Mini Rocketman concept

Ingediend door Charlie op
Berichttekst

Mini Rocketman ConceptEindelijk, daar is hij dan, de langverwachte kleinere Mini. Mini noemt hem de Rocketman Concept en zal hem op de autosalon van Geneve voor het eerst aan het publiek tonen. Hij is maar liefst 30 cm korter dan het huidige basismodel en maar iets langer dan de classic Mini. Hij heeft een"3+1-interieur" waarmee je volgens de fabrikant in een handomdraai ruimte of een extra zitplaats creëert. Een lichtgewicht carbon spaceframe maakt bovendien een laag brandstofgebruik mogelijk van 3 liter op 100 kilometer.

Bijzondere deurenInmiddels is het redelijk traditie geworden dat Mini iets bijzonders doet met de deuren van een concept. Bij de Rocketman maken de dorpels deel uit van de deur, wat de instap moet vergemakkelijken. Ook bijzonder zijn de scharnieren; wat bij een classic Mini het A-paneel genoemd zou worden scharniert in zijn geheel naar buiten. De deur zelf scharniert dan (over een paneelscheiding waar we een gestyleerde versie van de uitwendige deurscharnieren van de eerste classic Minis kunnen herkennen) in feite weer een stukje naar binnen, waardoor de opening behoorlijk groot wordt, zonder dat de deur heel ver naar buiten klapt. Hierdoor kun je ook in krappe parkeerruimtes in de stad gemakkelijk in en uit de auto stappen. Om voorin de zitruimte van een grotere auto te creëren, zijn de voorstoelen, het instrumentenpaneel en de achterstoel in lengterichting te verstellen. Ook is het mogelijk een vierde stoel te plaatsen. Aan de onderzijde van de tweedelige kofferklep zit een uitschuifbare lade die plek biedt voor bijvoorbeeld een snowboard of een ander groot voorwerp. Dit mechanisme is een knipoog naar de achterklep van de classic Mini.

Dashboard Mini RocketmanVerder ook in het dashboard allerlei noviteiten waarvan we nog maar moeten zien wat er uiteindelijk in een (eventueel) productiemodel verschijnt. Zo spreekt Mini van een in het stuur geïntegreerde muis, waarmee de bestuurder alle functies in de auto kan bedienen zonder de handen van het stuur te hoeven halen. Daarnaast is de besturingsunit van het informatie- en communicatiesysteem uitneembaar. Hierdoor kun je voor vertrek thuis of op het werk vanaf de eigen computer een route plannen, de nieuwste muziek downloaden en/of er informatie voor onderweg opzetten.

De basis van de Mini Rocketman Concept wordt gevormd door een carbon spaceframe. Deze lichte, sterke constructie is onder meer zichtbaar in de ophanging van de portieren en door het transparante dak. Mede dankzij het lage gewicht van het spaceframe is een verbruik slechts 3 liter brandstof op 100 kilometer mogelijk. De Mini-designtaal komt duidelijk naar voren in de carrosserie, de koplampen en het volledig Dak van de Mini Rocketman Conceptglazen dak waarin je, dankzij de vorm van het (verlichte) spaceframe een Union Jack kunt herkennen. Een ingebouwde dakvlag, dus. Let verder op de grote 18-inch wielen, de rond de A-stijl doorlopende voorruit – voor een beter zicht van de bestuurder – en de compacte, rechtopstaande achterlichten.

We zijn benieuwd wat we van deze concept uiteindelijk in productievorm terug gaan zien. Niks is zeker, met op de eerste plaats waarschijnlijk de naam. Een mogelijke naam voor een productiemodel die we al gehoord hebben: Mini Minor.

Persbericht