Snel rond gooien start niet, soms wel.

Re: Snel rond gooien start niet, soms wel.

Door TorqueR11, 17 sep 2018 12:22 Link

Beste minigenoten,

Helaas problemen zijn nog niet over.

Wat gedaan sinds vorige post.
Ik heb de heatwrap er vanaf gehaald. Merkbaar stabielere motor.

later, tijdens weer eens stil te staan (2 uur), heb ik eens gekeken of de vlotterkamer leeg was. Dat was niet, ook meteen het hitteschild verwijderd.
Mengsel op gehoor afgesteld.

Later tijdens 2e keer stilstaan (30 min), benzineleiding en filter omgedraaid. Nu is het filter dichterbij de carburateur. en ik heb de stalen leiding verder van de uitlaat gedrukt.
Ook het mengsel was nogsteeds te arm, dus een hele slag rijker gezet.

Huidige constateringen
- Nadieselen is na het verwijderen van de heatwrap niet meer voorgekomen.
- Na 80km binnendoor rijden (na 2e keer stilstaan), niet boven de 100kmh uitkomend, doet ie het prima en kan ik
gewoon starten na tanken, en ff pauzeren.
- Zodra ik een stuk snelweg rij, zeg meer dan 5km, loopt ie warm als ik weer terug ga naar 80kmh, niet heet, maar
warm zeg 95 graden, maar zeker geen 100. De oliedruk is dan vanzelfsprekend iets minder dan in het midden op
de meter bij stationair. Op toeren blijft de wijzer in het midden.
- Als ik plankgas geef op de snelweg (155kmh), koelt de motor enorm goed 80-85 graden. Met buitentemperatuur
van 25 graden. Alsof ie door veel meer benzine veel beter koelt.
- Als ik de mini stilzet na een snelwegrit, start ie de eerste 15 minuten nog wel. Maar als ik na langer dan
15 minuten wachten wil starten blijft hetzelfde probleem, dat ik al heel dit topic heb, voorkomen.
- Soms wil ie na 30 minuten wachten wel weer starten, soms na 2 uur.

Eerder uitgesloten
- Elektrisch gebeuren werkt naar behoren, ook de ontsteking.
- Compressie is goed cilinder 1,2,3 160psi 170psi cilinder 4 165psi 175psi bij warme en koude motor of andersom, dat weet ik ff niet meer.

Wat ik nu verwacht/nieuwe info
De naald die er nu in zit is een aangepaste BDK naald, bij speedcentre geschuurd. Deze is, achteraf gezien, afgesteld op een carburateur met best veel valse lucht. De naald heeft nu een extreme vergroting van BDK profiel. Vooral vanaf de mid tot high range snakte de motor naar benzine. Dus de naald is vanaf het midden aanzienlijk dunner.
Naald diktes in mm verdeeld over 16 meetpunten: 2.4/ 2.375/ 2.35/ 2.3/ 2.25/ 2.2/ 2.1/ 2.04/ 1.93/ 1.75/ 1.45/ 1.3/ 1.15/ 1/ 0.9/ 0.85/ 0.65/

De carburateur is nu gereviseerd.

Ik verwacht dus dat het simpelweg aan de gasnaald ligt dat ie telkens met warme motor niet wil starten en minder koelt.

Wat is een goede naald voor een stage 2 getunede mini met in onderschrift aangegeven specificaties?

Ik ga een oliekoeler monteren en heb een 2e elektrische fan.

Alvast bedankt!
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door hartsemaster, 17 sep 2018 16:38 Link

een 2e fan zou je alleen nodig moeten hebben bij 30+ graden en file.
wanneer er rijwind is zou de standaard setup voldoende koeling moeten geven. Het kan natuurlijk geen kwaad, er zijn genoeg mensen die dit hebben..

verdere vragen:
wat voor thermostaat zit er in?
wat voor radiator heb? (hoeveel core)
zit je fan niet verkeerd om gemonteerd :D?
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3

Door TorqueR11, 17 sep 2018 21:42 Link

thermostaat is 88 graden
radiator is een super 2 core (C-ARA4443)
Fan zit juist, met de gladde kant in het midden naar de motor en de holle kant naar de radiator.
____
1977 Austin Mini 1000 HLE 1303 HIF44, stage 2, 266 cam, 1.5 roller rockers, duplex timing, licht vliegwiel (4.4kg), 65dm4 ontsteking
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door TorqueR11, 12 okt 2018 20:39 Link

STD BDK naald geprobeerd en opnieuw afgesteld. Ook ontsteking een tikkie (1mm) vroeger gezet. De motor loopt nog beter nu!

MAAR, probleem blijft.

MAAR, ik heb iets nieuws ontdekt.

De motor wil nog wel starten op 3 cilinders als ie op 4 cilinders niet wil.

Ik wilde de vonk checken op bougie van cil 4 en dacht ik laat de rest wel in het blok en aangesloten want hij wil toch niet starten. Ik gooi um rond, start ie ineens. Dus ik cil 4 terug en probeer te starten, doet ie niks. Maar als ik de bougiekabel alleen eraf haal start ie ookal op 3 cilinders.

Ik heb men oude ontsteking en module nog. dus die ga ik zondag ochtend voor de bakelse miniclubdag nog ff proberen.
____
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port