998cc start moeilijk

Re: 998cc start moeilijk

Door JvS, 30 dec 2019 16:52 Link

Heb nog geen onderzoek gedaan, maar ben wel even rondje gaan rijden. Starten duurt even en als de motor draait slaat ie nog enkele keren af, maar daarna draait ie als een zonnetje.
J

wim fournier schreef:Uit mijn jarenlange ervaring met auto's weet ik dat er vaak meer dingen tegelijk spelen. Dus; stap voor stap de mogelijkheden nalopen. Je doet er goed aan ook te controleren wat er aan benzine uit het slangetje wat aan de vlotterkamer zit komt als je de startmotor laat draaien. Dus, klemmetje even los, slangetje van het pijpje trekken startmotor laten draaien. Je moet dan echt schrikken van de gulp benzine die uit het slangetje springt. Vinger op het uiteinde van het slangetje drukken. Dan moet er toch nog benzine langs je vingertop naar buiten spiesen. Komt er weinig uit, en als je je vinger op het uiteinde houdt eigenlijk niks meer, dan is het spiraalveertje in je nieuwe pomp waardeloos slecht of je hebt algengroei in de leiding of een gezakte coating in de tank of alledrie.
Komt er wel vlot benzine, dan moet je het dekseltje van de vlotterkamer afhalen en kijken of de vlotter niet aanloopt tegen de binnenwand van de kamer, waardoor de vlotternaald niet goed uit de zitting komt en daar de toestroom van benzine wordt opgehouden.Er zijn tientallen factoren die uitmaken of een auto het goed doet en die factoren moeten in samenhang met elkaar 'op tijd' hun functie vervullen in de goede volgorden en een correcte onderlinge timing. Dus, zeg het maar, wat mankeert eraan??
Storing zoeken, heet dat. Er zijn mensen die daar hun liefhebberij van maken.
Stage 1
Stage 1

Door JvS, 05 jan 2020 18:51 Link

Hi Wim, Nog even een toevoeging; als de motor uiteindelijk begint te lopen dan blijft IGN lampje branden. Als ik dan maar een klein beetje gas geef, slaat de motor direct weer af. Geeft dit nog een indicatie naar de herkomst van het probleem? Groet, J

https://sites.google.com/view/minivan1000/home/details

wim fournier schreef:Uit mijn jarenlange ervaring met auto's weet ik dat er vaak meer dingen tegelijk spelen. Dus; stap voor stap de mogelijkheden nalopen. Je doet er goed aan ook te controleren wat er aan benzine uit het slangetje wat aan de vlotterkamer zit komt als je de startmotor laat draaien. Dus, klemmetje even los, slangetje van het pijpje trekken startmotor laten draaien. Je moet dan echt schrikken van de gulp benzine die uit het slangetje springt. Vinger op het uiteinde van het slangetje drukken. Dan moet er toch nog benzine langs je vingertop naar buiten spiesen. Komt er weinig uit, en als je je vinger op het uiteinde houdt eigenlijk niks meer, dan is het spiraalveertje in je nieuwe pomp waardeloos slecht of je hebt algengroei in de leiding of een gezakte coating in de tank of alledrie.
Komt er wel vlot benzine, dan moet je het dekseltje van de vlotterkamer afhalen en kijken of de vlotter niet aanloopt tegen de binnenwand van de kamer, waardoor de vlotternaald niet goed uit de zitting komt en daar de toestroom van benzine wordt opgehouden.Er zijn tientallen factoren die uitmaken of een auto het goed doet en die factoren moeten in samenhang met elkaar 'op tijd' hun functie vervullen in de goede volgorden en een correcte onderlinge timing. Dus, zeg het maar, wat mankeert eraan??
Storing zoeken, heet dat. Er zijn mensen die daar hun liefhebberij van maken.
Stage 1
Stage 1

Door wim fournier, 06 jan 2020 13:43 Link

Ja, hiermee belanden we duidelijk bij een ander hoofdstuk. Het voorgaande heeft hier niets mee vandoen.
Als dit lampje blijft branden zijn er twee mogelijke oorzaken.
1 Er komt geen oliedruk.
2 Er staat geen 'stroom' op de veldwinding van de dynamo.
1. Als de krukas toeren gaat maken, draait de oliepomp en wordt er druk in het smeersysteem opgebouwd. Er zit ergens een 'voeler' waarin een contact wordt verbroken door de druk die ontstaat, zodat het lampje geen stroom meer krijgt. Dat de oliepomp het ineens niet meer doet, is onwaarschijnlijk. Dus -als het hier aan ligt- is de 'voeler' niet (meer) in orde.
Maar het is waarschijnlijker dat het in de oorzaak 2 ligt.
2. De dynamo werkt met behulp van magnetisme. Daarvoor zit er een elektromagneet ingebouwd. Die magneet 'doet het' als die stroom krijgt. Dat 'stroom krijgen' moet gebeuren als je je contact aanzet. Wanneer dan het anker in de dynamo gaat draaien levert de dynamo stroom. Dat geeft 'spanning' op het laadcircuit, waardoor het IGN lampje op het dashboard uitgaat.
Bij jou blijft 'ie branden. Dus ga maar kijken of er spanning op een dun draadje wat naar je dynamo gaat staat als je het contact hebt aangezet. Dat draadje gaat niet rechtstreeks van je contact naar je dynamo, maar loopt via het startrelais en de spanningsregelaar. Ga maar zoeken.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JvS, 12 jan 2020 10:26 Link

Weet niet of ik helemaal duidelijk ben geweest in vorige post. Wanneer de motor uiteindelijk draait gaat het lampje na enige tijd namelijk wel uit.

Gisteren ben ik weer gaan rijden en het kost me dan 4 minuten om de motor aan de praat te krijgen. Om zelf te weten wat er nu precies gebeurd heb ik het maar opgenomen.
Eerst draait lange tijd alleen startmotor en brandt naast IGN (rood) ook oranje lampje, het oranje lampje gaat na circa 20 a 30 seconden uit maar rood blijft branden (als contact aanstaat). Wanneer de motor dan eindelijk neigt aan te slaan, slaat deze direct weer af.
Weer iets later draait de motor even en slaat weer af.
Na circa 3 minuten draait de motor eindelijk maar slaat af bij licht aanraken gas. Ook zonder gasgeven dreigt ie nog meermalen af te slaan. IGN (rood) gaat dan na circa een minuut eindelijk uit.

Daarna heb ik een ritje gemaakt en werkt alles prima. Als ik onderweg stop en weer start draait de motor in 2 seconden.

Moet ik me zorgen maken?

https://sites.google.com/view/minivan1000/home

wim fournier schreef:Ja, hiermee belanden we duidelijk bij een ander hoofdstuk. Het voorgaande heeft hier niets mee vandoen.
Als dit lampje blijft branden zijn er twee mogelijke oorzaken.
1 Er komt geen oliedruk.
2 Er staat geen 'stroom' op de veldwinding van de dynamo.
1. Als de krukas toeren gaat maken, draait de oliepomp en wordt er druk in het smeersysteem opgebouwd. Er zit ergens een 'voeler' waarin een contact wordt verbroken door de druk die ontstaat, zodat het lampje geen stroom meer krijgt. Dat de oliepomp het ineens niet meer doet, is onwaarschijnlijk. Dus -als het hier aan ligt- is de 'voeler' niet (meer) in orde.
Maar het is waarschijnlijker dat het in de oorzaak 2 ligt.
2. De dynamo werkt met behulp van magnetisme. Daarvoor zit er een elektromagneet ingebouwd. Die magneet 'doet het' als die stroom krijgt. Dat 'stroom krijgen' moet gebeuren als je je contact aanzet. Wanneer dan het anker in de dynamo gaat draaien levert de dynamo stroom. Dat geeft 'spanning' op het laadcircuit, waardoor het IGN lampje op het dashboard uitgaat.
Bij jou blijft 'ie branden. Dus ga maar kijken of er spanning op een dun draadje wat naar je dynamo gaat staat als je het contact hebt aangezet. Dat draadje gaat niet rechtstreeks van je contact naar je dynamo, maar loopt via het startrelais en de spanningsregelaar. Ga maar zoeken.
Stage 1
Stage 1

Door wim fournier, 12 jan 2020 12:48 Link

Ja, dit is toch wel het moeilijke van (lange) afstandsbediening. Wanneer je erbij staat word je meer gewaar dan jij in je beschrijvingen kunt overbrengen. Vraag dus; waar woon je?
Nog eens je hele verhaal gelezen en de gedachte komt op dat de demper in de beker op de carburateur niet vlot omhoog gaat als de motor aanslaat. Zodra de motor uit zichzelf begint te draaien neemt het toerental flink toe en moet er dus direct veel meer lucht door de carb toestromen. Daarvoor moet de demper (ook wel zuiger genoemd) die in de (omgekeerde) beker bovenop de carb staat omhoog schieten (gezogen worden). Dat moet 'beheerst' gaan, daarom zit het zwarte knopje bovenop het uitsteeksel van de beker. Als je die losdraait kan je het knopje optillen. Je voelt daarbij weerstand want onder het knopje zit een stangetje met een zuigertje aan het eind en die steekt in de holte bovenop de demper en daar hoort wat motoroblie in te zitten die de vertraging geeft in de beweging omhoog. Als je het knopje met enige kracht / vaart optilt na het losgeschroefd te hebben dan voel je de weerstand van het zuigertje in de olie en als je goed oplet, merk je dat je daarmee de demper mee omhoog trekt. Zodra het zuigertje uit de olie komt valt de demper weer naar beneden en moet je een tik horen als die op de sproeiermond valt.
Vraag 1; zit er olie in het kuiltje waar het zuigertje in steekt. Vraag 2; hoor je de tik als de demper terugvalt.
Als je geen tik hoort, haal dan het luchtfilter eraf en steek je wijsvinger in de mond van de carburateur. Je moet daar binnen de onderrand van de demper voelen. Krom je vinger onder de rand zodat de demper omhoog gaat. Dit moet soepel gaan, met enige weerstand (van het zuigertje in de olie). Laat de demper los, dan moet die met een tik op de bodem vallen.
Laat me weten wat je gewaar wordt en waar je woont.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo van den Bogaard, 12 jan 2020 16:30 Link

Als ik het zo lees, denk ik dat er (alles) opnieuw afgesteld moet worden..
Ik heb ook een tijd een 998 gehad (thirty) die ook weinig werd gebruikt, wat moeilijker starten kan na een langere periode van stilstaan wel voorkomen, maar drie tot vier minuten voor aanslaan is gewoon niet goed.
Check dus ook de contacten in de verdelerkap en de electrode afstand van de bougies.

Overigens, als je dynamo (ign) lampje bij stationair blijft brandenis dat niet goed, of je loopt wel heel langzaam stationair .. bij 900 toeren of meer moet ie toch echt uit zijn, 600 rpm stationar is te weinig >:)

FWIW,
Theo van den Bogaard
____
Bini One - te koop/zie markt
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door JvS, 18 jan 2020 13:44 Link

Op basis van jullie uitleg denk ik dat het of de dynamo is ofwel de algehele afstelling. Het probleem doet zich alleen voor bij een koude start, daarna start en loopt ie als een zonnetje. Ik woon in 020.

wim fournier schreef:Ja, dit is toch wel het moeilijke van (lange) afstandsbediening. Wanneer je erbij staat word je meer gewaar dan jij in je beschrijvingen kunt overbrengen. Vraag dus; waar woon je?
Nog eens je hele verhaal gelezen en de gedachte komt op dat de demper in de beker op de carburateur niet vlot omhoog gaat als de motor aanslaat. Zodra de motor uit zichzelf begint te draaien neemt het toerental flink toe en moet er dus direct veel meer lucht door de carb toestromen. Daarvoor moet de demper (ook wel zuiger genoemd) die in de (omgekeerde) beker bovenop de carb staat omhoog schieten (gezogen worden). Dat moet 'beheerst' gaan, daarom zit het zwarte knopje bovenop het uitsteeksel van de beker. Als je die losdraait kan je het knopje optillen. Je voelt daarbij weerstand want onder het knopje zit een stangetje met een zuigertje aan het eind en die steekt in de holte bovenop de demper en daar hoort wat motoroblie in te zitten die de vertraging geeft in de beweging omhoog. Als je het knopje met enige kracht / vaart optilt na het losgeschroefd te hebben dan voel je de weerstand van het zuigertje in de olie en als je goed oplet, merk je dat je daarmee de demper mee omhoog trekt. Zodra het zuigertje uit de olie komt valt de demper weer naar beneden en moet je een tik horen als die op de sproeiermond valt.
Vraag 1; zit er olie in het kuiltje waar het zuigertje in steekt. Vraag 2; hoor je de tik als de demper terugvalt.
Als je geen tik hoort, haal dan het luchtfilter eraf en steek je wijsvinger in de mond van de carburateur. Je moet daar binnen de onderrand van de demper voelen. Krom je vinger onder de rand zodat de demper omhoog gaat. Dit moet soepel gaan, met enige weerstand (van het zuigertje in de olie). Laat de demper los, dan moet die met een tik op de bodem vallen.
Laat me weten wat je gewaar wordt en waar je woont.
Stage 1
Stage 1

Door Willy1, 19 jan 2020 00:36 Link

Heb je geprobeerd hoe de motor reageert met choke verder of minder ver uit?
Choke helemaal uit verzuipt ie snel, te weinig choke start ie lastig.
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door JvS, 20 jan 2020 08:02 Link

Met choke half uit is het helemaal kansloos. Met choke volledig uit is het een drama, maar is het me tot vooralsnog gelukt 'm aan de praat te krijgen. Denk toch afstelling...

Willy1 schreef:Heb je geprobeerd hoe de motor reageert met choke verder of minder ver uit?
Choke helemaal uit verzuipt ie snel, te weinig choke start ie lastig.
Stage 1
Stage 1

Door Theo van den Bogaard, 20 jan 2020 08:45 Link

redelijk makkelijke check is: hoe zien de bougies er uit als ie niet start?
(na een minuut proberen ofzo)
- nat of droog
- wit, zwart of kofie met melkkleur

hoe sterk is de vonk bij de koude start ..

groetjes,
Theo van den Bogaard
____
Bini One - te koop/zie markt
A library is an adjustable wrench for opening the head.--M. T. Anderson
The Librarian
The Librarian

Door JvS, 20 jan 2020 20:28 Link

Hi Theo,

Ga ik tijdens eerstvolgende droge weekend (Mini komt alleen naar buiten bij mooi weer) even checken. Wordt vervolgd...

Theo van den Bogaard schreef:redelijk makkelijke check is: hoe zien de bougies er uit als ie niet start?
(na een minuut proberen ofzo)
- nat of droog
- wit, zwart of kofie met melkkleur

hoe sterk is de vonk bij de koude start ..

groetjes,
Theo van den Bogaard
Stage 1
Stage 1