Re: Mag ik jullie advies?

Door LimitedSjoerd, 11 feb 2020 21:34 Link

5k lijkt me wat veel, mijn clubman is voor 2400 overgespoten, daarbij zijn de ramen er wel uit geweest maar is de binnenkant niet mee gespoten (deels) onder de motorkap wel. dit is wel alweer 6 jaar geleden
____
Één Engelse auto is niet genoeg, je weet nooit of hij morgen nog werkt
- 1979 Mini Clubman Estate Automaat
- 1983 Mini Cabrio 1000
- 1968 Morris Minor Traveller 1000
- 1985 Landrover Defender 90
- 1991 Rover 111C (Metro)
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door JvS, 12 feb 2020 20:36 Link

Dat klinkt me meer realistisch. Mijne is panel van, dus veel hoeft er niet uit en af. 5k was ook alleen buitenkant (binnen hoeft ook niet, ziet er nog bijna nieuw uit).

Waarom zou ik kiezen voor geheel overspuiten ipv alleen de roestplekken?

LimitedSjoerd schreef:5k lijkt me wat veel, mijn clubman is voor 2400 overgespoten, daarbij zijn de ramen er wel uit geweest maar is de binnenkant niet mee gespoten (deels) onder de motorkap wel. dit is wel alweer 6 jaar geleden
Stage 2
Stage 2

Door henkmarius, 14 feb 2020 08:59 Link

Wat een bijzondere auto. Kom je echt bijna niet tegen ongerestaureerde mini vans. Ik zou het daarom ook lekker zo laten. Zeker als ie binnen (en droog!) gestald staat.

Als je hier aan gaat beginnen kom je echt nog veel meer tegen. Die roest bellen zijn echt niet ontstaan door een beschadiging in de lak ofzo, dat is van binnenuit. Ga je daar aan pulken dan zit er zomaar een gat in.
____
nee! nog steeds niet af nee!
Twin-cam eight port
Twin-cam eight port

Door Ton, 15 feb 2020 08:56 Link

Leuke wagen, maar helaas roest vorming op alle bekende "zichtbare"plaatsen. Bij Mini is het helaas net als een ijsberg, je ziet maar ongeveer 10% van de roestvorming. Als je niet wilt gaan lassen zou ik het zo laten en gewoon zelf opschuren, behandelen en bijspuiten. Een Mini gaat gegarandeerd toch altijd weer roesten. De beste bescherming doe je al, en dat is droog binnen stallen.
____
Ik leer nog elke dag, en alleen een koe nog na z'n dood
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door JvS, 15 feb 2020 09:15 Link

Dank! Omdat het 'familie-auto' is wil ik 'm niet weg doen en in zo'n goed mogelijke staat houden. Op de roestplekken na is de auto hard, laadvloer is strak en onbeschadigd (behalve wat boodschappen en kinderen heeft er nooit iets op de laadvloer gestaan of gezeten).

Als ik er niets aan doe wordt het toch steeds erger? Kan ik dan niet beter laten lassen? Wellicht alleen plek waar de 'bellen'zijn? Snap dat het roest probleem ooit toch wel weer terugkomt, maar dan zou ik er toch voor een aantal jaren van af moeten zijn?

henkmarius schreef:Wat een bijzondere auto. Kom je echt bijna niet tegen ongerestaureerde mini vans. Ik zou het daarom ook lekker zo laten. Zeker als ie binnen (en droog!) gestald staat.

Als je hier aan gaat beginnen kom je echt nog veel meer tegen. Die roest bellen zijn echt niet ontstaan door een beschadiging in de lak ofzo, dat is van binnenuit. Ga je daar aan pulken dan zit er zomaar een gat in.
Stage 2
Stage 2

Door JvS, 15 feb 2020 09:22 Link

Is het juist vanwege de 'ijsberg' niet beter om goed aan te pakken en wel te lassen? Volgens mij is schade nu nog redelijk beperkt, als ik wacht zit ik straks wellicht een 'gat' in Mini. Auto staat idd altijd droog binnen en ik rijd vrijwel alleen bij mooi/droog weer (een onverwachts buitje is nooit uit te sluiten :( ). Ik heb 'm geen hoes of pyjama aangetrokken zodat er maximale ventilatie is.

Ton schreef:Leuke wagen, maar helaas roest vorming op alle bekende "zichtbare"plaatsen. Bij Mini is het helaas net als een ijsberg, je ziet maar ongeveer 10% van de roestvorming. Als je niet wilt gaan lassen zou ik het zo laten en gewoon zelf opschuren, behandelen en bijspuiten. Een Mini gaat gegarandeerd toch altijd weer roesten. De beste bescherming doe je al, en dat is droog binnen stallen.
Stage 2
Stage 2

Door Ton, 15 feb 2020 11:28 Link

Denk daar goed over na, voor je het weet zit je in een bodemloze meer jaren project. Er zijn namelijk meer Mini's op kenteken die niet rijden dan wel rijden. Het begint meestal zoals bij jou met ach een beetje roest valt wel mee, voor je het weet ligt de auto compleet uit elkaar en ben je duizenden euro's verder, zeker als je het laat doen. Bij een Mini valt het nooit mee, en alles wat je eraan laat doen krijg je er nooit meer voor terug. Of je moet het net als ik leuk vinden om juist alles zelf te doen. Het gaat er echt om wat je er zelf voor over heb. Je kunt ook blijven rijden tot je een keer APK afkeur krijgt en dan aanpakken. Roest heb je toch al, en metaal wat er nu door roest niet meer zit komt er ook niet bij. Wat je ook kunt doen is uitstellen door de plekjes bij te werken, kaal maken primer eventueel wat plamuur en lakken. Daarnaast kun je alle holle ruimten in te spuiten of kwasten met lijnolie. Dat kost weinig en werkt prima. Er zijn zelfs mensen die roest blaasjes laten zitten en met een injectienaald inspuiten met lijnolie. Werkt prima voor uitstel van jaren.
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door JvS, 15 feb 2020 16:33 Link

Schrik hier wel van. Lijkt of er weinig aan te doen is en elke aanpak tot grotere problemen leidt. Dacht juist dat het verstandig was om zo snel mogelijk probleem bij de hoorns te pakken, maar als ik jouw feedback lees dan is probleem groter dan het zich zo laat aanzien en een oplossing niet echt voor handen en/of zeer kostbaar.

Ton schreef:Denk daar goed over na, voor je het weet zit je in een bodemloze meer jaren project. Er zijn namelijk meer Mini's op kenteken die niet rijden dan wel rijden. Het begint meestal zoals bij jou met ach een beetje roest valt wel mee, voor je het weet ligt de auto compleet uit elkaar en ben je duizenden euro's verder, zeker als je het laat doen. Bij een Mini valt het nooit mee, en alles wat je eraan laat doen krijg je er nooit meer voor terug. Of je moet het net als ik leuk vinden om juist alles zelf te doen. Het gaat er echt om wat je er zelf voor over heb. Je kunt ook blijven rijden tot je een keer APK afkeur krijgt en dan aanpakken. Roest heb je toch al, en metaal wat er nu door roest niet meer zit komt er ook niet bij. Wat je ook kunt doen is uitstellen door de plekjes bij te werken, kaal maken primer eventueel wat plamuur en lakken. Daarnaast kun je alle holle ruimten in te spuiten of kwasten met lijnolie. Dat kost weinig en werkt prima. Er zijn zelfs mensen die roest blaasjes laten zitten en met een injectienaald inspuiten met lijnolie. Werkt prima voor uitstel van jaren.
Stage 2
Stage 2

Door Ton, 16 feb 2020 00:59 Link

Wil je absoluut niet bang maken, maar op je foto's is alleen de oppervlakkige roest zichtbaar. Achterzijde valt op het eerste gezicht wel mee, maar voorzijde lijkt toch wel serieus roest. Kijk ook eens op de andere bekende zwakke plekken van de Mini. Dan bedoel ik de volgende punten.
- onderzijde van de deuren
- buiten dorpels
- onder de spatborden voorzijde
- bodem links en rechts ter hoogte van voeteinde
- achter spatborden aan binnenzijde. Hoewel dat bij dit model meestal wel meevalt.
- voorzijde achter en onder de bumper.
- raamranden
En misschien valt het allemaal echt wel mee, maar mijn ervaring is dat het meestal niet zo is. Zeker als je eens met een schroevendraaier een beetje gaat prikken.
Het is meer dat ik je wil waarschuwen er niet te makkelijk over te denken. Mijn halve schuur staat vol met projecten waar de vorige eigenaar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, maar na jaren en vele euro's lichter, en een illusie armer afscheid van heeft genomen. Mini's zijn gewoon oude auto's en nooit gebouwd om lang mee te gaan.
____
Sir Issigonis
Sir Issigonis

Door JvS, 16 feb 2020 12:48 Link

Idd toch wat geschrokken van het voorruitzicht van gaten in auto en portemonnee :(

Volgens taxatie (zie link: https://sites.google.com/view/minivan1000/home/documentation ) is de auto 'strak en hard' Bij garage, waar ie na 25 jaar winterslaap weer tot leven is gebracht, is ie uiteraard ook op brug geweest en waren ze positief over de staat van de auto. Vorige week bij plaatwerker geweest en die had "nog nooit zo'n gave en originele Mini Van gezien". Zal vast ook wel deels commercieel praatje geweest zijn, maar zal ook niet geheel gelogen hebben.

De punten die je noemt zal ik (wanneer het weer het weer een keer toelaat) nog eens nakijken en foto's van proberen te maken, maar volgens mij zijn onderzijde deuren, dorpels, bodem, achter en onder bumper en bij ramen allemaal ok. Spatborden voor en achter ben ik minder zeker van want daar zie je de roest en die moet toch ergens vandaan komen :'(

Volgens mij valt het dus echt wel mee, maar wil vooral voorkomen dat het erger wordt en ik over een tijdje met problemen zit die ik had kunnen voorkomen. Ik ga nog bij twee andere plaatwerkers langs om te kijken wat zij er van vinden/voorstellen, maar stel jou en jullie mening (als ervaringsdeskundigen) zeer op prijs!

Ton schreef:Wil je absoluut niet bang maken, maar op je foto's is alleen de oppervlakkige roest zichtbaar. Achterzijde valt op het eerste gezicht wel mee, maar voorzijde lijkt toch wel serieus roest. Kijk ook eens op de andere bekende zwakke plekken van de Mini. Dan bedoel ik de volgende punten.
- onderzijde van de deuren
- buiten dorpels
- onder de spatborden voorzijde
- bodem links en rechts ter hoogte van voeteinde
- achter spatborden aan binnenzijde. Hoewel dat bij dit model meestal wel meevalt.
- voorzijde achter en onder de bumper.
- raamranden
En misschien valt het allemaal echt wel mee, maar mijn ervaring is dat het meestal niet zo is. Zeker als je eens met een schroevendraaier een beetje gaat prikken.
Het is meer dat ik je wil waarschuwen er niet te makkelijk over te denken. Mijn halve schuur staat vol met projecten waar de vorige eigenaar ooit vol enthousiasme aan begonnen is, maar na jaren en vele euro's lichter, en een illusie armer afscheid van heeft genomen. Mini's zijn gewoon oude auto's en nooit gebouwd om lang mee te gaan.
Stage 2
Stage 2