Aankoopadvies Mini 1000 '72

default

RE: Aankoopadvies Mini 1000 '72

Goeiedag allemaal

Even speciaal geregistreerd op het forum ivm het volgende...

Ik ben een 20-jarige, Belgische student, en was niet echt van plan een auto te kopen. Wás, want vorige week zag ik een Mini staan die ik wel héél erg graag wil bezitten...

Het gaat om een Mini 1000 (E?) uit 1972 met 109000 km op de teller. Gerestaureerd en gekeurd. Even vlug de carrosserie geinspecteerd: nergens roest, alles klinkt als metaal (ik weet dat dit niet echt een referentie is, maar kom). Ook rond de tankdop, deuren of de lasnaden geen rare plekjes of blaasjes. 10" Minilites gemonteerd.

Geen opties, behalve misschien het schuifdak en de breedstralers op de grille.

Nu, de vraagprijs bedroeg 4500 EUR. Ikzelf vond dit wat aan de hoge kant, maar de auto zag er echt PERFECT uit (ook het interieur: standaard maar smetteloos). Heb hem even gehoord, klonk ook gezond. Geen proefrit of foto's gemaakt, helaas. De verkoper zag mij er echter wel een te vertrouwen type uit (hoe subjectief dit ook is). De garage in kwestie was niet echt specifiek Mini-geörienteerd, maar eerder alle soorten oldtimers; er stond een E-type, een Mustang, veel kevers en 2CV's, en nog een andere Mini die gerestaureerd werd.

Mijn vraag is dus: is een dergelijke Mini (verondersteld dat hij écht 'perfect' is qua techniek en carosserie) deze prijs waard? Gelet op de originaliteit (geen onnodige opties),leeftijd en de staat...

Eventueel nog aankooptips naast de uitgebreide lijst die op deze site te vinden is? Specifiek voor Mini's uit dit bouwjaar?

Wat mij ook opviel: het koppelingspedaal kon écht niet ver ingedrukt worden (een goeie 5 cm als ik mij niet vergis). Is typisch Mini?