Motor tunen

Door ballooke, 28 aug 2017 13:26 Link


Ik heb momenteel een 12HC21AA motor.

Deze zou uit een Metro komen.
Heb al wat opzoekwerk gedaan, en is niet zo gemakkelijk om info te vinden.
Heb veel zien terugkomen over een metro blok; deze zou een sportievere nokkenas hebben en hier en daar lees ik zelfs dat er al grotere kleppen inzitten.

blijkbaar zou toch niet ieder metro blok dit hebben?

Wie kan me hiermee verder helpen?

Want als mijn blok dit heeft of niet, maakt een groot verschil in mijn plannen voor mijn blok :D
Bog Standard
Bog Standard
Woonplaats: Kortessem

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door DanielM, 28 aug 2017 22:19 Link


Of alle Metro blokken hetzelfde zijn weet ik niet zeker maar lijkt me wel. Om je klepmaat te bepalen kan je het beste denk ik gewoon de kop er af halen en nameten. Dan weet je gelijk wat je hebt.

Ik zou even de Vizard-bijbel er op moeten naslaan maar ik dacht dat de Metro nokkenas ook iets dichter bij de Kent 266 ligt kwa profiel (ik meen zelfs dat de de 266 van de Metro is afgeleidt)
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door morrismarc, 29 aug 2017 12:18 Link


Danielm, dit zijn de gegevens vh blok ZONDER de cijfers achter de code die je nu doorgeeft.
Die cijfers kunnen van belang zijn! Dus geef ze ook even door! Dan kan ik kijken of het invloed heeft op DEZE Voorlopige uitslag.

Details: 12HC21AA
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: papendrecht

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door Theo van den Bogaard, 29 aug 2017 13:07 Link


je hebt eigenlijk 2 variaties (als je de Turbo niet meetelt)

uit de Metro Haynes:

1275 metro
1275 metro sport/MG/VandenPlas

kleppen inlaat ~33 of ~35
uitlaat ~29

nokkenassen:
HLE:
Inlet opens 9° BTDC
Inlet closes 41° ABDC
Exhaust opens 49° BBDC na 1986 55°
Exhaust closes 11° ATDC na 1986 17°
MG 1300:
Inlet opens 16° BTDC
Inlet closes 56° ABDC
Exhaust opens 59° BBDC
Exhaust closes 29° ATDC

1985 to 1986 (all models):
Note: Replace dashes (`- -`) with listed code.
Engine codes:
12HA73AA, 12HA84AA, 12HB37AA, 12HC17AA, 12HC18AA,
12HC19AA 8.0 : 1 (Low compression)
12HA - - AA:
60, 61, 62, 71, 72, 80, 86, 87 9.75 : 1 (Standard compression)
12HB - - AA:
09, 22, 36 9.75 : 1 (Standard compression)
12HC - - AA:
01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11 9.75 : 1 (Standard compression)
12HA83AA, 12HA42AA, 12HC14AA, 12HC15AA 10.5 : 1 (High compression)

helaas staat code 21 er niet bij 8)

latere nummers zijn van latere jaren en pas vanaf HE standaard geschikt voor Loodvrij

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Re: Motor tunen

Door ballooke, 29 aug 2017 21:40 Link


Het is niet gemakkelijk om het te achterhalen :D

Het volledige nummer is: 12HC21AA105768
Bog Standard
Bog Standard
Woonplaats: Kortessem

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door morrismarc, 29 aug 2017 22:37 Link


De nummers veranderen de uitslag niet, dus het voorgaande blijft juist.

Details
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive

Wat zeker is, dat het blok is gemaakt voor 1987 daar de motornummers(Metro) in 1987-1988 een HD nummer kregen en in 1989 de AA suffix verdween.
En dat het blok niet loodvrij is.

De suffix code C21 kan ik ook nergens vinden.
Als ik daar wat over vind laat ik het je weten.
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: papendrecht

Re: Motor tunen

Door ballooke, 30 aug 2017 18:32 Link


thx!!

hopelijk kan ik met jullie hulp eindelijk uitzoeken als ik het geluk heb een blok te hebben met de snellere nokkenas en betere kop.
Maar denk het niet.
Bog Standard
Bog Standard
Woonplaats: Kortessem

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door morrismarc, 30 aug 2017 23:32 Link


Heb wat gevonden op een Duits forum: mini-forum.de

Daar vraagt iemand(op 12-07-2016) naar het juiste ontsteking tijdstip van een 12HC21AA motor.

Ene Chris antwoord; "12HC21AA ist kein MG Metro Motor sondern die niedrig verdichtete Version aus dem Metro mit 60PS.
11° vor OT sollten hier richtig sein".

Ik kan natuurlijk niet te zeggen of "Chris" zijn antwoord juist is, maar soms moet je ergens vanuit gaan.

Dus kleppen: inlaat 33 en uitlaat 29 en standaard(ongemarkeerde) nokkenas - 60ps.

Inlet opens 9° BTDC
Inlet closes 41° ABDC
Exhaust opens 55° BBDC
Exhaust closes 17° ATDC

Grote kans dat zo een blok is.....


Marc.

PS, ik blijf verder zoeken....
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: papendrecht

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door Theo van den Bogaard, 31 aug 2017 07:44 Link


zoekfunctie hier op het forum geeft:
viewtopic.php?p=320976#p320976

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door Carlo, 04 sep 2017 19:21 Link


Theo van den Bogaard schreef:zoekfunctie hier op het forum geeft:
viewtopic.php?p=320976#p320976

FWIW,
Theo van den Bogaard


Een af-fabriek getunede 85pk motor om een beetje mee te komen in de Oostenrijkse bergen... Dat zou dan alleen een John Cooper kitje kunnen zijn lijkt mij.

Maar goed uitgaande van standaard geleverde motoren heb je de meeste kans op een 63pk exemplaar. De MG versie was 70pk als ik het goed heb.

De 63PK versie heeft (tov de oude 58pk pre-A+ uit de Allegro bijvoorbeeld) in grote lijnen alleen wat meer vermogen door het betere uitlaatsysteem en de hogere compressieverhouding.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Motor tunen

Door DanielM, 10 sep 2017 12:21 Link


Als het je echt om de nokkenas gaat en je bent niet vies van dat ding uit het blok te halen is het vrij simpel te achterhalen welke as het is. Zeker met de gele bijbel er bij, die heeft een heel deel over het identificeren van nokkenassen, zo niet kan je de periodes van de nokken nameten met een DTI en je pushrods (duwstangen?)

De kop is verder altijd wel te bewerken, en met andere carbs en spruitstukken is ook wel het e.e.a. te bereiken.
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 1 gast