electrische mankementen verlichting

electrische mankementen verlichting

Door ken23, 15 jun 2003 12:32 Link

Morgen moet mijn Mini door de APK heen. Nu heb ik alleen twee probleempjes met de verlichting.

Bij mijn koplampen werken alleen de stadslichten. Dimlicht doet het niet. De lampjes zijn niet defect en de zekering in het zekeringkastje is niet kappot. Een week geleden deden ze het nog wel. Zijn er meerdere zekeringen voor de verlichting, en zo ja, waar zitten die? Of kan er een andere oorzaak zijn?

Mijn mistachterlicht doet het niet. De schakelaar gaat wel branden als ik deze aanzet, maar het mistlicht niet. Ook hier is het lampje niet kapot.

Kan iemand me hier bij helpen, anders gaat het me denk ik een hoop centjes kosten.

Thanks
____
Mini 1000 uit '85. Tijd voor een grondige opknapbeurt.
Cooper S
Cooper S

Re: electrische mankementen verlichting

Door Erik, 15 jun 2003 12:55 Link

Het zou heel goed je lichtschakelaar kunnen zijn: wanneer deze intern kapot is laat hij soms wel stroom door aan je stadslicht e.d. (onderste zekering uit je kastje) maar niet aan het dimlicht.

Al het goed is doet je grootlicht (continue) het dan ook niet. Klopt dat? Je seinlicht doet het als het goed is wel, maar wanneer dit het ook niet doet kan het zijn dat een multiplug bij je stuurkolom niet lekker vast zit. Hier loopt naast de knipperlichten en claxon ook de stroom voor je groot/seinlicht en dimlicht doorheen. Je kan deze ff loshalen, met contactspray inspuiten en weer goed vastmaken.

Een laatste mogelijkheid kan zijn dat de stroomverdeelblokjes die achter je grill zitten vies of gecorrodeerd zijn, maar ik krijg de indruk dat beide koplampen er ineens mee zijn opgehouden, dan is de kans hierop niet zo groot. Preventief schoonmaken van deze plugjes kan echter nooit kwaad, zeker als het nog nooit is gebeurd.

Als het loshalen van de multiplug niet helpt kan je de lichtschakelaar uit elkaar halen om te kijken, of gewoon een andere schakelaar proberen.

Succes,
Erik
____
Mini-loos na 12 jaar hobbelen en genieten..
Stage 3
Stage 3

Door ken23, 15 jun 2003 13:13 Link

Klopt, grootlicht continu doet het ook niet. Seinlicht wel. Ik maar op uit je verhaal dat dit waarschijnlijk een defecte schakelaar is. Mmmmm, winkels dicht vandaag. Dan maar laten vervangen door Mini Only. Heb je enig idee wat er mis kan zijn bij het mistachterlicht???
____
Cooper S
Cooper S

Door ken23, 15 jun 2003 14:08 Link

De schakelaar heb ik gecontroleerd, maar deze werkt goed. Ik denk dat er wat mis is in de bedrading of een zekering. Als ik de braadjes die aan de schalaar vast zitten met elkaar verbind gebeurt er het volgende:

+ pool met stadslicht: stadslicht gaat branden en lichtverklikker gaat zoemen (als de deur open staat)

+ pool met dimlicht: dan gebeurt er helemaal niks.

Ik ga weer even verder zoeken, maar tips zijn altijd welkom.
____
Cooper S
Cooper S

Door luke, 16 jun 2003 12:26 Link

tja, van de bedrading van een mini wordt je inderdaad niet vrolijk!. :r
ik zou zeggen druk alle stekkertjes van je zekeringskastje ff goed aan (evt. beetje opschuren)
en controleer of de massa wel goed aangesloten is.
kortom: veel doormeten!
____
1000HLE
metro 1300
Stage 1
Stage 1

Door Erik van der Maat, 16 jun 2003 12:28 Link

JE dimlicht zit op een zwevende zekering. ZItten vlak boven je carberateur onder die rand. Een van de is dan voor je dimlicht. Check die eens. Je dimlicht gaat niet via het zekeringenkastje dus daar het euvel zoeken heeft geen zin.

Groetjes Erik
____
www.minigekken.nl

Mini 1000E Special 1991
1310cc, twin-HS4, 276 Kent cam, duplex timing set, race clutch, JanSpeed exhaust
Cooper S
Cooper S

Door HH_Jack, 16 jun 2003 12:55 Link

Altijd handig om te hebben bij elektrische problemen: multimeter, hier kan je voltage, ampèrage en weerstanden mee meten. Mbv zo'n apparaat en het electrisch schema kan je (over het algemeen) heel snel opsporen waar het probleem in je electrische circuit zit. Zo'n apparaat kost in een simpele uitvoering ongeveer 10 euro en kan je halen bij de electro hobby zaak.
____
Mini Racing Green -> Verkocht
Volvo V70 T5 -> Verkocht

Ford Mondeo -> Gekocht
Stage 2
Stage 2

Door ken23, 16 jun 2003 13:28 Link

Alles doorgemeten. Die zwevende zekering doet het gewoon. Er zit waarschijnlijk een kabelbreuk ergens in de kabelboom. Heb dus maar een By-pass gemaakt en alles doet het weer. Met dank aan de multimeter
____
Cooper S
Cooper S

Door Mini Martin, 23 sep 2003 22:26 Link

Erik schreef:Al het goed is doet je grootlicht (continue) het dan ook niet. Klopt dat? Je seinlicht doet het als het goed is wel, maar wanneer dit het ook niet doet kan het zijn dat een multiplug bij je stuurkolom niet lekker vast zit. Hier loopt naast de knipperlichten en claxon ook de stroom voor je groot/seinlicht en dimlicht doorheen. Je kan deze ff loshalen, met contactspray inspuiten en weer goed vastmaken.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat het dimlicht door middel van de grootlichtschakelaar wordt gesplitst?

Als ik de bedrading in de stuurkolom wil doormeten welke kleur bedrading moet ik dan hebben voor het dimlicht?

grttzz Martin

[kabelboom is van een redhot]
Rugrat
Rugrat

Door Red Flame, 24 sep 2003 08:03 Link

goed begrepen, op het moment dat je grootlicht aangaat gaat je dimlicht uit...

om je dimlicht te meten moet je vanaf de grootlichtschakelaar de blauw-rode draad hebben en voor de grootlichtschakelar de blauwe.

de blauwe kabel komt vanaf de lichtschakelaar in je dash en gaat naar je grootlichtschakelaar op je stuurkolom...

voor grootliht de paarse kabel komt rechtstreeks vanaf de accu (zekeringen en splitters daargelaten)

succes
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door Mini Martin, 24 sep 2003 08:07 Link

Thankx, hier heb ik wat aan. 8)

grtzz Martin
Rugrat
Rugrat

Door Mini Martin, 26 sep 2003 09:16 Link

Ik heb het gevonden. Dat het sein en dimlicht niet werkte werd veroozaakt doordat de contacten van de hendel (in het stuurkolom)waren ingebrand. Deze netjes schoongemaakt en alles doet het weer. >:)

grtzz Martin
Rugrat
Rugrat

Door Nana, 02 feb 2004 09:36 Link

Nou... ik heb dit wknd ook een akkefietjuh gehad hoor met me mini en de lichten!! :S

Zaterdag deed alles het gewoon nog!
Zaterdag avond deed alleen me stadslicht het nog.. die kleine ukkies..
Zondag naar wezen kijken.. ff zitten kutten en toen deed alles het weer.. tenminste dat d8en we.. stap ik vanmorgen in me auto.. doet me groot licht het alleen als ik hem helemaal naar beneden druk en niet de lichtjes van me klokken.. en als ik hem half indruk doen alleen me klokjes, kleinlicht en me achterlichten het... ppfff...

Ik moet maar weer even verder gaan kijken!!
____
Op zoek weer naar een minietjeee (Clubman)!!

This mini drives a mini... tenminste.. dat komt er op me mini te staan.. sticker heb ik nog steeds.. hoop ik ergens.. ;)
Cooper S
Cooper S

Door Red Flame, 02 feb 2004 09:40 Link

als je het mij vraagt heeft je schakelaar het begeven...
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door Nana, 02 feb 2004 10:01 Link

dat d8 ik zelf ook jah.... 8)

Ik heb wel weer alles in 1 weekend zeg!!! PPFF..

Wezen kijken voor een andere mini en mijn mini weet dat volgens mij want me kilometerteller was weer gemaakt en doet het nu ook niet meer, lichten en ze wilt af en toe gewoon niet starten!

haha... mini heeft ook oren en gevoel! :D :P
____
Op zoek weer naar een minietjeee (Clubman)!!

This mini drives a mini... tenminste.. dat komt er op me mini te staan.. sticker heb ik nog steeds.. hoop ik ergens.. ;)
Cooper S
Cooper S