motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 10 nov 2017 09:44 Link


En met klephoedjes bedoel je de oil seals?
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door hartsemaster, 10 nov 2017 12:28 Link


ja dat bedoel ik.

deze:
Afbeelding
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Delft

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 10 nov 2017 16:17 Link


een blauw wolkje, eerder wittig
Wit, wil zeggen; waterdamp.
Nu ga ik je een rot verhaal vertellen. Een goed jaar na mijn pensioen kreeg ik onverwacht nog weer eens goed betaald werk. We reden met een Spitfire en die had niet zo'n beste koets. Ingeruild dus voor een ouder, gaver exemplaar; met 1300 motor. En ja hoor, ik had geluk; al snel was er aanleiding om het motortje te laten reviseren. Kon me veroorloven om alle 'leuke' dingen aan het motortje te laten doen. Een 1000 km na de revisie -ik had haast- reed ik plankgas door de Flevopolder. Dat had ik niet moeten doen. Ik kon het blokje opnieuw laten reviseren.
Wat was nou het geval! Er zat een haarscheurtje in een cilinderwand. En als ik wat langer echt hard reed, kwam daar koelvloeistof door in de cilinder. En dan; een vastloper. De eerste keer was daar de krukas op gebroken, de tweede keer een stuk uit de zuigerbodem gebroken.
Waarom dit verhaal?
Jij hebt een opgeboorde, gereviseerde motor die veel te veel olie verbruikt en een boel rare klachten.
Ik denk dat jouw blok niet goed is. Is het blok voor het boren afgeperst en ge-magna- fluxt om zeker te zijn dat het een goed blok was wat inderdaad zo opgeboord kon worden?
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 10 nov 2017 23:54 Link


Ja dat is inderdaad een eng verhaal, ik weet niet of mijn blok gemagnaflowed en afgeperst is voor opboren en honen. Maar het is een gerenomeerd bedrijf dus ik vertrouw ze. Daarnaast worden veel 1275 A+ blokken opgeboord, dus waarom de mijne niet? Ik heb gehoord dat het de beste blokken zijn die er zijn gebouwd.

- De shims zijn gemaakt.
- De oil seals zijn aanwezig.
- Er is sowieso 0.10mm ruimte tussen de veren als ze dichtzijn.
- Er is sowieso 0.20mm ruimte tussen de tuimelaars en de rand van de klepveren als de kleppen gesloten zijn.
- Door te kijken door de bougiegaten is een hoonpatroon te zien op de cilinderand.
- Nogsteeds geen belletjes onder de radiateur dop. (tijdens lopen)
- nogsteeds geen mayonaise in het kleppendeksel.
- Ongeveer 8 bij 8mm aan slijpsel op de magneet van de karterplug na +- 970km rijden.

Vanavond begonnen met het maken van de Shims. Toen die klaar waren, een kop inspectie gedaan zonder die van de motor af te halen. zie Foto's. Daarna wilde ik alleen de tuimelaars eraf halen, maar toen hoorde ik water lopen. Zowel buiten de motor op de grond als in de cilinders zit nu koelvloeistof. Dat is niet zoon ramp aangezien de olie toch gewisseld moet worden.
Dus oliebak er onder, de motor loopt momenteel leeg.

Ik was eigenlijk van plan om vanavond nog te gaan rijden met de shims onder de tuimelaarashouders, maar dat zit er nu niet meer in.

Wbt het Olieverbruik, aangezien het hoonpatroon op de cilinderwand zit, ga ik sowieso de kop reviseren. Materiaal is al besteld dus over een week zet ik er nieuwe oil seals op. Het gaat om een kop die nog minder dan 4000km heeft gelopen, afhankelijk van de slijtage op de klepranden door heetlopen ga ik ook de kleppen vervangen.

Morgen wellicht meer info als ik de kop eraf heb.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 11 nov 2017 15:28 Link


Ben nu toch wel heel benieuwd welke ervaringen je verder opdoet.
Wat ziet zo'n kop er prachtig uit trouwens, wanneer je zulke tuimelaars hebt gemonteerd. (Begint alweer te kriebelen).
Als ik lees wat je bevindingen zijn tot op dit moment, moet straks toch iets raars tevoorschijn komen wat verklaart waar de klachten vandaan komen.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 11 nov 2017 17:14 Link


Zo.

Tuimelaars eraf gehaald, hij loopt aan achter de klepstoter tegen de tuimelaars, waarvan bij tuimelaar 7 het ergst:

Afbeelding

Kop eraf en alle kleppen gedemonteerd.
Van de 8 klepseals waren er van 5 het veertje eraf gelopen. 4 van de inlaat kleppen en 1 uitlaatklep. Mogen jullie raden bij welke cilinder ze er beide waren afgelopen:
Afbeelding

Na het weggschrapen van alle koolaanslag:
Afbeelding

Koppakking ziet er nog heel gaaf uit!
Afbeelding
Afbeelding

Alle kleppen zien er uit zoals deze 2:
Afbeelding

De kleppen zijn allemaal nog helemaal gaaf op de randen waardat deze moet afdichten met de kop.

Morgen alles poetsen en koolaanslag verwijderen.
Komende week alles weer monteren met verhoginkjes en nieuwe pakkingen e.d.

Ik denk dat alle problemen nu wel verholpen zullen zijn.

Dank jullie wel voor jullie hulp!!
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 11 nov 2017 17:57 Link


Ja, zo wordt toch een en ander duidelijker.
Denk dat je ook iets meer ruimte krijgt om de klepspeling af te stellen wanneer de voeten waarop de tuimelaar as rust wat omhoog komen. Daarmee komen de tuimelaars zelf ook wat beter horizontaal te staan, waardoor je minder zijdelingse druk krijgt. Dat loopt lichter en daarmee komt de klepstoter stang ook ietsje verder uit het hart van de tuimelaars. Daardoor minder kans dat die elkaar raken in de uiterste hoogste stand. Het gaat om fracties van millimeters.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 11 nov 2017 18:13 Link


Ik moet wel zeggen dat de oude klepseals met nog wel een veertje eromheen stroever op en neer de klepstelen gaan dan de nieuwe.

Is heetlopen de enige oorzaak dat het kan zijn voor het erafschieten van de veertjes?
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 11 nov 2017 19:28 Link


Nou, dat de oude rubbertjes wat stroever lopen, komt doordat ze wat meer afgeplat zijn waar het rubber de steel van de klep omvat. Ze zijn ingelopen. De nieuwe rubbertjes zijn nog rond qua doorsnee en het raakvlak is dus smaller. Neemt niet weg dat ze zo beter de olie afvoeren. De spanning in het rubbertje is nog groot.
Dat de veertjes eraf liggen kan volgens mij komen doordat de schoteltjes bovenop de spiraalveren in de uiterste stand van klep open mogelijk de rubberringetjes om de klepstelen wat indrukken, waardoor het veertje naar de bovenrand van het rubber toe kruipt en er tenslotte vanaf springt. Zijn de nieuwe rubbertjes 'hoger' dan de oude?
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door Willy1, 11 nov 2017 21:20 Link


Ik zie dat je het spruitstuk hebt ingezwachteld met hitte-bestendig band.
Wat is de bedoeling daarvan? Je raakt de warmte zo toch veel moeilijker kwijt?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 11 nov 2017 21:44 Link


De mini heeft de luchtinlaat op de warmste plek in de motorruimte zitten. Namelijk op het hoogste punt, boven de uitlaat.
Met deze anti-hitteband wordt in de zomer het benzine/luchtmengsel minder heet/warm.
Als de benzine en lucht koeler zijn voordat ze de motor inkomen, wordt de performance verbeterd.

Turbo blokken hebben niet voor niets intercoolers. Rijd maar eens met 10 graden sochtends of met 30 graden smiddags, ik merk het wel in het optrekken.

Daarnaast zorgt deze band voor een heter uitlaatspruitstuk onder de band, wat zorgt voor een betere afvoer van uitlaatgassen, wat ook weer de performance ten goede doet.

In de winter daarentegen is zo'n anti hitteband weer overbodig aangezien het toch koud zat is en is er zelfs kans op "bevriezing" van de carburateur.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 12 nov 2017 11:11 Link


Aan de andere kant heeft zo'n hitteband het nadeel, dat de hitte van de verbranding moeilijker afgevoerd wordt. Bij de volgende compressie en werkslag is de cilinder en kop minder afgekoeld dan zou kunnen, waardoor het temperatuur verschil vóór en na verbranding van het mengsel minder groot is. En het is dat temperatuur verschil wat de uitzetting van het gas geeft waarmee de zuiger naar beneden gedreven wordt.
Als je Vizard goed leest (helemaal) kom je dit aspect ook tegen.
Hoe lager de bedrijfstemperatuur is, des te grotere effect van de verbranding. Het gaat er dus om, om de kop zo koel mogelijk te houden. En, de heetste plek in de kop is de uitlaat klepzetel. Vanaf die plek moet de hitte zo snel mogelijk gevoerd worden. Daarom; altijd een ijzeren uitlaatspruitstuk (geleidt warmte beter dan RVS) en het uitlaat spruitstuk zo veel mogelijk koelen. (Het is daarom jammer dat de uitlaat achter het motorblok zit in plaats ervoor = in de rijwind) Bij de K motoren in de Metro deden ze dat zo (beter).
Je doet er dus goed aan om de zwachtels weg te halen en een behoorlijk aluminium hitteschild onder het inlaat spruitstuk aan te brengen. En 's zomers doe je een flexibel slangetje aan de toeter van het luchtfilter naar voren toe eindigend direct achter de grille, waardoor je geen hete lucht van boven de uitlaat inhaleert maar lekker koele buitenlucht.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 13 nov 2017 11:49 Link


Oke heel logisch verhaal, ik wist dit nog niet. Misschien is het bij nader inzien verstandiger om de hitteband er dan af te halen.

Maar waarom doen ze dit dan wel om turbo's heen? en wordt het vrijwel permanent gebruikt in de racerij als het zulke nadelige gevolgen heeft voor de effectiviteit van de verbranding?

Daarnaast heb ik mijn motorkap verhoogd zodat de hitte van het blok makkelijke uit de motorruimte kan. Ook heb ik een kleine luchthapper gemaakt waardoor "koude" lucht in de carburateur komt.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door wim fournier, 13 nov 2017 13:03 Link


Nu zijn we op het punt aangekomen van 'Make believe'.
Wanneer jij schrijft 'in de racerij', dan verstaan wij (hier) daar onder; de amateur racerij met oude autootjes, niet het materieel waarmee Verstappen nu op de weg is, akkoord?
Welnu, als je op het internet 'de verhalen uit de praktijk' daarover leest, kom je eindeloze verhandelingen tegen over wat wel of niet 'zo' is. Eind van het lied is, dat ieder tot zijn eigen opvattingen en overtuigingen komt en dienovereenkomstig handelt. Tot. Tot er onder de motorkap van de winnaar van die dag gekeken wordt en de overtuiging aan het wankelen komt.
Wat de wikkels om jouw uitlaatspruitstuk betreft; je zou een dag met de auto naar 'Speed Centre' in Geldermalsen moeten gaan en daar op de rollenbank het maximum vermogen moeten opmeten. En dan de wikkels eraf en een hitteschild tussen de spruitstukken onder de carb(s) en weer meten. Dan weet je de werkelijke uitkomst (bij maximum vermogen). Maar, wat is het effect bij 3000 rpm in de hoogste versnelling (het meest gebruikelijke toerental)?

Kijk, het uitlaat spruitstuk zwachtelen doe je, om de hitte in het uitlaatgas te bewaren, in de overtuiging dat het gas dan sneller naar de uitmonding van de uitlaat stroomt. Dit levert een grotere zuigkracht op in de verbrandingskamer aan het eind van de uitlaatslag, waardoor dan door de reeds geopende inlaatklep al eerder en dus meer vers mengsel wordt aangezogen.
Maar nu een andere theorie.
Door een week ijzeren uitlaatspruitstuk te gebruiken, wat de maximale radiatie van hitte naar de omgeving oplevert, krimpt het uitlaatgas in het spruitstuk al zodanig sterk, dat -samen met de uitstroom snelheid van het uitlaatgas- al vroeger in de uitlaatslag de zuigende werking in de verbrandingskamer optreedt.
Uit dit fenomeen komt ook de term 'tuning' voort. Want je weet dat wedstrijd auto's 'brullende' motoren hebben. Kenners kunnen aan het uitlaat geluid horen hoe de uitstroom van uitlaatgas verloopt.
Aan de carburateurzijde kunnen zij aan de inlaat 'his' horen hoe zeer het uitstromende uitlaatgas al aan de geopende inlaatpoort trekt. Een motor is in feite een luchtpomp.

Wat het effect is van de aankleding van het uitlaatspruitstuk in jouw auto, hangt in grote mate af van de weerstand in het totale uitlaatsysteem. Als de zuiger in de uitlaatslag de druk moet leveren om de verbrandingskamer te legen krijg je een heel andere vulling bij de inlaatslag dan wanneer het vrijelijk uitstromende uitlaatgas door haar eigen snelheid de verse vulling al achter zich aan zuigt bij reeds openstaande inlaatklep.

Ik lees dat je een 'scoop' op de motorkap hebt aangebracht.
De vraag is dan meteen: met de opening in de rijrichting of met de opening naar de voorruit?
Velen zien zo'n ding als 'luchthapper'. Maar zo werkt het niet. Door de snelheid duwt de auto de stilstaande luchtmassa voor zich weg. Daarbij ontstaat een verdichting van de 'aangereden' lucht. Die dichtere lucht willen we graag de carburateur in krijgen. Oké. De lucht voor de auto wijkt. Een deel omhoog. Waar die lucht voorbij de ronding van de voorrand van de motorkap komt, moet die sterk naar beneden toe om de vorm van de motorkap te volgen. Zoals bij een vliegtuig vleugel. Daar ontstaat dus onderdruk, zoals bij een vliegtuig vleugel. Als jouw luchthapper daar de opening heeft, zuigt de verdrongen omgevingslucht dus lucht uit de motorruimte. (extra koeling). Wanneer de luchthapper hogere luchtdruk moet leveren aan de carburateur mond, moet de opening dus dicht voor het raam uitkomen, want, daar is opnieuw een dam waar de omgevingslucht wordt opgehoopt waardoor de luchtdruk daar zo toeneemt dat de lucht opzij en omhoog wil uitwijken. Als je daar dus de ingang maakt voor de lucht die de carburateur in moet, heb je hogere luchtdruk in de omgeving. Als je dan de aanzuigbuis van het filterhuis in de scoop maakt boven de motorkap, heb je frisse buitenlucht onder hogere druk beschikbaar voor de inlaatslag. Heb je geen aanzuigbuis, dan houdt de lucht die door de scoop onder de motorkap wil duiken daar een wedstrijd met de luchtdruk die ontstaat voor de auto en via de grille de motorruimte in wil ontwijken. Misschien heb je dan wel wat hogere luchtdruk bij het luchtfilter, maar die lucht heeft welal de motorruimte temperatuur aangenomen.
Toch zal het je overkomen dat je uitgelachen wordt wanneer jouw scoop 'verkeerd om' staat.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Door TorqueR11, 13 nov 2017 16:41 Link


Een hele hoop goede en nuttige informatie. Veel ook wat mijn doel voorbijstreeft.

Ik wil simpelweg een minder heet blok in de zomer. Dit heb ik willen doen door:

- koude luchtinlaat luchthapper met opening naar de grill. (Ziet er ook gaaf uit)
- hitteband om de uitlaat.
- verhoogde motorkap
- 2e elektrische fan op de radiateur.

Na het lezen dat het eventuele ram effect van de happer en betere flow vanwege de hitteband, meer pk's zouden opleveren was voor mij een aangename bijkomstigheid.

Dat het voor de hitteband waarschijnlijk niet op gaat vind ik niet erg.

De luchthapper matcht via een zelf gemaakt bakje met stubstack en filter op de carburateur en de luchthapper, zodat er zo min mogelijk lucht uit de motorruimte wordt aangezogen. Ook zit er een slangetje aan de bak en op de carb voor de extra luchtdruk op de vlotterkamer die moet matchen met de luchtdruk in het bakje.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Tilburg

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast