Oliedruk te laag (maar geen lekkage)

Re: Oliedruk te laag (maar geen lekkage)

Door Theo van den Bogaard, 02 mei 2017 07:32 Link

http://minispares.com/product/Classic/E ... 36KIT.aspx

Er is een kit te koop, met een kogel en veer (vervangt de plunjer en veer) werd gebruikt op de Cooper S

Oliedruk kan dan geregeld worden door winding(en) van de veer af te knippen 8)
of een regelaar
http://minispares.com/product/Classic/E ... /HPS4.aspx

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door Willy1, 02 mei 2017 17:13 Link

Nieuwe plunjer met veer geplaatst, deze geeft nu een max druk van 85 psi, toelaatbaar of veer inkorten?
Stationair blijft de druk 40 psi, nu nog te vroeg om te zeggen of de drukfluctuaties verleden tijd zijn, dit zal ik komende weken zien.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door morrismarc, 02 mei 2017 23:55 Link

Gemeten bij warme(80/85grC) of koude motorolie?
Sec genomen is dat één Bar hoger, betekent mijns inziens dat de oliepomp en lagers nog in goede staat zijn. Ik zou zeker niets van de veer afhalen! De MG-boy's meten waarschijnlijk ook niet met nieuwe olie, plunjer en veer. Daarbij hebben die motoren waarschijnlijk veel oudere specificaties. Het valt ook pas goed te meten na een flink lange rit op een mooie zomerdag!
Stage 3
Stage 3

Door wim fournier, 03 mei 2017 11:11 Link

Deze gedachtewisseling met belangstelling gevolgd. Dit leidt me er toe om de opmerking te maken dat de plunjer waar het over gaat in feite een 'overdruk'-ventiel is. Komt de druk in het systeem boven de waarde, dan opent het ventiel en heeft de olie (toch) een uitweg. Hoeveel druk er in het systeem komt, ligt aan de doorlatendheid van de verschillende lagers. Naarmate de lagers meer versleten zijn is de 'spleet' waar de olie door kan weglopen ruimer en loopt de druk in het systeem minder hoog op. De plunjer zal alleen weggedrukt worden bij koude motor, omdat dan nog geen of maar heel weinig olie bij de lagers uit het systeem wegloopt en de druk te hoog zou oplopen, temeer, omdat bij de lage olietemperatuur de afdichting in de oliepomp ook nagenoeg 'volkomen' is en de 'opbrengst' dus maximaal..
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 03 mei 2017 13:00 Link

plaatje (link 1) en beschrijving (link 2) van het olie-transport-systeem

http://www.spridgetguru.com/TA0114.html

http://www.nonlintec.com/sprite/lubrication/

van een A-series (non-Mini) (enige verschil is dat de bak hier niet onder het blok hangt)

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
The Librarian
The Librarian

Door morrismarc, 03 mei 2017 20:02 Link

Theo, hartelijk dank voor de prachtige sites.

En Wim, prima samenvatting over het "overdruk-ventiel!"

Maar ik zou graag eens de andere kant op willen redeneren. Ik heb(weet niet meer waar precies) twee keer in dit forum op het eind van een betoog(je), een opmerking gemaakt om te kijken of er iemand(nog niemand) op zou reageren.
Hij luide als volgt: Je kan een prima oliedruk hebben, en ondertussen een zéér slechte smering!
Wat bedoel ik daar mee? Als ons blokje versleten is, brengen we het naar een revisiebedrijf. Wat ze daar met ons blokje doen moeten we maar op vertrouwen en meestal is dat vertrouwen terecht. Waar ik het over wil hebben is; het slijpen vd krukas met de daarbij behorende lagerspeling! Moderne motoren die zij het meest aangeboden krijgen, hebben veel betere materialen en daardoor veel kleinere zuiger en (kruk)as lagerspelingen. Om een voorbeeld te geven: zou je een moderne VW Golf de lagerseling van een Austin-Healey 3 liter geven, zou het golfje 1 liter olie op 4 a500 km verbruiken! Ik vraag mij af als men een krukas laat slijpen, zoekt men de juiste bijbehorende speling op? Of wordt de as op "moderne" leest geslepen!? Gelukkig woon ik vlak bij een vakman die van classic mini's tot voor oorlogse oldtimers en Ferrari's met een enorme ervaring en kennis reviseert.
Wat zijn de gevolgen van een "te krap" geslepen krukas bijvoorbeeld? We volgen het pad van de olie even. Die word opgezogen door de oliepomp uit het carter(mini-versnellingbak) en komt langs het overdruk ventiel de olie-gallerij vd motor in en uiteindelijk in de krukas-lagers en dat geeft een bepaalde tegendruk waardoor bij nog niet op temperatuur zijnde olie het téveel aan olie, maar ook bij hoge toeren, dmv het oliedruk-ventiel(plunjer) retour het carter instroomt. Dit is de normale situatie bij juiste lagerspeling. De juiste hoeveelheid olie stroomt door het lager het carter in, met de juiste doorstroom snelheid(verversingsrate)
Is de lagerspeling te krap, en ik bedoel niet zo dat een krukas moeilijk rond gaat, maar een té krappe tollerantie, dan loopt de druk in de gallerij snel op en zal het oliedruk ventiel eerder en verder open gaan. Die pomp, pompt wel door! De oliedrukmeter geeft ook dan een prima oliedruk aan, maar pompt véél meer olie rechtstreeks het carter in! Ondertussen is de verversingrate in de lagers veel te laag en ook bij nog lang niet op temperatuur zijn de carterolie, loopt de temperatuur in de lagers dramatiesch op! Want de olie blijft té lang in het lager! En dan begint het verwoestende werk! Juiste verversingsrate = koeling! De temperatuur loopt snel op en de olie ketens breken....er is kontakt van metaal op metaal. Zie de olie gallerij bv als een kraan die bij de juiste lagerspeling "open" staat. Ga je hem knijpen, dan zal er meer olie het carter in gaan via het overdruk-ventiel en er minder olie uit de "kraan" komen. Maar de oliedruk is prima! Één van de redenen waarom je een motor altijd rustig warm moet draaien.
En zo kan het dat je prima oliedruk hebt, maar een rampzalige smering!
Stage 3
Stage 3

Door Willy1, 03 mei 2017 22:40 Link

Interessant verhaal, Marc.

Ben nog 's even wezen spitten naar gebruik van kogel of plunjer en heb toch wel vernomen dat de kogel niet ideaal is.
Enige voordeel van de kogel lijkt mij dat hij niet kan vastlopen.
Nadeel van de kogel is dat deze drukfluctuaties kan geven. Drukfluctuaties treden ook op bij plunjers, zij het dan wel wanneer de plunjer versleten is!
Wanneer je de werking van de kogel en van de plunjer met elkaar vergelijkt, kun je bedenken dat de kogel in een keer de doorgang vrijgeeft en de plunjer dit geleidelijk doet, dit dankzij de vorm van de kegel van de plunjer. Je kunt je voorstellen dat de kogel in trilling kan komen bij snel openen en sluiten, de plunjer zal dit niet doen.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 04 mei 2017 08:02 Link

Die pomp, pompt wel door! De oliedrukmeter geeft ook dan een prima oliedruk aan, maar pompt véél meer olie rechtstreeks het carter in!

volgens mij ga je hier in de fout, oplopende oliedruk zou je op de meter moeten zien (zoals je ook meestal meer druk ziet bij koude motor)

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
The Librarian
The Librarian

Door wim fournier, 04 mei 2017 09:23 Link

Inderdaad Marc, op klassiekers geöriënteerde revisie bedrijven 'meten' de structuur en hardheid van het (krukas-) materiaal eerst, alvorens de tolerantie waarop ze gaan slijpen in te stellen. Je kunt het vergelijken met het hoon patroon wat je op de cilinderwand wilt hebben om voldoende olie 'vast' te houden en niet 'teveel', omdat die olie maar nutteloos verbrandt. Zo dus ookmet betrekking tot de oppervlakken van krukas en krukas lagerschalen. Ook daar moet je een 'evenwicht' bereiken tussen vasthoudendheid en doorlatendheid.
Met betrekking tot Theo zijn opmerking; Inderdaad, de oplopende oliedruk zie je op de meter. Maar, zodra de druk bereikt is waarop het overloop ventiel is afgesteld, loopt de meter niet verder op. De druk in het systeem ook niet. Maar de kwalijke kant is, dat de doorstroming van olie tussen de raakvlakken in de lagers onvoldoende kan zijn. En dan krijg je dus oververhitting van de olie ter plaatse, met wegvallen van de smerende functie als gevolg.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door morrismarc, 04 mei 2017 10:21 Link

Dankje Wim, dat is nu precies wat ik bedoel!
Als we een blokje wegbrengen om te reviseren, heeft het al een heel leven achter de rug. We laten het reviseren omdat we weer een goede compressie willen horen en voelen en weer een prima oliedruk willen zien!
En Theo heeft gelijk dat stationair en bij gematigde toeren we bij warme motor een betere oliedruk zullen zien, daar hebben we immers de portemonnee ver voor open getrokken. Dat wekt geen argwaan, het tegendeel. Maar gaan we de rijksweg op en klimt de meter naar 4.9bar, dan verkeer je vanaf dat moment in onwetendheid!
Dus het is belangrijk dat alles wat met lagerschalen ronddraait in het blok, de juiste speling heeft.
Stage 3
Stage 3

Door Theo van den Bogaard, 04 mei 2017 10:47 Link

wat wel argwaan wekt is: uit een "gereviseerd" blok een vieze plunjer moeten trekken |:(

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
The Librarian
The Librarian

Door morrismarc, 04 mei 2017 10:55 Link

Ja Theo, het woord "rereviseerd" is op auto-club sites volgens mij, het meest "ruime" begrip dat er bestaat in deze wereld! ;)
Stage 3
Stage 3

Door classic-freydis, 05 mei 2017 17:59 Link

was het niet stiekem gereviverft ipv gereviseerd? :P
____
de man maakt een mini, en de mini maakt je de man!
Cooper S
Cooper S