Spanningsstabilisator en alternator

Spanningsstabilisator en alternator

Door hyundai, 09 jul 2019 21:43 Link


Situatie: nieuwe batterij 2 maand oud. Ineens aan het koken... volledig leeggekookt en batterijklem gesmolten.

Waar moet ik dit zoeken? Ik veronderstel te veel stroom/Spanning op de batterij dus spanningsregelaar stuk?

Waar vind ik dat ding in de motorruimte? En kan ik dit testen? Of is het de alternator?

Nog andere opties misschien?
Cooper S
Cooper S

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door hyundai, 10 jul 2019 06:34 Link


Verder werken mijn radio, pinkers en dergelijke ook niet meer.
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door streetscreamer, 12 jul 2019 09:55 Link


meten = weten.

Eerste is simpel: met draaiende motor de boordspanning meten. Meer dan 14 volt betekent dat er iets aan de hand is met de alternator, veelal een velddiode geploft.
Controleer ook alle massa's die van motor naar carrosserie en die van accu naar carrosserie. Overgangsweerstand kan ook zorgen voor een verkeerde referentie. Brandt het acculampje? Indien die flauw brandt betekent dat een verschil tussen B+ en D+ en is de regelaar vrijwel zeker hemelen.
____
.
Mini Veteran since 1991
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Zoetermeer

Avatar gebruiker

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door Theo van den Bogaard, 12 jul 2019 11:02 Link


oud plaatje, maar ook bij nieuwere wisselstroomdynamo's zit de regelaar min of meer ingebouwd..
https://www.infomininl.org/iui/manual/ee16acvolt.htm

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian
Woonplaats: Tilburg

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door hyundai, 05 aug 2019 13:43 Link


Als ik de spanning meet op de batterij terwijl gestart ben Wel met choke.. heb ik 17.8volt.. lijkt me dus teveel?

De massa aan de batterij is goed.
De massa aan de motor lijkt me prima voor zover ik zie. Auto staat ook droog binnen en rijdt max 5000km per jaar dus ineens een kabeltje los lijkt me uit te sluiten.

Er heeft wel een tijdje een zwak oranje lampje gebrand op mijn klok(Bij de 20km/stand)

Dit brandt niet meer maar sinds mijn batterij helemaal leeggekookt is, werken mijn radio en pinkers ook niet meer. Dat is nog een probleem waar ik niet weet waar zoeken.

Ik heb naar de zekeringen gekeken bij de motor die zijn nog goed.

De spannigsregelsregelaar zit dus in de alternator of ben ik mis?

En Theo wat je dan nog zegt van een velddiode... waar zit die dan nog?

Mijn idee als leek lijkt me dus spannigsregelaar. Wil ik dus graag vervangen voor de 17euro wat hij kost.. en dan het pinker en radio probleem.

Maar ik wil gerust verder testen en proberen.. ben best handig alleen een leek op motorisch vlak
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door goldeneye, 07 aug 2019 10:01 Link


Bij een alternator zit alles inderdaad in de dynamo, en heb je geen losse spanningsregelaar e.d. meer.

Als je handig bent kan je natuurlijk zelf je alternator reviseren, maar de meeste mensen pakken de makkelijke route: De volledige unit vervangen.
____
Midas bronze 1989
MINI Cooper 1.3i 1996
MINI Cooper 1.3 1991
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Spanningsstabilisator en alternator

Door hyundai, 07 aug 2019 17:58 Link


Dan moet ik natuurlijk zeker zijn dat het de alternator is...
Cooper S
Cooper S

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast