Algemeen klassement

Re: Algemeen klassement

Door (b)engeltje, 18 dec 2014 12:41 Link

Ritinhoudelijk zijn er geen discussies binnen het bestuur. Dat is geen doen. Die houden zich meer met de algemene zaken bezig. Die kijken organisatorisch of alles kan. De rest is de willekeur van de uitzetter. En dan maakt het niet uit of de uitzetter bij het bestuur hoort of niet.

Ik vind wel dat er de mogelijkheid moet bestaan dat mensen een klassement degraderen. Niet iedereen heeft namelijk alle jaren de mogelijkheid om alles te rijden. Daarnaast hangt het ook nog eens samen met de kennis en geoefendheid van de navi. Als je een rit rijdt met een nieuwe navi, dan zul je een ander resultaat kunnen behalen, als wanneer je een navi hebt die al 10 jaar mee doet.

De vraagt blijft nog steeds, hoe wil je de klassementen opzetten. Wat zijn de voorwaarden voor het A-klassement en voor het B-klassement? De voorwaarden moeten duidelijk omschreven staan, anders bestaat er nog altijd de mogelijkheid tot discussie.
____
1999 Blauwe Forty voor de deur.
1989-er mijn eigenste mini. In ruste, te wachten op renovatie.

Voormalig bekend als jm_schel
Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door Natascha, 19 dec 2014 17:00 Link

Fijn dat er op een opbouwende manier met elkaar gepraat kan worden over dit onderwerp. Hieronder mijn input.

Volgens onze statuten is het doel van onze club "De Mini Seven Club Nederland heeft ten doel het bevorderen van het contact tussen eigenaars en berijders van Classic en New Mini’s."

Een van de dingen die we doen om dit doel te bereiken is het organiseren van puzzelritten. Deze ritten worden door vrijwilligers uitgezet die hun uiterste best doen om de route foutloos te maken en de deelnemers een leuke dag te bezorgen.

De deelnemers aan onze puzzelritten kun je grofweg in twee groepen verdelen:

1. Mensen die het leuk vinden om met hun Mini te toeren, die onderweg van de omgeving willen genieten, en die het leuk vinden om onderweg iets te doen te hebben in de vorm van het oplossen van puzzels in de route. Natuurlijk willen ze niet onderaan eindigen en vinden ze het leuk een prijs te winnen maar het toeren met de Mini vinden ze belangrijker.

2. Mensen die graag willen puzzelen en meedoen voor de prijzen. Natuurlijk vinden ze het leuk om met hun Mini te toeren maar dit is niet het hoofddoel.

Een feit is dat de meeste mensen binnen onze club 1-2 keer per jaar aan een puzzelrit meedoen. Men doet mee voornamelijk mee omdat het dichtbij is of omdat men tijd heeft. Deze mensen horen over het algemeen bij de eerste groep.

Een veel kleinere groep mensen doet 3 of meer keer per jaar mee. Het grootste deel van deze mensen hoort bij de tweede groep.

De vraag in deze discussie is of we ons Algemeen Klassement op de beste manier ingericht hebben en of er misschien nog verbeterpunten zijn. Hieronder benoem ik een aantal vragen waar je dan antwoord op zou moeten geven.

Waarom hebben we naast de dagklassementen ook nog een Algemeen Klassement?
Hier zijn we het denk ik allemaal over eens. Dit hebben we omdat we graag willen dat er veel leden meedoen met puzzelritten en we denken dat dit klassement een motivatie kan zijn om vaker mee te doen.
In de praktijk denk ik dat het Algemeen Klassement voornamelijk leeft bij de mensen uit de hierboven genoemde groep 2.

Wie maakt kans op prijzen in het Algemeen Klassement?
Dagklassementen zijn voor alle deelnemers aan een rit, lid of geen lid. Het Algemeen Klassement is speciaal voor alle betalende leden binnen de Mini Seven Club Nederland.
Hierbinnen zijn diverse opties mogelijk:
- Je geeft punten per persoon (zo is het nu)
- Je geeft punten aan de bestuurder (de navigator krijgt dus geen punten, je moet dan aan het begin van de rit kiezen welke rol je gaat vervullen)
- Je geeft punten aan de navigator (de bestuurder krijgt dus geen punten, je moet dan aan het begin van de rit kiezen welke rol je gaat vervullen)
Mogelijk aanvullende eisen:
- Je moet in een Mini meerijden
- In noodgevallen mag je in een gewone auto meerijden. (is nu het geval)

Zelf denk ik dat je het beste per persoon punten kan geven.
Meerijden met een rit in een gewone auto zou ik niet zo snel doen maar ik kan me voorstellen dat iemand die echt voor de punten gaat dat wel doet als zijn klassering anders in gevaar komt.

Wat telt er allemaal mee in het Algemeen Klassement?
Ik zou zeggen, tel alleen de puzzelritten mee. In 2015 zijn er nu 10 gepland.

Maar wat doen we dan met de Stuurvaardigheidstrophy?
Die kan gewoon blijven bestaan, de punten voor de stuurvaardigheid tellen alleen niet meer mee in het Algemeen Klassement.

En wat doen we met de damescup, de Djieuwke Godijk cup?
Goede vraag, voor mijzelf is hij niet van toegevoegde waarde. Maar daar denkt niet iedereen hetzelfde over.
In het kader van gelijkheid zou je eigenlijk een mannencup toe moeten voegen. Of de damescup af moeten schaffen.
Als je de dames (en heren) Cup houdt betekent dat wel dat je dan weer een grote kans hebt dat mensen met meerdere prijzen naar huis gaan, is een beker paar jaar niet voldoende?

Hoe moet je de punten verdelen?
- Zoals het nu is, zie http://www.minisevenclub.nl/wiki/puntentelling-clubkampioenschappen#Puntentelling
Door de aftrek van 3 ritten tellen in 2015 maximaal 7 ritten mee.
- Of is er iets anders nodig?
Ikzelf denk, hou het zoals het is.

Moeten we verschillende klassementen hebben en zo ja welke en waarom?
Ik denk zelf dat je geen onderscheid moet maken tussen de bovengenoemde groep 1 en groep 2.
Ongeacht wat je doel is om mee te doen, hoe vaker je meedoet, hoe meer je leert en hoe makkelijker het wordt. Ik stel daarom voor om niet te kijken naar het aantal jaar dat iemand lid is maar naar het aantal puzzelritten dat iemand gereden heeft.

Je krijgt dan:
- Een beginnersklasse. De Runners up Cup
Hier zit je automatisch in bij de eerste 20 ritten die je rijdt. Dit omdat je dan theoretisch elke rit 2 keer gereden kunt hebben.

- Een gevorderdenklasse. De Sir Alec Issigonis Trophy
Hier zit je automatisch bij rit 21 t/m rit 60

- Een senioren klasse. De Bob Manheim Bokaal
Hier zit je in vanaf rit 61.

Door het op deze manier te doen voorkom je ook dat mensen meerdere prijzen kunnen winnen.
En als iemand een jaar om wat voor reden dan ook geen puzzelritten kan rijden is hij niet gelijk zijn kans op een prijs in een van de categorieën kwijt.

Een regiokampioenschap zie ik niet zo snel komen. Hoe zeer we ook ons best doen om de puzzelritten over het hele land te verspreiden, dit lukt helaas niet helemaal. En als je het land in 4 stukken verdeelt heb je ook maar 2- 4 ritten per deel. Dat zijn er niet veel om een kampioenschap op te houden.
Maar misschien zien andere mensen dat wel heel anders?

De puntentelling bij de diverse ritten
Bij elke rit zit een reglement, dit is leidend en de uitzetters zullen op basis hiervan de scores bepalen.
Die score wordt op verschillende manieren gemeten. Een manier is bordjes langs de route zetten, als er in het reglement staat dat je ze direct op de kaart moet zetten, moet je dat naar mijn mening doen, als er toch mensen zijn die ze eerst op een blaadje zetten is dat hun keus, ik hoop dan maar dat ze onverwacht een bemande routecontrole tegenkomen die hun scorekaart afstempelt voordat ze alles hebben overgeschreven.
Het blijft een wedstrijd dus iedereen zal binnen de mogelijkheden in het reglement zijn best doen zijn tegenstander te slim af te zijn. Denk bijvoorbeeld ook aan het gebruik van een TomTom, een encyclopedie, internet etc. Ik heb er geen zin in om mijn Mini vol te stoppen met hulpmiddelen maar als er niet in het reglement staat dat ze niet gebruikt mogen worden kan het zijn dat andere mensen dat wel doen en daardoor voordeel hebben.

Onze puzzelritten worden altijd heel zorgvuldig uitgezet. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande reglementen, ritten worden altijd door ervaren puzzelaars nagereden en binnen de sportcommissie wordt met elkaar gepraat over wat wel en wat niet werkt. Hierdoor wordt de kans op fouten in het reglement elk jaar weer kleiner en de kwaliteit van onze ritten dus ook steeds hoger.
De vrijwilligers die een rit uitzetten steken hier veel tijd en moeite in en we mogen ze dankbaar zijn dat zij hun vrije tijd besteden aan het verzorgen van een leuke dag voor ons.

Mag het bestuur meedoen in het Algemeen Klassement?
Lastig, bestuursleden doen sowieso alleen mee aan ritten waarvan ze niets van weten. Dus als je daar vanuit gaat kunnen hun punten gewoon meetellen.
Aan de andere kant wil je alle schijn van belangenverstrengeling voorkomen dus dan is het logisch dat ze niet meetellen.

Hetzelfde geldt voor degene die het totaalbestand met alle scores beheerd, of dit nu een bestuurslid is (is nu het geval) of een lid, tenzij je een controlesysteem inbouwt, doet hij ook niet mee voor een Algemeen Klassement.

Bij veel dingen hierboven heb ik al gezegd dat dit mijn eigen mening/gevoel betreft, andere mensen kunnen hier dus heel anders over denken. Is dat voor jou zo, dan hoor ik dat graag.

Sowieso is het goed dat jullie weten dat we binnen het bestuur elk jaar stilstaan bij wat we allemaal doen en of er nog dingen verbeterd kunnen worden. We zijn als bestuur door de leden gemachtigd om besluiten te nemen in het algemeen belang van onze club, toch zullen we grote wijzigingen altijd op een Algemene Ledenvergadering voorleggen. De eerstvolgende vergadering is op 22 maart 2015.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door RHR, 21 dec 2014 11:04 Link

2 opmerkingen: Niet ieder team heeft dezelfde leercurve, het ene team heeft 10 ritten nodig waar het andere team er 30 nodig heeft. Daarom zou ik regels opstellen obv resultaat ipv aantal gereden ritten. Of, waar ik eigenlijk de voorkeur aan geef, iedereen zelf laten kiezen. Los daarvan moet er worden gekeken wat praktisch uitvoerbaar is.

@bram: top 10 A klassement kan ook een mooie uitdaging zijn voor een nieuwe navi. Niet iedereen kan altijd op plek 1 mikken.

2: 1 rit zou kunnen meetellen voor meerdere regiokampioenschappen en er kunnen meer of minder regio's worden gedefinieerd zodat er voldoende ritten per regio zijn.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door (b)engeltje, 21 dec 2014 14:13 Link

Regiokampioenschappen werken niet. Zoek maar eens uit, in welke regio's de ritten gereden worden en waar de deelnemers vandaan komen, dan zul je dat zelf ook in zien Rik.

Als je mensen zelf laat kiezen of ze A- of B-klassement rijden, dan gaat iedereen voor het B-Klassement.

Grootste probleem wat je met dit soort klassementen tevens hebt is:
Mensen die graag een prijs willen winnen aan het einde van heet jaar, die eigenlijk A zijn, zullen er alles aan doen om te mikken op B, als ze weten dat ze A nooit kunnen winnen.

Waar ik altijd op mik, om mee te beginnen is de bovenste helft van het dagklassement. Als dat gelukt is, dan top 10, 5 en als laatste de top 3. Met een andere (nieuwe) navi ben ik al tevreden met de bovenste helft.
____

Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door RHR, 21 dec 2014 18:55 Link

Voorstel voor regiokampioenschap:

West: Zeelandrit, PIPU, DODA en LIFLAF
Zuid: MLR, Winterrit, Zomerrit, Smokkelrit
Oost: Achterhoekrit, sLingerrit, Kersenrit en Dauwrit

Ik denk niet dat er mensen zijn die lager inschrijven om maar iets te kunnen winnen. Bovendien is het dan een taak van de sportcommissie om hiervoor te waken en actief een gesprek te voeren als dat nodig is met de betreffende equippe. Op papier zou je kunnen zetten dat men zelf mag kiezen maar dat de sportcommissie de laatste hand heeft in welke klasse iemand deelneemt.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door (b)engeltje, 21 dec 2014 19:05 Link

En Noord?
____

Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door RHR, 22 dec 2014 10:56 Link

Tja, dan moeten er daar eerst mensen zijn die een rit willen rijden...
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door Minimaatje, 22 dec 2014 11:26 Link

Het gaat er niet om of je in Noord wil rijden
Maar of er mensen zijn om 4 ritten uit te zetten in het noorden
Ik vind de hele discussie een farce
Er is nooit een klacht binnen gekomen over de opzet van het algemeen klassement
Het is simpel
1e Als je kampioen wilt worden rijd je alle ritten
2e Als je de beste chauffeur wilt zijn rijd je de stuurvaardigheidsproeven
3e Als je de beste dame wilt zijn rijd je voor het Dames Klassement
4 Als je geen ervaring heb en pas lid ben
Dan rijd je voor de Runners Up Cup
Dit kan volgens mij uitgebreid worden naar de 1e 3 Kalenderjaren dat je lid ben
5e Als je al jaren Lid ben en al veel Minis versleten heb en het pensioen in zicht komt Dan kom je vanzelf in de Senior Klasse terecht
6e En als je dit nog niet genoeg vind zoek je een andere autoclub die al deze mogelijkheden aanbieden Ik wens je veel succes met het zoeken
|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door RHR, 22 dec 2014 17:25 Link

Het gaat er niet om wat ik vind, maar hoe we meer deelnemers krijgen bij MSCN evenementen, mensen meer betrokken krijgen bij de club en op die manier de inkomsten kunnen vergroten om het voortbestaan van de club op lange termijn veilig te stellen.

Daarin stel ik je mening op prijs maar vind ik die in voorgaande reactie matig onderbouwd en weinig constructief verwoord, je oppert zelfs het tegenovergestelde :? .

De Frieslandrit is reeds geschrapt wegens gebrek aan deelnemers, met de pipu dreigt nu hetzelfde te gebeuren.
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S

Door (b)engeltje, 22 dec 2014 18:40 Link

Bij de Frieslandrit ging het niet alleen om het aantal deelnemers, maar ook dat er geen uitzetter meer in de buurt woonde, die de rit uit wilde zetten.

Bij de Pipu zijn er dit jaar inderdaad weinig deelnemers geweest. De uitzetter heeft zijn best gedaan. En de rit staat voor komend jaar ook gewoon weer op de agenda.
____

Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door Natascha, 13 feb 2015 17:19 Link

Op de bestuursvergadering van 14 januari is dit onderwerp besproken en is het volgende besloten.

In onze statuten is het doel van onze club duidelijk beschreven: "De Mini Seven Club Nederland heeft ten doel het bevorderen van het contact tussen eigenaars en berijders van Classic en New Mini’s." Een van de activiteiten om dat contact te bevorderen zijn onze puzzelritten. En om het nog wat leuker te maken om hieraan mee te doen is het Clubkampioenschap ontstaan.

Na een uitgebreide discussie waarbij de diverse voor- en nadelen van alle opties en de beschikbare capaciteit binnen onze club besproken zijn, is dit eruit gekomen voor 2015:

1. We breiden de tijd waarin je als nieuw lid kans maakt op de Runners-up-cup uit naar 3 jaar.
2. Het Clubkampioenschap is alleen nog voor de puzzelritten, het resultaat bij de stuurvaardigheid telt dus niet meer mee.
3. De Stuurvaardheidstrophy blijft gewoon bestaan. Het damesklassement vervalt wel.
4. De Veteranencup voor mensen die meer dan 10 jaar lid zijn vervalt.

Naast al onze overige evenementen organiseren we in 2015 9 puzzelritten en 1 toertocht met puzzelelement in 5 provincies. De 10e puzzelrit in de 6e provincie is helaas vervallen wegens capaciteitsproblemen. Er zijn in 2015 dus 10 kansen om punten te verdienen voor het Clubkampioenschap. Het aangepaste reglement vind je hier: http://www.minisevenclub.nl/wiki/punten ... enschappen

Voor 2016 hopen we dat er meer mensen bereid zullen zijn om een puzzelrit in hun provincie uit te zetten zodat de spreiding over ons land nog beter wordt.

Als je nog vragen hebt over dit besluit dan horen we dat graag.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Minimaatje, 13 feb 2015 20:02 Link

De losse stuurvaardigheidsproeven telde al niet mee voor het clubklassement
Alleen het eindklassement van de proeven werd verrekend naar het Club eindklassement
Door mee te doen aan de proeven kon je die punten vergaren om toch nog kampioen worden als het op een paar punten aankwam
Ik vind het jammer dat het Stuurvaardigheid proeven niet meer mee tellen voor het clubkampioenschap Of word er gestopt met de proeven ?
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door (b)engeltje, 13 feb 2015 20:22 Link

Lezen Henk. Voor de dames vervalt het stuurvaardigheidsklassement. Het gewone STV-klassement blijft gewoon bestaan.
____

Afbeelding
Babbeltje
Babbeltje

Door Minimaatje, 13 feb 2015 20:30 Link

Sorry Maar mijn punt is dat het eindresultaat van de proeven niet meer meetellen voor het clubklassement hiermee haal je het allerlaatste beetje stimulans weg om nog stuurvaardigheid proeven te gaan rijden
Zie punt 2
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door RHR, 13 feb 2015 20:43 Link

Mee eens Henk.

Jammer dat het beginnersklassement tijdgebonden blijft ipv resultaatgebonden. Gemiste kans.

Bij deze wil ik in 2016/2017 een rit organiseren in Zuid Limburg tussen oktober en maart. Is dat voldoende ver weg van alle andere ritten?
____
RedHotRik / @rikmertens
Uitzetter sLingerrit
'89 Red Hot
'78 1000 Cooper
'87 Retro look

'02 Silk Green Cooper
Cooper S
Cooper S