authi 1974

default

RE: authi 1974

Beste iedereen!!

sinds 28 september ben ik trots eigenaar van mijn aller eerste auto, wat natuurlijk een mini moest zijn. laat het nou een authi zijn uit 1974. een zeer unieke verschijning. maar daar door ook weinig over te vinden. dingen zoals originele delen, originele kleur van carrosserie /motor (ruimte)

ik heb deze auto overgenomen van een bekende van hier. (noem de naam niet) misschien weten jullie meer over deze auto. de zoek knop op deze site heb ik al gebruikt en google ook. maar dan nog vind ik het moeilijk nuttige info te vinden.

Groeten
DJ









ps ik zie dat sommige fotos niet geheel recht staan :p zal ik zo snel mogelijk aan passen

RE: authi 1974

Hé, hallo, Pipo. Wat leuk dat je een 'Authi' op de kop hebt weten te tikken.
Toen ik in de fase kwam dat ik 'weer' een Mini wilde hebben ben ik -als eerste- ook bij een Authi wezen kijken.
Zo'n Spanjaard heeft toch wel iets! Niet 'alledaags' en niet 'gewoon' een Mini.
Dat vind ik toch wel wat 'hebben'.
Ja, inderdaad, het is iets moeilijker om er bijzondere gegevens van te vinden op het internet. Dat is wel een uitdaging.
En op de club website heb ik er inderdaad niet veel over weten te vinden. Des te meer zal het gewaardeerd worden wanneer je er toch in slaagt om jouw karretje extra in het zonlicht te stellen. Perslot, is het een bijzonderheid. En, dat blijft zo. Dus, doe je best.
Wanneer je kunt aangeven wat jij als 'nuttige info' ziet, kunnen wij ons best doen om je behulpzaam te zijn om dat ook te vinden. Dus, zeg het maar.

RE: authi 1974

http://www.austinminiwebsearch.com/paint_authi.html

http://www.foro.pieldetoro.net/foro/ind ... ni.148185/
scrollen naar onderaan ..

http://www.casadellibro.com/libro-authi ... 754/824698
2e editie
( 8) momenteel uitverkocht .. en in het spaans)

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: authi 1974

excuseer mij voor het enorm late bericht. beetje rond geneusd op google en wel wat dingen te weten gekomen. alleen nog de vraag, hoe weet ik zeker dat het een authi is? ik zie op google dat onder de motorkap moet staat dat het een authi is, gemaakt in papiloma (dacht ik) en dus gemaakt in spanje. nu is deze motor al een keer gereviseerd (moet helaas weer) en is het motor nummer ook weg gehaald. is er nog enige manier om te kijken of deze motor daadwerkelijk bij mijn auto hoort?

ook hoor ik als ik snel op trek en dan snel gas los laat een tik. dit komt onder de achterbank vandaan (onder de auto dus) het is echt een heel hard geluid. de tik zit precies in het midden van de bank. is dat de as? de uitlaat misschien?

ook wil ik hem zo orgineel mogelijk houden en weer maken. maar wel een toeren tellen denk ik? en een 2e 20 liter tank aan de rechter kant is dat te doen?

in de authi zit een stuur van euhm bakaliet dacht ik. maar deze is rete smerig als ik dat woord hier mag gebruiken haha. en flinke gebruikers sporen, tips?

ik denk dat ik zo al een heel eind zou komen. oohja, de velgen. wat zijn de orginele? want ik weet haast zeker dat deze niet orgineel zijn.

DJ

default

RE: authi 1974

Zijn er misschien mensen die in de buurt van hengelo wonen? En die zin en tijd hebben om eens te kijken in elke staat mijn autootje nu eigenlijk is? En gewoon een gezellig middagje rijden:)

RE: authi 1974

Leuk karretje man!
Aparte kleur ook. Zie je niet veel.
In de regio Hengelo (woon zelf in Ambt Delden) is regelmatig wel iets te doen met oldtimers.
ben er zelf regelmatig te vinden.
wil je meer weten laat maar horen!
grt
Marco

RE: authi 1974

Hengelo!
Dan was je een paar weken terug ver van huis!
Je mini stond laatst bij mij in de straat(Papendrecht)bij de flat.
Ik heb je mini(ben zelf ook mini rijder Al meer dan 35 jaar) van boven af bewonderd, gaaf karretje! Heel veel plezier er mee!
Ik heb zelf een rode mini waar ik al 25 jaar in rijd.

default

RE: authi 1974

Hee morrismarc!

Inderdaad! Jou mooie rode karretje met trekhaak en sleurhut dr achter! (zomers) das wad inderdaad een flinke rit. Die can jou staat er wel subliem bij moet ik zeggen, kan dit van mij nog wat van leren:) leuk dat je m gezien hebt!

RE: authi 1974

Mocht je ooit weer in de buurt zijn en vragen hebben, ik woon op de 4e etage nr: 90

Groetjes,

Marc.

default

RE: authi 1974

in mijn authi zit nu een 1000E. oorspronkelijk 39 pk. wat betekend dat als hij elk jaar 1 pk verliest ik negatief uit kom. en dat is te merken... 110 op de snelweg is de max en zou eigenlijk iets fijner 80 willen rijden. na 43 jaar is volgensmij de puf er wel een beetje uit.

nu is een beetje vragen wat ik doe, of ik stop er een 1275 gt blok in (oogspronkelijk ook spaans/ italiaans. of ik ga mijn 1000tje reviseren. wat raden jullie aan? ik heb namelijk geen idee hoe een 1000tje normaal rijd, neem aan wel harder dan 110.

DJ

RE: authi 1974

Een 1000E moet makkelijk boven de 110 komen, zeker als deze compleet met versnellingsbak is overgezet. De 1000E had een lange, 2.9, eindoverbrenging.
Met een standaard 1000E heb ik meerdere malen boven de 140 gehaald.
Hoe is het onderhoud en afstelling van jouw Mini. Is dit de laatste tijd wel eens gecontroleerd?

Groet,
Kees

RE: authi 1974

Origineel 1000 blok & bak uit 1974 had je naar mijn mening nog niet in een "E " uitvoering.
De originele bak zou een 1: 3.44 eind overbrenging moeten hebben en dat bij 10"wielen geeft: 80km/pu bij 3000 t/pm, en 98/100 km/pu bij 4000 t/pm moeten geven met originele teller.
Zit er een(latere) "E "bak in en de rest origineel, dan draai je bij de voornoemde snelheden ruim 500 t/pm minder.

Een keer compressie meten en als die goed is en de motor niet teveel olie verbruikt en daardoor van binnen(verbrandingsruimte/kleppen) vervuild is de motor een keer goed afstellen.
Kan ook een heel stuk schelen in top snelheid.

RE: authi 1974

Het is toch wel opmerkelijk dat we hier op het forum zo vaak lezen dat iemand een Mini heeft waarvan de gebruiker het gevoel heeft 'dat die niet opschiet'. En dan is de opkomende gedachte vaak, er maar een motor met meer inhoud in te zetten.
Ik vraag me dan af wat er de laatste jaren aan onderhoud gepleegd is aan deze autootjes.
Bijvoorbeeld; wanneer is er voor het laatst een nieuw luchtfilter element in gekomen? Die dingen slaan dicht, op den duur.
Hoe vervuild is het koelsysteem? Ooit ontkalkt? Als de koeling te wensen overlaat, dan is het rendement van de verbranding zoveel lager. Een compressie test laat meestal zien dat de compressie van de vierde cilinder achterblijft op die van de voorste drie. Dat komt doordat in het koelcircuit het keerpunt van de vloeistof stroom bij de vierde cilinder ligt. Die wordt dus het slechtst gekoeld, het heetst. Als je een compressie lekproef doet, zal je zien dat de vierde cilinder wat dat betreft het nog verder laat zitten dan bij de simpele compressietest.
Conclusie, de motor loopt eigenlijk op drie cilinders, de vierde doet maar zo'n beetje mee.

Door de simpele conclusies die getrokken worden, zijn de 1275 motortjes erg in trek en je betaalt er dus een flinke prijs voor.
Deze motortjes hebben ook hun leeftijd en hebben dezelfde zware werkomstandigheden gehad met onvoldoende onderhoud. Als je zo'n blokje koopt moet je het dus (ook) reviseren. Reken maar op € 2000,-. (Dat is dus 'standaard' en niet met een andere nokkenas, langere tuimelaars en die dingen meer).

Mijn advies is; behoud je 1000 cc motortje, laat het reviseren, en pleeg in het vervolg behoorlijk onderhoud.
Met het geld wat je bespaart door niet een relatief duur 1275 blokje te moeten kopen kan je je een LCB uitlaatspruitstuk veroorloven met een aangepaste uitlaatpijp. En een afzonderlijk inlaatspruitstuk, wat dus niet onnodig heet wordt bij het langzame rijden wat wij doen onder 'aangename' weersomstandigheden. Een K&N luchtfilter erop en je kan gewoon 144 km/u rijden met je oude Mini.

default

RE: authi 1974

ten eerste bedankt voor deze reacties!! super! mijn eerste bedoeling is het behouden van de originele motor. mede door dat het een authi is en dus best een aparte verschijning wil ik heb origineel houden. ofterwijl het 1000tje houden. maar dan wel goed onderhouden. deze auto is net een maand in mijn bezit. in het vervolg onderhoud plegen heb ik dus geen invloed. wel krijgt ie het bij mij. ondertussen heb ik alle rubbers van de uitlaat ophanging vervangen en het slangetje van het blok naar de oliedruk meter. deze zat op een manier vast waar je echt van denkt: dat kan nooit goed gaan, en dat was het dus ook niet. het was een ijzeren pijpje dan weer rubben en dan weer ijzer. dit resulteerde op de joints dat de olie er soms uit liep. de hele motor ruimte is dan ook smerig. al wel een heel stuk schoner gemaakt maar als de motor er uit is gaat ie helemaal opnieuw in de lak.

zoals ik net zei gaat de motor er uit. deze winter ga ik samen met een vriend (die aan zijn 102e
mini bezig is) het blok reviseren. hiervoor heb ik onderdelen besteld terwaarde van nog geen 300 euro. das lekker goedkoop reviseren.

het LCB spruitstuk zit ik nog even over na te denken. het zal inderdaad wel flink schelen in temperatuur qua inlaat. maar dan hou ik m niet orgineel.

nog een vraag, het koelsysteem ontkalken, is daar nog een speciale manier voor?
ik moet nog wel de waterpomp vervangen de lagers zijn euhm versleten.

RE: authi 1974

het blok reviseren. hiervoor heb ik onderdelen besteld ter waarde van nog geen 300 euro.



Ik ben heel benieuwd wat je voor 300,- euro aan "revisie'' onderdelen kan kopen!?

default

RE: authi 1974

een gedeelte van de onderdelen heeft de vriend al. verder met zijn ervaring hoef ik het gelukkig niet uit handen te geven waardoor ik daar al een heleboel op bespaar.