Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door wim fournier, 01 dec 2019 19:17 Link


Hé, dit is raar.
Je carburateurs afstellen, dat doe je bij stationair toerental. Het is de 'basis'-afstelling van de carbs. Als die 'goed' is, dan is het systeem van de carbs zo, dat die bij elk toerental dan 'in orde' moet zijn. Je hebt dan dus het gaspedaal niet ingedrukt. De vlinderkleppen in de carburateuruitmondingen staan 'dicht'. De buisjes waarop de slangen van de carterventilatie zitten zitten 'voorbij' de vlinderkleppen.
De neergaande zuigers trekken vacuüm in het inlaatspruitstuk en wanneer dat zo diep wordt, dat je pas je carbs kunt afregelen wanneer je de ventilatieslangen los hebt gemaakt en de buisjes afgedopt, dan is de conclusie dat je een nieuwe vuldop op het kleppendeksel moet kopen. Die dingen zijn erop gemaakt dat daar maar zo weinig lucht naar binnen kan dat de motor -zonder gas geven- o wel stationair wil lopen. Koop dus maar een nieuwe dop. Dan kan je de marterventilatie weer gewoon aansluiten.
Dan schrijf je in het vorige bericht, dat je bij het 'pijlgiften' geen resultaat had en in de carb hebt gekeken en -met uitgetrokken choke- geen benzine boven de sproeier zag staan. Dit brengt me bij het punt, dat het hele verhaal van carburateurs afstellen ermee begint, dat je het vloeistofniveau in de vlotterkamers controleert. Hoe hoog dat staat hangt af van het 'moment' waarop de vlotters -elk- door de opdrijvende kracht de afsluitnaald in de zitting van de toevoer drukt. Bij oudere carbs kan je de vlotter 'afstellen' door het reepje metaal waarmee die aan de zijkant zit bij te buigen, zodat de naald eerder of later afsluit. Bij jongere carbs kan je de zitting van de naald dieper of minder diep in het deksel draaien.
In elk geval moet je de vloeistofspiegel in de opening van de sproeier kunnen zien als je de beker van de carb afhaalt. Je moet je voorstellen, dat de inlaatlucht met een vaartje over de sproeiermond strijkt bij de inlaatslag en dan 'slurpt' aan de rand van de sproeier. Zoals je hete thee uit een kopje slurpt. De thee moet dan wel ongeveer aan de rand van het kopje staan. Als je die vloeistofspiegels in beide carbs nagenoeg of helemaal evenhoog hebt staan, dan moet je de diepte waarop de sproeierrand onder de rand van de sproeiermond staat gelijk stellen door aan de moer onder de carb te draaien. Om die exact gelijk te krijgen kan je je schuifmaat gebruiken want in de steel schuift een pen mee op en neer naarmate je de bek verder open of dicht schuift. Je steekt die pen in de sproeiermond en de rand van de sproeier drukt de stift omhoog wanneer die ver genoeg uitstak.
Als je de basisinstelling correct hebt en je bent dan nog niet tevreden over hoe de motor op toeren loopt en oppakt bij gasgeven, moet je naar een rollenbank gaan om je naalden aan te laten passen.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door Willy1, 02 dec 2019 08:21 Link


Vanmorgen even gecontroleerd op luchtdichtheid van systeem met hand op olievulopening en er bleek een behoorlijk lek te zijn: ondanks het secure werken blijkt de kleppendekselpakking aan de achterkant verschoven te zijn naar binnen. Ook niet zo makkelijk te zien met hoge metro kleppendeksel en spruitstuk van dubbele carbs.Ik vond het al een beetje vreemd want met de hs4 er op had ik nergens last van...
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Haarlem

Avatar gebruiker

Re: Dubbele carburateurs

Door wim fournier, 03 dec 2019 10:41 Link


Wat typisch Willy; ik heb mijn neiging onderdrukt om een opmerking te maken over de klepdekselpakking. Zo zie je maar.
Alles met betrekking tot het functioneren van een motor moet met elkaar in balans zijn, anders loopt die niet goed.
____
kennis en vaardigheid beklijft door ze te delen
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port
Woonplaats: Maarssen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast