V-snaar vervangen

V-snaar vervangen

Door Minikoektrommel, 21 nov 2003 22:52 Link

als we toch over v-snaren enzo hebben, wat is het trucje om de v-snaar te vervangen zonder dat ik weer "les 23 voor gevorderden: jezelf voor je harsens slaan en v-snaar tegen je achterhoofd krijgen" hoef te volgen? ik vond dit nl. geen leuke actie toen met mijn pickup vlak voor stv-3.

enne... ik vind haynes niet duidelijk over hoe strak de v-snaar moet staan. hoeveel speling is nog acceptabel? oh ja... bij de pickup kan de grille NIET los. helaas ben ik niet al te flexibel om overal bij te kunnen vanwege mijn sluimerende hernia.

~jw~
____
• Een dag niet in de Mini gereden is een dag niet geleefd. •
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Re: V-snaar vervangen

Door Wouter, 23 nov 2003 20:40 Link

jw schreef:wat is het trucje om de v-snaar te vervangen zonder dat ik weer "les 23 voor gevorderden: jezelf voor je harsens slaan

* maak de onderste dynamo-moer iets los (motorblokkant, niet dynamo-kant)
* maak de bovenste 2 dynamo-moeren (scharnier) los
* Knip de oude snaar door. (als hij al niet gebroken was)
* doe de nieuwe snaar om de ventilator, 1 schoep per keer
* leg de snaar om de poelies (krukas-dynamo-waterpomp)
* laat een helper de dynamo naar boventrekken (v-snaar komt strak)
* draai van onder af de onderste dynamo moer vast (sleutel) of van boven met een ratel die er precies tussen past
* draai de scharniermoeren weer vast.

hoeveel speling is nog acceptabel?

als je door aan de schoepen van de dynamo te duwen de krukas kan verdraaien is het wel OK. De vraagbaak heeft de wijsvinger-proef. Druk de bovenkant tussen dynamo en waterpomp in, dan moet er 2 mm speling zijn. Ik vind dat een beetje onhaalbare waarde. Vast=vast. Als hij slipt, hoor je hem vanzelf gillen.

Wouter
Club Crew
Club Crew

Door Minikoektrommel, 25 nov 2003 00:16 Link

ik vermoed dat ik meer als 2mm speling heb, maar heb wel het gevoel dat ie strak genoeg zit. volgens haynes mag de v-snaar ook niet te strak staan omdat anders de dynamo kapot gaat (te veel weerstand).

maar.... hoe krijg je de v-snaar tussen de ventilatorschoepen en de radiator??? daar ben ik 2 avonden mee bezig geweest laat staan dat ik de "cursus 23 voor gevorderden -- jezelf voor je smoel slaan" heb moeten ondervinden. |:(

~jw~
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo, 25 nov 2003 07:19 Link

Draai de twee boutjes van de bovenste steun van de radiateur eruit, die op het thermostaat huis kun je laten zitten. Draai de onderste bout los van de radiator steun, hierdoor kun je nu de radiateur iets wegduwen van de ventilator.
____
"Mini Cabrio '77" gereed en gekeurd.
www.minicabrio.tk
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Wouter, 25 nov 2003 09:57 Link

Draai de onderste bout los van de radiator steun, hierdoor kun je nu de radiateur iets wegduwen van de ventilator.

Die onderste kun je laten zitten. In principe moet het werken zonder de radiator los te halen, maar is wel makkelijker. Telkens een schoepje doordraaien, schoep naar je toe buigen en snaar eroverheen duwen.

Wouter
Club Crew
Club Crew

Door Minikoektrommel, 26 nov 2003 23:50 Link

de bovenste-schroeven-van-de-radiator-truc had ik ook al geprobeerd, maar niet de onderste schroeven.
echter, ik wilde de schoepen niet al te hard buigen want die dateren nog uit 1977 en weet dus niet hoe broos het plastic is. zou toch l*llig zijn als er een schoep afbreekt :x

~jw~
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door henkmarius, 27 nov 2003 05:48 Link

Er zit in de radiator toch een ronde uitsparing zodat je de schoepen niet zo heel ver hoeft om te vouwen. Bij zo'n plastic fan is het ook niet zo'n enorm drama als er 1 mist, ziet er alleen niet uit natuurlijk.
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Minikoektrommel, 28 nov 2003 14:55 Link

henkmarius schreef:Er zit in de radiator toch een ronde uitsparing

volgens Haynes wel, maar in de praktijk dus niet. zowel niet in de pickup (bj. 1977) alsmede in de cooper (bj 1995)

het enige wat je hebt is wat ruimte onderin omdat de radiator wellicht iets schuin staat ten opzichte van de schoepen of de opening is iets groter dan de diameter van de fan.

~jw~
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door henkmarius, 29 nov 2003 10:28 Link

Minikoektrommel schreef:volgens Haynes wel, maar in de praktijk dus niet. zowel niet in de pickup (bj. 1977) alsmede in de cooper (bj 1995)~jw~

Kennelijk zijn er verschillende radiateurs, in mijn JB 1988 heb ik wel die uitsparing in een andere mini die ik naar de sloop heb gebracht uit 1987 zat de uitsparing volgens mij ook. Bij mijn GT heb ik nog nooit gekeken, denk ook niet dat daar een originele radiateur in zit.
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

V snaar vervangen

Door ken23, 09 nov 2004 07:52 Link

[Topics samengevoegd-Demelza]

Mijn V snaar piept nogal. Hoe deze te vervangen.

stap 1) nieuwe v snaar kopen (reeds gedaan)
stap 2) oude v snaar verwijderen (knippen??)
stap 3) nieuwe v snaar plaatsen (hoe dan??)

Voor stap 3 kan ik wel wat tips gebruiken. Het lijkt mij het handigst om mijn gril te verwijderen zodat ik meer ruimte heb?? Alle tips zijn welkom. Een link naar een voorgaan topic ook, daar ik deze niet heb kunnen vinden.
____
Mini 1000 uit '85. Tijd voor een grondige opknapbeurt.
Cooper S
Cooper S

Door Peter, 09 nov 2004 08:17 Link

Je kunt ook kijken of hij niet te slap staat, anders moet je hem gewoon ff spannen(lees: dynamo losdraaien en over het beugeltje, dat onder de dynamo zit, verschuiven)

Loshalen kan idd door doorsnijden, maar het is net zo makkelijk als erop leggen.
Je draait je dynamo los, niet eraf, maar alle bouten los. Bovenop zitten er 2 en onder zit een beugeltje met een bout/moer. Zodra je hier genoeg speling op hebt, dat je de v-snaar eraf kunt halen, is het zeer eenvoudig.
De bladen van je ventilator zijn flexibel en daar kun je blad voor blad je snaar doorheen halen. Daarna kun je hem over de 2 pouli's leggen. Daarna leg je hem over de pouli van de dynamo en span je de dynamo op de juiste spanning.

Vastdraaien is dan het zelfde als het losdraaien van de dynamo ;)

succes, ik hoop dat ik het duidelijk uitgelegd heb.. :D
____
Rover Mini 1993 - 1275 SPi Going Low
Austin Mini 1988 - 998 Red Hot turned Surf Blue
Mini IMA 1977 - Work in progress (project)
Mini Clubman 1977 - On to becoming a GTi (project)

Children are like farts: your own are just about tolerable but everyone else's are horrendous
Dr. Stuiter
Dr. Stuiter

Door ken23, 09 nov 2004 08:25 Link

Jij bent er ook vroeg bij. Ja is geheel duidelijk. Ik dacht al dat dat de juiste manier was. En dat spannen heeft geen nut meer. Dat heb ik al een paar keer gedaan. Dus het wordt echt vervangen. Dank voor de tips.
____
Mini 1000 uit '85. Tijd voor een grondige opknapbeurt.
Cooper S
Cooper S

Door Turf, 09 nov 2004 08:33 Link

span je Vsnaar niet TE strak!! dat kan je je dynamo kosten!! gewoon beetje aan je dynamo trekken niet aan gaan hangen.
____
Hij is eindelijk na een jaar werken af!! en hij is prachtig!!

Zie HIER foto's van m'n Mini project!!
Cooper S
Cooper S

Door Peter, 09 nov 2004 08:38 Link

bij de weg, nu met dat koude weer, wil mijn v-snaar ook wel eens piepen. Vooral bij een koude motor. En nu krijg ik van alle kanten advies om dat tegen te gaan, van kaarsenvet tot talkpoeder.
Wat zou een goede oplossing zijn?
De snaar is 3 maanden geleden vervangen en op goede spanning gezet en gehouden.
____
Rover Mini 1993 - 1275 SPi Going Low
Austin Mini 1988 - 998 Red Hot turned Surf Blue
Mini IMA 1977 - Work in progress (project)
Mini Clubman 1977 - On to becoming a GTi (project)

Children are like farts: your own are just about tolerable but everyone else's are horrendous
Dr. Stuiter
Dr. Stuiter

Door Turf, 09 nov 2004 08:45 Link

ik spuit altijd wat WD40 of rem reiniger op de pouli's, werkt goed!! we doen als hij draaid!! en pas op voor de rond vliegende spetters tis niet lekker in je ogen!!
pas op dat hij niet te vaak slipt want dan mag je gelijk weer een nieuwe dr om heen doen!! door het slippen word de snaar warm en verhard daardoor gaat hij nog meer slippen en knapt op een gegeven moment.

owja werkt de WD40 of remreiniger niet probeer hem dan iets strakker te zetten.
____
Hij is eindelijk na een jaar werken af!! en hij is prachtig!!

Zie HIER foto's van m'n Mini project!!
Cooper S
Cooper S