Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Hoi allemaal.

Ik ga morgen een mini halen in Schotland, maar bij de RDW wordt vereist dat het Chassis nummer IN de auto is geslagen.
Bij mijn Mini is dit niet zo en de verkoper zegt hetvolgende:

All Minis have the Chassis Number on a Plate in the engine compartment. I have attached a pic showing this plate beside the radiator.




Nu heb ik met dit bericht de RDW gebeld, en zij zeggen dat bij mini's altijd het nummer ingeslagen is.
Een probleem dus en volgens de RDW alleen op te lossen wanneer ik kan aantonen dat dit origineel is.

Weet iemand waar ik deze documentatie kan vinden?!
Alles lijkt te kloppen motor/chassis nummer volgens het heritage certificate, alleen geldt dit dus niet omdat het niet is ingeslagen.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt!

Flip

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Ik weet het ook niet precies maar ik kwam in ieder geval dit topic tegen:
link

Misschien heb je er wat aan...

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Dit topic zou je vraag moeten beantwoorden

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Even zoeken op het forum levert al een heleboel gegevens op:

link

link

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Hoi Allemaal,

Bedankt voor jullie reply.
Ik had inderdaad al meerdere van deze topics gelezen. Alleen kon ik mijn antwoord er niet bij vinden.

Mijn probleem/vraag is niet direct hoe je je auto kan laten keuren zonder Chassis nummer.
Maar mijn vraag was hoe ik kan aantonen dat een MK1 Officieel geen Chassis nummer heeft ingeslagen.

Het vervelende is dat er dus eigenlijk niks illegaal is aan mijn mini.
Weet iemand een boek, o.i.d. waar staat (MK1 + bouwjaar > 1967 = Geen ingeslagen kenteken :) )
Dan is het voor de RDW genoeg.

Groetjes,

Flip

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Zover ik weet zit er onder de motorkap op het radiatorhuis of op de bovenzijde het front een plaatje (volgens mij met popnagels)waar het nummer opstaat dit nummer word bij keuring door de RDW ergens in de auto geslagen en op het kenteken vermeld!

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Klopt. Ik heb dit ook "zwart op wit" gevonden. Ik heb de beheerder van een erg leuke site link benaderd en hij mailde mij devolgende pagina.

Hier is volgens mij duidelijk mee aan te tonen dat het Origineel is bij de MK1 dat je GEEN ingeslagen chassis nummer hebt en moet volgens mij voldoende zijn om de RDW te overtuigen.

Hier het document, misschien ook handig voor andere met dit probleem.

Wat denken jullie (met dank aan Mark van http://mk1-performance-conversions.co.uk) :
link

Groetjes,

Flip

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Als het bodynummer nog wel origineel ingeslagen is (en dus leesbaar is) en je hebt het heritage certificaat dan zou dit voldoende moeten zijn voor de RDW.

Maar volgens de gelinkte topics zou het chassisnummer dus ook bij een MK1 te vinden moeten zijn. Chassisnummer is trouwens wat anders dan het bodynummer waar het plaatje het over heeft he...

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Verplaatst uit CM: Standaard Techniek

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Body nummer staat niet altijd vermeld op het Heritage certificate en zal zeker niet meer aanwezig zijn op het vervangen frontpaneel van die Mini. Dus daar zul je niet ver mee komen. Het is niet helemaal correct dat alle Mk 1 Mini's geen ingeslagen chassis nummer hadden. Het is correct voor de meeste Engelse Mini's, maar er zijn Engelse Mk 1 Morrisen die het chassisnummer wel hebben ingeslagen. Alle origineel Nederlandse Mk 1 Mini's hebben weldegelijk origineel een chassisnummer ingeslagen in de body. De reden is dat het met schoeven of popnagels bevestigde chassisnummer plaatje op de radiator omranding op het linker binnenspatbord niet door de RDW als 'geldig' wordt beschouwd omdat dit eenvoudig is te vervangen / wijzigen.

Normaal zou je bij invoer het chassisnummer moeten laten inslaan door de RDW, wanneer zij een onderzoek hebben uitgevoerd dat het daadwerkelijk om de auto gaat waarvan je de papieren hebt. Hoe zo'n onderzoek precies in z'n werk gaat kun je bij de RDW navragen. In geval van nood, kan je voor deze zaak ook contact opnemen met het Mini Cooper Register om e.e.a. rond te krijgen. Mark F. is niet de autoriteit die je daarbij officieel kan helpen, het Mini Cooper Register wel.

[size=85:1m6a3lay]Een veel simpelere maar illigale manier is overigens om even slagletters te regelen :x[/size:1m6a3lay]

En inderdaad. Body nummer, chassis nummer en commission nummer zijn 3 verschillende dingen...

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Bij de MK1 is het bodynummer wel opgenomen in het Heritage Certificaat. Het bodynummer daar staat bij een MK1 op het binnenscherm, dat lijkt me niet tot het front behoren?

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Het nummer dat normaal op die plek zit Demelza is het zogenaamde FE (Front End) nummer. Dit nummer is niet gedocumenteerd en staat dus ook niet op het Heritage Certificate. Overigens hebben Mk2 en vroege Mk3 Mini's ook een FE nummer.

FE nummer is niet hetzelfde als body nummer.

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Ik heb Flip ondertussen zelf ook al een berichtje gestuurd, maar hier nog even voor iedereen voor de duidelijkheid wat mijn bevindingen zijn geweest met een soortgelijk geval.

De RDW accepteerd de bekende gepopnagelde plaatjes simpelweg NIET.
Het chassis nummer MOET in de auto zijn geslagen is dit niet het geval krijgt de auto een identiteitsonderzoek.

Bij die van ons had ik de volgende documenten:

het uitvoer bewijs
oude engelse kenteken
verklaring van de DVLA dat de auto al die tijd geregistreerd heeft gestaan in Engeland
verklaring van de vorige eigenaar
oude TAX schijfjes

Dit alles bij elkaar was écht net aan genoeg om ons het voordeel van de twijfel te geven, geloof mij, de RDW zit daar écht niet om jouw een plezier te doen om je nieuwe autotje op kenteken te krijgen, ze werken alleen maar tegen.

Een heritage certificate... daar nemen ze geen genoegen mee hoor, simpelweg omdat het geen enkele rechtsgeldigheid heeft, het is een zelfstandige organisatie, geen overheidsinstantie.

Ik had een verklaring van de Engelse RDW (DVLA) en zelfs daar hadden ze hun twijfels over.

Ik weet het... hier mogen geen illegale dingen worden aangeraden, maar de beste manier voor Flip (hij gaat kijken naar een auto van 15.000 euro!!!!) is het chassis nummer door een mini garage te laten inslaan VOOR de eerste keuring bij de RDW.

Zelfs bij mijn oude beestje dachten ze al aan omkatten, laat staan dat mooie apparaat waar hij mee komt aanzetten...

Tegen mij werd door de medewerker zelfs al gezegd, goh heb jij even een mooie plantenbak gekocht...

Als hij eenmaal wordt geweigerd in NL ben je mooi de l*l, en in dit geval is het een heeeele dure gok die je neemt.

Nogmaals, ik zou er voor kiezen om het chassis nummer erin te laten slaan, TENZIJ de RDW van te voren accoord gaat dat bij een Mk1 dit niet hoeft, maar dat doen ze niet zo snel... de auto is immers legaal gekocht, en je voorkomt een hele boel ellende, niet dat je in dit geval de boel probeerd op te lichten...

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Misschien kan de FEHAC (Commissie RDW) iets voor je betekenen?

Het is eigenlijk van de zotte dat je je auto zo moet verpompen (zeker als orginaliteit een rol speelt)

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

...de RDW zit daar écht niet om jouw een plezier te doen om je nieuwe autotje op kenteken te krijgen, ze werken alleen maar tegen.




Iemand zich al afgevraagd waarom deze regels er zijn? Even zuiver hypothetisch: stel dat Flip niet een Mini in Engeland gekocht zou hebben, maar op de clubdag jouw mooie Nederlandse mini heeft uitgezocht en deze heeft ontvreemd. Engels kenteken erbij en klaar! Dan is het toch wel fijn dat er een instantie is die nog even serieus de identiteit van deze Mini onderzoekt, toch?

Verder is het zelf inslaan van een nummer niet zonder risico's. Het zou zomaar kunnen dat bij een politiecontrole je zorgvuldig gerestaureerde Mini in beslag wordt genomen en dat je 'm niet meer terugkrijgt omdat men de originele identiteit niet kon vaststellen.

Voor normale eerlijke Mini's hoef je je echt geen zorgen te maken. Maak het verhaal aannemelijk met documentatie, foto's, een Heritage certificaat enz.

Succes!

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

je kan de engelse dvla een brief schrijven dat er in de body een chasisnr is ingeslagen..logbook meezenden..
zij noteren dat in computer IN/OP je logbook..
staat er dus op het engelse kentekenbewijs dat het nr in de body staat en waar..

hoe je het er in slaat is jou pakkie aan..je hoeft het nergens te laten zien bij hun..

Engelse zijn niet moeilijk..
1 aanpassing in de 3 maanden kan/mag..
zodoende kan je in de uk zonder omkeuren na 5 jaar een 4x4 met turbo en compressor v16 moter met schijfremmen rondom en een body van een suzuki alto bouwen.. en alles op kenteken hebben.. |:(

het "re-shellen"wordt ook zo gedaan..

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Een MK1 heeft wel degelijk een INGESLAGEN nummer, en wel aan rechterzijde, op de driehoekplaat (op het omgefelste randje) onder de luchtaanvoerslang en (voor mij)bij het ruitensproeierflesje (maar voor RHD natuurlijk de rem en koppeling cylinders).
Dit is bij m'n 63 'er en was ook zo bij een 67 'er die ik had. Kan moeilijk te vinden zijn onder de primer en lak. Maar, succes!

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Smike schreef:
Een MK1 heeft wel degelijk een INGESLAGEN nummer, en wel aan rechterzijde, op de driehoekplaat (op het omgefelste randje) onder de luchtaanvoerslang en (voor mij)bij het ruitensproeierflesje (maar voor RHD natuurlijk de rem en koppeling cylinders).
Dit is bij m'n 63 'er en was ook zo bij een 67 'er die ik had. Kan moeilijk te vinden zijn onder de primer en lak. Maar, succes!




Is dat voor origineel NL auto's wat je hier meldt of is dat voor Engelse Morrissen. Voor zo ver ik weet is het meestal een andere plaats...

Er is overigens een officiele procedure via de RDW om je chassisnummer te laten is inslaan. Dit is de enige legale manier om alles in orde te krijgen. Dit is normaal een procedure die men moet volgen bij een restauratie waarbij het betreffende paneel waarin het chassisnummer 'origineel ooit was ingeslagen maar dat nu door roestgaten zo goed als verdwenen is' moet worden vervangen door een nieuw paneel.

RE: Aantonen bij de RDW dat de MK1 geen ingeslagen VIN heeft

Heb de Mini bijbel erbij gehaald (Parnell) en zie dat inderdaad op Engelse Mini's het chassis nummer op een plaatje gestempeld staat, gepopnageld op de radiateur omranding!
Mijn persoonlijke ervaring betreft 2 Belgische CKD's (completely knocked down), Mini's die dus in kratvorm (belasting technisch interessant vanwege geldende import beperkingen) werden verscheept om in Seneffe weer geassembleerd te worden.
De RDW zal dit moeten accepteren, maar ik vrees dat er bijzonder veel overtuigingskracht voor nodig is.