Bij het lezen van een Engelstalig artikel over lassen kom ik het begrip bead-on-plate welding tegen. Zou iemand mij kunnen zeggen wat dit juist wil zeggen? Bij het zoeken op internet begrijp ik dat je een lasrups legt op plaatmateriaal. Maar wil het dan zeggen dat je met bead-on-plate welding twee platen met de randen aan elkaar last, of dat je gewoon een las legt op een stuk plaatmateriaal?
Ik denk dat men bedoelt dat twee platen met of zonder vooropening koud wordt gelast.
Met koud bedoel ik dus: geen hoogte- of hoekverschil, zoals in carrosserie-/ plaatreparaties.
Omdat (auto-)plaatwerk erg dun is (0,6-0,8mm) lukt het je nauwelijks een aaneengetrokken lasrups te leggen: je zult moeten opbouwen ivm warmteinbreng en dus kromtrekken van plaatwerk.
RE: Bead-on-plate welding
Ingediend door RubenM op za, 28-01-2012 13:41
Bij het lezen van een Engelstalig artikel over lassen kom ik het begrip bead-on-plate welding tegen. Zou iemand mij kunnen zeggen wat dit juist wil zeggen? Bij het zoeken op internet begrijp ik dat je een lasrups legt op plaatmateriaal. Maar wil het dan zeggen dat je met bead-on-plate welding twee platen met de randen aan elkaar last, of dat je gewoon een las legt op een stuk plaatmateriaal?
Gr!
RE: Bead-on-plate welding
Ingediend door Brutus op zo, 29-01-2012 13:45
Ik denk dat men bedoelt dat twee platen met of zonder vooropening koud wordt gelast.
Met koud bedoel ik dus: geen hoogte- of hoekverschil, zoals in carrosserie-/ plaatreparaties.
Omdat (auto-)plaatwerk erg dun is (0,6-0,8mm) lukt het je nauwelijks een aaneengetrokken lasrups te leggen: je zult moeten opbouwen ivm warmteinbreng en dus kromtrekken van plaatwerk.
RE: Bead-on-plate welding
Ingediend door RubenM op zo, 29-01-2012 15:27
ok, denk dat ik het nu snap .
Bedankt voor het antwoord!