Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke cooper. Ik heb momenteel 3 op het oog, ik zal ze aan jullie beschrijven, mijn ervaring met de auto’s delen en mijn dilemma eens uitleggen.

Eerste is een 1991 cooper 1.3, racing green.
Qua bodywork is deze erg netjes, onderkant is hard, a-lijsten zijn goed, alles eigelijk. Hij heeft op een deur een plekje en bij de achterbak nog een paar kleine plekjes, niets ernstigs waar gerust me geleefd kan worden.
Technisch is deze ook goed, schakelt soepel, motor draait netjes en stabiel, ook stationair.
Interieur is half leer en ook in nette staat.
Gewoon een goede auto, ik denk dat deze reeds al gereviseerd is geweest. Enige nadeel is dat deze van 1991 en dus geen SPi. Ik wil liever geen carb motor hebben, een spi heeft toch wel meer vermogen en rijdt gewoon fijner vind ik.

Tweede is een 1994 cooper 1.3SPi, ook racing green
Deze heeft meer plekjes, zo zijn er op beide deuren roest bubbels, Verder zijn de dorpels bij deze verroest. Ik heb met de verkoper afgesproken dat hij voor de dorpels zou zorgen mocht ik de auto willen kopen. Verder heeft deze alle rekeningen en boekjes.
Voordeel van deze auto is dat het een SPi is en lekkerder rijdt.

Prijs van de boven genoemde auto’s zijn na genoeg hetzelfde.

Laatste auto die ik gezien heb staat al een tijdje op marktplaats te koop, deze heb ik ook nog niet gezien, van het weekend wellicht: http://marktplaats.nl/index.php3?url=/m ... /8912.html

De auto oogt erg netjes, ik heb met de verkoper gesproken en hij vertelde me dat er daadwerkelijk ook geen roest opzit, dat moet ik natuurlijk zelf zien maar ik neem aan dat hij het meende. Verder heeft deze minder kilometers dan de andere twee, 20.000 minder, en is nieuwer. Ook heeft het leren stoelen.

Deze is wel bijna 1000 euro duurder dan de andere twee.

Mijn dilemma is dat ik echt heel graag een SPi wil, voor de vermogen maar ook omdat het een moderne motor is en meer betrouwbaar is. Het voelt ook beter aan naar mijn mening. Maar wat doe ik, koop ik de 94 en ga ik er zelf rustig aan de gang of betaald ik gelijk 1000 euro meer en neem ik een echte nette auto waar niets aan gedaan te worden.

Of toch maar een oude carb die ook na genoeg geen werk nodig heeft.

Keuzes...

Kunnen jullie mij ook de exacte vermogen waardes van de 91 1.3 carb en de 94/95 1.3i geven?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Ik ben zelf geen voorstander van Spi/Mpi:
- Leuk hoor die inspuiting en computer in je Mini, misschien wel [i:3uyos582]wat[/i:3uyos582] comfortabeler, maar het kan allemaal stuk.
- Gaat zo'n onderdeel stuk, ben je een stuk duurder uit qua onderdelenkosten.
- Wil je meer vermogen? het (laten) tunen van een Spi/Mpi is leuk, maar niet voor je portomonnee. Dan kan je beter een 1275 carb (laten) tunen, omdat het goedkoper is.
- Minst sterke argument voor carb: choken is lekker ouderwets, en dat hoort ook zo bij een icoon als de Mini. Echt comfortabel zal ie toch niet worden. :P En er zijn genoeg mensen die het er toch wel voor over hebben, gezien de aantallen die er nog rijden.

Ik zou qua motor voor de eerste gaan.

Staat van de carrosserie:

Het grote punt bij Mini's: ROEST
Carrosseriewerk is erg duur als je dit laat doen, en als je begint met een gave en harde carrosserie, kan je veel langer tijd rekken door goed te tektyleren en rubbers en afdichtingen goed bij te houden.
Ik zou dus eerst kijken naar de carrosserie mbt roest, en vervolgens naar de bijkomende dingen zoals motoren, tunen en interieur.

Heb je btw al eens eerder een Mini gehad?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Dit is de 91 cooper trouwns: http://marktplaats.nl/index.php3?url=/m ... i/8898.htm

Zoals ik al zei, deze heeft een gafe body.

Maar hoe zit het nou met de vermogen? Hoeveel pk's minder heeft deze 1.3 vergeleken met een 1.3? Wat valt er qua tuning te doen?

Ik ben niet zo thuis met 1.3 carbs namelijk. Heb altijd SPi's gehad.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Lestat de Lioncourt schreef:

Mijn dilemma is dat ik echt heel graag een SPi wil, voor de vermogen maar ook omdat het een moderne motor is en meer betrouwbaar is.




modernere motor? helaas, helaas, dat klopt niet, de motor is en blijft hetzelfde alleen de regeltechniek voor inspuiting en het vonkje is anders/moderner...

maar dat ter zijde.

Ik zou gaan voor een ouderwetse carburateur met een goede koets, met een carb kan je makkelijker tunen en veel meer veranderen qua rij-eigenschappen, ik noem vermogen, maar ook in wel toerental je vermoen tot zijn recht komt. over tunen is al veel geschreven en zal ook nog veel geschreven worden, het is immers een leuke bezigheid.

als laatst is een carb mini goedkoper in onderdelen dan een ecu van een mpi-tje...

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Hallo Lestat,

Ik heb ervaring met allebei, wij hebben nu de 7e mini in 10 jaar, waarvan de 6e een '92 spi is.
Deze is van mijn vriendin en deze is er erg blij mee, zo blij er mag niets aan gedaan worden, qua tunen. Echter ik heb toch even rondgesnuffeld, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en het kost wel wat en is niet eenvoudig.
Daarom heb ik er vorig jaar ook een Van bijgekocht, carburateur, dit was een jaar na het hebben van de Spi.
Mijn advies is dus, ga voor de carburateur uitvoering, qua vermogen merk je weinig verschil en later als dit vermogen niet meer toereikend is, gevoelsmatig, is het relatief simpel en goedkoop te tunen.
Mede ook daar ze er beide bijna hetzelfde uitzien. Qua uiterlijk en roestgehalte. Ook de nieuwste mini zal hier en daar wel wat roest hebben, dit zou de eerste zijn die het niet heeft althans.

Groet ron

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Okay jongens, even voor de duidelijkheid dus. Ik heb nooit een carb gehad en heb ze altijd proberen te vermeiden, zowel in mijn oude alfa's als mini's. Het is vaak de onbetrouwbaarheid factor waar ik mee zit. Maar ik van jullie begrijp valt dat mee?

De eerste SPi mini heeft qua roest inderdaad werk nodig maar de carb zo goed als "nieuw". Bodem is keihark, alle bekende mini plekken heb ik doorgenomen en het valt echt reuze mee. Verder nog de matten en dergelijke los gehaald en gekeken, ook allemaal goed. Dus zoals ik al zei, deze is gereviseerd geweest, het moet haast wel.

Ik zal me straks eens even flink gaan verdiepen in het tunen van carbs maar kunnen jullie mij al een schattig geven van waarmee ik alvast kan beginnen. Ik heb ooit een Spi gehad die tegen de 80pk zat. Ik vond dat echt heerlijk rijden, en daar wil ik ook naar toe streven, is dat reëel met een 1.3carb?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Een Cooper carb uit 1991 is zeker niet onbetrouwbaarder dan een SPi van een paar jaar later. Zoals iemand eerder al zei, de motor is in de basis identiek, alleen de brandstofvoorziening is anders (een SPi heeft zelfs nog "klassieke" ontsteking met bobine en stroomverdeler - zowel de SPi als de Cooper carb hebben trouwens beide geen puntjes maar elektronische ontsteking).

Zelf heb ik een Cooper carb, en ik ben altijd gevallen voor de klassieke charme van zo'n gasfabriek. Met de betroubaarheid is in elk geval niks mis, ook niet voor de restauratie. Wat er wel stuk is gegaan had evengoed met een SPi mis kunnen gaan, had niks te maken met de brandstofvoorziening.

Persoonlijk zou ik dus op die gronden aan een carb plusunten toekennen. Op puur rationele gronden is er volgens mij niet echt iets waardoor een carb nou beter of slechter zou zijn dan een SPi. De hardheid van de body is veel belangrijker.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Ik begrijp het.

Wat voor cooper carb heb je zelf, ook een 1.3? Wat heb je er zoal mee gedaan?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Cooper carbs uit 1991 bestaan alleen maar met 1275 (in mijn geval opgeboord tot 1293). Wat ik er allemaal mee gedaan heb? Zie http://www.blokspeed.net/index.php?sec=mini&par=mm

Op de voorpagina van mijn site staat een blog waar ik ook vaak aandacht besteed aan mijn belevenissen met de Mini.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Ziet er netjes uit ja. Vooral je motorruimte. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, gewoon alles strippen neem ik aan?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Zie de fotoreportage, staat ook een link naartoe op die pagina. Inmiddels is het niet zo mooi meer, helaas. Maar de Mini is compleet uit elkaar geweest.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

ik heb zelf een aantal mini's waarvan 1 spi Cooper.

Met de spi 1x problemen gehad die niet direct op te lossen waren vanwege de computer. Met de rest wel meer problemen gehad die met een lachertje zo te repareren waren. Voor ons is het duidelijk, doe maar een gewoon mini'tje...
(niet dat onze Cooper eruit gaat hoor...)

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

hmm, naja, ik leun nu toch ook wel weer meer richting de 1991 cooper carb dankzij jullie.

Kunnen jullie mijn vraag betreffend het vermogen nog beantwoorden? Ik weet dat de fabriek specs te rooskleurig zijn. een cooper carb hoort iets van 63pk te hebben? Nou dat zal vast niet zo zijn. denk eerder 50 - 55.

Kunnen jullie mij naar een website of een faq verwijzen waar ik eens wat duidelijke informatie over het tunen van een 91 cooper carb kan vinden? Zoeken op de forum heeft me wel wat wijzer gemaakt, daar niet van.
Ik wil graag een beeld krijgen van hoe het tunen van een carb cooper gaat zodat ik mijn plannen daar een beetje op kan afstemmen.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Als ik het mij goed herriner heeft onze cooper Spi ook 63 pk volgens fabrieksopgaaf.
Voor het tunen kan je het zo gek maken als je wilt.
Ik zou zeggen ga eens naar een dichtstbijzijnde minicentrum en neus eens in de rondte, vraag eens een folder en kijk een tijdje wat je 'leuk' vind.
Allereerst zou ik zeggen rijd een tijdje met je mini en begin dan met tunen.
Onze SPI heeft alleen een LCB en big bore uitlaat, dit doet niets aan de prestaties, en is verder helemaal standaard.
Echter elke keer als ik er in stap (ongeveer 1x in de maand, als m'n vriendin het goed vind) is het elke keer een genot om erin rond te scheuren.
Meestal neem ik dan ook de hond (cooper) mee.
Dus als iemand in de buurt van Nijmegen een rode cooper met daarin een blauw/witte boreder-collie en een kale gozer voorbij ziet scheuren, dat ben ik!!!

Echter ik zou gewoon zeggen, je moet zelf weten wat je doet. Ik kan alleen zeggen wat ik zou doen en dat is de carb kopen een tijdje rijden en daarna pas kijken wat je wilt tunen, er is namelijk van alles mogelijk.

Groet ron

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Uit mijn hoofd heeft een Cooper carb volgens fabrieksopgave 61 pk en een SPi Cooper 63 pk. Knappe jongen die die 2 pk verschil opmerkt :) Bovendien leert de ervaring (dynodag) dat fabrieksopgave heel wat anders is dan de praktijk. Je bent die 2 pk zo kwijt of rijk met een sub-optimale afstelling of juist een motortje dat net wat strakker dan gemiddeld uit de fabriek kwam.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Hmm naja, klaar. Als het goed is heb ik em vandaag. :) de 1.3 carb cooper.

Hope dat het geen teleurstelling wordt. :)

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Een mini rijden geeft toch geen teleurstelling??? :)

Succes met je nieuwe wagentje! Groetjes

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Ik zou ook voor de carb gaan... (ik ben niet zo'n spi fan... ;))

Ik heb zelf ook een carb en ben daar zeer te spreken over! Ik heb nu een MPI gekocht, meer omdat het voor dagelijks vervoer relaxed is. Hele andere eindoverbrenging, geen sportuitlaat enz... Met de carb had ik meer de neiging om haastiger te rijden. ;)

Laat ff weten hoe hij bevalt! Veel plezier er mee!

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Zal ik je stiekem wat vertellen? Ik heb een MPi, maar als ik nog een mini zou kopen zou het een Carb worden ;)

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Ik heb ook een MPI (die gaat ook nooit meer weg hoor) maar als ik misschien ooit nog een mini haal haal ik zeker een carb reden -> veel en veel goedkoper om er wat pk's uit te toveren.

veel plezier met je nieuwe wagentje. laat inderdaad even weten wat je er van vind en misschien wat foto's :D
groetjes Mini-Weert

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Juist als je iets wil opvoeren moet je een carb pakken, daarom heb ik er ook meerdere... ;)

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Hey jongens. Wagen bevalt me prima hoor. Hij is in iedere geval erg mooi.

Ik heb vandaag wat snelweg kilometers moeten maken, zo'n 50km en het is inderdaad een beetje vermoeiend met een carb. Door de stad en dergelijke is het leuk.

Ik moet de auto nog een beurtje geven en een aantal dingen laten fixen, zoals de linker deurslot die niet van buiten dicht gaat of de passagiers gordel knopje dat vast zit etc.

Maar ik weet het niet hoor... heb nog altijd gevoel dat een SPi/MPi relaxer rijdt, deze carb trilt toch wel... hou ik niet zo van. Kan daar niets mee? Om te zorgen dat de motor wat soepeler en rustiger loopt, minder trilt. Of vraag ik nou teveel.

Zal morgen foto’s maken en uitgebreid mijn ervaringen delen.

Oh en na een aantal keer flink remmen beginnen de trommels achter toch een kut herrie temaken zeg.. pff. Niet heel erg luid maar gewoon een zacht loeiend geluid als je langzaam rijdt soms. Denk dat daar iets niet goed zit. Hopen dat het niet al te erg is. Verder moet ik de auto nog laten lijnen. Hij stuurt niet helemaal recht.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Hallo Lestat,

Dat trillen zou best weleens in een van de wielen kunnen zitten, zou ik even laten balanceren. Kan gelijk als je gaat uitlijnen.
Als dit niet helpt zou het best kunnen zijn dat je motorsteunen iets ruimte hebben.
Verder is het niet zo dat een SPI/MPI minder zou trillen als een carb. De enige verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat een carb, meestal, iets ouder is als een SPI/MPI (er zijn ook nog carbs gemaakt tijdens de productie van de injecties).
En wat betreft het remmen, deze kan je makkelijk openmaken en kijken wat er mis is, dit systeem is zo eenvoudig dat kan haast niet missen, eventueel kan je voor die tijd nog even met een spuitbus kruipolie onder de auto kruipen en vanaf de achterkant van de schertsplaat de heveltjes van de rem en de handrem even smeren.

Groet ron

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

De auto laat ik vrijdag bij BCCB in baarn even een beurte gegeven en laten balanceren.

Ik heb nog een vraagje over de verzekering. Ik ben niet ouder dan 23 dus ben ik even opzoek naar een goedkope verzekering. ANWB zegt bijvoorbeeld dat ik per maand zo'n 65 moet betalen voor WA+. Is toch wel veel. Vraag me af of het niet goedkoper kan?

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Een MPi zal op de snelweg wel iets rustiger zijn, die heeft een iets langere eindoverbrenging (maar MPi's zijn over het algemeen een stuk prijziger). Met een SPi maakt het echt allemaal niet of nauwelijks uit, het is alleen de gasfabriek die anders werkt.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Lestat heeft over zijn technische problemen een nieuw onderwerp aangemaakt: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=13914

Graag eventuele reacties op het technische vlak daar plaatsen.

RE: Advies nodig, weet niet wat ik moet kiezen!

Om mijn eigen vraag even te beantwoorden. ik heb de auto bij Stad Rotterdam WA+ met rechtbijstand verzekerd voor 400 euro per jaar. :D