Ben zelf nieuw op het forum, al ben ik al heel lang aan het rondt lezen.
Heb ook al als navigator meegereden met de Liflaf rit maar nu toch eindelijk écht lid
Ik zal proberen het verhaal duidelijk te maken :
Ik zit op scouting bij de sherogroep, en de groepsleider heeft vroeger mini's als hobby gehad.
Het gaat om Guy Houten, ex bestuurslid in de club. Hij heeft nu al 10 jaar 2 van zijn mini's thuis in zijn garage staan. Deze zijn destijds zo rijdend erin gezet en 10 jaar lang gewoon niet meer aangeraakt.
Nu zit ik zelf in de autotechniek en heb het minivirus helemaal te pakken en samen hebben we maar besloten dat we de mini's terug op de weg gaan brengen.
Einddoel : zomer 2010 ( als ik 18 wordt en dus mijn rijbewijs heb ) tenminste de van terug op de weg hebben.
De van heeft helaas een schade aan de linker kant van zijn neusje gehad. Dit moet worden gerepareerd ( nieuw front, nieuw spatbord )dan moet nog een hele boel worden recht getrokken en de carosserie weer worden uitgelijnd.
Dit wil Guy laten doen, bij iemand die 15 jaar geleden de rode MK1 geheel heeft opgeknapt. Dit zou 2800 euro gaan kosten in zijn snipperuurtjes.
Verder zat natuurlijk alles ram vast, hebben de auto met slepende banden naar achteren moeten slepen. Remsysteem en koppeling heb ik er al uitgehaald. Nieuwe cilinders en kabels zijn besteld.
Motor draait nog, hebben we geprobeerd met een 45AH acch ( deze is nieuw maar was tamelijk leeg ). Starten wordt iets voor de zomer.
Hier al een paar foto's :
De (langzame) vorderigen zullen worden bijgehouden op het forum
Guy wilt hem gewoon houden zoals hij is, dus met 1300 motor en metro kop . Zit wel een kortere versnellingsbak van een metro onder welke precies weet ik niet.
Zoals je op de foto's kunt zien wel nog(t)rommel remmen van voren.
Van mij part mag hij stage 2 of 3 worden met schijven mja is niet mijn mini ( o zo jammer ) Mooie kuipstoeltjes erin. Interieur ziet er ook mooi uit :
Overgens ja hij is in hele goede staat, nergens roest buite wat boutjes
Mini4Ever schreef: He, volgens mij ken ik die van! Als ik me niet vergis heb ik die een paar jaar geleden nog eens zien rond rijden op een meeting in Belgie. Kan dat?
Die rode lijkt een origineel Nederlandse Austin Mk II
Haha ik zal eens navragen, Guy is idd ook lid van een belgische mini club.
Hoeveel jaar geleden meen jij dat je hem gezien hebt ?
Vandaag weer bij de mini's geweest. Nu aan de MK2 en de Van gewerkt. Hier wat foto's van de van :
De veertjes voor achter zijn we vergeten te bestellen dus deze worden nog gekocht.
Voor de rest gekeken of de de motor wou aanslaan, maar zelfs met een volle accu draaide hij erg stoef rondt, dit wordt dus nog een lange zoektocht.
Over deze had ik mij nog niet gemeld. Nog een beetje shoppen voor het herstellen van de voorschade van de Van. En zowel Van als MK II zijn geïmporteerd in België, wordt ook nog een keer typegoedkeuring in België.
Wel leuk al die reacties. Tja dat is me wat als je alles gewoon blijft bewaren en het dan weer "gevonden" wordt. Beide auto's stonden ook een tijdje bij een vriend binnen, maar sinds 2002 staan beiden bij mijn eigen huis. Van zeker 10 jaar stil en MKII zeker een jaar of 13, wel altijd binnen gestaan. Een aanstekelijk en aantrekkelijk enthousiastme Levi, waardoor ik ook weer geïnteresseerd ben geraakt om de van en MKII weer op te knappen.
Ben benieuwd wanneer ze weer echt op de weg komen, behalve dat wat je weet kom je natuurlijk van alles tegen (wellicht 1 keer uitlaat MKII en misschien ook wel die van de van). Maar ja, dan waren we ook zo klaar. Maar in ieder geval eentje klaar hebben voor ritten is in ieder geval niet meer rondvragen om mee te rijden. Streven eerste mini klaar is zomer 2010 = verjaardag Levi = 18 = vul maar in. Is trouwens een van de eerste keren dat ik iets doe op een forum!
Zo vandaag was de bedoeling de remmen weer terug ineen te zetten. Dit is echter maar aan een kant gelukt omdat Ra. het stelmechanisme vast zit en hierdoor de auto ram vast zou staan. Hier moeten we nog een oplossing voor zoeken, wellicht een van jullie een tip ?
We hebben ook alle onderdelen eens uitgehaald en opgeruimd ,verder al nieuwe verdelerkap erop , startmotor nagemeten ( krijgt 8 - 9 V op de accu, en tijdens starten geeft de accu nog 10 V ) ... Volgende keer grote beurt geven en wellicht proberen te starten/ (rijden als de remmen het doen )
Erg wazige foto maar hier was hij dus gewassen door Guy.
Ja en hier sta je dan met de halve tuin vol onderdeeltjes...
Dit ben ik trouwens..
Zo dit weekend aan de Van gewerkt. Nu niet alleen met Guy maar ook met een ander MSCN lid namelijk met Ype de Zwart.
Gistermiddag :
Auto op 4 bokken plaatsen
Achterremmen gemaakt
Achterremmen gesteld
Ophanging van voren goed gepoetst en geverfd
In de motorruimte wat gepoetst
Luchtfilter vervangen
Bougies vervangne
Vandaag :
Flexibel oliedrukmeterslangetje vervangen
Voorremmen gedeelterlijk in elkaar gezet
Koppeingcylinder vervangen
Flexibele leiding naar koppelingcylinder vervangen
Kleppen gesteld
Nieuwe kleppendekselpakking
Wat nog besteld moet worden ,
Remslang LV
Remleiding (in U vorm) op subframe van voren
16x Trommelremmen bevestigingsboutjes
Dus ik weet wat me de volgende keer weer te wachten staat.
Verder ben ik ook nog wat wezen sleutelen aan mijn eigen motorblok. Het is een 998cc blok uit de eind jaren 60 begin 70. Ook heeft de 'kijkgaten' bij de stoterstangen
Al bijna alle losse dingen zijn eraf gehaald, ook de cyinderkop inmiddels. Tuimelaars heb ik nu thuis liggen die ga ik zelf al aanpakken door de weeks. ook hier zullen wel foto's van komen
Foto's heb ik nog niet allemaal (zelf had ik mijn camera niet bij ). Hier al een aantal van de zaterdag :
Zal wel een tijdje duren voordat alles binnen is wat we weer nodig hebben.
De motorolie is ook iets voor de volgende keer maar deze hebben we wel al staan samen met de oliefilter.
Welke bedoel je dan? De enige die ik kan bedenken zijn gewoon je wielmoeren!?
Nee, ik bedoel echt de schroefjes waarmee de trommel op de naaf mee vast gezet wordt. Van voren zijn dit 2 en achter 1tje. En dan ook voor de MKII meebestellen.
Aha, kom ik op 12 uit . Deze schroefjes zijn niet noodzakelijk, trommel blijft toch op z'n plek door de wielmoeren. Maar origineel horen ze er in natuurlijk. (Zet ze wel vast met wat vet, deze willen in de loop der tijd wel eens goed vast gaan zitten)
De schroefjes zitten er om de trommel op z'n plek te houden als de wielen(moeren) eraf zijn.
Tevens wel controleren dat de raakvlakken goed schoon zijn, anders trek je met de schroefjes de boel scheef.
Goed gezien , dit is hem idd. Foto is gemaakt door red baron , in 1994 ergens in de uk.
Deze vakantie hem rijdend zien te maken , meeste werk is al gedaan moet nu nogaan de praat gemaakt zien te worden ( wat niet zo makkelijk gaat lukken denk ik ).
Even een update. Vandaag en morgen ga ik aan de Van werken.
Remleiding moet nog passend gemaakt worden.
Hoofdremcilinder eruit gehaald (probleemloos)
Hoofdkoppelingscylinder (komt totaal niet bij een bevestigingsbout, nadere info met foto zal ik morgen posten )
Uitlaat wel de bevestigingen probleemloos los gekregen maar aangezien de uitlaat uit één stuk bestaat moest ik hem bij het LCB (toch?) loshalen oftewel het Y-stuk achter het spruitstuk , maar dit zit vastgeroest ook met (veel) kruipolie en hamertikken gaat het maar niet los. Als ik dan probeer aan de achterste pot te trekken komt alleen heel veel roest en rook uit de uitlaat Wordt wellicht flexen.
Benzinetank er probleemloos onderuit gehaald ( zat nog maar met 5 schoeven + leiding en 2 stekkertjes vast hihi
Verder olie ververst.
Morgen weer aan de Van werken. Maar ik heb mijn eigen motorblok staan , deze wordt uit elkaar gehaald en eerst gepoetst voordat ik hem ga reviseren. ( bedoeling was om er in de toekomst een carosserie bij te zoeken als auto voor mij...(hele verre plannen althans )
Foto is even op de gsm gemaakt :
Ja klopt anders zie je de tectyl druipen. Nou vandaag was het erg slecht , dus doe ik dat een andere keer. Vandaag dus lekker in de garage gewerkt :
Deze foto is overgens helemaal niets aangezien ik hem in het verkeerde formaat het gemaakt.
A.s. zaterdag ga ik de benzinetank er weer onder hangen samen met enkele benzineleidingen ( tank staat nu in de verf ). Dan volgooien en eens kijken of hij nu wel wil starten.
Overgens (alweer) erachter gekomen dat er her en der een speciale sleutel voor is.
-Zo hebben we een gebogen engelse steeksleutel nodig om de hoofdkoppelinhgcylinder los te halen.
- Ook hebben we voor de voorrem te stellen een stelsleutel nodig (4kant moertje) nu hebben we laatst een aangeschaft maar dit was een dichte maar aangezien er van voren het fuseearmpje zit krijg je deze er niet op gezet en heb je een open stelsleutel nodig die dus ook nog bestaat.. dit spul allemaal besteld , vet hebben we net gehaald om hem weer eens door te smeren, Nu nog kijken of we de oude vetspuit met nippeltje kunnen gebruiken.
Bijna vergeten ;
V-snaar ook vervangen (hadden ze gewoon hij heuts voor 10,20 De beste man vroeg zich wel nog af of mini nou onder saab was gemaakt ... ) , effe kijken hoe je hem er helemaal weg krijgt ( uiteindelijk dus tussen Fan en radiator door duwen ) Toch redelijk snel gedaan 30 minuutjes zoiets , bij mercedes doe je er niet veel korter over mar daar heb je er wel 2 en elk 10 pouly's
Vandaag dan toch eindelijk hét grote moment !!
Eerst alles in elkaar gezet , dus benzinetank terug geplaatst , slangetjes vervangen en nog een remleiding.
Benzine erin , accu erin , en startspray bij de hand
Guy aan de sleutel , 3e keer sleutel omdraaien met een constante vloei van startspray sloeg hij aan.
Eers grote zwarte walm eruit , toen kwam er veel witte rook van onder. Dit was natuurlijk de wd40 die nog op het Y-stuk zat.
Vervolgens 10 minuten laten lopen met af en toe even trapje op het gas te geven.
Video is niet echt geluk (jammer genoeg) . Komt nog wel een goed filmpje voor in de plaats. Klinkt super vet met deze setup.
Alleen doet de toerenteller het momenteel niet. Bij gas geven gaat hij van 0 rpm naar 200 maar verder komt hij niet. Eerst proberen om alle contactpuntjes goed schoon te maken wellicht helpt dit.
Hihi leuk zeg, ik wist niet dat er meer van waren.
We hebben ook het modelletje van de John Cooper Van maar eigenlijk is Guy zijn Van is
eigenlijk maar een slechte replica als ik dat zo zie ??
Hij zij dat hij vroeger de achterstickers ook niet had laten drukken omdat het anders te duur werd hoera
Overgens heb ik zondag maar de betonschaar meegenomen en de hoofdkoppelingcyinder doorgeknipt
Dop erop gezet en los was hij. Dan maar een nieuwe kopen zij Guy..
uitlaatje eraf halen moet ook nog ooit gebeuren , misschien erop laten nadat hij terug is van de spuiten maar als hij loopt trilt hij de roest van de potten op de grond.
Nieuwe zou 180 euro kosten meen ik (tot aan Y-stuk)
Ach ja, indertijd heb ik met een van carrosserie en onderdelen van 3 auto's een lopende auto willen maken. Hij kreeg een groene kleur met een wit dak,analoog aan de Rover Mini Cooper 1300 uit 1992 die ik toen had. Pas achteraf merkte iemand op dat je de auto zeer snel kon veranderen in de John Cooper mini van, die ik tot dan niet kende.
Sowieso heb je voor een close to original een van carrosserie nodig van voor 1970 met een egaal dak en dakraampje, gesloten zijkanten en uiteraard een origineel vanfront wat niet meer nieuw te koop is.
De gefotografeerde van kende ik al, die staat trouwens al eerder in deze zelfde column. Deze duikt hier en daar in Engeland op.
En wat de beschildering (de originele vans waren beschilderd met gebruikmaking van sjablonen) betreft: Ik had indertijd een slechte foto van John Cooper met zijn van voor zijn garage. Ik kon ternauwernood lezen wat op de van stond op welke plek. De achterkant was niet gefotografeerd. Destijds waren er geen andere afbeeldingen van zo'n auto (bestonden er een stuk of 3 van) te achterhalen. Pas met de koop van de modelmini van kon ik zien wat op de deurtjes achter staat. Er staat slechts Cooper Car Company in dezelfde layout als op de zijkant. Het was indertijd een dure grap om de tekst op de zijkant te bestikkeren (schilderen ging wat lang duren), maar die achterstickers zijn nog wel te retrofitten, niet? En ook niet zo duur bij nader inzien.
John Cooper heeft mij indertijd toestemming gegevens de van zo te beschilderen. Hij en Mike Cooper waren destijds wel amused met het resultaat toen ik dat liet zien bij hun garage in Worthing. Hadden wel gehoopt op een dubbel carburateur, maar je kunt niet alles hebben, hè? Het is ook een knipoog auto en niet een van oorsprong poging een volledige retro auto te bouwen.
Deze vans werden indertijd ook gebruikt om F1 motoren in de vervoeren (arme van, waren Conventry Climax motoren zei John Cooper). En ze hadden ook een trekhaak waaraan een aanhanger kon gehangen worden met een race circuit mini van John Cooper. Een combinatie die je nu qua gewicht niet meer op de weg mag brengen, jammer. Zo'n aanhanger had John Cooper 10 jaar geleden nog op zijn kant staan naast de garage. Een originele van en race circuit mini waren er echter niet meer.
Het verbaast mij dat zoiets ineens aangeboden wordt.
Zou al jaren niet leverbaar zijn zei een leverancier. Een normaal voorfront kost tegen de 250 euro origineel, dus mijn suggestie is dat dit imitatie moet zijn (?). Er is wat nader onderzoek nodig of dit plaatwerk de gewenste staalkwaliteit heeft om te monteren, en ja, imitatie geeft wat problemen met het samen passend maken met ander plaatwerk. Ik ben er nog niet over uit of ik een origineel dan wel open voorfront wil met Cooper grill. Bij montage van een gesloten grill moet ook de sierlijst van de motorkap af.
Mijn ervaring met 2 imitatiespatborden op de MKII is dat die om de zoveel jaar qua lak bijgewerkt dienen te worden (4of 5 jaar). De wel origineel gemonteerde Stokvis voorraad A panelen, die veel ouder waren, hebben weinig omkijken. Maar ja, ik heb het over iets wat 12 jaar geleden is gerestaureerd,maar wel altijd binnen staat.
Wat je trouwens eerder opmerkte, een dikke uitlaat op een LCB spruitstuk kost ongeveer 250 euro.
een nieuwe (immitatie volgens mij )rc40 uitlaat (ook daar in belgie) kost 115 euro.
De orginele rc40 maniflow kost 155 euro (groen van kleur?)
Dan kun je ook nog kiezen of je hem in het midden wilt (lijkt mijn geen strak plan ivb met kentekenplaat) Of die wat aan de linker kant uitkomt (wat je nu hebt)Dan nieuwe beugels rubbers en schroevensetje erbij (22 euro .
Zo zie je maar weer even verder kijken kan veel besparen
Hihi , 3 dagen gewerkt aan de mini. Morgen de grootste update tot nu toe. Hebben ook mijn motorblokje overgereden (heeel langzaam) dus nu effe nietsen.
Maandag moest ik voor 10 min naar Heerlen , Guy is me daar komen ophalen ( in de skoda..)
Doorgereden naar Boxtel , hebben we 2 uur lang antoine bezig gehouden achter de receptie.
RC40
4x Uitlaatklemmen
Hoofdremcylinder met sensor in dopje
Hoofdremcylinder leidingen
Thermostaat ( 83 graden )
Bovenste radiatorslang
Onderste radiatorslang
Kachelslangen
Hondenbot rubbers ( erin moeten persen )
Bedrading van koplamp + knipperlicht
En voor m'n los blokje een pakkingsset , bmc motorverf
Toen terug gereden , begonnen met meten en passen voor de RC40.
Deze was niet voor een Van , even opgemeten en weer terug naar maastricht gereden om er 20 cm tussen te laten lassen.
Toen weer terug , uitlaat erop gezet. Klinkt lekker moet ik zeggen.
Toen de volgende dag , waterpomp en kachelkraan gaan halen in brunssum. ( we wisten niet of het met of zonder bypass was, is zonder : metro 1275 blok )
Toenradiator eruit , dynamo eruit , Waterpomp eruit . Zo nu hebben we weer plaats om te werken aan de hoofdcyilinders ( anders krijg je je steeksleutel niet geplaatst en gedraait aan 1 hoofdkoppelingcylinder bout)
Toen de taak om de armpjes aan te sluiten op de pedalen (wat een !@#$%^werk ).
Eenmaal vast , het koppelingsysteem gevuld en ontlucht. ( ik wist niet dat mini's zo zwaar koppelen zeg !).
Toen de nieuwe waterpomp + thermostaat erin gezet , en alles weer terug geplaatst met nieuwe radiatorslangen en kachelslangen.
Toen dit systeem weer gevuld met nieuwe koelvoeistof. Starten en shit.. thermostaatpakking lekt. Ik had een complete pakkingsset thuis liggen met kurken thermostaat pakkingen erbij. Weer terug naar maastricht voor een pakkingkje. Dit erop gezet en klaar. Start en koppelt nu.
Guy heeft zeker 10 keer op en neer op de open plek waar de mini stond. Ik mocht de handrem bedienen , joepie..
Daarna terug naar binnen gereden (achteruit op mijn instructies. )
Dag 3 , remmen afmaken. Was niet meer veel werk omdat ik hier al weken mee bezig ben geweest van de winter. Dacht ik...
Toen we het systeem gingen vullen bleek er vóór één leiding kant te lekken. Waar de leiding in de slang gaat in een grote bout op het subframe. (zo lekker onder de radiator zodat je er alleen vanuit de wielkast bijkunt.
Wat bleek nu , leiding is kapot of beschadigd. De gebogen rand op het uiteinde was weg en hierdoor kon hij niet goed afsluiten.
Alle winkels waren dicht (zijn een uur gaan rijden) , dus dit moet Guy zelf maar even een nieuwe voor zien te halen.
Eenmaal dat gedaan ben ik nog wat kroonsteentjes gaan wegwerken dmv te solderen.
Wel beetje makkelijk maken :
Ook moest ik zelf even de plunjer zien aan te sluiten voor het gevarenlampje van het remsysteem.
In het boek kon ik het niet zo vinden dus maar met de mulimeter gewerkt. Ging prims .
Ruitenwisserpompje (electrisch) deed het niet meer , ik een V2 meting erover , kreeg 12 volt maar er gebeurde gewoon niets.
Oke , weer bestellen. Dan ook maar meteen de bijbehorende slangetjes.
De claxon deed ook al 15 jaar niet veel , als hij het wel normaal had gedaan was die lelijke aanrijding niet gebeurd!.
Even achter in het hok gezocht en ja hoor nog een goede gevonden.
Tot zover , Nu is het alleen even afwachten voor de bestelling zodra die binnen zijn ( ik hoop woe ) dan is hij af en gaan allebij rijden
ps. ik ben vrijdag jarig dan koop ik me een camera.
Vandaag de mini rijdend gemaakt, de remleiding is vervangen, toen het remsysteem geheel gevuld zonder te veel lucht erin te houden.
Ook nog wat kleine dingetjes vervangen zoals deze ruitenwisser motor die echt dood was :
Toen de mini lekker weer glimmend gemaakt :
Resultaat :
Toen hebben we weer gaan testrijden, guy vondt dat de remmen sponzig waren. Oke dan moet ik ook rijden om te voelen...
Ik had me er al op ingesteld dat de mini raar zou remmen met trommelremmen rondom maar nadat ik het systeem nog eens heb ontlucht ging het al beter.
Toen stevig geremd tot stilstaand zonder het stuur vast te houden, de mini trok wat naar rechts (20 graden zoiets) rem beetje bijgesteld , gaat al beter maar moet zeker nog wat aan gedaan worden.
Ik moet zeggen rijdt erg leuk en sportief , alleen slippen de wieltjes wat snel door. Ik wordt en blijf een mini rijder
Gaat de goede kant op zo! En die wasbeurt doet ook wonderen!
De trommeltjes zijn inderdaad nog wel een werkje, ik mag binnenkort ook weer. Heb net weer een Mini er bij gekocht 83er en daar van moeten de remmen ook weer gangbaar van gemaakt worden.
Wanneer ben je trouwens van plan het spatbord te gaan vervangen? Doet gewoon zeer om hem zo te zien glimmen en met de deuk er nog in .
Het idee is om het spatbord in augustus te vervangen, samen met het uitdeuken van het voorfront en een klein deukje in het andere spatbord. Dan moeten ook de deuren opnieuw gericht zodat ze weer goed passen in de sponningen. We hebben de techniek maar eerst gedaan omdat zo'n carrosserieman zo'n auto ook normaal moet kunnen verplaatsen. Eens kijken of het budgettair allemaal lukt.
Ook wat aandacht nodig heeft enige roest in de dakgoot, doch dat hoeft niet meteen.
Eens kijken hoe we die auto bij de spuiter krijgen zonder koplamp. Wordt waarschijnlijk toch een ambulance. Daarna is de auto gewoon met Nederlandse garageplaten te verplaatsen, want dan staat hij zo ongeveer op de Nederlandse grens. Ik wil hem graag weer op Nederlands kenteken zetten, dat is goedkoper qua verzekering/wegenbelasting dan in België. Krijgt hij zijn oude kenteken weer terug.
Dus wellicht einde augustus op de weg en dan gaan we een weekendje naar de Ardennen geloof ik. Ik dacht dat Levi dat graag wilde!
Tja ja, RDW mensen kunnen ook ziek worden en het keuringsstation in Elsloo slecht bezet zijn. Als de autopapieren komen zijn ze meer dan twee weken onderweg geweest. De auto staat al twee weken buiten bij een garage in Maastricht wachtend op dat kenteken! Eerst een week wachten op de keuring en straks ook nog twee weken wachten erbij voor die papieren! En dan te weten dat hij in één keer goedgekeurd was na 10 jaar stilstand. Dus de RDW bepaalt nu het tempo waarin dingen gebeuren. Wel vervelend dat de auto al die tijd buiten moet staan, ik krijg hem gewoon niet meer overgereden zonder platen naar mijn huis.
Hij lekt een weinig bij de voorruit (wist ik niet tot de regenval van de laatste tijd) dus daar moet ik ook nog regelmatig iets aan doen bij dat garagebedrijf. Foei, foei het is me wat. Ik kan de definitieve oplossing van dat probleem (afkitten) natuurlijk pas treffen als de van weer een tijdje droog bij mij thuis staat. Bah!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op ma, 26-01-2009 19:38
Ben zelf nieuw op het forum, al ben ik al heel lang aan het rondt lezen.
Heb ook al als navigator meegereden met de Liflaf rit maar nu toch eindelijk écht lid
Ik zal proberen het verhaal duidelijk te maken :
Ik zit op scouting bij de sherogroep, en de groepsleider heeft vroeger mini's als hobby gehad.
Het gaat om Guy Houten, ex bestuurslid in de club. Hij heeft nu al 10 jaar 2 van zijn mini's thuis in zijn garage staan. Deze zijn destijds zo rijdend erin gezet en 10 jaar lang gewoon niet meer aangeraakt.
Nu zit ik zelf in de autotechniek en heb het minivirus helemaal te pakken en samen hebben we maar besloten dat we de mini's terug op de weg gaan brengen.
Einddoel : zomer 2010 ( als ik 18 wordt en dus mijn rijbewijs heb ) tenminste de van terug op de weg hebben.
De van heeft helaas een schade aan de linker kant van zijn neusje gehad. Dit moet worden gerepareerd ( nieuw front, nieuw spatbord )dan moet nog een hele boel worden recht getrokken en de carosserie weer worden uitgelijnd.
Dit wil Guy laten doen, bij iemand die 15 jaar geleden de rode MK1 geheel heeft opgeknapt. Dit zou 2800 euro gaan kosten in zijn snipperuurtjes.
Verder zat natuurlijk alles ram vast, hebben de auto met slepende banden naar achteren moeten slepen. Remsysteem en koppeling heb ik er al uitgehaald. Nieuwe cilinders en kabels zijn besteld.
Motor draait nog, hebben we geprobeerd met een 45AH acch ( deze is nieuw maar was tamelijk leeg ). Starten wordt iets voor de zomer.
Hier al een paar foto's :
De (langzame) vorderigen zullen worden bijgehouden op het forum
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Reneend op ma, 26-01-2009 19:53
Mooi man!
Een echte John Cooper Van replica, hier verkopen ze ook schaalmodellen van volgens mij, leuk om te hebben
Het ziet er naar uit dat hij nog in redelijke staat is, 2010 gaat jullie zeker lukken!
Hebben jullie nog specifieke plannen? Helemaal standaard houden, of toch iets met een eigen twist?
Heel veel plezier en succes!
Groetjes,
Dennis
(die ook zo'n leuk vannetje heeft)
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op ma, 26-01-2009 20:00
Guy wilt hem gewoon houden zoals hij is, dus met 1300 motor en metro kop . Zit wel een kortere versnellingsbak van een metro onder welke precies weet ik niet.
Zoals je op de foto's kunt zien wel nog(t)rommel remmen van voren.
Van mij part mag hij stage 2 of 3 worden met schijven mja is niet mijn mini ( o zo jammer ) Mooie kuipstoeltjes erin. Interieur ziet er ook mooi uit :
Overgens ja hij is in hele goede staat, nergens roest buite wat boutjes
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Mini4Ever op ma, 26-01-2009 20:25
He, volgens mij ken ik die van! Als ik me niet vergis heb ik die een paar jaar geleden nog eens zien rond rijden op een meeting in Belgie. Kan dat?
Die rode lijkt een origineel Nederlandse Austin Mk II
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door minipino op ma, 26-01-2009 20:43
Ha,
Leuk, weer een liefhebber in de buurt.
Mooie VAN en ben benieuwd hoe die gaat worden. Zal hem ongetwijfeld wel een keer gaan zien rijden
HEb zelf ook een VAN, maar volgens mij ziet die van mij slechter uit
Succes
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Tinux op di, 27-01-2009 08:26
Kijk, nog meer scouts die besmet zijn met het mini virus.
maar ik geef toe dat deze van er beter uit ziet als de mijne.
goed bezig
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op wo, 28-01-2009 09:45
Haha ik zal eens navragen, Guy is idd ook lid van een belgische mini club.
Hoeveel jaar geleden meen jij dat je hem gezien hebt ?
gr,
levi
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door MikeJetBlack op do, 29-01-2009 00:16
Ik heb die Van eens gespot op de Meerssenerweg in Maastricht.
Dat is wel al een hele tijd geleden.
Zat toen in mijn eigen Mini en werd geflitst!
Veel succes ermee en helemaal origineel laten die handen!
Mooi mooi mooi!!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door FrostiE_999 op do, 29-01-2009 17:15
Ehhhmmmm, veel duidelijker als daar kunnen ze een flitspaal niet neerzetten hoor
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door MikeJetBlack op do, 29-01-2009 17:18
Vlak bij die bocht, bij dat hotel?
Nee dat was geen vast flitspaal, helaas anders had ik 'm wel gezien!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door de Geertsjes op do, 29-01-2009 17:56
leuke mini
idd zo houden en niet veranderen qua styl.
kwam deze op m'n pc tegen:
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op zo, 15-03-2009 21:58
Vandaag weer bij de mini's geweest. Nu aan de MK2 en de Van gewerkt. Hier wat foto's van de van :
De veertjes voor achter zijn we vergeten te bestellen dus deze worden nog gekocht.
Voor de rest gekeken of de de motor wou aanslaan, maar zelfs met een volle accu draaide hij erg stoef rondt, dit wordt dus nog een lange zoektocht.
Ps. over de rode MK2 ga ik ook een tropic openen
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door GuyHouten op ma, 16-03-2009 16:24
Over deze had ik mij nog niet gemeld. Nog een beetje shoppen voor het herstellen van de voorschade van de Van. En zowel Van als MK II zijn geïmporteerd in België, wordt ook nog een keer typegoedkeuring in België.
Wel leuk al die reacties. Tja dat is me wat als je alles gewoon blijft bewaren en het dan weer "gevonden" wordt. Beide auto's stonden ook een tijdje bij een vriend binnen, maar sinds 2002 staan beiden bij mijn eigen huis. Van zeker 10 jaar stil en MKII zeker een jaar of 13, wel altijd binnen gestaan. Een aanstekelijk en aantrekkelijk enthousiastme Levi, waardoor ik ook weer geïnteresseerd ben geraakt om de van en MKII weer op te knappen.
Ben benieuwd wanneer ze weer echt op de weg komen, behalve dat wat je weet kom je natuurlijk van alles tegen (wellicht 1 keer uitlaat MKII en misschien ook wel die van de van). Maar ja, dan waren we ook zo klaar. Maar in ieder geval eentje klaar hebben voor ritten is in ieder geval niet meer rondvragen om mee te rijden. Streven eerste mini klaar is zomer 2010 = verjaardag Levi = 18 = vul maar in. Is trouwens een van de eerste keren dat ik iets doe op een forum!
Guy
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op zo, 22-03-2009 23:30
Zo vandaag was de bedoeling de remmen weer terug ineen te zetten. Dit is echter maar aan een kant gelukt omdat Ra. het stelmechanisme vast zit en hierdoor de auto ram vast zou staan. Hier moeten we nog een oplossing voor zoeken, wellicht een van jullie een tip ?
We hebben ook alle onderdelen eens uitgehaald en opgeruimd ,verder al nieuwe verdelerkap erop , startmotor nagemeten ( krijgt 8 - 9 V op de accu, en tijdens starten geeft de accu nog 10 V ) ... Volgende keer grote beurt geven en wellicht proberen te starten/ (rijden als de remmen het doen )
Erg wazige foto maar hier was hij dus gewassen door Guy.
Ja en hier sta je dan met de halve tuin vol onderdeeltjes...
Dit ben ik trouwens..
Tot zover weer voor vandaag..
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Rob Timmer op za, 11-04-2009 18:30
Makkelijk zo'n achtertuin, het is net alsof je alles zo door het raam hebt gegooit
Goed bezig
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op zo, 12-04-2009 22:49
Zo dit weekend aan de Van gewerkt. Nu niet alleen met Guy maar ook met een ander MSCN lid namelijk met Ype de Zwart.
Gistermiddag :
Auto op 4 bokken plaatsen
Achterremmen gemaakt
Achterremmen gesteld
Ophanging van voren goed gepoetst en geverfd
In de motorruimte wat gepoetst
Luchtfilter vervangen
Bougies vervangne
Vandaag :
Flexibel oliedrukmeterslangetje vervangen
Voorremmen gedeelterlijk in elkaar gezet
Koppeingcylinder vervangen
Flexibele leiding naar koppelingcylinder vervangen
Kleppen gesteld
Nieuwe kleppendekselpakking
Wat nog besteld moet worden ,
Remslang LV
Remleiding (in U vorm) op subframe van voren
16x Trommelremmen bevestigingsboutjes
Dus ik weet wat me de volgende keer weer te wachten staat.
Verder ben ik ook nog wat wezen sleutelen aan mijn eigen motorblok. Het is een 998cc blok uit de eind jaren 60 begin 70. Ook heeft de 'kijkgaten' bij de stoterstangen
Al bijna alle losse dingen zijn eraf gehaald, ook de cyinderkop inmiddels. Tuimelaars heb ik nu thuis liggen die ga ik zelf al aanpakken door de weeks. ook hier zullen wel foto's van komen
Foto's heb ik nog niet allemaal (zelf had ik mijn camera niet bij ). Hier al een aantal van de zaterdag :
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op zo, 12-04-2009 22:49
Zal wel een tijdje duren voordat alles binnen is wat we weer nodig hebben.
De motorolie is ook iets voor de volgende keer maar deze hebben we wel al staan samen met de oliefilter.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door vlassie op di, 14-04-2009 08:51
Welke bedoel je dan? De enige die ik kan bedenken zijn gewoon je wielmoeren!?
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 14-04-2009 09:48
Nee, ik bedoel echt de schroefjes waarmee de trommel op de naaf mee vast gezet wordt. Van voren zijn dit 2 en achter 1tje. En dan ook voor de MKII meebestellen.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door vlassie op di, 14-04-2009 09:51
Aha, kom ik op 12 uit . Deze schroefjes zijn niet noodzakelijk, trommel blijft toch op z'n plek door de wielmoeren. Maar origineel horen ze er in natuurlijk. (Zet ze wel vast met wat vet, deze willen in de loop der tijd wel eens goed vast gaan zitten)
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door ayla op di, 14-04-2009 17:20
De schroefjes zitten er om de trommel op z'n plek te houden als de wielen(moeren) eraf zijn.
Tevens wel controleren dat de raakvlakken goed schoon zijn, anders trek je met de schroefjes de boel scheef.
Groet ron
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door BruteSound op zo, 26-04-2009 13:56
Is dit dezelfde auto?
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HDPIAFPC.jpg
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op zo, 26-04-2009 19:17
Goed gezien , dit is hem idd. Foto is gemaakt door red baron , in 1994 ergens in de uk.
Deze vakantie hem rijdend zien te maken , meeste werk is al gedaan moet nu nogaan de praat gemaakt zien te worden ( wat niet zo makkelijk gaat lukken denk ik ).
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op ma, 04-05-2009 21:59
Even een update. Vandaag en morgen ga ik aan de Van werken.
Remleiding moet nog passend gemaakt worden.
Hoofdremcilinder eruit gehaald (probleemloos)
Hoofdkoppelingscylinder (komt totaal niet bij een bevestigingsbout, nadere info met foto zal ik morgen posten )
Uitlaat wel de bevestigingen probleemloos los gekregen maar aangezien de uitlaat uit één stuk bestaat moest ik hem bij het LCB (toch?) loshalen oftewel het Y-stuk achter het spruitstuk , maar dit zit vastgeroest ook met (veel) kruipolie en hamertikken gaat het maar niet los. Als ik dan probeer aan de achterste pot te trekken komt alleen heel veel roest en rook uit de uitlaat Wordt wellicht flexen.
Benzinetank er probleemloos onderuit gehaald ( zat nog maar met 5 schoeven + leiding en 2 stekkertjes vast hihi
Verder olie ververst.
Morgen weer aan de Van werken. Maar ik heb mijn eigen motorblok staan , deze wordt uit elkaar gehaald en eerst gepoetst voordat ik hem ga reviseren. ( bedoeling was om er in de toekomst een carosserie bij te zoeken als auto voor mij...(hele verre plannen althans )
Foto is even op de gsm gemaakt :
Voor zover voor vandaag..
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Beumert op ma, 04-05-2009 22:58
Ik zou gewoon nog even doorspuiten met GOEDE kruipolie, flexen kan altijd nog. Eventueel helpt een verafbrander om het wat warm te stoken.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 05-05-2009 08:31
Ik zal eens goede kruipolie gebruiken , ik had mijn eigen niet bij.
Met een brandertje ga ik zeker proberen had ik nog niet aan gedacht , bedankt !
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door Beumert op di, 05-05-2009 09:54
Wel even goed opletten dat de bodem niet te heet wordt
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 05-05-2009 17:41
Ja klopt anders zie je de tectyl druipen. Nou vandaag was het erg slecht , dus doe ik dat een andere keer. Vandaag dus lekker in de garage gewerkt :
Deze foto is overgens helemaal niets aangezien ik hem in het verkeerde formaat het gemaakt.
A.s. zaterdag ga ik de benzinetank er weer onder hangen samen met enkele benzineleidingen ( tank staat nu in de verf ). Dan volgooien en eens kijken of hij nu wel wil starten.
Overgens (alweer) erachter gekomen dat er her en der een speciale sleutel voor is.
-Zo hebben we een gebogen engelse steeksleutel nodig om de hoofdkoppelinhgcylinder los te halen.
- Ook hebben we voor de voorrem te stellen een stelsleutel nodig (4kant moertje) nu hebben we laatst een aangeschaft maar dit was een dichte maar aangezien er van voren het fuseearmpje zit krijg je deze er niet op gezet en heb je een open stelsleutel nodig die dus ook nog bestaat.. dit spul allemaal besteld , vet hebben we net gehaald om hem weer eens door te smeren, Nu nog kijken of we de oude vetspuit met nippeltje kunnen gebruiken.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 05-05-2009 19:20
Bijna vergeten ;
V-snaar ook vervangen (hadden ze gewoon hij heuts voor 10,20 De beste man vroeg zich wel nog af of mini nou onder saab was gemaakt ... ) , effe kijken hoe je hem er helemaal weg krijgt ( uiteindelijk dus tussen Fan en radiator door duwen ) Toch redelijk snel gedaan 30 minuutjes zoiets , bij mercedes doe je er niet veel korter over mar daar heb je er wel 2 en elk 10 pouly's
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op za, 09-05-2009 18:30
Vandaag dan toch eindelijk hét grote moment !!
Eerst alles in elkaar gezet , dus benzinetank terug geplaatst , slangetjes vervangen en nog een remleiding.
Benzine erin , accu erin , en startspray bij de hand
Guy aan de sleutel , 3e keer sleutel omdraaien met een constante vloei van startspray sloeg hij aan.
Eers grote zwarte walm eruit , toen kwam er veel witte rook van onder. Dit was natuurlijk de wd40 die nog op het Y-stuk zat.
Vervolgens 10 minuten laten lopen met af en toe even trapje op het gas te geven.
Video is niet echt geluk (jammer genoeg) .
Komt nog wel een goed filmpje voor in de plaats. Klinkt super vet met deze setup.
Alleen doet de toerenteller het momenteel niet. Bij gas geven gaat hij van 0 rpm naar 200 maar verder komt hij niet. Eerst proberen om alle contactpuntjes goed schoon te maken wellicht helpt dit.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door vlassie op di, 26-05-2009 09:23
Op MINI United stond zo'n zelde van!
Link
Kwam hem tegen bij de foto's op bovenstaande link.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 26-05-2009 12:10
Hihi leuk zeg, ik wist niet dat er meer van waren.
We hebben ook het modelletje van de John Cooper Van maar eigenlijk is Guy zijn Van is
eigenlijk maar een slechte replica als ik dat zo zie ??
Hij zij dat hij vroeger de achterstickers ook niet had laten drukken omdat het anders te duur werd hoera
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 26-05-2009 14:35
Overgens heb ik zondag maar de betonschaar meegenomen en de hoofdkoppelingcyinder doorgeknipt
Dop erop gezet en los was hij. Dan maar een nieuwe kopen zij Guy..
uitlaatje eraf halen moet ook nog ooit gebeuren , misschien erop laten nadat hij terug is van de spuiten maar als hij loopt trilt hij de roest van de potten op de grond.
Nieuwe zou 180 euro kosten meen ik (tot aan Y-stuk)
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door GuyHouten op di, 26-05-2009 16:02
Ach ja, indertijd heb ik met een van carrosserie en onderdelen van 3 auto's een lopende auto willen maken. Hij kreeg een groene kleur met een wit dak,analoog aan de Rover Mini Cooper 1300 uit 1992 die ik toen had. Pas achteraf merkte iemand op dat je de auto zeer snel kon veranderen in de John Cooper mini van, die ik tot dan niet kende.
Sowieso heb je voor een close to original een van carrosserie nodig van voor 1970 met een egaal dak en dakraampje, gesloten zijkanten en uiteraard een origineel vanfront wat niet meer nieuw te koop is.
De gefotografeerde van kende ik al, die staat trouwens al eerder in deze zelfde column. Deze duikt hier en daar in Engeland op.
En wat de beschildering (de originele vans waren beschilderd met gebruikmaking van sjablonen) betreft: Ik had indertijd een slechte foto van John Cooper met zijn van voor zijn garage. Ik kon ternauwernood lezen wat op de van stond op welke plek. De achterkant was niet gefotografeerd. Destijds waren er geen andere afbeeldingen van zo'n auto (bestonden er een stuk of 3 van) te achterhalen. Pas met de koop van de modelmini van kon ik zien wat op de deurtjes achter staat. Er staat slechts Cooper Car Company in dezelfde layout als op de zijkant. Het was indertijd een dure grap om de tekst op de zijkant te bestikkeren (schilderen ging wat lang duren), maar die achterstickers zijn nog wel te retrofitten, niet? En ook niet zo duur bij nader inzien.
John Cooper heeft mij indertijd toestemming gegevens de van zo te beschilderen. Hij en Mike Cooper waren destijds wel amused met het resultaat toen ik dat liet zien bij hun garage in Worthing. Hadden wel gehoopt op een dubbel carburateur, maar je kunt niet alles hebben, hè? Het is ook een knipoog auto en niet een van oorsprong poging een volledige retro auto te bouwen.
Deze vans werden indertijd ook gebruikt om F1 motoren in de vervoeren (arme van, waren Conventry Climax motoren zei John Cooper). En ze hadden ook een trekhaak waaraan een aanhanger kon gehangen worden met een race circuit mini van John Cooper. Een combinatie die je nu qua gewicht niet meer op de weg mag brengen, jammer. Zo'n aanhanger had John Cooper 10 jaar geleden nog op zijn kant staan naast de garage. Een originele van en race circuit mini waren er echter niet meer.
Guy.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op wo, 27-05-2009 14:26
Zou zoiets makkelijk passen ?
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door GuyHouten op wo, 27-05-2009 16:47
Het verbaast mij dat zoiets ineens aangeboden wordt.
Zou al jaren niet leverbaar zijn zei een leverancier. Een normaal voorfront kost tegen de 250 euro origineel, dus mijn suggestie is dat dit imitatie moet zijn (?). Er is wat nader onderzoek nodig of dit plaatwerk de gewenste staalkwaliteit heeft om te monteren, en ja, imitatie geeft wat problemen met het samen passend maken met ander plaatwerk. Ik ben er nog niet over uit of ik een origineel dan wel open voorfront wil met Cooper grill. Bij montage van een gesloten grill moet ook de sierlijst van de motorkap af.
Mijn ervaring met 2 imitatiespatborden op de MKII is dat die om de zoveel jaar qua lak bijgewerkt dienen te worden (4of 5 jaar). De wel origineel gemonteerde Stokvis voorraad A panelen, die veel ouder waren, hebben weinig omkijken. Maar ja, ik heb het over iets wat 12 jaar geleden is gerestaureerd,maar wel altijd binnen staat.
Wat je trouwens eerder opmerkte, een dikke uitlaat op een LCB spruitstuk kost ongeveer 250 euro.
Guy Houten
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op do, 28-05-2009 12:43
een nieuwe (immitatie volgens mij )rc40 uitlaat (ook daar in belgie) kost 115 euro.
De orginele rc40 maniflow kost 155 euro (groen van kleur?)
Dan kun je ook nog kiezen of je hem in het midden wilt (lijkt mijn geen strak plan ivb met kentekenplaat) Of die wat aan de linker kant uitkomt (wat je nu hebt)Dan nieuwe beugels rubbers en schroevensetje erbij (22 euro .
Zo zie je maar weer even verder kijken kan veel besparen
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door freaker op zo, 31-05-2009 06:58
zulke voorfronten origineel van heritage inderdaad niet meer, maar m machine in england maakt ze wel nog steeds.
freaker
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op za, 11-07-2009 23:18
Hallo Allemaal,
Hihi , 3 dagen gewerkt aan de mini. Morgen de grootste update tot nu toe. Hebben ook mijn motorblokje overgereden (heeel langzaam) dus nu effe nietsen.
gr,
Levi
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door miniauto op ma, 13-07-2009 09:00
Update?
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op ma, 13-07-2009 10:13
Nou hier komt hier dan :
Maandag moest ik voor 10 min naar Heerlen , Guy is me daar komen ophalen ( in de skoda..)
Doorgereden naar Boxtel , hebben we 2 uur lang antoine bezig gehouden achter de receptie.
RC40
4x Uitlaatklemmen
Hoofdremcylinder met sensor in dopje
Hoofdremcylinder leidingen
Thermostaat ( 83 graden )
Bovenste radiatorslang
Onderste radiatorslang
Kachelslangen
Hondenbot rubbers ( erin moeten persen )
Bedrading van koplamp + knipperlicht
En voor m'n los blokje een pakkingsset , bmc motorverf
Toen terug gereden , begonnen met meten en passen voor de RC40.
Deze was niet voor een Van , even opgemeten en weer terug naar maastricht gereden om er 20 cm tussen te laten lassen.
Toen weer terug , uitlaat erop gezet. Klinkt lekker moet ik zeggen.
Toen de volgende dag , waterpomp en kachelkraan gaan halen in brunssum. ( we wisten niet of het met of zonder bypass was, is zonder : metro 1275 blok )
Toenradiator eruit , dynamo eruit , Waterpomp eruit . Zo nu hebben we weer plaats om te werken aan de hoofdcyilinders ( anders krijg je je steeksleutel niet geplaatst en gedraait aan 1 hoofdkoppelingcylinder bout)
Toen de taak om de armpjes aan te sluiten op de pedalen (wat een !@#$%^werk ).
Eenmaal vast , het koppelingsysteem gevuld en ontlucht. ( ik wist niet dat mini's zo zwaar koppelen zeg !).
Toen de nieuwe waterpomp + thermostaat erin gezet , en alles weer terug geplaatst met nieuwe radiatorslangen en kachelslangen.
Toen dit systeem weer gevuld met nieuwe koelvoeistof. Starten en shit.. thermostaatpakking lekt. Ik had een complete pakkingsset thuis liggen met kurken thermostaat pakkingen erbij. Weer terug naar maastricht voor een pakkingkje. Dit erop gezet en klaar. Start en koppelt nu.
Guy heeft zeker 10 keer op en neer op de open plek waar de mini stond. Ik mocht de handrem bedienen , joepie..
Daarna terug naar binnen gereden (achteruit op mijn instructies. )
Dag 3 , remmen afmaken. Was niet meer veel werk omdat ik hier al weken mee bezig ben geweest van de winter. Dacht ik...
Toen we het systeem gingen vullen bleek er vóór één leiding kant te lekken. Waar de leiding in de slang gaat in een grote bout op het subframe. (zo lekker onder de radiator zodat je er alleen vanuit de wielkast bijkunt.
Wat bleek nu , leiding is kapot of beschadigd. De gebogen rand op het uiteinde was weg en hierdoor kon hij niet goed afsluiten.
Alle winkels waren dicht (zijn een uur gaan rijden) , dus dit moet Guy zelf maar even een nieuwe voor zien te halen.
Eenmaal dat gedaan ben ik nog wat kroonsteentjes gaan wegwerken dmv te solderen.
Wel beetje makkelijk maken :
Ook moest ik zelf even de plunjer zien aan te sluiten voor het gevarenlampje van het remsysteem.
In het boek kon ik het niet zo vinden dus maar met de mulimeter gewerkt. Ging prims .
Ruitenwisserpompje (electrisch) deed het niet meer , ik een V2 meting erover , kreeg 12 volt maar er gebeurde gewoon niets.
Oke , weer bestellen. Dan ook maar meteen de bijbehorende slangetjes.
De claxon deed ook al 15 jaar niet veel , als hij het wel normaal had gedaan was die lelijke aanrijding niet gebeurd!.
Even achter in het hok gezocht en ja hoor nog een goede gevonden.
Tot zover , Nu is het alleen even afwachten voor de bestelling zodra die binnen zijn ( ik hoop woe ) dan is hij af en gaan allebij rijden
ps. ik ben vrijdag jarig dan koop ik me een camera.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op ma, 13-07-2009 10:14
Ik zij toch dat het een lange update zou zijn...
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op wo, 15-07-2009 20:36
Vandaag de mini rijdend gemaakt, de remleiding is vervangen, toen het remsysteem geheel gevuld zonder te veel lucht erin te houden.
Ook nog wat kleine dingetjes vervangen zoals deze ruitenwisser motor die echt dood was :
Toen de mini lekker weer glimmend gemaakt :
Resultaat :
Toen hebben we weer gaan testrijden, guy vondt dat de remmen sponzig waren. Oke dan moet ik ook rijden om te voelen...
Ik had me er al op ingesteld dat de mini raar zou remmen met trommelremmen rondom maar nadat ik het systeem nog eens heb ontlucht ging het al beter.
Toen stevig geremd tot stilstaand zonder het stuur vast te houden, de mini trok wat naar rechts (20 graden zoiets) rem beetje bijgesteld , gaat al beter maar moet zeker nog wat aan gedaan worden.
Ik moet zeggen rijdt erg leuk en sportief , alleen slippen de wieltjes wat snel door. Ik wordt en blijf een mini rijder
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door miniauto op wo, 15-07-2009 23:25
Gaat de goede kant op zo! En die wasbeurt doet ook wonderen!
De trommeltjes zijn inderdaad nog wel een werkje, ik mag binnenkort ook weer. Heb net weer een Mini er bij gekocht 83er en daar van moeten de remmen ook weer gangbaar van gemaakt worden.
Wanneer ben je trouwens van plan het spatbord te gaan vervangen? Doet gewoon zeer om hem zo te zien glimmen en met de deuk er nog in .
Groeten Miniauto!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door GuyHouten op do, 16-07-2009 09:47
Het idee is om het spatbord in augustus te vervangen, samen met het uitdeuken van het voorfront en een klein deukje in het andere spatbord. Dan moeten ook de deuren opnieuw gericht zodat ze weer goed passen in de sponningen. We hebben de techniek maar eerst gedaan omdat zo'n carrosserieman zo'n auto ook normaal moet kunnen verplaatsen. Eens kijken of het budgettair allemaal lukt.
Ook wat aandacht nodig heeft enige roest in de dakgoot, doch dat hoeft niet meteen.
Eens kijken hoe we die auto bij de spuiter krijgen zonder koplamp. Wordt waarschijnlijk toch een ambulance. Daarna is de auto gewoon met Nederlandse garageplaten te verplaatsen, want dan staat hij zo ongeveer op de Nederlandse grens. Ik wil hem graag weer op Nederlands kenteken zetten, dat is goedkoper qua verzekering/wegenbelasting dan in België. Krijgt hij zijn oude kenteken weer terug.
Dus wellicht einde augustus op de weg en dan gaan we een weekendje naar de Ardennen geloof ik. Ik dacht dat Levi dat graag wilde!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op di, 18-08-2009 22:55
Vandaag wezen kijken hoever hij was :
Hij zij op z'n belgisch : amai die kleine ding'skes zijn lastiger te maken als die nieuwe auto's wat ik mot maken.
hihi, hij had onder de raamlijst ook plamuur gevonden
Maar zag er netjes uit, dinsdag gaat guy hem halen en zaken bij rdw regelen.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op za, 05-09-2009 11:47
Mini is gister vlekkeloos door de rdw keuring geraakt. Donderdag platen ophalen en mooi maken voor een bmc rit zaterdag. Foto's volgen eind deze week.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door tamiyamini op do, 10-09-2009 15:17
Nóg een week wachten op de kentekenplaten , dus overmorgen niet weg
Volgende week dus maar foto's maken dan gaan we ook avondtje rijden.
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door miniauto op do, 10-09-2009 15:24
Kan je geen garage platen lenen, van de garage waar je heen bent geweest ?
Groeten Miniauto!
RE: 1979 Austin mini van
Ingediend door GuyHouten op do, 10-09-2009 15:31
Tja ja, RDW mensen kunnen ook ziek worden en het keuringsstation in Elsloo slecht bezet zijn. Als de autopapieren komen zijn ze meer dan twee weken onderweg geweest. De auto staat al twee weken buiten bij een garage in Maastricht wachtend op dat kenteken! Eerst een week wachten op de keuring en straks ook nog twee weken wachten erbij voor die papieren! En dan te weten dat hij in één keer goedgekeurd was na 10 jaar stilstand. Dus de RDW bepaalt nu het tempo waarin dingen gebeuren. Wel vervelend dat de auto al die tijd buiten moet staan, ik krijg hem gewoon niet meer overgereden zonder platen naar mijn huis.
Hij lekt een weinig bij de voorruit (wist ik niet tot de regenval van de laatste tijd) dus daar moet ik ook nog regelmatig iets aan doen bij dat garagebedrijf. Foei, foei het is me wat. Ik kan de definitieve oplossing van dat probleem (afkitten) natuurlijk pas treffen als de van weer een tijdje droog bij mij thuis staat. Bah!
Paginering