electrische mankementen verlichting

Re: electrische mankementen verlichting

Door Hylke, 08 okt 2007 22:51 Link

Na alle 80 onderwerpen over verlichting te hebben bekeken lijkt me dit toch de handigste om mijn vraag bij aan te sluiten.

Twee weken terug was mijn lichtschakelaar stuk. Die vervangen, alles werkte weer.

Vorige week deed de verlichting het niet meer, dus stadslicht, dashverlichting, achterlichten, grootlicht en dimlicht deed het niet meer, seinlicht wel. Veel stekkers en zwevende zekeringen losgemaakt en opgeschuurd waar dat kon, alles in elkaar gezet en het deed het weer (geen idee wat nu echt de oorzaak was).

Tot vandaag. Ineens zelfde probleem, niets doet het behalve seinlicht. Lijkt mij overduidelijk een slecht contact ergens.

Om gericht te kunnen zoeken ben ik gaan bedenken hoe de draden, schakelaars en vertakkingen lopen. Ik heb, op basis van andere topics en eigen observatie onderstaand schema gemaakt. Ik hou niet zo van de ingewikkelde Haynes-schema's. Heb om het simpel te houden de achterverlichting eruit gelaten.

http://picasaweb.google.nl/hsluis/Mini/photo#5119085001001054802Afbeelding

Vragen van mij:
1. Klopt dit schema ongeveer?
2. Klopt het dan ook dat mijn probleem bij de schakelaar zit of daarvoor?
3. De witte stekker op (achter) de schakelaar, hoe krijg je daar de draden makkelijk uit? is mij nog niet gelukt, ben bang dat ik het kapot trek.
4. De bruine draad in die stekker (stroomaanvoer neem ik aan, de andere twee draden gaan naar de stuurkolom schakelaar), komt die rechtstreeks vanaf de accu?

Alvast heel erg veel dank!

Edit: Heb een '91 mayfair, simpel 1000cc, geen verstralers enz.
Stage 1
Stage 1

Moderator
Moderator

Door natan, 08 mrt 2011 12:03 Link

Ik wil nog een extra vraag toevoegen!

Ik zie vaak terug komen dat de lichtschakelaar kapot is, nu is dit voor mij al de 2e keer en de 2e keer dat de middelste palletje is verbrand(door warmte is kunststof er om heen zo zacht geworden dat palletje is ingedrukt)

Weet iemand hier het probleem van?(en bijbehorende oplossing:))
Stage 1
Stage 1

Door Crispy, 09 mrt 2011 10:06 Link

Ik denk dat 'ie te warm wordt doordat er teveel stroom doorheen gaat.
Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je misschien verstralers op dezelfde schakeling gezet hebt, zonder relais ertussen?
Wat ook kan is dat je een lekstroom hebt als je licht aan staat.
Een andere mogelijkheid is dat je draden niet meer goed aan je terminals zitten in de stekker van de lichtschakelaar, en dat die terminals dus eigenlijk te heet worden en je schakelaar "opwarmen". Maar dan zou je denk ik ook sporen moeten zien op de stekker zelf.
Moderator
Moderator

Door natan, 10 mrt 2011 10:29 Link

Er gaat sowieso te veel stroom door heen, ik heb nu als noodoplossing een koperdraadje als verbinding, maar na korte tijd is dat draadje al warm.

Daarnaast heb ik geen verstralers op standaard licht, maar wel op groot licht(vorige eigenaar gedaan, wil ik nog veranderen;))
Maar ook zonder grootlicht gaat er te veel stroom doorheen.

Ik ga de stekker even controleren!:)
Stage 1
Stage 1

Door Crispy, 10 mrt 2011 10:59 Link

Wat je misschien kunt proberen is je lampen (de peertjes zelf) eruit trekken, en dan meten of je vanaf de stekker in je dash nog een verbinding naar massa hebt. Dat zou dan de lekstroom zijn.
Een andere mogelijheid is nog dat een of meerdere stekker verbindingen richting je lampen niet helemaal lekker zijn waardoor je daar extra weerstand hebt. Dus loop ze even na, evt schoonmaken.
Moderator
Moderator

Door natan, 28 mrt 2011 16:06 Link

Klopt het dat de achter verlichting op het zelfde stekkertje zit als die van de dashboard verlichting?

Ik heb hem nog niet kunnen doormeten i.v.m. kapotte multi-meter en garantie klusje enzo
Stage 1
Stage 1

Door Red Flame, 28 mrt 2011 17:19 Link

ja
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door Egbert_86, 30 mrt 2011 13:19 Link

Bedankt voor de nuttige info, ook mijn verlichting doet het allemaal weer
Bog Standard
Bog Standard

Door natan, 03 apr 2011 13:17 Link

Gister tijd gehad om hem door te meten.

Geen lekstroom te ontdekken! aansluitingen heb ik gecontroleerd, maar ook niks aparts aan te zien!

Nog iemand een suggestie?

groeten
Stage 1
Stage 1