Fusees (fuseekogels) vervangen en/of stellen

Fusees (fuseekogels) vervangen en/of stellen

Door Superrob, 06 jun 2002 10:50 Link

Hoi dit is mn eerst post hiero 8)

Ben op zoek naar een geschikte mini en ik heb een vraag.
Als ik een nieuwe fusee nodig heb hoeveel kost me dat dan ongeveer en als ik het zelf doe hoeveel werk is het dan?

Groet
Rob

[Edit 12/03/06: duidelijke titel - Eelke]
Cooper S
Cooper S

Re: Fusees (fuseekogels) vervangen en/of stellen

Door z0rr0, 06 jun 2002 22:11 Link

je kan hetzelf doen,kost wel even wat tijd.
fusees kosten niet al te veel,ik dacht iets van rond de 30 euro ofzo wellicht nog wat goedkoper.
Man in Black
Man in Black

Re: Nieuwe fusee

Door Bert, 12 jun 2002 16:42 Link

Zoals als eerder gepost: fusees stellen (vervangen is niet altijd meteen noodzakelijk), of vervangen is niet moeilijk. Een beetje technische handigheid zou makkelijk zijn. Wat je wel nodig hebt zijn 2 speciale gereedschappen. Je hebt een fusee-trekker nodig (of vork), om het los te krijgen van de draagarm, en om de fusee-moer los te krijgen heb je een diepe dop maatje groot (36??) nodig. Hou daar rekening mee. Uiteraard kan het ook met alternatief gereedschap (gewone trekker, en grote baco (been there, done that :) ) maar dat kan ik echt niemand aanbevelen...)
____
Bert Schuld, geen administrator
Wel voorstander van: "Zoek voor je vraagt".
Cooper S Works
Cooper S Works

Door z0rr0, 12 jun 2002 16:51 Link

zeker weten,bert

zonder het juiste gereedschap kan het wel eens een barre klus worden
Man in Black
Man in Black

Door Bert, 15 jun 2002 23:09 Link

z0rr0 schreef:zonder het juiste gereedschap kan het wel eens een barre klus worden

Nou dat is vandaag wel weer bewezen ja. Was vandaag bezig met m'n 1275 blokkie (staat op tafel midden in de garage :) ), en wilde de bout los hebben van de v-snaar poeli. Nou heb ik al inmiddels al heel wat speciaal gereedschap gespaard, maar een dop 33.2 mm had ik dus nog niet (lang leve die inch maten, zal wel 1 19/32 inch zijn geweest of zo ;) ). Dus de fusee dop (35) maar opgevuld met wat geharde kogeltjes, en toen los gedraait. Nou het is uiteindelijk gelukt, maar ik was wel een dik uur verder. Kortom, het juiste gereedschap bespaard vooral ook een hoop tijd....
____
Cooper S Works
Cooper S Works

wiellager/fusees

Door BonK, 05 aug 2002 23:11 Link

[Topics samengevoegd - Eelke]
Bij mijn mini moeten de fusees (4x) bijgesteld worden en die wiellager linksvoor moet vervangen worden.
Nu twijfel ik of ik dit zelf ga doen of dat ik het door mini centrum laat doen.
Ik kan alle info hierover gebruiken om mijn besissing te maken.
bv.
- hoe moeilijk is het voor iemand die niet a-technisch is, maar nog niet veel sleutelervaring heeft
- Als ik dit doe moet de auto dan opnieuw uitgelijnt worden?
- Hoe kan ik constateren of fusees vervangen of allen bijgesteld moeten worden (met plaatje ofzo)?
- Wat ik de werkvolgorde voor het loshalen en terugplaatsen onderdelen?
- Welke speciale gereedschappen moet ik in de buurt hebben liggen?
- enz.
- enz.
help, ... help.. :x
Stage 1
Stage 1

Door z0rr0, 06 aug 2002 15:06 Link

Laat dit gewoon door een garage doen.

Koop zelf de onderdelen bij de goedkopere leveranciers
(dus niet de mini centra)

en ga naar een garage en vraag van te voren wat het moet gaan kosten.

Dat lijkt mij de beste oplossing

en de goedkoopste

;)
____
"Ik haat bumperklevers; Laatst had ik weer een voor me zitten"
Man in Black
Man in Black

Door BonK, 06 aug 2002 20:39 Link

Bij garage kost een uurloon 40 euro, dit klusje zal toch 2,5 a 3 uur duren schat ik.
Dus zonder onderdelen kost het al +/- 260 gulden.

Vind ik toch wel jammer van het geld als ik het (eventueel met hulp)zelf kan.
Stage 1
Stage 1

Door Maarten van den Akker, 06 aug 2002 22:43 Link

Koop een Haynes manual
____
1380 stage 4,retro-look.
Pick-Up als meerjarenproject.
en een Cadillac van bijna 6 meter.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door BonK, 07 aug 2002 21:15 Link

Die heb ik al, een week na mijn mini al gekocht.

Maar die vind ik op veel punten toch te onduidelijk.
Er staat maakt dit onderdeel-met-naam-die-ik-nog-nooit-heb-gehoord los.
Maar dat losmaken alleen kan dan uit 30 stappen bestaan.

Ik dacht dat dit toch wel een klus was die mensen hier wel eens gedaan zouden hebben.
Stage 1
Stage 1

Door Eelke, 07 aug 2002 21:50 Link

Misschien een idee: een verklarende woordenlijst voor de Haynes manual :)
____
Eelke Blok, You've just been Blok'ed
Ex-webmaster, achter de schermen bied ik wel eens een helpende hand.
1991 Cooper 1300 Diamond White (gerestaureerd)
"Small cars need big attitudes" -- EB
Volg mij op twitter
You've just been Blok'ed
You've just been Blok'ed

Door Theo, 08 aug 2002 09:13 Link

@Bonk

Op jouw vraag om dit te beantwoorden, zal veel tijd kosten en erg lang worden op het forum.

Graag zou ik je willen helpen om deze klus te klaren, zodat je ziet hoe het moet.
Let wel op als je je mini naar de garage of dealer brengt en je zou zelf je onderdelen meegeven dat een dealer deze altijd kan weigeren.
Een gewone garage die geen mini dealer is zal blij zijn met de onderdelen dan hoeft hij ze niet te bestellen of te halen.
een mini dealer weigerd je onderdelen, omdat zij de originele onderdelen hanteren en garantie hierop geven, dus niet op imitatie of goedkopere onderdelen.

ik zal toch enkele vragen beantwoorden.

1 nee je hoeft de auto niet opnieuw te laten uitlijnen, je verandert niets aan de stuurinrichting.

2 om speling op je fusee kogels te kontroleren krik je de auto op.
demonteer het wiel, neem de trommel of schijf vast in verticale stand en beweeg deze op en neer (boven en beneden) je kunt dan zien of één van beide fusees speling heeft, daar waar de grote moer en borgplaatje van de fusees zitten. Je ziet dan de fusee uit de grote moer bewegen.

Om een hoop werk te besparen kun je het volgende zelf doen en meestal lukt dit.

Tik de drie borglipjes op de grote moer vrij ervan, neem een grote steeksleutel of engelse sleutel en kijk of je de moer kunt vaster draaien, alvorens vaster te draaien spuit je vet in de vetnippels van de fusee.
Draai dan de moer iets vast, niet te vast want de fuseepen moet in alle richtingen vrij kunnen draaien. Als je de moer niet meer kunt vaster zetten en je hebt nogaltijd speling dien je alles te demonteren en een vulplaat weg te nemen. Maar je dient te weten welke plaat (dikte) en dit meet je met een micrometer. De fuseepen dient echter 0,08mm axiale speling te hebben. Deze speling krijg je alleen als je de opening tussen moer en borgplaat weet en meet, dikte borgplaat, dikte vulringen minus de rest is de vulring die je weg kunt nemen. doe je dit niet dan gaat de fuseepen in de fuseezetel draaien en na verloop vantijd ben je weer terug bij af.

3 De volgorde van demonteren en monteren staat in het boek.

4 Gereedschappen.

Krik, fuseekogel trekker, ringsleutel moer fuseekogel, micrometer (om de dikte vul plaatjes te meten) As steunen, vetspuit plus vet. balgveer trekker.

Mocht je je bedenken en een toer willen maken naar Belgisch limburg en je probleem verholpen hebben. Mail naar theejoo@hotmail.com

suc6
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Bert, 09 aug 2002 20:30 Link

Theo schreef: Bla.. die bla... Maar je dient te weten welke plaat (dikte) en dit meet je met een micrometer. De fuseepen dient echter 0,08mm axiale speling te hebben. Deze speling krijg je alleen als je de opening tussen moer en borgplaat....... enz enz enz....

Goed, totzover de officele en wetenschappelijke methode... ;)

Om even een aanvulling te geven: (want er staat al een hoop waarheid in bovenstaand meeltje...)

Je hebt maar 2 speciale gereedschappen nodig (ik licht ze er even uit): Fusseekogel trekker (kan ook met universele trekker, maar raad ik niemand aan) en een passende steeksleutel, maar bij voorkeur DOP voor de fusee moer (maat 32????)

Als je dit hebt, is het voor de gemiddelde doe het zelver (heel!!) goed te doen.

Wat betreft vulplaatjes.... Ik geef de voorkeur aan de "Trial en Error" methode. Aangezien de gemonteerde fusee er al een tijdje op zit (waarschijnlijk) heeft deze al wat slijtage. Het zal je dus nooit lukken om deze volledig vrij draaiend EN spelingsvrij af te stellen. Is geen probleem. Hij is goed afgesteld als deze redelijk vrij kan draaien en schranken, en geen speling heeft!! Stroeve punten mogen best (liever niet natuurlijk, maar zoals ik al zei: onvermijdelijk)

Tip is wel: koop een nieuwe fussee set. Als ik me goed herriner kocht ik ze bij de Brezan voor 60 gulden. Hiervoor krijg je 2 fusee sets. Hiervoor kun je niet wakker liggen... Deze kun je gebruiken als het tegen zit, en je hebt gelijk een hele set verschillende diktes vulringen welke verdomd handig zijn als blijkt dat de oude fusee nog goed is, maar je niet de goede dikte vulring kunt vinden... (been there done that)

Tip: in de onderste fusee zit een veer. Deze is zo stijf dat je er nooit speling in zult voelen. Demonteer de fusee en haal de veer eruit en monteer het zaakje weer. Nu kun je speling voelen en demonteren en afstellen. Als je de optimale afstelling hebt met vulringen kun je het zaakje weer met veer monteren....

Bert.
____
Cooper S Works
Cooper S Works

Fuseekogels

Door Joris, 10 mei 2003 19:11 Link

[Topics samengevoegd - Eelke]
Mijn Red Hot heeft enige tijd stilgestaan maar nu wil ik hem weer dagelijks gebruiken, dus hij moest 'even' door de APK. :D

Mijn fuseekogels moeten vervangen worden
Dan is er nog een waslijst met dingen :'( , maar:

Wie weet hoe je die fuseekogels vervangt zonder speciaal gereedschap?
Stage 1
Stage 1

Door SirYun, 10 mei 2003 22:52 Link

je kan de fusee's er uit tikken als je de moer er op laat zitten en er een stevig stukje hout op houdt als je er met een hamer op slaat. ook aan de zijkant slaan op het gedeelte waar het conische gedeelte inzit.
je moet bij de bovenste arm wel een ondersteuning maken zo dat het "draagt".
heet stoken met een verffohn wil ook nog wel eens werken.

maar ze hebben de nare neiging om heeeeel vast te zitten. en ik zou proberen of je een slagvork kan lenen. die is niet best voor de ballends maar het gaat er wel los mee.
____
Joost R
praatjes vullen geen pkaatjes
Koppendokter
Koppendokter