Vliegwiel wil niet los

Re: Vliegwiel wil niet los

Door knutsel, 27 jun 2006 22:30 Link

grote bout van krukas gedemonteerd !!!! MAAR wat heb je met de dikke ring met borglipjes gedaan . als deze niet is verwijderd krijg je hem NOOIT los :?
____
oude Mini gek
Restaureert Mini Van van knutsel Junior.
Cooper S
Cooper S

Vliegwiel nog steeds niet los!@#$%

Door Bsmith, 18 nov 2006 13:30 Link

Wie weet raad, want ik wordt er helemaal gek van. Ben nu al 2 wkn bezig om het vliegwiel los te krijgen. Het motorblok zit er nog in en ik gebruik een originele poelitrekker. Ik heb er zoveel spanning opgezet dat ik al twee keer de bout van de trekker helemaal vervormd heb. De boel een paar dagen onder spanning laten staan en via een gat in het schutbord er hard op geslagen. Lopen slaan en wrikken via de opening van de startmotor. Ik heb al geprobeerd om de boel te verwarmen ivm evt. locktight. Zelfs met een koevoet lopen wrikken (de flywheelkey zit er niet meer in).
Ik zie geen andere mogelijkheid dan de slijptol... waar en hoe moet ik slijpen???
Stage 1
Stage 1

Door Guantia79, 18 nov 2006 15:57 Link

Heb je al geprobeerd het vliegwiel tikken te verkopen door het gat van de startmotor (werkte bij mij nogal goed :))
____
'79 1100 special
'84 droommini in aanbouw (cooper S mkIII replica)
MG Metro engine & Fiesta 7.9 Brakes
Cooper S
Cooper S

Door Bsmith, 18 nov 2006 16:12 Link

Topic heb ik al tig keer gelezen en ik heb ook al lopen meppen aan de kant van de startmotor. Volgens mij zit er niks anders op dan slijpen. Maar hoe! Ik wil geen onnodige dingen beschadigen. Dus hoe en waar moet ik gaan slijpen????
Stage 1
Stage 1

Door Dennis, 18 nov 2006 17:00 Link

Ik zou het toch nog eens proberen om de boel flink heet te stoken en daarna de trekker er weer op. Dit is me pasgeleden ook gebeurd (ook zoveel kracht erop dat de centrale moer verboog).

Slijpen wordt echt heel lastig (al zijn er mensen die het wel gelukt is). Probeem is dat je zo in je krukas zit, vooral omdat die taps toeloopt

Dennis
____
Innocenti Bertone 90L 1978, lange termijn Suzuki 16v 4WD (turbo) project.
Used Look
Used Look

Door Red Flame, 18 nov 2006 18:23 Link

goed heetstoken, trekker erop, en dan een grote plens koud water erop, dan knalt letterlijk je vliegwiel door je binnenscherm naar buiten, hij is los, maar het geheel op eigen risico.

je kan op die manier een vliegwiel van een motor die uit de mini een meter of 30 wegschieten, oftewel het is behoorlijk gevaarlijk, dus let op waar en hoe je dit doet. ga vooral niet voor je vliegwiel staan :x
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door Dennis, 18 nov 2006 20:09 Link

Bart is een gevaar voor de medemens :P Maar gewoon het blok dus tegen een muur zetten lijkt me dan de oplossing . De volgende keer toch maar eens proberen als ie echt niet loswil.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Bsmith, 19 nov 2006 14:32 Link

Nog ff over dat warm stoken, dat heb ik vandaag geprobeerd... Je moet toch wat om dat ding er af te krijgen. Een hoop gesis en een hoop stoom, maar er gebeurde verder niks. Hoe warm is warm stoken? Ik heb met een brander 5 minuten lopen stoken, moet het nog langer?
Stage 1
Stage 1

Door Guantia79, 19 nov 2006 15:49 Link

Je heb alles los/eraf? Dus de centrale bout los/eruit gedraait, het plaatje wat achter de bout in de sleuf valt eraf gehaald? De sleuf horizontaal gehouden zodat het halve maantje niet eruit kan vallen?
____
'79 1100 special
Cooper S
Cooper S

Door Bsmith, 19 nov 2006 18:05 Link

Bout eruit, plaatje eraf en sleuf horizontaal, volgens mij alles volgens het boekje.
Dat slijpen zie ik voorlopig niet zitten. Dus dacht ik opstoken die handel en een emmer water erover, dan schiet ik hem er wel af! Maar helemaal niks :?
Dat ding moet er toch af gaan? Wil hem eigenlijk niet wegbrengen naar de garage. Wordt zo gillend gek dat ik er 50 euro voor heb voor de gene die hem bij mij eraf krijgt...
Stage 1
Stage 1

Door Blue, 19 nov 2006 19:38 Link

Bsmith,

Volhouden :)
Loop de hele riedel uit Haynes nog eens door. Zet de stand van de krukas nogmaals goed i.v.m. de C-ring. Ruim kruipolie of WD40 op het begin van de krukas en mogelijk met een slangetje wat achter het vliegwiel. Een dag of twee laten intrekken. Spanning erop met de poelietrekker. De beste is toch de voorgeschreven uitvoering met drie bouten in het vliegwiel. Laat de boel 'schrikken' door en op een veilige wijze tegen het vliegwiel aan de meppen. Het warmstoken heb ik nooit zo zien zitten. Je moet de krukas eigenlijk koelen (krimp) en de sluitrand van de koppelingsgroep op de krukas verwarmen (uitzetten). Het plaatsen van een brander op het vliegwiel krijgt de warmte niet op de juiste plaats. Als de krukas mee wordt verwarmd zet deze ook uit. Misschien wel harder dan de sluitrand van de koppelingsgroep. Gewoon doorploeteren, de aanhouder wint!

Succes.

Erwin 8)
____
Mini 1000 HLE (Eclipse Blue) 1984, Stage 1 - www.Mijnalbum.nl en zoek Mini Blue
"Beter een kleine die af en toe weigert dan een grote die helemaal niets doet."
Cooper S
Cooper S

Door van acker, 19 nov 2006 19:47 Link

hallo,

heb vandaag ook eens geprobeert om het vliegwiel los te krijgen maar het lukte me ook niet. Zou ik het vliegwiel mogen branden met de gasbrander? want met een gewone brander heeft het ook geen zin aangezien dan de drukgroep en het vliegwiel gaan uit zetten waar door ik het ook niet los krijg. En welke 3 lange bouten, dus welke diameter, worden er in de drukgroep vast gezet?
zie afbeelding 4 op http://www.mijnalbum.nl/Album=GSBTFHXX

grtz
Stage 1
Stage 1

Door Dennis, 19 nov 2006 20:32 Link

Je gebruikt geen speciale trekker voor het vliegwiel van een Mini maar een grote poelietrekker (een hele zware dat wel).

Wat je nu doet is trekken aan de drukgroep en dat is niet helemaal de bedoeling. Een trekker speciaal voor dit soort vliegwiel draai je in de gaten in de veren van de drukgroep direct in het vliegwiel.

Ik denk dat je nu de kracht nogal verdeeld en in het ergste geval zelfs je drukgroep aan diggels trekt.

Dennis
____
Used Look
Used Look

Door Guantia79, 19 nov 2006 20:48 Link

Zo verbuig je inderdaad alleen je drukgroep. Zie hier voor een voorbeeld van een vliegwieltrekker die bij mij in combinatie met het laten schrikken van het vliegwiel met de hamer goed zijn werk heeft gedaan.

Afbeelding
____
'79 1100 special
Cooper S
Cooper S

Door van acker, 19 nov 2006 22:34 Link

oké bedankt.

Ben dus van plan om dat stuk zelf te maken aangezien ik het nogal duur vind. Weet dus iemand de maten, de diameters van die bouten? is het metrische draad of engelse?

alvast bedankt

grtz
Stage 1
Stage 1