hulpmiddellen

Door Mini Martin, 17 nov 2003 12:19 Link

Heb je dat ook wel eens.
Je bent je remmen of koppeling aan het ontluchten/aftappen. Netjes met een slangetje en een glazenpotje. En net wanneer je de boel hebt dicht gedraaid kom je tot de ontdekking dat het potje is omgevallen. Vooral als je de koppeling wilt ontluchten is dit een geklooi.

Ik heb daar wat op gevonden.
Een Bunny bottle

Sla even het kogeltje eruit en druk er een rubberslangetje op.
Het is ideaal want het blijft gewoon hangen en lekt niet. Meteen milieuvriendelijk.
De flesjes kosten minder dan die bij een automaterialenshop nl. rond de twee euries.
En ze zijn overal verkrijgbaar.

grtzz Martin
Laatst bijgewerkt door Mini Martin op 17 nov 2003 13:11, in totaal 1 keer bewerkt
Rugrat
Rugrat

Re: hulpmiddellen

Door SirYun, 17 nov 2003 12:39 Link

goed idee!

overigens als iemand een klepveer compressor nodig heeft en geen zin heeft op 50 euries te dokken.
Een (blauwe) silverline lijmklem (a 2,60 euries) bij de hubo maak je met een beetje arbeid (ca 10mm brede sleuf in de bek zagen) tot een effectieve vervanger.
____
Joost R
praatjes vullen geen pkaatjes
Koppendokter
Koppendokter

Door Mini Martin, 17 nov 2003 13:20 Link

Na aanleiding van de post van Joost heb ik de titel maar aangepast en veranderd in "Hulpmiddellen"
Dus als er mensen zijn die nog handige tips hebben, die bv speciale gereedschappen kunnen vervangen, (zie de klepveercompressor van Joost) dan is het misschien wel leuk om deze tips samen te delen.

grtzz Martin
Rugrat
Rugrat

hulpmiddelen

Door dick visser, 17 nov 2003 17:55 Link

klepveercompressor, een alternatief voor mensen met een boorstandaard:

neem een bout van ca. 10cm lang en een sluitring met een binnendiameter net groter dan de klepveer met spietjes. las de kop van de bout vast op de rand van de sluitring. stop de bout met de draadkant in de boorstandaard en je kan nu met een hand de klepveer makkelijk induwen om de spietjes weg te nemen cq te plaatsen. kosten normaalgesproken EUR 0,-

succes,

Dick
Bog Standard
Bog Standard

Choke

Door G-Bee, 17 nov 2003 20:33 Link

Wasknijpers op de chokeknop als hij lam is. Dit is ook elders op het forum gemeld.
____
Hey, let's be careful out there.
----------------------------------
G-Bee: 1000 met knijpers en grille die nu wéér gemaakt is.
Eric: The half a Bee.
.
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door Red Flame, 17 nov 2003 20:36 Link

om moeren en bouten op de moeilijkste plaatsen vast te houden bij opnieuw indraaien: het uiteinde van de bout of het moertje is een slangetje frotten en dan op zijn plaats duwen. slangetje is flexibel en dus makkelijker dan een ratel/ steeksleutel etc...
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door SirYun, 18 nov 2003 00:25 Link

plastic potje met beetje remmenreiniger is een goede boutjes moertjes wasser.

beetje schudden.. presto.
____
Joost R
Koppendokter
Koppendokter

Door henkmarius, 18 nov 2003 09:38 Link

red flame schreef:om moeren en bouten op de moeilijkste plaatsen vast te houden bij opnieuw indraaien: het uiteinde van de bout of het moertje is een slangetje frotten en dan op zijn plaats duwen. slangetje is flexibel en dus makkelijker dan een ratel/ steeksleutel etc...

Pfff dat had ik eerder moeten lezen, dit weekend meer dan een uur lopen kutten om een boutje door mijn motorsteun te krijgen. Inbouwtijd van het blok ongeveer verdubbeld hierdoor.
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door SirYun, 18 nov 2003 13:33 Link

hehe :)

ik gebruik daar twee extra krikjes voor zodat je het blok exactvoor het gat kan krijgen. dan een houten staafje erdoor met die aan het eind iets verdunt is, zodat kan klooien totdat je die exact in het midden van de vastgelaste moer hebt zitten.

dan pas de bout er in ( ook die iets taps slijpen zodat hij beter 'zoekt'

en dan is het nog een kl@te klus
____
Joost R
Koppendokter
Koppendokter

Door Mini Mart, 18 nov 2003 13:43 Link

Miischien ook een fotootje van alle "hulpmiddelen" is misschien makkelijk voor het visualiseren.
____
Geen Mini
Yamaha TRX Gereviseerd, stalen remleidingen, Dynojetkitje, LeoVinci uitlaten
Toyota Aygo 2006
Buell XB12Ss
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door henkmarius, 18 nov 2003 17:21 Link

SirYun schreef:.. zodat kan klooien totdat je die exact in het midden van de vastgelaste moer hebt zitten...

Vastgelaste moer? die heb ik dus niet. Gewoon de twee gaatjes tegenover elkaar zien te krijgen, dat lukte vrij snel, maar toen het boutje er door zien te krijgen.... Vreemd genoeg ging dat onder de radiateur vrij gemakkelijk, de andere kant bij de koppeling was echt niet te doen. Ik had al het idee om de volgende keer een moer op de motorsteun te lassen kan ik er gewoon van onderaf een bout doorheen doen.
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Theo, 18 nov 2003 17:43 Link

Precies henkmarius, zo heb ik het ook altijd gedaan, de moertjes vast punten op 4 plaatsen. Scheelt je een extra hand bij het vast draaien.
Niet de moer aflassen rondom door de hitte smelt het rubber.
Ook bij het punten opletten met de warmte, 2 punten lassen in het water leggen, en weer twee punten lassen. Zo voorkom je dat vroegtijdig de steun door de hitte kapot gaat.
____
"Mini Cabrio '77" gereed en gekeurd.
www.minicabrio.tk
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

v-snaar span truuk

Door Pepijn, 19 nov 2003 00:46 Link

het spannen van de v-snaar kan best wel eens lastig zijn als je in je eentje bent.... Een balkje hout en een krik kunnen hierbij een handig hulpmiddel zijn...

schroef eerst de grille van de auto af. draai vervolgens de bouten van de dynamo los. krik nu de auto op (krik met schroefdraad werkt het best omdat deze makkelijk in een positie kan blijven staan). onder de dynamo heb je wat loze ruimte, waardoor je als het goed is zo de weg kan zien. in dit gat plaats je je balkje zo dat het klem staat tussen de weg en de dynamo. Laat met de krik de auto langzaam zakken, het balkje drukt nu de dynamo omhoog ten opzichte van de auto. laat de auto zakken tot de gewenste v-snaar spanning bereikt is, en draai de bouten van de dynamo vast. auto weer even een stukje opkrikken, balkje verwijderen, grille monteren en klaar!
Een mini met perfect gespannen v-snaar in enkele minuten en zonder veel geklooi :)
____
Never underestimate the power of human stupidity!!
Stage 3
Stage 3

Door Red Flame, 19 nov 2003 09:22 Link

ik zou dan de balk tussen de krik en de dynamo zetten, dan hoef je niet je hele auto op te krikken maar duw je voorzichtig de dynamo in de goede stand...
____
Ooit was ik Red Flame, toen Bart en nu weer Red Flame...

BAZINGA!
Stempelaar
Stempelaar

Door Pepijn, 19 nov 2003 10:53 Link

dat idee had ik eerst ook, maar dan moet je een passende krik hebben..... de gemiddelde krik past bij mij maar met moeite onder de auto, en moet dan ook nog eens zo staan dat ie geen last heeft van de carterbeschermer (dus schaarkriks en de gemiddelde garagekriks passen bij mij meestal niet)....

als je de auto opkrikt heb je daar geen last van, hoef je alleen maar een passend balkje te hebben...
Maar op een niet carterbeschermde, onverlaagde mini zou ik ook de methode gebruiken die jij noemt...
____
Never underestimate the power of human stupidity!!
Stage 3
Stage 3