SPi startproblemen

Avatar gebruiker

SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 21 jan 2020 08:08 Link


Goedemorgen,

Ik heb sinds vorige week een Rover Mini Cooper 1.3 I E2. Het wordt een restauratie/modificatie project, maar ik zou er daarvoor toch graag nog een poosje mee rijden. Dus dan moet hij wel starten :D .

Het probleem is eigenlijk dat de ontsteking geen vonk geeft. Ik heb hiervoor al verschillende oorzaken onderzocht en ben er zelf een beetje van overtuigd dat het de krukassensor is. Zeker omdat dit ook klopt met het verhaal van de vorige eigenaar; Tijdens het rijden is de mini afgeslagen en wilde daarna niet meer starten, na even gewacht te hebben en de mini was afgekoeld startte hij weer. Daarna weg gezet en niet meer mee gereden. Sindsdien start hij niet meer.

De bobine is gemeten en goed. De kabel naar de verdelerkap geeft al geen vonk, dus het probleem lijkt vóór de bobine te zitten... Wanneer het het contact aangezet wordt hoor ik de benzinepomp (ik ben er niet zeker van of hij te horen is tijdens het starten).

Als ik de kabels van de ECU naar de krukassensor meet, geeft deze een waarde van 2,21V. Zou dit niet 12V moeten zijn?

Als iemand het probleem herkent hoor ik het graag. Voor nu heb ik een nieuwe krukassensor besteld, maar dat is dus een beetje een gokje.

Alvast bedankt!

Gr, Thierry
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door LimitedSjoerd, 21 jan 2020 23:21 Link


Misschien de inertia switch? De zwarte rubber knop rechtsboven onder de motorkap even een keer indrukken. Defecte krukassensor heb ik nog niet vaak gelezen hier op het forum.. bij mijn spi zat ee wat corrosie in de stekker aan de accu, misschien daar een slecht contact?

Sjoerd

EDIT: ik zie net dat er accu staat, ik bedoel ECU, autocorrect... dus even controleren of daar misschien corrosie in zit
?
Laatst bijgewerkt door LimitedSjoerd op 28 jan 2020 08:25, in totaal 2 keer bewerkt
____
Één Engelse auto is niet genoeg, je weet nooit of hij morgen nog werkt
- 1979 Mini Clubman Estate Automaat
- 1983 Mini Cabrio 1000
- 1968 Morris Minor Traveller 1000
- 1985 Landrover Defender 90
- 1991 Rover 111C (Metro)
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Kampen

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door classic-freydis, 25 jan 2020 22:46 Link


de ontsteking van een spi word door de ecu en de krukas sensor aangestuurd.
heeft het blok een goede massa? en van de accu naar het chassis?

wat krijg je op de + van de bobine tijdens een startpoging?
het kan een kapotte sensor zijn, de ecu of de bekabeling.

als het niet lukt heb ik ook onderdelen om het een en ander uit te sluiten (incl uitleescomputer).

mvg Freydis
____
de man maakt een mini, en de mini maakt je de man!
Cooper S
Cooper S
Woonplaats: Middelharnis

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 26 jan 2020 22:36 Link


Gisteravond een avondje bezig geweest met meten en dingen proberen uit te sluiten.

We hebben kunnen constateren dat de relaismodule naar behoren werkt. Wanneer de sleutel op het contact wordt gezet is ook te horen dat de benzinepomp primed.

Wanneer we echter proberen te starten worden de bobine en benzinepomp echter niet meer aangestuurd... De test met het lampje op de + en - van de bobine geeft ook geen flikkerend lampje. De eerste verdachte was dan ook de krukassensor. Deze is vervangen en het probleem blijft helaas. De ECU lijkt de bobine en benzinepomp niet aan te sturen bij het starten.

@Freydis: Ik heb nog niet getest of het blok een goede massa heeft, toevallig zei gisteravond ook iemand dit tegen me. Ik zal de -pool van de accu is rechtstreeks op het blok aansluiten middels een startkabel.

De mini is wel een keer aangeslagen en heeft toen +/- 10 seconde gedraaid en is daarna weer uitgevallen. Gisteravond leek de mini ook even aan te willen slaan, dus het lijk inderdaad ergens een slecht contact of kabelbreukje te zijn... Of zijn er wellicht meer voorwaarden naast de krukassensor die de ECU nodig heeft voordat de bobine en benzinepomp aangestuurd worden??...

Gr, Thierry
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Re: SPi startproblemen

Door w.schaerlaeckens, 29 jan 2020 21:48 Link


Als hij een krukassignaal en een voeding heeft over het contact dan moet hij gaan inspuiten\vonken. Let goed op de stekkerverbinding met de relaisbox hier heb ik veel problemen mee gehad. Waar woon je ergens? Ik heb namelijk nog wel wat reserveonderdelen waarmee je kan proberen.

Zoek op Google ook op Rover Mems en op stroomschema’s, hier is namelijk best veel over te vinden.

Ik heb zelf veel problemen gehad met mijn spi na 5 jaar restaureren. Door de “ nieuwe “ benzine waren veel onderdelen overleden. Dus advies deze allemaal goed te reinigen voordat je begint met restaureren. Vooral de injector
Stage 1
Stage 1

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 29 jan 2020 22:06 Link


Ik hoop er een beetje op dat hij geen goede massa heeft. Ik heb sinds zaterdag nog geen tijd gehad om dat te testen. Anders vermoed ik inderdaad ergens een slecht contact op kabelbreukje...

Ik woon in Oostkapelle (Zeeland). Ik heb op Ebay een stekker gekocht voor de MEMS aansluiting in de motorruimte. Op het forum kwam ik software tegen, echter geloof ik dat die alleen met MEMS 1.6 draait en de mijne heeft volgens mij MEMS 1.3..

Ik heb ook nog wel een app gevonden voor diagnose die schijnt dan weer wel te werken met MEMS 1.3. Hoe dan ook het is nog even een kwestie van proberen, meten en zoeken...
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 30 jan 2020 20:18 Link


Ik heb vanmiddag de mini is proberen te starten met een startkabel van de minpool rechtstreeks op het blok. Mini geprobeerd te starten en!..... Hij startte!... Helaas van korte duur want na ongeveer 10 seconde viel hij weer uit (dit had hij eerder ook al een keer gedaan).
Het was dus helaas niet de aarde. Wel apart dat nu voor de 2e keer na een poosje niks aan gedaan te hebben de mini wel start en even loopt...

Het wordt dus weer verder zoeken. Maandag verwacht ik m'n diagnose stekker en kan ik wat gerichter zoeken. Het wordt nu wel een vreemd fenomeen...
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door hartsemaster, 06 feb 2020 14:26 Link


Hallo!

Ik heb je verhaal even doorgelezen, in het begin zeg je dat de mini niet vonkt. een mini die niet kan natuurlijk nooit starten. dus wellicht handig om dat probleem uit te sluiten..

1. draai alle bougies eruit en leg 1 zo neer dat deze goede aarde maakt met je motorblok, start de motor en kijk of die vonkt, een gezonde vonk is blauw van kleur en maakt geluid.

2. daarnaast ben ik het Freydis eens dat aarde bij de mini voor verreweg de meeste problemen zorgt, het ECU heeft ook een aarde verbinding, deze zit achter het ECU in de koets (voor de bout waarmee je subframe vastzit). haal deze ook even los, maak het schoon en zet het met kopervet weer goed vast.

je hebt het ook over de benzinepomp gehad, wanneer je de auto op contact zet hoort deze exact 3 seconden te "primen", om het systeem om druk te krijgen. volgens mij wordt deze pas weer aangestuurd wanneer de motor loopt (hoe dit werkt weet ik niet precies)

ik zou zeggen, probeer eerst de eerste 2 dingen uit te sluiten, dan kunnen we daarna wat gerichter zoeken.

succes!
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Amersfoort

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 07 feb 2020 13:18 Link


Beste Hartsemaster,

Klopt, we hebben al het één en ander nagekeken en uitgesloten. De momenten dat hij niet start heeft de mini geen vonk, de zeldzame keren dat hij toch heel even aanslaat dus duidelijk wel.

Dat de aarde voor problemen zorgt leek mij ook aannemelijk gezien de ECU op de negatief schakelt. Ik heb echter geprobeerd te starten met de -pool rechtstreeks op het blok aangesloten (middels startkabel). Je zou verwachten dat er dan een goede aarde moet zijn?...

Ik ben blij dat je aangeeft dat de ECU ook een eigen aarde verbinding heeft, wellicht zorgt deze toch nog voor problemen?? Zodra ik er tijd voor heb zal ik die als eerste even nakijken.
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 11 feb 2020 11:53 Link


Gisteren nog even de massa kabels achter de ECU gecontroleerd. Het boutje schoongemaakt en in het kopervet gezet en alle oogjes even opgeschuurd.
Helaas gaf dit toch geen verschil met het starten van de mini. De mini heeft nog steeds geen vonk en anders dan het primen wordt de benzinepomp niet aangestuurd....
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door LimitedSjoerd, 11 feb 2020 18:11 Link


Stekker van de ECU al los gehad? Daar kan ook wel eens corrosie in zitten.
____
Één Engelse auto is niet genoeg, je weet nooit of hij morgen nog werkt
- 1979 Mini Clubman Estate Automaat
- 1983 Mini Cabrio 1000
- 1968 Morris Minor Traveller 1000
- 1985 Landrover Defender 90
- 1991 Rover 111C (Metro)
Sir Issigonis
Sir Issigonis
Woonplaats: Kampen

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 13 feb 2020 07:46 Link


@ LimitedSjoerd: Ja deze stekker heb ik ook al los gehad, ik geloof dat ik alle stekkers al wel een keertje los heb gehad... :|

Gisteren nog heel even bezig geweest, het probleem wordt vreemder... Gisteren kon ik de mini een aantal keer starten. Hierbij loopt hij netjes en reageert goed op het gas, maar valt echter na een klein poosje weer abrupt stil (alsof het contact uitgezet wordt). Dit verschilt van een paar seconde tot soms een halve minuut... :?

In eerste instantie dacht ik aan een kapotte inertia switch. Elke keer als ik hier een beetje aan zat te rommelen, leek ik de mini te kunnen starten. Na een paar keer leek dit toch echter ook niet meer het geval. Daarna dacht ik dat het misschien dan toch wel ergens in de bedrading in die hoek zou zitten omdat na het rommelen in die hoek de auto vaak leek te starten. Maar ook hier kreeg ik na een paar keer toch ook de indruk dat dit niet het geval was...

Op een gegeven moment kreeg ik wel door wanneer de auto wel en niet aan zou slaan. De ene keer als ik de auto op contact zette hoorde ik de auto (wat langer) primen en in de motorruimte een reeks geklik, en de andere keer primed de brandstofpomp niet of korter en hoor ik ook minder of geen geklik in de motorruimte. In het eerste geval start de mini nagenoeg altijd. In het tweede geval nooit.

In eerste instantie dacht ik dat de brandstofpomp misschien niet zou primen wanneer het systeem nog op (voldoende) druk staat. Klopt dit? Of moet de brandstofpomp altijd primen, ook al zet je het contact vaker achter elkaar aan zonder dat je de motor start?
En de reeks klikken, dit lijkt me normaal, zijn dit de relais in het relaiskastje? Hoort dit ook altijd een reeks klikken te zijn bij het op contact zetten? Of is dit bijvoorbeeld niet het geval wanneer je het contact vaker achter elkaar aan zet zonder te starten?

Gr, Thierry
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door hartsemaster, 13 feb 2020 12:41 Link


op het primen zit een tijdslot (ik meen 30 seconden). er wordt nergens in dit systeem druk gemeten. wanneer er overdruk ontsaat dan gooit hij de benzine terug in de tank via de retourleiding.

het kan dus geen kwaad om je brandstofpomp direct aan te sturen, zodat die blijft draaien. als je motor dan blijft lopen weet je in ieder geval waar je moet zoeken!
____
Mini 25 (1.3 SPI)
Stage 3
Stage 3
Woonplaats: Amersfoort

Avatar gebruiker

Re: SPi startproblemen

Door ThierryWattel, 13 feb 2020 13:56 Link


@ hartsemaster: Ok, dus wanneer je binnen 30 seconden het contact nogmaals aan en uit zet zal hij niet primen, en wanneer je het contact uitzet en na 30 seconden pas weer aan dan zal hij wel primen?
Stage 1
Stage 1
Woonplaats: Oostkapelle

Re: SPi startproblemen

Door w.schaerlaeckens, 17 feb 2020 23:15 Link


Rommel eens met de stekker op de relaisbox, dit probleem heb ik ook gehad. Zat bij mij in de stekkerverbinding op de relaisbox
Stage 1
Stage 1

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten