V-snaar vervangen

Re: V-snaar vervangen

Door sjeesmobiel, 24 sep 2006 11:48 Link

Ik ben op dit moment bezig de riem te vervangen. De oude is verwijderd, de nieuwe zit al om de krukas. De bovenste twee bouten van de dynamo zijn los, alleen dan zit er nog geen millimeter beweging in de dynamo.

Met de dynamo in de orginele stand krijg ik de riem er naturlijk nooit omheen. De dynamo zit onderin ergens nog vast, daar zit een beugel, waar die overheen moet kunnen geleiden??? Kan iemand mij precies vertellen hoe dat zit, heb zelfs de rubber hamer (voorzichtig) al gebruikt maar zonder succes. Zit hij soms ook nog vast op deze beugel?
____
2e mini aanwezig ***mini 1000e 1989, met 1.3 blok***
Stage 1
Stage 1

Door Guantia79, 24 sep 2006 11:54 Link

Onder aan de dynamo zit deze inderdaad vast aan een beugel met een bout. Als je deze 1 of 2 slagen losdraait zul je zien dat je de dynamo kan verstellen.
____
'79 1100 special
'84 droommini in aanbouw (cooper S mkIII replica)
MG Metro engine & Fiesta 7.9 Brakes
Cooper S
Cooper S

Door Minikoektrommel, 24 sep 2006 12:14 Link

onthoud wel dat je na paar honderd kilometer rijden de v-snaar weer opnieuw spant. de snaar rekt iets in de eerste kilometers en dan gaat ie weer piepen ( = slijtage)

~jw~
____
• Een dag niet in de Mini gereden is een dag niet geleefd. •
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door sjeesmobiel, 24 sep 2006 22:33 Link

Het zat gewoon allemaal te erg vast geroest, tevens had ik de grille nog niet verwijderd. Na kruipolie met roestoplosser gebruikt te hebben en een hele grote ringsleutel kreeg ik uiteindelijk wel beweging in..
____
2e mini aanwezig ***mini 1000e 1989, met 1.3 blok***
Stage 1
Stage 1

Door Bulldog, 27 sep 2006 21:28 Link

Allen bedankt voor dit topic, vandaag met succes mijn alternator en v-snaar vervangen :D
____
SPi 1992.
Stage 1
Stage 1

Door Spaiky, 26 feb 2007 13:55 Link

Ik heb het gevoel dat mijn v-snaar ook niet meer zo strak staat als hoort. Ik kan hem aardig indrukken en kan mijn dynamo draaien zonder dat de band gaat draaien, en dan hoor ik een geluid wat ik ook soms tijdens het optrekken hoor, gepiep..

Maar nu heb ik de bout gevonden die ik moet loshalen, onderaan de dynamo. Alleen hoe kom ik hier nou het beste bij? Grill eraf? Of onderlangs? Of misschien via een andere weg? En welke kant moet ik hem optrekken als de snaar te slap staat?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 26 feb 2007 14:05 Link

zie:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/routine/6.htm

grille er af is het makkelijkst ..
(misschien is een nieuwe snaar ook geen overbodige luxe ?)

succes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Spaiky, 26 feb 2007 14:11 Link

Thnx Theo!
Nieuwe snaar voor de toekomst, eerst zo ff proberen :)
Maare, wat gebeurd er als hij breekt? Wat zijn de consequenties op korte termijn, bijvoorbeeld als ik aan het rijden ben?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 26 feb 2007 14:25 Link

als de snaar breekt: geen dynamo en geen waterpomp(en fan) aandrijving ..
als je dan nog doorrijdt zal je motor heet lopen (omdat de waterpomp/fan niet meer werkt)
en uiteindelijk zal je accu leegraken (omdat je dynamo niet meer werkt)

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Spaiky, 26 feb 2007 14:58 Link

Oke, dat dacht ik dus al ja...
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

V-snaar spannen

Door jo, 09 apr 2007 19:31 Link

[Topics samengevoed - Crispy]
De accu wordt niet opgeladen.
Als ik de auto start en ik trek de bedrading van de dynamo af dan gaat de dynamo lichter draaien .
Ik meet dan met een voltmeter, dat de dynamo, 15 tot 16 volt levert.
Plaats ik de draden weer op de dynamo dan gaat hij zwaarder lopen en geeft een zacht zingend geluid (geen hard, scherp geluid zoals je wel eens hoort bij auto's waarbij de V-snaar duidelijk slipt)
Plaats ik dan de voltmeter op de draden van de dynamo dan meet ik 12,4 volt (hetzelfde als op de accu).
Is dit een teken dat de V-snaar slipt en strakker moet worden afgesteld. Ik kan hem nu ± 1cm indrukken.
Hoe kan ik hem het beste strakzetten ?
____
to mini or not to mini??
Stage 1
Stage 1

Door Deimos000, 09 apr 2007 20:21 Link

Wat voor soort motor heb je?

Bij een SPI is het redelijk makkelijk, je kunt de bouten van de dynamo iets los draaien (moet niet makkelijk te bewegen zijn) en dan dynamo naar je toe omhoog (naar de punt van de motorkap toe als deze open staat) trekken zodat de v-snaar strakker staat. Bouten weer vast en je bent het heertje..

Nogmaals, dit is voor een SPI, ik weet niet wat voor motor je hebt, dit kan namelijk nog al eens verschillen..
Stage 3
Stage 3

Door jo, 10 apr 2007 18:00 Link

Ik heb een SPI motor.
Ik heb hem op deze manier gespannen.
OOk de bout in het schuifgedeelte achter de dynamo heb ik losgemaakt en weer vastgezet.
Hij maakt nog steeds een zacht tjilpend geluid als ik de stroomkabel op de dynamo plaats.
Ook meet ik dan maar 12 a. 12,4 volt. Hoort de dynamo met of zonder stroomkabel even soepel te lopen ?
____
to mini or not to mini??
Stage 1
Stage 1

Door vlassie, 10 apr 2007 22:01 Link

Het is normaal dat je minder spanning meet als je de stekker er op zet, omdat de stroom dan 'gebruikt' wordt. Het geluid zou ook een lagertje in de dynamo kunnen zijn! Ik heb een soort gelijk probleem gehad, met beetje vochtig weer en ik m'n licht aan zette ging hij ook iets wat slippen omdat de dynamo dan meer belast wordt. Je moet dus even goed luisteren waar het vandaan komt (uit je dynamo of van de poelie).

Suc6
____
Wat zijn het toch mooie jaren:
'65,'73,'76,'89,'96
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Crispy, 11 apr 2007 12:25 Link

Hallo Jo,

Je hebt dit probleem al beschreven in dit topic, misschien kun je daar verdere problemen aankaarten/vragen posten.

Wat betreft v-snaar vervangen/spannen heb ik je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.
Moderator
Moderator