Pagina 2 van de 2

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 26 okt 2019 22:06
door morrismarc
Ben ook zeer benieuwd. Heb over je probleem gisteravond ook weer zitten piekeren maar kom er niet uit.
Droge bougies heb je ook als de cilinders(2 & 3) géén benzine(mengsel) krijgen maar dat is bij een vijf poorten kop niet mogelijk, terwijl 1 en 4 wél gewoon ontbranden! Het compressie verschil zou een beginnende verbrande uitlaatklep kunnen zijn maar daar moet de motor gewoon wel op lopen. En je hebt de kop gedemonteerd en geen melding gemaakt van een verbrande klep want dat zie je in de verbrandingskamer van de kop.
Ik blijf er over nadenken maar hoop dat de specialist het snel voor je vindt!

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 27 okt 2019 07:58
door LimitedSjoerd
Ik vind het ook wel een interessant probleem, vonk is gecontroleerd? Je verdeler heb je los gehaald begrijp ik ook? ik heb bij iemand een keer de ervaring gehad dat de verdeler geen goede massa had, daardoor was er slechte of geen vonk.

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 28 okt 2019 09:09
door Theo van den Bogaard
vreemd probleem ja, ben ook benieuwd naar de eindoplossing ...

succes,
Theo van den Bogaard

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 15:15
door Robert42
Hallo allen!

Ik heb de mini weer terug. Het probleem lag uiteindelijk aan de carburateur. Deze was door roet vervuild (had eerder al een lekke spruitstuk pakking)

Carb is gereinigd en afgesteld en het motortje loopt weer perfect!
Iedereen bedankt voor het meedenken!!!

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 15:40
door wim fournier
Zó, daar sta ik van te kijken. 'Hoe krijg je roet in je carburateur'? Heb je zonder filter in je luchtfilterhuis gereden?

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 20:30
door morrismarc
Roet in je carburateur????????????????
En dan doen cilinder 2 & 3 niet meer mee????????????

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 02 nov 2019 20:42
door Belske
Dat is een technische onmogelijkheid tenzij je een inlaatklep hebt die open staat tijdens een zeer slechte verbranding (roet) van het lucht/benzine mengsel, of dat je een open verbinding hebt tussen het uitlaat spruitstuk en de carburateur tijdens een zelfde slechte verbranding.
Tevens zou bij zoveel roet in de carburateur het luchtfilter ook wel wat mee krijgen denk ik.
Ik heb de neiging om te zeggen dat dit het grootste fantasieverhaal is over een storing in een auto dat ik ooit gehoord heb.

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 08 nov 2019 17:39
door Robert42
Dat is wat ik van de beste man te horen heb heb gekregen. Luchtfilter was ook wel redelijk zwart uitgeslagen. Hier had ik zelf niet bij nagedacht.
Voordat de problemen waren ontstaan had ik al een lekke spruitstuk pakking gehad. Motor liep toen ook veel te rijk.

Ik ben zelf geen specialist en dit is wat ik te horen heb gekregen en wat ik aan jullie doorgeef. Of het correct is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Voor wat ik er uit kan halen is de carb verstopt geraakt en spoot daardoor niet voldoende in.

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 09 nov 2019 11:47
door wim fournier
Nou, als ik dit zo lees blijft er maar een ding over; een 'hangende' inlaatklep, waardoor bij ontbranding van de aangezogen lucht (met benzine) de verbrandingslucht door de open klep de carburateur in blaast (met bijbehorende roet). En, omdat twee cilinders niet mee deden was er in de naastliggende cilinder ook een 'hangende' klep. Kan zijn dat een amateur die (eigenlijk) niet goed wist wat 'ie deed, zelf kleppen heeft 'gesteld'. Zelfde geldt ten aanzien van een carburateur die zo rijk staat dat de verbranding roet oplevert. Hier is 'goede raad' wel op z'n plaats.
Wanneer je met een aanvankelijke vraag op het forum wordt geconfronteerd en je probeert daarop te antwoorden moet je er wel vanuit gaan dat 'alles in orde' was voordat de storing optrad. Wanneer je op zo'n moment eerst denkt; zou alles wel 'in orde' geweest zijn voordat de storing optrad, dan krijg je wel een hele waslijst van veronderstellingen van wat er allemaal al 'fout' geweest kon zijn op het moment dat deze storing optrad. Eigenlijk zou je dus -voordat je op een vraag reageert- steeds eerst moeten vragen; 'heeft deze auto tot nu toe steeds oordeelkundig onderhoud gehad'? Maar ja, in de praktijk doe je dat niet. Je weet ook niet wie je als vraagsteller tegenover je hebt en je hebt geen idee of die / hoe oordeelkundig die (of de vorige eigenar) met het onderhoud is omgegaan.
Toch wil ik hiermee erg voorzichtig zijn. Als iemand met een vraag op het forum komt, wil ik die zo goed mogelijk beantwoorden. Het gevaar is heel groot dat iemand die zch 'pas' een classic Mini heeft veroorloofd bij een eerste moeilijkheid al zo ontmoedigd wordt om een probleem op te lossen dat de Mini als problematisch wordt ervaren en 'weggezet' wordt. Hetzij in een vergeten hoekje of 'aan de straatstenen' wordt weggedaan. Weer een teleurgestelde liefhebber.
Dat moeten we niet hebben.
Wat dat betreft is het -hoop ik- geruststellend dat Robert42 in zijn profiel heeft staan 'automonteur Volkswagen'.
Maar; hoe kan het dan dat het mengsel zo rijk is dat er roet ontstaat en hoe zit het dan mt de afstelling van de kleppen.

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 18 nov 2019 22:30
door Robert42
Hoi Wim, als het een hangende klep zou zijn zou het naar mijn weten toch niet opgelost worden met kleppen stellen?
Carburateur stond veel en veel te rijk afgesteld.
Als ik een storing op mijn werk krijg ga ik de auto controleren zoals die erbij staat. Informatie van de klant is over het algemeen een bijzaak maar in sommige gevallen toch wel een reddende engel.
Ik kan niet terugkijken naar wat er met de auto is gebeurd en moet dus vanaf punt 1 beginnen, de huidige situatie.

Ik waardeer het enorm dat jij ( en de rest natuurlijk ook) hier zijn om anderen te helpen!

Ik mag dan wel monteur zijn maar ik werk met een testkast en canbusdraden, dit is de eerste auto waar ik aan werk met een carburateur en contactpunten :x

Re: Mini loopt op 2 cilinders

BerichtGeplaatst: 19 nov 2019 11:45
door wim fournier
Klopt Robert. Een hangende klep gaat niet helemaal meer dicht als die open gedrukt is door de tuimelaar. Dat komt dan doordat de klepsteel vastloopt in de klepgeleider doordat die door vervuiling te nauw geworden is. (roet misschien?)
Ik moet je toegeven dat ik even in je profiel keek en daar zag dat je automonteur bent. Dat levert bij mij dan een indruk op dat je wel weet hoe het werkt. Het is me nu duidelijk dat ik er rekening mee moet houden dat dat tegenwoordig niet -zondermeer- zo is.
Ik was enige tijd lid van de werkgroep 'trade & skills' van de Fehac, waarin we ons best deden om in ons land (nog) een opleiding voor 'oldtimer' automonteurs te realiseren, eventueel als applicatie cursus. We zijn daarin niet geslaagd. Jammer, want het had toch wel een functie gehad.