Vragen over oldtimer

RE: Vragen over oldtimer

Hallo allemaal,

Ik ben een meid van bijna 18 en vind Mini's echt geweldig.:P Ik wil dan ook graag een Mini, een Rover Mini om precies te zijn. Ik krijg echter alleen maar negatieve verhalen te horen van mijn familie: dat ze 's morgens niet starten als het vriest, dat je de banden heel vaak moet vervangen, dat je er enorm veel onderhoud aan hebt, enz.

De enige manier om erachter te komen hoeveel daarvan waar is, is om het aan ervaringsdeskundigen te vragen. Zo ben ik bij dit forum terechtgekomen en ik heb dus wat vragen voor jullie.:)

De belangrijkste vraag die ik heb is natuurlijk of je echt zoveel onderhoud hebt aan een Mini en of ze echt allemaal die problemen met starten hebben als het vriest. Ik heb geen verstand van auto's en dit zou voor mij dus een probleem kunnen worden. Een andere vraag is of ze milieuvriendelijk zijn of milieuvriendelijker zijn te maken. Dit vind ik heel belangrijk. Van mijn vriend moest ik ook nog vragen of de bougies snel kapot gaan en hoe het met de versnellingsbak zit. Ik ben nog lang niet van plan om een auto te kopen, dus het heeft op zich geen haast.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en het niet een al te lang bericht vinden.:P Als ik meer vragen heb zal ik het jullie laten weten!

- Lorazth

RE: Vragen over oldtimer

wat een onzin verteld je familie je...

minikes zijn gewoon geweldig, als je ze netjes onderhoud doen ze het prima in de winter, bandenslijtage heb je zelf in de hand, versnellingsbakken gaan tig jaren mee, tenzij je een mpi pakt, die bakken gaan snel kapot...

verder kan ik alleen maar zeggen, lees het hele forum door, en laat je niet afschrikken door spookverhalen!!!

RE: Vragen over oldtimer

Tsja wat een klets. Het is natuurlijk geen Toyota starslet, maar ik rijd al wer 5 jaar mijn
Mini als zakelijke auto, en dus MOET ie het wel altijd doen. Met normaal onderhoud gaat dat prima. Wij hebben zelfs meer problemen gehad met de Volvo 940 van mijn vrouw, het toppunt van saai en degelijk zou je denken, dan met m'n mini

Dus ja hij behoeft regelmatig onderhoud, ja hij kan roesten, maar ja het is ook een heel betrouwbaar automobiel. En in 1000cc vorm ook nog eens erg zuinig!

Lees lekker het forum door en beslis

RE: Vragen over oldtimer

Issie weer mr. Anti MPi! ;)

MPi is lekker hoor, maar wel duurder in onderhoud, omdat je er zelf niet aan kunt sleutelen. (vaak).
Verder is een Mini een heerlijke keuze.
Als je eenmaal begint ermee, ben je niet meer te genezen.... het is echt een verslaving.

Kijk gewoon eens op je gemak rond en val niet meteen voor de 1e de beste Mini.
Laat je goed informeren en neem eventueel de aankooptips mee.

RE: Vragen over oldtimer

MBC schreef:
Wij hebben zelfs meer problemen gehad met de Volvo 940 van mijn vrouw




Die ervaring deel ik nu ook. Mijn volvo 245 heeft me meer ellende en kosten bezorgd in 3 jaar als de 10 jaar die ik daaglijks in mijn Mini heb gereden. Regelmatig onderhoud is wel belangrijk, bedenkt dat het in princiepe om een auto gaat die eind jaren '50 is ontworpen.

Uiteraard zullen onze antwoorden ook wel een wat bevooroordeeld zijn ;)

RE: Vragen over oldtimer

Ik zal pogen een zo objectief mogelijk antwoord op je vragen te geven:

uiteraard heeft een ontwerp uit de jaren '50 een ander (intensiever?) onderhoudsprogramma nodig dan een Toyota (gaaaap..) uit 2007...
Heel belangrijk bij een Mini is om met vrij grote regelmaat te controleren of het ding nog voldoende motorolie en koelwater heeft, want door nalatige controle hierop (tis geen Toyota dus..) zijn al meerdere Mini's vroegtijdig overleden...
Dan heb je nog een aantal vetnippels die eens in de zoveel tijd een tufje met de vetspuit willen.
Als de carrosserie goed is en een goede anti-roest behandeling heeft genoten (die eens per twee jaar wordt gecontroleerd en desnoods herhaald), dan heb je eigenlijk geen kind aan een Mini.
Je geeft aan specifiek voor een Rover te gaan, dus de laatste (injectie-)modellen?
Wrom?
Bandjes zijn, zéker bij lustig gasgeven en stevig bochtenwerk, uiteraard slijtagegevoeliger dan normale 14" van een doorsnee auto.
Ligt dus aan jouw rechtervoetje.. ;)
Datzelfde geldt voor de versnellingsbak, dus goed testen op geluiden bij een testrit.
Startproblemen heb je niet meer of minder dan welk ander automobiel: met een goede accu en dito dynamo moet dát dus geen problemen geven.
Succes met je keuze!

RE: Vragen over oldtimer

Bedankt voor jullie snelle reacties! :D
Hier ben ik al heel erg mee geholpen.

Brutus, jij vroeg waarom ik specifiek voor een Rover wil gaan. Dat is eigenlijk om een heel simpele en misschien ook wel een beetje domme reden: het was gewoon liefde op het eerste gezicht. Ik vind ze zó mooi O+ Ik weet niet veel van auto's, of eigenlijk gewoon niets, dus het is niet zo dat ik denk dat ze beter zijn of zoiets. Het is volgens mij wel zo dat zij niet zo verschrikkelijk oud zijn, bij (Oeps! Ik hoor net dat bedrijfsnamen niet genoemd mogen worden :o) is er nou bijvoorbeeld een die ik heel leuk vind uit 1993.
Ik hoop dat je vraag hiermee beantwoord is :)

- Lorazth

RE: Vragen over oldtimer

1993 zijn inderdaad de mooiste mini's ;)

Nee grapje, de classic mini's zijn onder diverse merken gemaakt; Austin, Morris, Rover etc...

Vandaar de vraag waarom persé een Rover? De Rovers vanaf 1993 hebben injectie-motoren, daarvoor waren het carburateur-motoren. Voor en nadelen zijn op het forum al vaak besproken (nou jah besproken, meer meningen tegen elkaar gespuwd). Zoek daar maar eens op.

En ga maar eens wat meer kijken, wellicht ben je morgen verliefd op een Austin Mini ;)

RE: Vragen over oldtimer

Ook mij Mini MOET het gewoon doen. Ik werk op onregelmatige tijden en daardoor kan ik vaak niet eens met het OV op m'n werk komen. En 35 kilometer fietsen is me iets te veel van het goede.

Het begint met regelmatig onderhoud. Door tijdig slijtagegevoelige onderdelen te vervangen voorkom je de meeste ellende. De onderhoudsfrequentie ligt wel wat hoger als bij moderne auto's, dus je moet met een Mini wat vaker naar de garage voor onderhoud. Een goed afgestelde Mini met een goede accu start ook in de winter zonder problemen. Net zoals een Toyota met een versleten accu in de winter niet wil starten.

Bougies gaan niet snel kapot. Versnellingsbak als je er netjes mee om gaat ook zeker niet. Ook die van een MPi-Mini.
De kleine bandjes van een Mini gaan per kilometer vaker rond, daardoor slijten ze wat harder dan grotere banden. Maar dat is geen groot bezwaar, goede bandjes voor een Mini zijn goedkoper dan merkbanden in een grotere maat en met rustig rijden haal ik op m'n voorbanden zo'n 50.000 kilometer en achterbanden zo'n 75.000 kilometer.

De zuinigheid van een Mini valt ook nog wel mee. 1 op 16 is met een rustige rijstijl goed haalbaar. Met een 1000cc kan het zelfs nog zuiniger. Volgens een website van een leasemaatschappij waar het brandstofverbruik van hun wagenpark wordt bijgehouden, rij ik met mijn Mini IN PRAKTIJK, DUS WAAR HET ECHT OM GAAT bijna net zo zuinig als de gemiddelde Prius-leaserijder!!! (1 op 16,5 versus 1 op 17,1!)

Wat betreft hier advies vragen: Wij zijn als liefhebbers natuurlijk niet helemaal objectief. Echter is het wel zo dat je met een goed onderhouden Mini echt niet om de haverklap problemen hebt. Vast wel eens wat vaker als met een andere auto, maar bedenk daarbij wel dat de nieuwste Classic-Mini's ook al weer 10 jaar oud zijn. Welke auto van meer dan 10 jaar oud heeft er niet af en toe last van een kwaaltje?

RE: Vragen over oldtimer

Dankjewel weer :D
Ivo, is al dat onderhoud wel goed te doen voor iemand die geen verstand heeft van auto's, kan dat gewoon allemaal in de garage gebeuren? Ik kan natuurlijk niet altijd op mijn vriend rekenen :P

- Lorazth

RE: Vragen over oldtimer

Het meeste onderhoud is zelfs goed te doen voor iemand met maar een halve rechterhand. Gebruik een werkplaatshandboek (haynes) en dit forum en je komt een heel eind.

Daarbij is de techniek ook al wat ouder en dus ook wat eenvoudiger dan bij nieuwe auto's. Veel van het onderhoud en de reparaties zijn dus makkelijker uit te voeren dan bij nieuwere auto's.

Mocht je op zoek gaan naar een mini let dan vooral op de roest en laat een kenner meekijken.

RE: Vragen over oldtimer

Lorazth schreef:
Een andere vraag is of ze milieuvriendelijk zijn of milieuvriendelijker zijn te maken. Dit vind ik heel belangrijk.



Door de eenvoudige techniek en de beperkte energie die in de (door)ontwikkeling van de auto is gestoken, is de Mini een van de aller milieuvriendelijkste auto's die er is.
Vergelijk dit bijvoorbeeld met de eerder genoemde Prius( :r ). Alleen al in de ontwikkeling van deze auto is zoveel tijd (dus energie) gestoken, dat je wel heel veel met de Mini moet rijden wil je op dezelfde belasting komen voor het milieu. En dan heb ik het nog niet eens gehad over het produceren van de computers en de accu.

Ik heb naast de Mini nog een Trabant. Deze staan erom bekend dat ze zeeeeer schadelijk zijn voor het milieu vanwege de uitstoot. Uiteraard zijn dit niet de beste gassen die de atmosfeer in gaan, maar gezien het bovenstaande verhaal ben ik ervan overtuigd dat de Trabant de milieuvriendelijkste auto is die er tegenwoordig te koop is.

Verder is het een kwestie van goed zoeken en geen overhaaste beslissingen nemen. Want er zijn erg slechte Mini's te koop. De aankooptips zijn erg handig om alvast door te nemen.

Ben je opzoek naar een Mini die oldtimer is of gewoon de klassieke Mini in het algemeen?

En natuurlijk welkom op het forum ;)

RE: Vragen over oldtimer

Dankjewel Rocco :)

Ik zal sowieso geen overhaaste beslissingen nemen, het duurt ook nog wel even voordat ik daadwerkelijk een Mini zal kopen. Bij mijn vervolgopleiding zal ik geen auto nodig hebben, dus die koop ik dan ook nog niet. Dan ben ik dus zo al vier jaar verder. Ik wil alles gewoon al een beetje uitzoeken :)

Ik vind het een beetje onduidelijk wanneer een auto nou eigenlijk een oldtimer is. Dat is voor verzekeringsmaatschappijen als ze 12 jaar of ouder zijn, maar voor de wegenbelasting als ze 25 jaar of ouder zijn? Op zich maakt het mij niet veel uit, ik wil gewoon een leuke Mini waar ik meteen verliefd op ben :P

Ik krijg zo echt het gevoel dat ik er helemaal niets vanaf weet :+)

- Lorazth

RE: Vragen over oldtimer

Welkom op het Miniforum,

Het is ook handig om even te vermelden waar je woont.
Misschien woont er wel een Mini-rijder bij jou in de buurt die jou advies kan geven.

RE: Vragen over oldtimer

De term oldtimer wordt nogal verschillend gebruikt.. voor de wegenbelasting geldt < 1987 maar er zijn verzekeringsmaatschappijen die hanteren bijv. 15, 20 of 25 jaar voor een oldtimerverzekering. Zo'n verzekering is goedkoop maar er zitten ook nadelen aan (1e auto verplicht, bestuurder moet ouder zijn dan 24jr [ivm risicogroep], max. kilometrage van 12.000-15.000 per jaar). Als je enkel een WA-verzekering afsluit dan kost je dat ongeveer 30 euro per maand. De wegenbelasting is ook niet veel, namelijk 10 euro per maand.

RE: Vragen over oldtimer

Kom eens naar een clubdag

link

of clubavond bij jou in de buurt

link

Hier kun je met eigenaren praten over hun ervaringen. En misschien kijken/voelen/ruiken wat een Mini nu precies inhoudt

Voor de rest heb ik weinig toe te voegen op wat er al gezegd is.

Groetjes,

Maurice

RE: Vragen over oldtimer

Dank jullie wel voor al jullie reacties :D
Ik denk dat ik nu wel even genoeg weet ;)

- Lorazth

RE: Vragen over oldtimer

Dat dacht ik ook.
Maar ik leer elke dag weer meer :P

RE: Vragen over oldtimer

Dat bedoelde ze denk ik niet. ;)

RE: Vragen over oldtimer

Hoewel deze topic al wat gedateerd is, wordt ie snel gevonden in Google.. en dat is meteen de reden dat ik hier ben beland: vanwege dezelfde vraag als Lorazth. Ik oriënteer mij namelijk ook in de markt van kleine auto's. Omdat ik altijd een zwak heb gehad voor mini's is dit wellicht hét moment om er een aan te schaffen!

Een paar punten heb ik in de vorige reacties niet teruggezien, vandaar dat ik de draad even oppik:

- hoe zijn jullie ervaringen met het meenemen van (meerdere) kinderen (1 tot 4 jaar)?
- hoe zit het met de beschikbaarheid van onderdelen?

Dit zijn alvast een paar vragen. Ik hoop de komende tijd vaker van dit forum gebruik te maken!

Hartelijke groet!

Marque

RE: Vragen over oldtimer

Ah, de kinderervaringvraag komt hier al aan de orde...

RE: Vragen over oldtimer

Qua onderdelen is er nog héél veel nieuw leverbaar.
Eigenlijk alles, en over het algemeen ook erg goed betaalbaar!

RE: Vragen over oldtimer

Dank voor je snelle reactie Arie B! Dat brengt mij weer een stukje dichterbij een mini d:)b

RE: Vragen over oldtimer

Qua onderdelen heb je inderdaad alles tekoop. Je kan op engelse sites een hele mini kopen in onderdelen gewoon, prijs valt goed mee, juist spijtig van verzendkosten soms. Maar er zijn ook nog veel mensen die zelf hun 'mini-minimagazijn' hebben met bijna alles wat je nodig kan hebben ;) Ben zo ooit bij iemand geweest die welgeteld 11 lopende motorblokken had staan :)

Kinderen lukt denk ik ook wel op de achterbank, als ik me goed herinner staat het wereldrecord mensen in een mini op 21 ;)

RE: Vragen over oldtimer

Dank voor je reactie Dusky :)

Mede door de reacties uit deze topic en de aankooptips heb ik gisteren een Mini 1000 E ('88) gekocht. De komende tijd zal ik dus waarschijnlijk vaker op dit forum rondhangen :)

RE: Vragen over oldtimer

Leuk en gefeliciteerd! Een (goed) rijdende?
Dan kun je over 1,5 week al meedoen met je eerste mini/puzzelrit! En ook nog eens in de buurt! LifLaf rit in Bavel!

RE: Vragen over oldtimer

Gefeliciteerd, dat gaat rap. Vorige week was je je nog aan het oriënteren. ;)
Een beetje nette gekocht of een opknapper ?

RE: Vragen over oldtimer

Dank voor jullie reacties Arie en Jos,

Sorry voor de late reactie. Kennelijk ben je niet automatisch geabonneerd op een onderwerp als je ergens op reageert.

Mijn Mini is in elk geval in erg goede staat. Ik heb de aankooptips van deze site als een checklist gebruikt en daar kwam hij goed doorheen! Ik zal de verschillende bijeenkomsten in de gaten houden, maar momenteel ontbreekt het me een beetje aan tijd om daar echt leuk aan mee te gaan doen. Misschien in de zomer?

Wie weet tot ziens dus :)