mini schiet uit 2e versnelling?

mini schiet uit 2e versnelling?

Door Roger, 11 mrt 2003 11:21 Link

Onder het rijden schiet mijn mini cooper 1.3i regelmatig uit de tweede versnelling. Onder het rijden moet ik de pook altijd met 1 hand vasthouden, en dat is lastig tijdens het gooi en smijt werk. Ik dacht eerst dat het door het hevig kantelen van het motorblok kwam, waardoorhij zeg maar uit de tweede versnelling getrokken wordt doordat de schakelstang niet mee beweegd. kan dit en kan een extra motorsteun een oplossing zijn, of ie er gewoon iets verrot in mijn bak
Cooper S
Cooper S

Re: mini schiet uit 2e versnelling?

Door Eelke, 11 mrt 2003 11:43 Link

Dit is een vrij bekend euvel voor Mini's en is waarschijnlijk een kapotte synchromesh. De Mini van mijn moeder heeft dit ook een beetje, alleen niet zo erg; als je de pook "bewust" in de versnelling zet heb je er geen last van.
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed

Door Mini Power, 11 mrt 2003 15:31 Link

De 1.3i cooper van mijn broer heeft daar ook last van... Alleen dan bij de achteruitversnelling!
Ik denk zelf ook dat het kantelen van het blok ligt, omdat daar ook nog eens quick-shift op zit! Dat is echt wennen als je er mee rijdt...
____
Wolseley Hornet Mk 3 '68
Clubman Estate 1100 '79
Mk 2 Cooper 998 '68
Zeemax '79
Buzzing Hornet
Buzzing Hornet

Door Sander-T, 11 mrt 2003 18:11 Link

Met dat soort dingen moet je wel een beetje oppassen hoor.... Ik had dat ook, maar als je plankgas in de twee rijdt en hij springt er in eens uit, dan gaat dat niet goed!

Bij mij wist de toerenbegrenzer de zaak te redden, en bij elke andere i-mini zal dat ook wel gebeuren, maar een carb kon dan wel eens de soep in draaien.

Bij mij was overigens de synchro op de twee verdewenen, die lag in een paar stukken onderin de versnellingsbak. Ook leuk. :'(
____
What could possibly go wrong...
Cooper S
Cooper S

Door Nana, 11 mrt 2003 18:50 Link

zeg dit probleempje heb ik ook..... :|

moet ik dit meteen laten nakijken ofzo??

groetjes Nance
____
Op zoek weer naar een minietjeee (Clubman)!!

This mini drives a mini... tenminste.. dat komt er op me mini te staan.. sticker heb ik nog steeds.. hoop ik ergens.. ;)
Cooper S
Cooper S

Door Sander-T, 11 mrt 2003 19:11 Link

Welnee... mijn verhaal is een extreem geval hoor, en maar één van de oorzaken waarom ie er uit schiet. Andere kunnen bijvoorbeeld een slecht afgesteld schakelmechanisme zijn en dat soort dingen.

Als je synchro naar de knoppen is, dan gaat het in z'n twee zetten niet zonder gekraak. Als ie dat doet, dan zou ik er eens naar laten kijken.

In andere gevallen moet je gewoon in je achterhoofd houden dat het kan gebeuren, en bij vollegas geven even de pook vasthouden, of gewoon niet vol gas geven. In principe kan het niet zo veel kwaad denk ik.
____
Cooper S
Cooper S

Door Wouter, 12 mrt 2003 00:03 Link

het is voor mij een beetje klok en klepel verhaal, dus please, correct me if I'm wrong, maar het is geen synchromesh.

Die zorgt er alleen voor dat het tandwiel tijdens het schakelen op de juiste snelheid gebracht wordt.

Het uit de 2e versnelling schieten ligt volgens mij aan een van de lagers, of de klemballetjes met de veren die onder de hub zitten klemmen de boel niet af.

Als ik redeneneer denk ik toch dat het een van de hoofdlagers is. Daardoor heeft de hoofdas wat speling en schiet hij uit de versnelling.

WOuter (wel een bak gereviseerd, maar geen 100% sluitende redenering)
Club Crew
Club Crew

Door Theo, 12 mrt 2003 08:24 Link

Het uit de versnelling springen tijdens acceleratie kan duiden op een defect in de bak, bijvoorbeeld een versleten synchromesh van die versnelling, maar kan ook andere oorzaken hebben.

De synchromes

Als het schakelen van 2 naar drie goed en soepel gaat, wil dit niet zeggen dat het andersom ook soepel moet gaan.
De tandwielen worden namelijk door middel van de schakelmoffen met daarin de synchromhes, vastgezet op de uitgaande as. En niet, zoals sommigen
denken, dat de tandwielen met de tanden in elkaar worden geschoven. Behalve dan de achteruit, dan wordt er een tussentandwiel tussen twee tandwielen geschoven, wat dan gelijk de omkeer teweeg brengt.
De achteruit is dus ook niet op dezelfde manier te synchroniseren.

Andere mogelijke oorza(a)ken

Een defecte of te slap geworden motorophanging bijvoorbeeld, waardoor de motor tijdens acceleratie een te grote kantelbeweging maakt. Hierdoor kan een versnelling via de schakeloverbrenging tussen bak en pook in "vrij" worden getrokken. De schakeloverbrenging mag die kantelbewegingen van de motor niet aan de bak doorgeven. Normaal gebeurt dat ook niet, maar als de kantelbewegingen te groot zijn of het mechanisme van de overbrenging te strak staat, dan wel. Ook kan een uitgesleten draaipunt in de schakeloverbrenging tot gevolg hebben dat de tweede versnelling net niet helemaal in z"n arrêteerpositie komt als hij wordt ingeschakeld. Een klein duwtje in de verkeerde richting is dan voldoende om de versnelling er weer uit te wippen. Kontroleer de conditie van de motorsteunen en het mechanisme van de schakeloverbrenging. Is alles in orde, dan zal helaas de bak uit elkaar moeten om gerepareerd te worden (of een sloopbak monteren).

De meningen zullen verschillen over een sloopbak.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Roger, 12 mrt 2003 10:23 Link

Het schakelen zelf levert geen enkel probleem op. Hhet gaat soepel en zonder kraken. Hij schiet ook nooit uit de 2e versnelling tijdens acceleratie. Mijn lagers zijn ooit al eens vervangen, zo'n 50000 km geleden. Ik denk dat het aan het kantelen van het blok de oorzaak is. De rubbers van mijn motorsteun slijten ook erg hard. Ik denk dat ik maar eens een extra steun bij ga plaatsen.

Maar wat kan je precies afstellen aan het schakelmechanisme, valt hier ook nog wat mee te doen?
Cooper S
Cooper S

Door Eelke, 12 mrt 2003 10:31 Link

Bij mijn moeder is het niet bij acceleratie, maar bij gas loslaten. Bovendien kraakt de versnelling als je hem weer terugzet in de tweede versnelling als hij eruit is geschoten. Enig idee?
____
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed

Door Theo, 12 mrt 2003 11:58 Link

Voor Roger,

Ik weet niet wat en hoe je rij stijl is :P dit terzijde gelaten. Maar probeer ééns het volgende te doen om erachter te komen.

Rustig optrekken zoals een s'zondags rijder, iets vroeger overschakelen (onder toeren) naar de tweede versnelling en dan ook weer zonder al te veel gas naar derde versnelling enz. Op deze manier moet je verschil gaan merken. Doe dan een pitstop en doe de test nog ééns maar dan alsof je een LamborMini hebt. :P
Als de tweede versnelling blijft zitten in de eerste s'zondags test kun je aan nemen dat je de steunen e.d moet nakijken of vervangen.

Veel af te stellen is er niet aan de schakelstang, het enige dat kan zijn is dat de ijzeren cilinder bus waarmee de schakelstang aan de schakelas zit speling heeft. Voornamelijk worden deze met een stalen spanbus vast gezet, deze kunnen nog al ééns slijten en of door trillingen speling veroorzaken.

succes met de test.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo, 12 mrt 2003 12:22 Link

Voor Eelke,

Het kraken kan ontstaan door de synchromesh waardoor de as niet wordt vastgezet,(te hoge toeren) of door het niet volledig ontkoppelen van de bak.

In principe kantelt de blok naar voren als er een slechte steun is bij het loslaten van de gas.

Jij zou ook de test kunnen doen Eelke om te kijken hoe de versnelling reageert.
Als je in zijn twee rijdt laat dan langzaam het gaspedaal opkomen, en schakel onder minder toeren over naar de derde. Mocht hij uit versnelling springen probeer dan onder minder toeren en tussen gas (dubbel klutchen) hem terug in de tweede versnelling te zetten. Dubbel klutchen werd vroeger gedaan om het kraken van de versnelling tegen te gaan, want toen waren er nog geen synchromesh ringen.

Mocht de versnelling ook kraken bij een laag toeren tal zonder dubbel klutchen dan is de synchromesh kapot.

Succes ben benieuwd.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Eelke, 12 mrt 2003 13:45 Link

Zoals gezegd gebeurd het alleen op een "onbewaakt ogenblik". Als je erop gaat letten dan gebeurd het prompt niet meer, omdat je kennelijk de pook bewuster in de versnelling zet.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest, maar het is alleen als je bij hoge toeren het gas los hebt/laat dat hij soms uit de tweede versnelling springt, juist niet bij belasting. Een situatie dus, waarbij op de motor wordt afgeremd. Dat kan zijn als je aan komt rijden in drie of vier en dat terugschakelt naar twee, of als je in twee doortrekt, maar niet doorschakelt en het gas weer loslaat omdat je weer moet gaan stoppen (stoplicht ofzo). Zet je hem dan weer terug, dan gaat dat gepaard met "tandenpoetsen" (maar het lukt wel).
____
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed

Door Sander-T, 12 mrt 2003 17:57 Link

Wouter schreef:het is voor mij een beetje klok en klepel verhaal, dus please, correct me if I'm wrong, maar het is geen synchromesh.

Die zorgt er alleen voor dat het tandwiel tijdens het schakelen op de juiste snelheid gebracht wordt.

Daar zal ik niets tegenin brengen, maar ik kwam daar op omdat het bij mij begon met uit de twee schieten, dat werd steeds erger, totdat er ook gekraak en dergelijke bij kwam.

Nou weet ik niet precies wat ome Ben allemaal heeft afgesteld en/of vervangen ('t was garantiewerk, dus geen gespecificeerde bon), maar het verhaal is dat alleen de synchro vervangen is... beide euvels waren daarna verholpen.

Overigens Eelke, wat jij beschrijft bij je moeders mini, ook een MPi en dus af fabriek versleten ;) , (ik ben ervaringsdeskundige :x ) zo begon het bij mij ook... Ik zou het wel even in de gaten houden...
____
Cooper S
Cooper S

Door Remco, 26 sep 2003 16:27 Link

Gaat dit verhaal ook op als hij uit zijn vier schiet????
____
Road Runner says:

Mi Ni
WROAAAAAMMMMMMM
Cooper S
Cooper S