APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Ik heb oooveral gekeken, maar niet gevonden. De APK punten. ze staan hier op de site, maar ik kijk er grof over heen.

niet bij informatie, niet in de faq (gaat alleen over het forum)
en zoeken wil ook niet werken.

heeeeel apart.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

kijk eens op de rdw site, hier zullen vast de eisen opstaan, ook is er een folder van postbus 51...

ik heb alle punten wel in een boek staan, maar je begrijpt dat ik niet de hele avond wil gaan overtikken...

kort door de bocht: alles wat gemonteerd is moet werken en alles moet deugdelijk bevestigd zijn. :)

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

In dit topic stond deze link: http://members.lycos.nl/rollers2003/apk.htm


Ik hoop dat je daar iets aan hebt, succes.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

ik dacht me te herinneren dat hier ergens op deze site de lijst stond. misschien zit ik er grof naast.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Is de APK trouwens ongeveer gelijk aan de engelse MOT? Of dienen er hier in NL nog wel wat meer zaken geinspecteerd te worden dan de punten in Haynes genoemd?

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

men zegt dat nederland nog een vrij soepelle keuring heeft, vergeleken met andere landen zoals duitsland en engeland...

dus ik denk dat als de punten zoals in haynes beschreven staan ook wel geldden...

let op dat zoiets als roest erg subjectief is voor keurmeesters, er zijn wel formules voor zodat je kan berekenen of je nu wel of niet moet gaan lassen(aantal rotte cm2 t.o.v. goede cm2).

je bent altijd toch afhankelijk van het humeur van je keurmeester...

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Mathijs, ik heb ooit een link naar een site gepost met APK eisen. Wel voor een 205, maar in grote lijnen het zelfde. Ik ga wel even voor je zoeken.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

hier staat een uitgebreide lijst met APK eisen/punten. Succes

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Bedankt.

Toch raar dat ik dacht dat er op dit forum (of website) een lijst stond :? . naja zal wel in een rare bui geweest zijn. Hier kom ik in iedergeval al een heel eind mee.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Ik kan me zo voorstellen dat er in de afgelopen jaren een aantal punten zijn bijgekomen op de lijst voor APK inspectie. Is er iemand in het bezit van een up to ddate lijst?

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Heb je hier wat aan?

link

Varia PDF files om te downloaden.

Peter_V

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Heel boekwerk! Ik denk er is gewoon een simpele checklist :? Niet dus...

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Populair uitgelegd:
link

Peter_V

----------------
Wist dat ik het op mijn computer had:
(moest even zoeken, dit is een compact overzicht)
---------------

APK eisen

Er kunnen geen rechten ontleent worden aan onderstaande lijst en de
werkzaamheden zijn voor eigen risico.

Overzicht APK eisen: een beknopte samenvatting

De APK eisen staan in een superdik boek welke niet door
particulieren is in te zien. Het staat ook niet op internet.
Hieronder heb ik een opsomming gemaakt waar de garage normaliter
naar kijkt bij een APK keuring.

In de auto worden de volgende items gecontroleerd:

- werkende dashboardverlichting, dusdanig dat minimaal de
snelheidsmeter is verlicht. De auto kan dus niet worden afgekeurd op
bijv. een defecte kachelverlichting.
- voorruitontwaseming moet werken (dus aanjager draait +
ventilatieroosters aan de bovenkant van het dashboard blazen lucht).
De kachel hoeft niet te werken.
- snelheidsmeter moet werken.
- werkend controlelampje van je mistlamp(en) (let op, het lampje
doet het vaak pas als de verlichting aanstaat)
- schakelaar alarmlichten
- schakelaar knipperlichten
- claxon/toeter moet het doen, dus goed testen
- ruitenwissers moeten werken (alleen voor, achter hoeft niet)
- ruitensproeiers moeten werken (achter niet en koplampsproeiers ook
niet)
- binenspiegel aanwezig (glas heel en niet verweerd)
- linkerbuitenspiegel aanwezig (glas heel en niet verweerd)
- als je linkerbuitenspiegel niet van binnenuit verstelbaar is, moet
je bestuurdersraam ook omlaag kunnen. Dat is de enige vereiste voor
een beweegbaar raam. De eventuele spiegelverstelling moet ook werken.
- alle autogordels moeten aanwezig zijn en ook werken; dus in de
vergrendeling vallen en als je aan de gordel trekt moet hij
blokkeren. Als je 3 sets autogordels achter hebt moeten die ook
allemaal werken, ook de heupgordel
- stoelen mogen niet los zitten, stoel en rugleuning moeten
vergrendelen (dus niet zonder vergrendeling los naar voren kunnen
klappen)
- voorruit mag stuk zijn, tot een bepaalde hoogte. Dit zijn:
enkelvoudige scheuren,ongeacht de lengte; oppervlakkige krassen tot
en met 5 mm breed; beschadigingen of verkleuringen die binnen een
cirkel met een diameter van maximaal 20 mm in het directe
gezichtsveld vallen. Daarbuiten is dit 50 mm

Toelichting op voorruit eisen: een flinke ster in het zichtsveld mag
dus 20 mm groot zijn, en buiten het zichtsveld 50 mm. Een enkele
scheur mag ook, al loopt hij van links naar rechts over je voorruit,
maar hij mag geen vertakkingen hebben.

Controleer de kentekenpapieren:

- chassisnummer in de auto moet kloppen met wat er op de papieren
staat.
- cilinderaantal moet kloppen (dus geen 6 pitter in een 4 pitter
hangen..of vice versa)
- aantal deuren hoeft gek genoeg niet te kloppen, dus als bij jou 4
deuren vermeld staat en je hebt de achterste 2 dichtgelast, dan mag
dat.
- Je kentekenpapieren (hoofdzakelijk deel 1) moeten heel zijn! Al is
er een klein stukje tekst weg omdat er een hoekje afgescheurd is =>
ben je gelijk koud aan vervangende papieren en dus ook nieuwe
kentekenplaten met zo'n lullig 1-tje erop

Vervolgens ga je een stukje om de auto lopen (altijd leuk) en
controleert het volgende:

- originele tankdop moet aanwezig zijn, nooddop is niet toegestaan
- alle deuren moeten open kunnen en goed sluiten. Alle deuren moeten
van binnen uit ook te openen zijn.
- kofferbak en motorkap moeten ook goed sluiten
- ruitenwisserbladen van voorruit moeten aanwezig en heel zijn,
achter is dit niet verplicht
- geen scherpe uitstekende delen (bijv. gebogen losse strip ofzo)
- trekhaak moet er stevig onder zitten, maar stekkerdoos hoeft niet
te werken.
- als je een afneembare trekhaak hebt moet die koppel- en
borgconstructie goed werken.
- kentekenplaten moet vastzitten, leesbaar zijn en EU keurmerk hebben

Controleer vervolgens de verlichting:

- stadslicht/dimlicht/grootlicht moet functioneren, en
vanzelfsprekend beide koplampen en achterlampen
- beide remlichten moeten werken, werkend derde remlicht is niet
verplicht
- achteruitrijlicht(en) moeten werken
- kentekenplaatverlichting moet werken (alle aanwezige lampjes)
- knipperlichten links en rechts (ook die aan de zijkant op het
spatbord, behalve als je ze niet hebt natuurlijk)
- werkende alarmverlichting (dus alle knipperlichten tegelijk)
- alle mistlampen moeten werken (voor: allebei als je ze hebt en
achter: als je ze hebt minimaal 1 werkende)
- reflectoren achter moeten aanwezig en heel zijn
- alle glazen moeten in goede staat zijn. Nou komt de vraag: mag een
barst of pit nu wel of niet. Het mag wel, maar alleen als het de
lichtbundel niet wordt verstoord. Dus een pitje in je koplamp mag,
mits het lichtbeeld niet wordt vertekend. De koplamp moet wel
vochtdicht zijn, dus een gaatje wel dichtkitten. Tevens moeten de
reflectoren in de glazen niet verroest zijn en mag er geen vocht in
het glas zitten (dit geeft dus een gaatje aan...wat dus niet mag).

Helaas is niet elke APK keurmeester geheel op de hoogte van wat nu
wel of niet mag. Mijn advies: vervang gewoon het glas of de lamp om
eindeloze discussies te voorkomen.

Verder nog over de verlichting:

- De glazen moeten in goede staat,niet bespoten,geverfd of bewerkt
zijn (tsja.....ik hoor hier verschillende verhalen over...booskijkers
mogen wel tot een bepaalde hoogte, ik meen tot 10% van het
koplampglas bedekken en sommige auto's worden ook goedgekeurd met
gespoten achterlichten....)
- koplampen moeten afgesteld zijn op een bepaalde hoogte. Dit valt
helaas zelf niet te controleren (althans, niet in een paar zinnen,
maar het kan zelf wel). In de garage gebruiken ze daar een speciaal
apparaat voor. In vrijwel alle gevallen zal de garage zelf de
koplampen wel voor de APK afstellen en de auto daar niet op afkeuren.

Controleer de banden:

- alle wielen moeten vast zitten (had je vast niet gedacht)
- banden mogen niet aanlopen maar mogen wel een fractie uitsteken
buiten de wielkasten, ongeveer 1-3cm
- banden moeten minimaal 1,6 mm profiel hebben. Dit geldt voor de
gehele breedte van het loopvlak (ik hoor wel eens wat anders, dat het
een bepaalde percentage van de breedte van het loopvlak moet zijn,
maar ik krijg dit nog niet bevestigd). Schuin afgesleten betekent dus
afkeur als het schuin afgesleten gedeelte minder dan 1,6mm profiel
heeft.
- verschillende maten banden op 1 as mag niet. Wel voor/achter mag
verschillen. Dus linksvoor 185 en rechtsvoor 195 mag niet. Allebei
voor 185 en allebei achter 195 weer wel. Hetzelfde geldt voor
velgmaten, voor 16" en achter 20" mag....of het mooi is, is weer een
tweede.
- banden mogen droogtescheurtjes in de wangen hebben, en ook
beschadigingen, mits het karkas (die witte draden) niet zichtbaar is.
In het loopvlak mag wel weer een diepe beschadiging zitten, is ook
goed te repareren.

Opmerking banden: bandenprofiel tussen de 2.0mm en 1,6 mm, dus net
op het randje, worden meestal wel genoteerd op het APK rapport als
aandachtspunt.

Gooi de motorkap open en controleer het volgende:

- het chassisnummer, moet goed leesbaar zijn en niet verroest
- accu moet vaststaan (hij kan ook onder de achterbank zitten...dan
moet hij natuurlijk ook vaststaan...klemzetten met een blok hout
tussen de zitting en de bodem geldt helaas niet, jammer maar wel
creatief)
- geen lekkende of zwetende brandstofleidingen
- motorsteunen mogen niet (door)gescheurd zijn, motor moet degelijk
vastzitten (dus geen koprol maken bij gasgeven)
- er moet remvloeistof in het reservoir zitten (bij afwezigheid
olie: stel jezelf de vraag hoe je heelhuids het keuringsstation wilt
kunnen bereiken)

De hele lijst hierboven kan je nog doen zonder dat je smerig wordt,
maar bij onderstaande lijst is een krik, paar assteunen (je gaat
natuurlijk niet zonder assteunen onder je auto liggen, of je moet
levensmoe zijn) en een paar oude kleren onontbeerlijk, als de buren
je tenminste op dit moment nog niet vreemd aankijken als je het hele
circus op je auto aan het uitvoeren bent.

Krik je auto op, plaats assteunen onder de chassisbalken en loop de
volgende dingen na, bij voorkeur met een looplamp:

Hoofdstuk speling:

- Controleer je wiellagers. Zet je handen boven en onder je wiel en
beweeg het wiel. Je mag eigenlijk geen speling voelen, alhoewel
ietsje speling in sommige gevallen wel is toegestaan (sommige auto's
hebben speling nodig zoals een VW kever), geef vervolgens je wielen
een slinger in de rondte en luister naar bijgeluiden. Slijtage mag
niet hoorbaar zijn, een 'zangerig' geluid duidt op een defect
wiellager. Als je twijfelt: luister bij ronddraaien naar je andere
wiel, een verschil in geluid mag er dus niet zijn.
- Je mag geen overmatige speling hebben op je stuurkogels. Beweeg de
banden van links naar rechts en let op je kogels, die mogen niet
'klakken'. Enige speling is wel toegestaan, tot 1,5 mm. En dat is
vrij veel! Als je een ingewikkelde stuurinrichting hebt met meerdere
kogels: dit geldt voor alle kogels.
- Je mag ook geen overmatige speling hebben op je fuseekogels, maar
ook hier is weer enige speling toegestaan (1,5mm). Zet je handen ook
weer boven en onder het wiel en ruk het wiel heen en weer.
- draagarmen mogen ook geen speling hebben.
- speling in je stuurhuis mag gek genoeg weer wel
- speling in je aandrijfassen mag ook

Toelichting op de speling: het klinkt allemaal simpel, maar het is
best moeilijk om speling te meten of te bepalen als je wielen in
uitgeveerde toestand staan. In de garage zetten ze soms breekijzers
tussen de kogels en bewegen het breekijzer heen en weer. In een
andere garage krikken ze de auto op onder de wielophanging en zetten
ze een enorme tang op de kogel om te kijken of deze ingedrukt kan
worden (indrukken is ook speling). En hoe meet je exact 1,5 mm?
Moraal van het verhaal: kijk niet gek op als de auto ondanks deze
controle toch afgekeurd wordt op de kogels, maar de ergste speling is
zo wel te controleren. Speling op de kogels die binnen de tolerantie
vallen worden wel genoteerd op het APK rapport als aandachtspunt..

Hoofdstuk rubbers:

- alle stofhoezen van alle kogels moeten dicht zijn. De stofhoes mag
wel oppervlakkig gescheurd zijn (droogtescheurtjes) maar bij knijpen
geen vet lekken. Een klein gaatje is meestal wel (voor zolang het
duurt) met secondenlijm of kit te dichten. En ja, dat mag, als hij
dus dan maar dicht is.
- stofhoezen van stuurinrichting moeten heel zijn
- hoezen van aandrijfassen (die de homokineten beschermen) moeten
heel zijn.
- sommige auto's (o.a. honda's) hebben een achteras ophanging met
kogels (double wishbone), ook hier moeten alle rubbers heel zijn.

Hoofdstuk Uitlaat:

- enige eis is: hij moet gasdicht zijn. Controleer of je ergens
roetplekken op de uitlaat ziet, meestal indicatie van een lek. Soms
kan je het opsporen door de uitlaat met lopende motor even dicht te
houden met een doek, bij een lekke uitlaat hoor je dan een sterk
gesis onder de auto. Mocht je een lekje hebben kan je dat gewoon
dichtsmeren met gun-gum (soort uitlaatkit) of aluminiumtape
gebruiken. De auto kan niet afgekeurd worden op de hoeveelheid herrie
die een uitlaat produceert, dus theoretisch zou je een rechte pijp
van voor naar achter kunnen trekken.
- katalysator: hij hoeft er niet te zitten (katvervanger mag) zolang
je de emissie eisen maar haalt die op het kenteken staan (zie
uitlaatgassen).

Hoofdstuk remmen:

- ze moeten in ieder geval wel werken. Nou heb je dat bij voorremmen
wel snel door, want er valt bijna niet met een auto te rijden zonder
voorremmen, maar niet-werkende achterremmen zijn wel eens wat
moeilijker op te merken. Krik de auto van achteren op, zet iemand in
de auto om het rempedaal in te drukken en probeer het wiel met de
hand in de rijrichting te draaien. Dat moet dus niet lukken. Test ook
op deze manier de handrem. Het verschil tussen de wielen is
belangrijker dan de totale remkracht dus remkracht links en rechts
mag ook niet teveel verschillen. Het exacte verschil is eigenlijk
alleen op een remmentestbank te controleren (ook de remkracht), dus
blijft een beetje gissen. Een handrem die niet werkt (of maar op 1
wiel, wat dus ook niet mag) is in ieder geval op deze manier wel te
controleren.
- Dikte van remschijven: ook altijd leuk discussiepunt. Dit komt
omdat het per model of remschijf kan verschillen. Ook zit er een
verschil tussen toegestane dikte van een geventileerde remschijf en
een een gewone. Soms staat de minimum dikte op de remschijven
ingeslagen. Als je een flinke 'rand' hebt aan het uiteinde van de
schijf, meet de dikte dan op (bijv. met schuifmaat) en vraag het aan
de BMW dealer wat het minimum is voor die schijf of dat model.
- De remschijf mag niet dan 50% verroest zijn op het deel waar de
remblok aandrukt. In dat geval zal je ook wel onvoldoende remwerking
hebben, of trekt de auto sterk naar links of rechts bij het remmen.
- bijna versleten remblokjes of remschoenen zijn toegestaan, mits de
auto maar niet ijzer op ijzer remt en er voldoende vertraging is. Op
het rapport komt dan wel te staan dat het een aandachtspunt is.
Controlelampje remblokslijtageindicatie hoeft niet te werken.
- alle remslangen moeten in goede staat zijn, geen
(droogte)scheurtjes hebben en geen bobbels. Zowel de slangen voor als
achter. Dit zijn o.a. de remslangen naar de remklauwen, maar soms zit
in het midden van de achterbrug ook een slang.

Hoofdstuk Ophanging:

- schokbrekers moeten vastzitten en mogen niet lekken, ze hoeven
echter niet in goede staat te zijn.
- schokbrekerveren of losse veren moeten heel zijn, veerschotels
(deel waar de veren op rusten) mogen niet doorgeroest zijn. Ook
bladveren moeten heel zijn, het verenpakket mag geen losse bladen
hebben..
- draagarmrubbers moeten heel zijn, in dat opzicht dat ze geen
enorme speling mogen hebben (scheurtjes mag wel). Let vooral op de
draagarmrubbers achter.

Hoofdstuk Roest:

- alles wat geen dragende deel is, mag doorgeroest zijn. Roestgaten
in deur, spatbord, dak, wielkastranden of bodem mag geen reden tot
afkeur zijn, mits het dus geen uitstekend scherp deel is geworden.
Een rafelige wielkastrand kan dus afgekeurd worden,
- de dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingsdelen
mogen maximaal 15% roest hebben. Een gaatje in een kokerbalk mag, een
compleet wak niet, dit afhankelijk van de grootte van het
carrosseriedeel waar het gat inzit. Bij het herstellen: een plaatje
er over lassen mag, maar je mag niet lassen aan ophangingsdelen zoals
een draagarm. Die zal gewoon vervangen moeten worden.
- hierbij moet wel aangemerkt worden dat aan het betreffende
geroeste deel geen andere constructie mag vastzitten. Een kokerbalk
welke is doorgeroest op de plek waar het stuurhuis gemonteerd zit
wordt afgekeurd, hoewel misschien het totale roestoppervlakte minder
dan de 15% is.Je mag wel hierover een plaat lassen en vervolgens het
stuurhuis weer monteren. Dit geldt ook voor plekken waar het subframe
zit gemonteerd

Algemeen:

- ook onder de auto mogen de tank/brandstofleidingen niet lekken of
zweten
- remleidingen mogen lichte vliegroest hebben, maar geen zware roest
- de auto mag niet overmatig olie lekken

LPG installatie:

- tank moet degelijk bevestigd zijn, geen deuken hebben en geen
overmatige roest vertonen
- hele gasinstallatie moet lekvrij zijn (te controleren met een
spons plus wat zeepsop)
- leiding knikvrij en degelijk bevestigd onder de auto
- wapeningsmateriaal van de vulleiding mag niet zichtbaar zijn, dus
geen beschadigingen
- verdamper mag niet los zitten

Uitlaatgassen:

Dit kan je niet zelf controleren, maar ik geef toch maar even de
waarden:
- roetuitstoot diesels: maximaal 2,5K bij auto zonder turbo,
maximaal 3,0K met turbo
- CO2 uitstoot benzine: kijk op het kenteken
geen vermelding = max 2,5% (behalve bij oldtimers, die mogen nog
ruimer hebben)
K6 = max 1,5% CO2
U9 = max 0,5% CO2.
Vanaf bouwjaar '93 is viergasmeting verplicht en wordt er niet
alleen getest op CO2 maar ook nog op andere, zoals CO. CO2 blijft
max. 0,5%

toelichting op K6/U9:
K6 is een uitlaatsysteem met katalysator maar
zonder lambdasonde, wordt ook wel ongeregelde katalysator genoemd.
U9 is uitlaatsysteem met katalysator en met lambdasonde.

Vraagstukken:

Zoals altijd blijven er wat vraagstukken over..
- in principe moet de remvloeistofindicator aanwezig zijn en werken,
ik heb echter nog geen keurmeester gezien die dat controleerde.

Als laatste: deze lijst biedt geen garantie dat je auto in 1 keer
goedgekeurd wordt, maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat als je
op deze manier je auto van tevoren naloopt een heleboel problemen
voor kan zijn. Verder zal ik gerust iets zijn vergeten, als je dat
ziet meldt dat dan even. Bij het nalopen: het makkelijkst is om de
lijst uit te printen en alles stap voor stap nalopen en een vinkje
zetten.

==============================

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

:)\\_ half jaartje verder.. maar toch, heel vriendelijk bedankt!

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Peter_Vazed schreef:
Populair uitgelegd:
- werkend controlelampje van je mistlamp(en) (let op, het lampje
doet het vaak pas als de verlichting aanstaat)
- schakelaar alarmlichten
- stoelen mogen niet los zitten, stoel en rugleuning moeten
vergrendelen (dus niet zonder vergrendeling los naar voren kunnen
klappen)
- kentekenplaten moet vastzitten, leesbaar zijn en EU keurmerk hebben
- achteruitrijlicht(en) moeten werken
- werkende alarmverlichting (dus alle knipperlichten tegelijk)
- in principe moet de remvloeistofindicator aanwezig zijn en werken,
ik heb echter nog geen keurmeester gezien die dat controleerde.




- Heb ik niet
- Heb ik niet
- Geen vergrendeling
- Geen EU keurmerk
- Heb ik niet
- Heb ik niet
- Heb ik niet

Hoe heb ik APK? :+)

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

€ 20 biljet bij de autopapieren ????

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Er dient ook gekeken te worden naar het jaartal dat de auto gebouwd is. In de tijd was bv een mistlicht, alarmlicht of achteruitrijverlichting niet verplicht. En wat er niet op zit hoeft niet gekeurd te worden, als de auto voldoet aan de standaard van toen.

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

Maar een stoelvergrendeling en een EU-keur nummerplaat geldt voor iedere auto...

Ik zeg, een blinde APK Keurmeester ;)

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

eu plaat hoeft na 1978 pas .. alleen geel gekleurde platen.. ;)

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's
moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed
kunnen worden vergrendeld. Indien sprake is van
corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente
eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1 en 2, van
toepassing.

Als je dus een oudere auto hebt met een stoel die je zonder vergrendeling naar voren kunt kantelen is dat dus ok. Behalve als het er origineel in hoort. Hier een link naar alle regelgeving APK II: link Maar de meeste info staat in de PDF "keuringseisen"

default

RE: APK punten (bestaan ik weet het, maar waar)

En weer een paar maanden later:


De permanente eisen:
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

De keuringseisen
http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

Let wel:
Per 1 juli jl. is weer iets gewijzigd. Dit staat in het blad APK Keurmeester dat naar keurende instanties wordt verzonden.

Duidelijk mag zijn dat als je APK keurmeester wilt worden je tegenwoordig in het bezit moet zijn van het diploma 1e autotechnicus (1e monteur).

groet,
Atte Roskam

http://www.atteroskam.nl