 feb 2016 18:00 Link


Langzaam maar zeker komen we er wel. De motor kan nu eindelijk op de standaard.

Afbeelding

Uiteindelijk op de beurs in Houten de juiste lange UNC en UNF bouten gevonden, toen was het een kwestie van uit-spacen en vastzetten.

Afbeelding

Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien zit de standaard vast aan de oliefilter en de benzinepomp. Dit zou allemaal sterk genoeg moeten zijn. Nu moet ik nog de boel aan een takel hangen om het in de daadwerkelijke standaard te krijgen. Gelukkig heeft mijn buurman er eentje die ik kan lenen.

Met dat doel in gedachte ben ik de kopbouten uit het blok gaan draaien met de aloude twee-moeren-methode. Er bleken echter een aantal hardnekkige jongens tussen te zitten die ik er voor geen goud uit krijg. Iemand ideeen daarvoor? Ik heb al een "stud-extractor" gekocht die binnenkort aan zou moeten komen, dus hopelijk werkt dat. Maar enige tips & tricks worden op prijs gesteld.
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Dennis, 04 feb 2016 09:01 Link


Omdat je tapeinden van de kop waarschijnlijk toch niet gaat hergebruiken zou je de moeren er ook op vast kunnen lassen, dan heb je in ieder geval meer grip, een grotere moer kan ook. Of wellicht het tapeind heet stoken.

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look
Woonplaats: Noordwijkerhout

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door Minivanbass, 04 feb 2016 10:05 Link


je kan ze natuurlijk ook halverwegen heet stoken en 90graden ombuigen ;)
Kracht x arm
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: Inno 1300 motor revisie/tuning

Door streetscreamer, 04 feb 2016 20:46 Link


toevallig vandaag een discussie over gehad met collega die veel met oude Harleys rommelt.

Zijn tip: tapeind bij schroefdraad in blok heetstoken en dan weer laten afkoelen. Daarna proberen los te draaien. Twijfel ik nog ff aan. IN jouw geval zou ik dubbel moer erop draaien, eventueel de bovenste even een goede hechtlas te geven. Dan maar ff wat nieuwe kopbouten halen, sowieso niet verkeerd.

Ik heb zelf gedoe om tapeinden van een blok van de opa van de mini los te draaien, een Austin Seven uit '32. Pech is dat de tapeindjes al veel warmte hebben gehad doordat ze de uitlaat vasthielden. Het koolstof is daardoor nogal weg uit het materiaal. een beetje kracht op een tapeind en hij breekt af. Komt nog eens bij dat de achterkant van het tapeind in de koelgalerij uit komt, dus heeft water / koelvloeistof heel lang kans gehad om vanaf de binnenzijde het boeltje aardig vast te koeken. Ik vrees dat het zeer precies uitboren wordt en dan een tap erdoor te jagen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten