bruine bougie-electrode

bruine bougie-electrode

Door Willy1, 07 jan 2019 19:28 Link

Een koffiebruine electrode en toch een co-gehalte van 9%. Hoe kan dat?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Re: bruine bougie-electrode

Door Willy1, 07 jan 2019 22:39 Link

Gaat om een 1000-tje, 92er met een HS4, alles standaard.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 08 jan 2019 12:39 Link

Dag Willy, koffiebruine (zonder melk) bougies zijn een aanwijzing dat je benzine mengsel wat aan de rijke kant is. Een CO gehalte van 9% is ook hoog. Het kunstje is, om in de lucht die de motor aanzuigt zoveel benzine toe te voegen, dat al de koolstof in die benzine keurig tot CO2 verbrandt.
Een verbrandingsmotor werkt op luchtdruk en die druk verkrijg je door in elke cilinder op zijn beurt zoveel mogelijk lucht aan te zuigen en die lucht bij de werkslag zoveel mogelijk uit te laten zetten door er benzine in te verbranden. En het is duidelijk dat dat 'net genoeg' benzine moet zijn om helemaal te verbranden en niet 'ietsje meer', want dat heeft nadelig effect voor de uitzetting en geeft ook meer luchtvervuiling die we niet willen.
Dus; je carburateur 'goed' afstellen.
Bij de apk meten ze dit op met een (4-gas) meter.
Naar gelang het jaartal van de auto is er een maximum. Bij onze Mini's is dat 4,5% of 3,5%.
Jij kan je carburateur dus wel wat schraler afstellen.
Daarvoor moet je de sproeier wat verder omhoog schroeven zodat die wat hoger om de naald komt te zitten en de opening wat kleiner wordt.
Het is een zeskanten moer onderaan de carburateur, waarmee je de sproeier kunt opdraaien. Meestal lukt dat gewoon door de moer tussen vinger en duim te knijpen en dan een-zesde slagje aan te draaien. Als dat heel moeilijk gaat; er zijn SU sleuteltjes te koop waarmee het makkelijker gaat en die zo kort zijn dat je er ook echt bij kunt.
Begin met twee kantjes omhoog en dan kijken hoe je bougies bleker verkleuren. Dat kijken moet je doen na een flink stuk rijden bij een warme motor. Ik gebruik een stukje tuinslang van vijftien cm om over de bougie te stulpen als ik die met de sleutel wat los gedraaid heb, zodat ik mijn fikken niet brand als ik de bougie eruit haal. En als je denkt; 'dat kan nog wel wat lichter bruin', dan draai je de moer van de sproeier nog een of twee kantjes hoger.
Als je in je enthousiasme tever gaat reageert de motor met pingelen bij het optrekken onderin de versnellingen. Draai dan maar weer een kantje terug.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Willy1, 08 jan 2019 19:45 Link

Beste Wim,
hartelijk dank voor je reactie.
Bij het afstellen ging ik er vanuit, dat als de electrode koffie(met melk)-bruin was, dat de verbranding in orde was.
Maar wat je nu zegt over pingelen, dus armer zetten tot aan pingelen en dan weer terug, daar kan ik veel meer mee.
Zien wat dit uiteindelijk gaat opleveren op het CO-apparaat. :)
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door wim fournier, 08 jan 2019 20:29 Link

Stapje voor stapje uitproberen Willy. Telkens een behoorlijk eind rijden als je de sproeier een 'kantje' opgedraaid hebt. Of je moet iedere keer de bougies 'brandschoon' maken zodat je de nieuwe aanslag goed kunt onderscheiden. (Ik misbruik daarvoor het gasstel in de keuken. Wasemkap op 'hoog')
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port