Lang stilstaan Mini

Lang stilstaan Mini

Door MiniFaab, 07 aug 2019 13:14 Link


Hallo forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum, heb op dit moment ook (nog) geen Mini. Ik heb het altijd al geweldige autos gevonden, en mijn oog is gevallen op een Mini uit 1990 (1.0 E S6). Moet de Mini nog in het echt gaan bekijken. Ik weet, dankzij dit forum en andere bronnen, al op welke punten ik moet letten (roest op de bekende plekken, testrit geluiden, etc.). Mijn plan is om de de Mini zoveel mogelijk zelf op te knappen/onderhouden, zover mijn kennis/vaardigheden reiken.

Nu heeft deze mini een bijzonder punt; hij staat al 15 jaar stil. Volgens de eigenaar rijd hij nog gewoon, APK is inbegrepen bij de koop. Ervan uitgaande dat de Mini inderdaad goed rijd, welke onderdelen moeten sowieso vervangen worden na 15 jaar stil te hebben gestaan? En welke onderdelen moeten uit voorzorg vervangen worden? Ik heb zelf al een lijstje, hebben jullie nog aanvullingen?
-Accu
-Alle vloeistofen (rem, motor/versnellingsbak, koelvloeistof, ruitenwisser)
-Bougies
-Oliefilter en luchtfilter
-Pakkingen motorblok (?)
-Bepaalde rubber-onderdelen?
-???

Zo kan ik een inschatting maken wat ik moet spenderen om de auto weer piekfijn in orde te maken.
Bog Standard
Bog Standard

Avatar gebruiker

Re: Lang stilstaan Mini

Door wim fournier, 07 aug 2019 13:53 Link


Ja, dit is een bekend dilemma; 'hoe ver moet je gaan'?
Het houdt natuurlijk 'een keer' op. Je kunt niet maar doorgaan met vervangen tot alles wat ooit kapot kan gaan vernieuwd is. Er komt een moment waarop je met je 'voorzorgen' ophoudt en alleen nog zorgt voor reparatie van wat er echt kapot is gegaan.
Maar goed; alle 'lichaamssappen' vervangen is natuurlijk gewoon verstandig.
Als je de koelvloeistof wilt vervangen, zal je de aanwezige vloeistof uit het systeem weg moeten laten lopen. Daarvoor maak je de onderste slangaansluiting bij de radiateur los. Dit is een simpel zinnetje maar een rotklus, want je kunt nauwelijks bij de slangklem komen, laat staan het schroefje wat hem samentrekt. Voordat je de slang lostrekt, de motor op temperatuur laten komen zodat de thermostaat open staat en zet de kachelkraan op 'warm' als je aan het warmdraaien bent, anders loopt de kachel niet leeg.
Wanneer je de motorolie gaat vervangen -na vijftien jaar- terwijl de auto je 'met apk' geleverd wordt, realiseer je dan dat al die oude troep die in al die jaren bezonken was in het carter -gewoon- weer in omloop gebracht is in het smeersysteem van de motor. Je doet er dus goed aan om in de eerste tijd dat je de auto in gebruik hebt een aantal keren de olie te verversen om alle rotsooi in het systeem kwijt te raken. Ga je verversen, laat dan eerst de motor warmdraaien voordat je de plug uit het carter draait. En de eerste keer ook een nieuw filter plaatsen en na een paar keer verversen weer een nieuw filter. Geef de motor bij elke ververs beurt een nacht de tijd om uit te lekken.
Een nieuwe accu? dat is maar de vraag. Na vijftien jaar zal de 'oude' accu het niet meer doen, dus, er is inmiddels een 'andere' accu dan de 'oude' aan boord. Als die nog goed is, is het raar om deze 'zomaar' te vervangen.
Volgende onderwerp; remolie. Hier sta je meteen voor de vraag; 'hoe ver moet je gaan'? Alleen de vloeistof eruit laten lopen en nieuwe erin doen? Of wil je nu ook alle rubbers in de remcilinders vervangen en in de rempomp en de flexibele slangetjes die na verloop van tijd 'vergaan'. Niet onverstandig! Ook de koppeling werkt met 'remolie'.
En 'de banden'. Als die afgekeurd worden bij de apk zal de leverancier er -dus- nieuwe banden op moeten (laten) leggen om de wagen door de keuring te krijgen. Dan zal hij dan vast wel 'overleg' met je over willen hebben, want dat is wel een 'kostenfactor' of zit dat al in de prijs van de wagen? Maar; als de auto met de banden die op zitten door de keuring komt, heeft het vervangen daarvan geen urgentie. Misschien als je besluit om ermee naar de wintersport in Oostenrijk te rijden. dan moet je wel. Maar anders?
En pakkingen. Wanneer je een pakking die niet lekt losmaakt en er een nieuwe pakking voor in d eplaats doet, heb je dikke kans dat die nieuwe pakking dan wel lekt. Dat is een ervaring die we maar al te vaak opdoen. Dus; 'afblijven'. Niet aankomen. Alleen wanneer de lekkage zo groot wordt dat het jou of je buren hindert, mag je een pakking vervangen.
Wanneer je na de eerste duizend kilometer of de eerste tien keer dat je de auto gebruikt moet vastellen dat die geregeld maar slecht start, of op een regenachtige dag de ontsteking het opgeeft, of zo, dan zou je kunnen overwegen om nieuwe bougiekabels en een nieuwe verdelerkap aan te brengen. En -als je het een 'fijn idee' vindt- zou je de bougies ook kunnen vervangen. Maar zolang je geen storing hebt, gewoon afblijven.
Het luchtfilter element vervangen is een goed idee. Meestal wordt dat nogal verwaarloosd, terwijl al die liters lucht die de motor aanzuigt er toch doorheen moeten.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Re: Lang stilstaan Mini

Door MiniFaab, 07 aug 2019 17:28 Link


Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik denk dat ik misschien iets meer relaxed ermee moet omgaan als ik dit zo lees ('if it aint broken...'). Eerst maar eens naar de auto in het echt gaan kijken!
Bog Standard
Bog Standard

Avatar gebruiker

Re: Lang stilstaan Mini

Door wim fournier, 07 aug 2019 19:02 Link


Je moet maar zo rekenen; auto's gaan alleen stuk als je ze gebruikt. Hoogst zelden gaat er iets stuk terwijl hij stilstaat.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Re: Lang stilstaan Mini

Door MiniFaab, 11 aug 2019 19:47 Link


Ik heb de auto bekeken en ga binnenkort een testrit maken. De auto heeft gelukkig de jaren dat hij stil stond altijd binnen gestaan. Zag er op wat miniscule roestplekjes erg goed uit. De testrit moet nog uitwijzen of hij ook goed rijd. De enige twijfel die ik heb zijn de dorpels; De buitendorpels hebben geen afvoergaten, dus zijn waarschijnlijk overzetdorpels, als ik de wiki (https://www.minisevenclub.nl/wiki/aanko ... assic-mini) mag geloven. Ik ben dus een beetje bang dat de mini er goed uit ziet van buiten, maar toch behoorlijk verroeste dorpels heeft, die niet te zien zijn. Hoeveel kost het ongeveer om dorpels te vervangen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Bog Standard
Bog Standard

Avatar gebruiker

Re: Lang stilstaan Mini

Door wim fournier, 11 aug 2019 20:49 Link


Je zou er mee geholpen zijn wanneer er iemand met verstand van zaken naar de auto zou kunnen kijken.
Daarom doe ik je de aanbeveling om in je 'profiel' op deze website (dit forum) je woonplaats te vermelden.
Dan kan het zomaar zijn dat iemand die in jouw buurt woont dit leest en je graag even behulpzaam wil zijn om tot een oordeel te komen over wat je te koop aangeboden wordt.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Re: Lang stilstaan Mini

Door MiniFaab, 13 aug 2019 08:51 Link


Ik heb iemand geregeld die komt kijken. Ik moet zeggen dat ik ook al dagen van alles aan het uitzoeken ben, dus ik weet ondertussen wel waar ik op moet letten. Ik ben echter niet heel ervaren met autoonderhoud, met name als het gaat om vervanging van roestige bodemplaten ;)
Bog Standard
Bog Standard

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten