Project Innocenti Bertone 16V

Project Innocenti Bertone 16V

Door Dennis, 18 nov 2012 16:51 Link

Hierbij mijn nieuwste aanwinst, een Innocenti Bertone 90L. Nadat ik had besloten om mijn Estate te verkopen, ben ik op zoek gegaan naar een Innocenti Bertone. Ten eerste omdat het weer eens wat anders is en ten tweede een beetje jeugdsentiment.

In het verleden heb ik verschillende Innocenti's gehad, waaronder een aantal De Tomaso's, een Mille en eentje met een Daihatsu motor, die ik uiteindelijk gesloopt heb.

Alleen was een Innocenti vinden gemakkelijker gezegd dan gedaan, want als je denkt dat een Mini roest dan heb je nog nooit een Innocenti gehad... Ik kwam al gauw via een bekende autosite in Italië, maar import zou toch wel een kostbare zaak worden al worden ze daar al vanaf 500 euro aangeboden.

Bij toeval op de site van Longbridge belandt, waar een Innocenti 90L uit 1978 werd aangeboden. Mail gestuurd voor meer info, maar omdat ik niet direct reactie kreeg een en ander eigenlijk weer vergeten. Uiteindelijk kwam er toch reactie en ben ik eind oktober gaan kijken.

De auto komt oorspronkelijk uit Spanje en is rond 2000 door de Nederlandse eigenaar meegenomen naar Nederland en is na een verblijf van een aantal jaren half onder een carport uiteindelijk bij Longbridge beland en daar heeft de auto ook weer 6 jaar gestaan. De Inno heeft overigens nooit in Nederland rondgereden en staat nog steeds op Spaans kenteken

Het verblijf, half onder de carport, heeft tot gevolg gehad dat vooral de paravaan en de raamstijlen flink te lijden hebben gehad. Daar is de boel flink verroest. Verder is de auto in een heel behoorlijke staat voor een Innocenti. Rechtsvoor is er wat schade, verder veel oppervlakte roest, bodem is hard. Achterklep en deuren moeten vervangen worden. Gelukkig heb ik die laatste twee nog staan de van gesloopte "Daihatsu" Innocenti en die zijn vrijwel roestvrij.

Wat zijn de plannen...eigenlijk wat ik in eerste instantie met de Estate van plan was:
1.3 16V Swift Gti motorblok
4-pots Metro geventileerd
13" wielen (zijn al aangeschaft: 13" Wolfrace met 175/50/13)
sportstoelen (zijn al aangeschaft: Sparco met verstelbare rugleuning)

Verder natuurlijk de nodige aanpassingen aan het onderstel, interieur en exterieur, maar in het kort zijn dit de plannen.

Het wordt een project voor de lange(re) termijn. Eerst moet de racer af en dan komt deze aan de beurt met als eerste prioriteit de body. Hieronder wat foto's hoe de auto er nu bij staat

Dennis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

.
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Re: Project Innocenti Bertone 16V

Door ettore bugatti, 18 nov 2012 21:32 Link

Lekker kleurtje als je de roest even wegdenkt.

Zijn de vloeren en dorpels wel redelijk?
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door streetscreamer, 19 nov 2012 00:51 Link

Ha Dennis,

Wat een leuke aanwinst! Zeer charmant model en als je het project uitwerkt zoals je van plan bent, heb je een kek karretje.

Succes, Bart
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Dennis, 19 nov 2012 10:16 Link

Ja, het is weer eens wat anders. Voordeel is dat al het tuningsspul van een Mini er gewoon op past. Dorpels en bodem zijn hard evenals het achterste subframe. Dat laatste is belangrijk, want anders dan een Mini.

Voor 300 euro kun je niet heel veel verwachten, maar deze is voor een Innocenti heel behoorlijk. Het ziet er erger uit dan het is al zal er nog wel het een en ander tevoorschijn komen :x

Het blok alleen al is bijna de prijs waard, want dat is een Cooper 998 met 12G295 cylinderkop, in dit geval zelfs een A-series. Maar die gaat dus in de verkoop.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door jaapio1984, 19 nov 2012 11:29 Link

dan heb je dan al je investering terug.. Nu eerst die clubbert uit de hoek trekken en afmaken.. want ik ben erg nieuwsgierig naar dit project

Jaapio
____
Koos Miniloos.. maar voor hoelang...
Krullebol
Krullebol

Door erikvdl, 19 nov 2012 19:05 Link

pm gestuurd

mooi project hoor,

erik
____
1978 mini cabriolet op 10 inch
1968 Austin mini Moke orgineel nederlands
1978 mini special in nette staat
1961 Austin seven Countryman met binnentank
1999 mini fourty dagelijks scheurijzer
1967 Morris mini Wildgoose type VEB NR 40
1965 Wildgoose caravan
1996 mpi
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 20 nov 2012 09:55 Link

misschien ten overvloede:
http://www.smcars.net/forums/attachment ... ti-90l.jpg

en succes natuurlijk, misschien is de koets nog wel het grootste deel van het project 8)

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Bartje, 06 dec 2012 00:28 Link

Dennis: doe mij ff een PM met je vraagprijs voor de complete motor van dit leuke karretje ? :p
____
** Mini Hospital Maasdam ** ;)
Groeten, Erik
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Dennis, 24 nov 2013 19:59 Link

Bijna een jaar verder en nu toch maar eens begonnen aan de Innocenti. Om deze gemakkelijk te kunnen verplaatsen cq slepen moeten de remmen het wel doen. Dus de wielremcylinders achter vervangen, tevens alles weer gangbaar gemaakt (rechter achterwiel zat ook nog eens vast ook). Tevens de rechter achterband vervangen voor het reservewiel, want lek.

Verder de hoofdremcylinder vervangen (ook vast). Toen ontluchten en daar ging het mis. Achter was goed te ontluchten, maar voor ....niks, alleen een paar druppels. Verdenking :inwendig verteerde remslangen of het verdeelblok tegen het schutboard. Probleem is dat deze remslangen anders zijn dan die van een Mini. Oplossing voor de slangen: een verloop. Beetje "Mcgyver" oplossing, maar het is toch maar tijdelijk.

De verloopjes heb ik nu gemaakt, in de loop van de week monteren en eens zien of ik dan wel remdruk heb. Hopelijk werkt de gemonteerde hoofdremcylinder, want die lag ook al een tijdje op te plank.

Voor mensen die die veertjes die de wielremcylinders op zijn plaats houden ook zo lastig vinden om te monteren, hieronder de oplossing: gewoon een stukje ijzerdraad er omheen draaien.

Dennis

Afbeelding
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 07 dec 2013 17:05 Link

Vandaag weer even in de weer met de Inno. De hoofdremcylinder van een Inno die ik nog had liggen en gemonteerd had bleek toch niet te werken helaas. Deze dus maar vervangen voor een gereviseerde Mini hoofdremcylinder. Na een rondje ontluchten bouwt deze wel druk op na een paar keer pompen. Morgen de ontluchter er op en dan zou het goed moeten zijn en heeft de Inno weer remmen. Kan ik hem volgende week naar de garage slepen om het blok te demonteren en een begin met de paravan en raamstijlen maken.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 08 dec 2013 14:35 Link

Remmen ontlucht en nu remdruk. Volgende week naar de garage slepen en gaan we verder met demonteren van het blok en reparatie van de body.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 21 dec 2013 16:35 Link

Vandaag de Innocenti naar de garage gesleept. Motor gedemonteerd en ik kon direct de auto eens nader inspecteren omdat hij toch op de brug stond. Viel me allemaal reuze mee, achterste subframe is hard en de bodem en dorpels op wat oppervlakkig roest ook.

Bij het demonteren zat er echt niets tegen, alles ging soepel los. Dat is me nog nooit gebeurd en wellicht te wijten aan het feit dat de auto tot 2001 in zonniger oorden heeft verkeerd (Alicante, Spanje). Komende week voorruit en dashboard eruit en dan de roest in de paravanhoeken aanpakken.

Dennis

PS foto's volgen morgen.
____
Used Look
Used Look

Door The Puritan, 21 dec 2013 19:47 Link

Wat heeft dit nog met een Mini te maken? :?
____
'94 Mini VTEC project in progress...
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Dennis, 21 dec 2013 20:22 Link

Het simpele feit dat een Innocenti een afgeleide is van een Mini, net zoals een Mini Marcos, een Midas en een Metro dat ook zijn. Het hele onderstel van deze Innocenti is Mini evenals de motor.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Dennis, 23 dec 2013 19:40 Link

Weekje vrij dus verder met de Inno. Vandaag de voorruit, dashboard en interieur gedemonteerd. Geen echt rare dingen tegengekomen die ik al niet wist, alleen wat lichte roestschade aan de linker binnendorpel. Morgen de rotte delen er uit slijpen en nieuw materiaal pas maken.

Dennis

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
____
Used Look
Used Look