Avatar gebruiker

Dubbele carburateurs

Door Willy1, 25 okt 2019 18:05 Link


Probleempje: ik heb dubbele HS2's en een freeflow manifold gemonteerd, echter er is een beetje weinig ruimte.
Volgend is het geval: onderaan het hitteschild van de carburateurs zit een beugel waaraan de drie veren zitten voor de gaskleppen, deze beugel zit nu strak tegen een van de uitlaatpijpen aan, deze zal dus heet gaan worden. Kan dit kwaad?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Carlo, 27 okt 2019 11:48 Link


De hitte overdracht is zo gering dat dit geen nadelig effect zal geven.

Maar toch zou ik het niet willen.. het "hoort" niet. In het uiterste geval zal het vroeg of laat doorschuren en wellicht een mooi klein gaatje in de uitlaat maken.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door DanielM, 27 okt 2019 12:01 Link


Heb je het hitteschild en de ruimteblokken (spacers) op de goede volgorde zitten? Ze zouden niet met elkaar in contact moeten kunnen komen.
Stage 2
Stage 2
Woonplaats: Rijnsburg

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door morrismarc, 28 okt 2019 22:49 Link


Even kijken of ik de situatie goed voor mij heb; zit de beugel voor de veertjes klem tegen de middelste uitlaatpijp aan?
Vraag; is de beugel aan de hitteschilden gelast of met boutjes en moertjes aan de hitteschilden gemonteerd?

In geval van boutjes en moertjes; een moertje(l + R) tussen de hitteschilden en beugel plaatsen waardoor de beugel wat verder van de uitlaatpijp komt te zitten.
Dus; boutje met revetje door hitteschild, revetje, moertje er opdraaien, revetje dan beugel over boutje plaatsen en dan met nóg een moertje en veer ringetje vastzetten. En als dat nog niet genoeg is, een extra moertje tussen hitteschild en beugel plaatsen.
Maar als de beugel met één tussen moertje al maar een millimeter vrijloopt van de uitlaat, is dat voldoende. Houden zo!
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: papendrecht

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 29 okt 2019 09:23 Link


Ongeveer als Morrismarc het omschreven heeft heb ik het opgelost, wat een gepriegel.
Helaas, toen alles gemonteerd was had ik een compressietest gedaan, had ik eerder moeten doen.
Ik had nl. een kop 12G202 ook geplaatst, maar bleek dat cylinder 3 geen compressie en 4 weinig compressie had. Alles gedemonteerd en naar een bedrijf in NL gegaan. Bleken er metaal splinters tussen klep en zitting te zitten. Een gereviseerde kop uit Engeland. Fraai!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 29 okt 2019 09:37 Link


Verder waren de klepzittingen van inlaat ook iets gepit, hier worden nieuwe zittingen in gezet, was er speling op de klepgeleiders, deze worden vernieuwd.
Vlakken was ook niet 100%, nog een keer op de vlakbank.
Had beter en geflowde kop van een gerenomeerd bedrijf kunnen kopen.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door morrismarc, 29 okt 2019 10:38 Link


Balen hè Willy 1!
Kop dus niet goed schoongemaakt en geen 'lek test' gedaan. Fraai!
Ik controleer alles eerst tegenwoordig.
Dat is geen arrogantie maar helaas bittere noodzaak tegenwoordig!
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: papendrecht

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 29 okt 2019 11:30 Link


Als ik de kop terug heb weer een compressie test doen.
Vraag: bij de test laat je de motor een aantal slagen doen en de meter gaat omhoog tot hij niet verder gaat. Is dit de werkelijke compressie verhouding? Je meet toch eigenlijk meerdere slagen bij elkaar?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 29 okt 2019 14:30 Link


Ik zocht eigenlijk de verklaring waarom de gemeten compressive hoger is dan de compressieverhouding. Komt dus door opwarming van de lucht bij het onder druk brengen.
Zijn tabelletjes van.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Carlo, 30 okt 2019 23:18 Link


Willy1 schreef:Ik zocht eigenlijk de verklaring waarom de gemeten compressive hoger is dan de compressieverhouding. Komt dus door opwarming van de lucht bij het onder druk brengen.
Zijn tabelletjes van.


Komt dus niet perse door de opwarming van de lucht

De compressieverhouding en de compressie die je meet op het bougiegat zijn heel verschillende zaken.

De compressieverhouding heeft wel invloed op de compressie meting. Maar de kleptiming heeft misschien nog wel meer invloed en dan nog in mindere mate het inlaat traject & gasklep dicht of open.

De compressieverhouding is puur rekenkundig en is de totale inhoud wanneer de zuiger beneden staat gedeeld door de totale inhoud wanneer de zuiger bovenin staat.

Bij een gezonde (Mini-)motor is de gemeten druk meestal zo'n 11 tot 12 bar. Het is een indicatie waarbij het belangrijkste is of er grote verschillen tussen de cilinders onderling optreden, dit duid op lekken. Wat die lekken zijn kan ook weer van alles zijn: zuigerveren, boringen, koppakking, klepzittingen.


Methode die ik altijd hanteer en volgens mij de meesten:
- Alle bougies er uit EN voeding van de bobine loskoppelen om explosies(!!) te voorkomen (been there).
- Geen gas geven en starten tot de meter niet (veel) meer oploopt. Dat is meestal na een slag 4 a 5.
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 04 nov 2019 10:44 Link


Compressie gemeten na tweede revisie kop: 1. 11,5 bar, 2. 11,0bar, 3. 11,5 bar en 4. 12,0 bar. :D , totaal 1 mm afgevlakt.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 13 nov 2019 14:49 Link


Met warme motor 13,0 13,0 13,0 13,5 :D
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Carlo, 17 nov 2019 12:13 Link


Willy1 schreef:Met warme motor 13,0 13,0 13,0 13,5 :D


Dat zijn nette cijfers. d:)b
____
1380, MD276, 2"LCB+ RVS uitlaat, custom inlaatspr.st. en Geflowde HIF44 (in the pipeline: MegaSquirt staged TBI).
Cooper S
Cooper S

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 19 nov 2019 08:51 Link


Zeker, vond ik ook.
Enkel bij afstellen mengsel krijg ik bij het pinliften geen goede reactive, een carburateur blijft arm.
Ik heb gekeken naar het benzineniveau in de sproeier, deze komt niet boven de sproeier uit bij uitgetrokken choke. Een paar dagen terug leek de carburateur het wel goed te doen, maar toen ik met een co-meter ging controleren bleef het gehalte te laag en kreeg ik een carburateur niet goed reagerend op het pinliften. Zou een vlotter blijven hangen of moet ik zoeken naar valse lucht?
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast