Vliegwiel wil niet los

Vliegwiel wil niet los

Door Koeper, 28 mrt 2004 15:37 Link

Hoi allemaal,

Ik weet het niet meer hoor, ik wil m'n koppelingsplaat vervangen, dus moet het vliegwiel er af.
Ik heb al vanalles geprobeerd, ik weet heel zeker dat dat ik niks verkeerd heb gedaan, De vliegwieltrekker zit zo strak aangetrokken dat ie kromstaat. En nog gaat dat vlooieding er niet vanaf! :( :( :( :( :( :( :( Ik heb 'm al aardig mishandeld, bv door het gat van de startmotor heen rake klappen gegeven, zo raak dat toen ik er even naast zat de tandkrans er bijna vanaf lag.
Ik heb 'm ook al warmgestookt, maar nee hoor.

Hebben jullie nog ideen, ik weet het echt niet meer, ik ben hier nu al twee complete middagen mee bezig. |:( |:(

b.v.d.

Alco
Stage 2
Stage 2

Re: Vliegwiel wil niet los

Door Thijmen, 28 mrt 2004 15:43 Link

Ik heb er ook last van gehad. Ik kreeg de mijne ook niet los. Heb het vaak geprobeerd met een poelietrekker!! Controleer eens of er op je krukas waar die "spie" (hoefijzer op je krusas) zat geen bramen zitten. Daarom wilde hij bij mij niet los. En zet dat ding maar eens gewoon onder flinke spanning weg....wat olie. Na lang ploeteren kreeg ik hem zo ook los.

succes

Thijmen
www.minisport.tk
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Frog off, 28 mrt 2004 15:58 Link

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem.
Het vliegweil van mijn 1300 cc blok staat nu 14 dagen al onder hevige spanning.
Binnenkort ga ik hem verwarmen en dan kijken of ie dan wel los wil.
Als er andere mensen tips hebben hoog ik het natuurlijk ook graag!
____
Afbeelding
James Bond in a Mini. De rookinstallatie doet het ook weer!
Stage 3
Stage 3

Door mini7, 28 mrt 2004 16:29 Link

Heb je de eerste cilinder op zn hoogste punt gezet? Zo niet dan kun je wel eens een groot probleem hebben. Er zit namelijk een halve ring achter je vliegwiel, en als je krukas niet goed staat valt de ring een beetje omlaag en zit alles muurvast. Heb het nog nooit gehad, dus ook geen id wat je eraan kunt doen. Weet alleen dat je um er dan niet vanaf krijgt...
____
Afbeelding
Cooper S
Cooper S

Door Koeper, 28 mrt 2004 19:02 Link

Bramen zitten er niet op, ik kan alleen geen hoefijzer vinden. en op de stand van de 1ste cilinder heb ik niet gelet, ik zal alles morgen nog wel eens loshalen en 'm dan in de goede stand zetten.
Trouwens, tips waarbij het vliegwiel en dergelijken niet heel blijven zijn ook welkom, ik heb toch wel een reserve.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Alco
Stage 2
Stage 2

Door Blue, 28 mrt 2004 19:17 Link

Het probleem met de stand van de krukas, in verband met de stand van de C-ring, kan volgens mij niet direct een probleem zijn. Tenzij er aan het vliegwiel is getrokken terwijl de C-ring al verkeerd stond.

Ik heb het op een losse (Verto)koppeling die ik heb nog even nagekeken. De C-ring valt op zeker in een uitsparing achterin de drukgroep met een gladde rand. Alleen de achterste uitsparing in de drukgroep (gericht naar het primary gear)loopt schuin af. Als de drukgroep ongeveer 4 mm naar voren zou komen kan de C-ring naar beneden vallen en achter deze schuine rand blijven haken.

De juiste stand van de C-ring is het beste met de opening naar voor of achter. De opening naar boven is uiteraard de stand die absoluut ongewenst is. Als de spiebaan voor in de krukas horizontaal ligt dat zou de opening van de C-ring naar voor of achter zijn gericht. De C-ring heeft zelf niets met de koppelingsgroep uit te staan. Met een drukring sluit de C-ring (hoefijzer) namelijk in een gleuf in de krukas de primary gear op. De koppelingsgroep wordt wel over deze twee ringen heen geschoven.

Ten aanzien van het niet los krijgen zou ik zelf flink wat kruipolie op de aansluiting bij de krukas gebruiken. Ondanks de zeer strakke conische passing zal er wel iets van cappilair werking zijn waar de kruipolie gebruik van kan maken.

Bij een non-verto koppeling grijpt de ring van het vliegwiel op de krukas. Bij een Verto is het de ring van de drukgroep die met de krukas in aanraking komt. Je hebt er niet bijgezet om welke koppeling het gaat. De drukgroep van een Verto heeft ongeveer een 4 cm contactvlak met de krukas.
Het warmstoken van het vliegwiel heeft bij de Verto geen effect denk ik. Het vliegwiel zit namelijk met bouten aan de drukgroep vast. Daar tussen zit de koppelingsplaat maar deze heeft een vertande ring voor op de versnelling.

Verder veel succes.

Erwin 8)
Laatst bijgewerkt door Blue op 18 nov 2006 17:03, in totaal 1 keer bewerkt
____
Mini 1000 HLE (Eclipse Blue) 1984, Stage 1 - www.Mijnalbum.nl en zoek Mini Blue
"Beter een kleine die af en toe weigert dan een grote die helemaal niets doet."
Cooper S
Cooper S

Door Koeper, 28 mrt 2004 19:32 Link

Je hebt gelijk Erwin, het gaat om een Mini van 1991 met een Verto koppeling dus. Ik heb ook niet het vliegwiel warmgestookt maar het gedeelte van de drukgoep dat op de krukas zit.

Groeten,
Alco
Stage 2
Stage 2

Door Blue, 28 mrt 2004 20:07 Link

Je zou nog kunnen proberen via een van de gaten waar je de poelie in de drukgroep schroeft met een slangetje kruipolie achter de drukgroep op de krukas te krijgen. Tussen de drukgroep en de vertande ring van de koppelings over het primary gear zit wat ruimte. Je moet het slangetje dan wel richting de krukas laten lopen. Je sproeit dan gedeeltelijk over het primary gear omdat dit gedeeltelijk in de drukgroep steekt, maar bij overvloedig gebruik zal het ook de krukas bereiken. Omdat de krukas daar naar voren taps toeloopt kruipt het er mogelijk beter tussen. En een dag laten intrekken en herhalen is geen luxe.

Erwin 8)
____
Mini 1000 HLE (Eclipse Blue) 1984, Stage 1 - www.Mijnalbum.nl en zoek Mini Blue
"Beter een kleine die af en toe weigert dan een grote die helemaal niets doet."
Cooper S
Cooper S

Door Paul, 28 mrt 2004 20:08 Link

Ik neem aan dat je de officiele vliegwieltrekker gebruikt?

Toen ik mijn non-verto vliegwiel wilde demonteren was ik het "dopje" op de centrale bout van de trekker vergeten. Daardoor kon ik niet genoeg spanning opbouwen.

2e poging met dopje; op spanning zetten, een rake mep met een vuisthamer op de centrale bout en vloep hij schoot los.

Als je overigens het vliegwiel wil gaan heetstoken dan heb je wel een flinke brander nodig (duh)

Succes
____
Paul

Trial by error, you can't go wrong..
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Koeper, 28 mrt 2004 20:30 Link

Nou ik zal morgen dan maar eens bus kruipolie met een slangetje gaan halen, en Ja, ik heb het dopje er gelukkig wel tussen zitten.

Bedankt,

Alco
Stage 2
Stage 2

Door Miniboer Edwin, 28 mrt 2004 20:40 Link

Het mooiste gaat als je het blok rechtop zet met as naar boven gericht .
Draai een stukje tape rond de as waar die in-kepingen zitten en spuit deze vol met wd 40 .
Een paar nachtjes laten intrekken en daarna met de poelietrekker erop !

Edwin
____
Edwin
Stage 3
Stage 3

Slijptol

Door Koeper, 30 mrt 2004 17:09 Link

Rechtopzetten gaat een beetje moeilijk, het blok zit nog in de auto. Maar ik ben er uit, ik zet de slijptol er in, ik heb nog een reserve exemplaar liggen.

Groeten,

Alco
Stage 2
Stage 2

Door Chrizz, 30 mrt 2004 18:27 Link

uh jongens.... Ik zie nog 1 mogelijkheid niet....
Ik heb die fout zelf 2x gemaakt |:( . Als je de bout (geloof maat 24 of 27) van je vliegwiel losmaakt hebt je 2 ringen zitten. 1 gaat vaak vanzelf mee (de borg-ring) als je de bout lostrekt en die ander (centreer-ring) moet je er vaak uitpulleken. Als je die er laat zitten dan kun je zelfs zoveel kracht op het vliegwiel zetten dat (gebeurde mijn mijn eerste keer) de poelietrekker in 2e breekt en dat is echt een klap, of dat (mijn tweede keer fout) het schroefdraad uit het vliegwiel eruit/kapot word getrokken.
Controleer dat wel ff. als dit het niet is.... gewoon een zeer grote hefboom gebruiken >:) .
____
1963 Morris mini Sprint (van Neville Tricket zn hand).
1981 custom cabrio met hardtop. Featured in Mini Mag April 2009!!
1991 Carb Cooper cabrio
Cooper S
Cooper S

Hefboom

Door Koeper, 31 mrt 2004 16:49 Link

Die ring is er uit ja en ik heb een hefboom van een meter gebruikt waar ik met m'n volle tachtig kilo aan ben gaan hangen, hij wil niet strakker..........

Alco
Stage 2
Stage 2

Door Richard-T, 31 mrt 2004 17:17 Link

Zodra je vliegwieltrekker al krom begint te staan kan je het wel vergeten dat je hem los krijgt. Dan ben je al over de maximale trekkracht van je trekker heen.

Maar voordat je de flex erin zet heb je al overwogen om zelf een trekker te maken. Ik heb ook wel eens een vliegwiel gehad die echt niet los kwam maar met een zelf gemaakt exemplaar lukte het op een gegeven moment wel.

Een dikke stalen plaat en een 3 tal 12.12 treksterke tapeinden doen heel veel meer dan een standaard pisbakkenijzer trekkertje. :)
____
Richard Tielkemeijer
1991 Mini BRG... na lange tijd terug gekregen.
RichTune
RichTune