Aankoopadvies Mini 1000 '72

default

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Goeiedag allemaal

Even speciaal geregistreerd op het forum ivm het volgende...

Ik ben een 20-jarige, Belgische student, en was niet echt van plan een auto te kopen. Wás, want vorige week zag ik een Mini staan die ik wel héél erg graag wil bezitten...

Het gaat om een Mini 1000 (E?) uit 1972 met 109000 km op de teller. Gerestaureerd en gekeurd. Even vlug de carrosserie geinspecteerd: nergens roest, alles klinkt als metaal (ik weet dat dit niet echt een referentie is, maar kom). Ook rond de tankdop, deuren of de lasnaden geen rare plekjes of blaasjes. 10" Minilites gemonteerd.

Geen opties, behalve misschien het schuifdak en de breedstralers op de grille.

Nu, de vraagprijs bedroeg 4500 EUR. Ikzelf vond dit wat aan de hoge kant, maar de auto zag er echt PERFECT uit (ook het interieur: standaard maar smetteloos). Heb hem even gehoord, klonk ook gezond. Geen proefrit of foto's gemaakt, helaas. De verkoper zag mij er echter wel een te vertrouwen type uit (hoe subjectief dit ook is). De garage in kwestie was niet echt specifiek Mini-geörienteerd, maar eerder alle soorten oldtimers; er stond een E-type, een Mustang, veel kevers en 2CV's, en nog een andere Mini die gerestaureerd werd.

Mijn vraag is dus: is een dergelijke Mini (verondersteld dat hij écht 'perfect' is qua techniek en carosserie) deze prijs waard? Gelet op de originaliteit (geen onnodige opties),leeftijd en de staat...

Eventueel nog aankooptips naast de uitgebreide lijst die op deze site te vinden is? Specifiek voor Mini's uit dit bouwjaar?

Wat mij ook opviel: het koppelingspedaal kon écht niet ver ingedrukt worden (een goeie 5 cm als ik mij niet vergis). Is typisch Mini?

Tot slot: is een Mini eigenlijk écht geschikt als dagelijks vervoermiddel (meer voor stadsverkeer dan snelweg)? Kan een goed gerestaureerde Mini goed tegen roest of moeten daarvoor speciale voorzorgen genomen worden? Ik weet dat het geen Corolla is, en ben bereid wel wat geld uit te geven indien nodig, maar het moet natuurlijk niet te gek worden.

Alvast bedankt!

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Lastig te zeggen van zo'n afstand heh... :?

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Als de mini echt perfect is, dan is de 4500 die er gevraagd wordt een mooi prijsje. Je kunt natuurlijk altijd proberen af te dingen. Is ook een beetje afhankelijk van de staat natuurlijk. Op foto is alles wat makkelijker te beoordelen.

Als dagelijkse auto is een mini best wel geschikt. Ook op de snelweg. Ik heb zelf een half jaar dagelijks 100km gereden, waarvan ongeveer 60-70 via de snelweg. Geen probleem ondervonden.

Over de roestpreventie is moeilijk wat te zeggen. Dit is afhankelijk van de staat van de mini en de omstandigheden dat ermee gereden wordt en de omstandigheden dat hij gestald wordt. Als een mini goed opgeknapt is, dan kan hij er zeker wel wat jaren tegen.

Je kunt natuurlijk altijd vragen aan onze Belgische leden of er iemand mee wil gaan kijken. Deze kan je misschien meer inzicht verschaffen in de staat van de mini.

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Misschien toch maar even een foto gaan maken?

Voor 4500 kun je ook een iets mindere Mini kopen met een injectiemotortje. Tsja, het is een gok. Orienteer je nog even verder zou ik zeggen. Succes!

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Je kunt natuurlijk de auto ook een aparte keuring laten ondergaan maar ja, dat kost natuurlijk weer xtra centen
:( Ik zou zeggen, zoek een mini-liefhebber bij jou in de buurt om naar de Mini te komen kijken zodat hij er een oordeel over kan geven, er zijn namelijk best veel punten waar je op moet letten bij de aankoop van een mini ( Inderdaad het is geen toyota corolla ;) ). Wil je 100 procent zekerheid ? Speel het safe en laat hem een aparte keuring ondergaan bij bijvoorbeeld in garage in de buurt voor een onafhankelijk oordeel. Laat je mini-pret niet verpesten door een slechte aankoop !

Heel veel suc6 ermee ,en ja mini rijden is echt geweldig :D

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

hoi,

touring wegenhulp hier in belgie doet toch ook zulke speciale keuring voor een kleine prijs. op 750 punte wordt hij dan gecontroleerd...

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Dinoh schreef:


Tot slot: is een Mini eigenlijk écht geschikt als dagelijks vervoermiddel (meer voor stadsverkeer dan snelweg)?




Een mini is er zeker geschikt voor, er zijn hier op het forum velen die dagelijks met hun mini overal naar toe rijden.
Wij hebben ook twee 72'ers, eentje word gebruikt om dagelijks mee te rijden, 't is wel maar 15km.
Houd er rekening mee dat een oudere mini minder comfortabel is dan een jonge mini. Ik persoonlijk moet er niet aan denken om dagelijks met onze 72'ers grote afstanden af te leggen. Heerlijk om erin te rijden maar voor grote afstanden liever m'n yaris.

Echter geld dit niet voor alle mini's ik ben alleen bekend met de oudjes maar ken velen die met een jongere mini vele kilometers maken, het is een keus die je zelf maakt :)