Belastingvrij in 2012

RE: Belastingvrij in 2012

Een vraagje vanuit mijn vriendin, ze heeft een Mini van 16 Jan. 1987, wordt deze nog ooit belastingvrij? Ik heb het een en ander gezocht met de zoekfunctie maar krijg het niet gevonden. Dus sorry als hier al een topic over open is! ;)

MVG Chiel

RE: Belastingvrij in 2012

Volgens het huidige voorstel geldt dat alleen voor auto's t/m 31-12-1986. Maar je weet het nooit....

RE: Belastingvrij in 2012

Hij kan belastingvrij worden met dit huidige voorstel. Het gaat namelijk om het jaar dat de auto gebouwd is, niet wanneer hij voor het eerst op kenteken is gezet, grote kans dat deze al in 1986 gebouwd is. Alleen hoe je erachter moet komen weet ik niet.

RE: Belastingvrij in 2012

Ik neem aan van niet.

Wel alle gebouwde Mini's uit 1986.

RE: Belastingvrij in 2012

die van zijn vriendin is, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, in 1986 gebouwd (op kenteken gezet op 16 jan 1987)...

Lekker die duidelijke Nederlandse wetgeving... |:(

RE: Belastingvrij in 2012

Het gaat bij de vrijstelling van de houderschapsbelasting NIET om het jaar waarin de auto gebouwd is, maar om de datum van eerste toelating. Of dat nu een Nederlandse toelating was of niet, dat maakt niet uit.

De werkelijke productiedatum is in veel gevallen niet te achterhalen en kan dus onmogelijk worden aangehouden.

RE: Belastingvrij in 2012

LimitedSjoerd schreef:
Het gaat namelijk om het jaar dat de auto gebouwd is, niet wanneer hij voor het eerst op kenteken is gezet



Ivo":3fbll3dg]Het gaat bij de vrijstelling van de houderschapsbelasting NIET om het jaar waarin de auto gebouwd is, maar om de datum van eerste toelating. [/quote:3fbll3dg]

Heren, bronvermelding doet wonderen! ;)

RE: Belastingvrij in 2012

Bronvermelding is makkelijk. Ivo z'n verhaal wordt bevestigd door de website van de belastingdienst.

Groet ron

RE: Belastingvrij in 2012

RE: Belastingvrij in 2012

Ik heb het van mijn vader gehoord, ik heb hier geen kopietje van deze bron :P

hij heeft het geloof ik van het jaguarforum, daar was iemand met een jaguar met kenteken uit januari 1988. Echter deze auto had eerst anderhalf jaar in de showroom gestaan en was dus van bouwjaar 1986. deze wordt alsnog belastingvrij volgens de RDW (RDW toch?)

RE: Belastingvrij in 2012

de rdw gaat echt niet voor iedere auto na wanneer hij gebouwd is, het is een ambtenaren-apparaat, die trekken een snelle regel...

RE: Belastingvrij in 2012

RDW doet zowiezo niets met belasting.
En ja, als je kan aantonen dat jouw auto specifiek op die dag is gebouwd, dan krijg je een uitzondering.
Staat niet vermeld op de website, maar is wel mogelijk.

Groet ron

RE: Belastingvrij in 2012

RE: Belastingvrij in 2012

En dat haal je op dat jaguarforum uit 1 post van iemand die een telefoontje met de helpdesk van de belastingdienst heeft gedaan.... Als je het met meer zekerheid wil weten moet je zelf even bellen. Maar enige wat te controleren valt is de datum eerste toelating. En als dat dan januari 1987 is, dan heb je flink pech.

RE: Belastingvrij in 2012

Zo'n zelfde verhaal heb je met de gordel plicht. Zelfde geneuzel en kijken ze naar eerste toelating.

RE: Belastingvrij in 2012

Naast het feit dat ik een 'tik' heb met Mini's, gaat mijn voorkeur uit naar het merk met de dubbele chevrons.
Ik heb er meerdere, waaronder een DS en een CX.
Citroën hanteert vanaf 1975 een zgn ORGA-nummer die in de carrosserie van elke auto wordt gedrukt, waarmee de exacte productiedag is te achterhalen...
Mijn CX is zodoende aantoonbaar geproduceerd op 9 december 1986, maar helaas pas in maart 1987 voor het eerst op een (nederlands) kenteken gezet.
Hoezeer ik dit ook via de Fehac (landelijk orgaan voor klassieke voertuigen) heb gepoogd aan te geven om straks in 2012 alsnog gebruik te kunnen maken van de klassieker-regeling, het maakt allemaal niets uit:

voor de nederlandse wetgeving is [u:a4ihccwu]alleen[/u:a4ihccwu] de eerste datum van toelating (en dus afgifte kenteken) een wettelijke peildatum...

Ik ken iemand die iets verderop in mijn straat woont met een Volvo 240, op kenteken gezet op 02 januari 1987.
Hij baalt nèt zo stevig, geloof me....

RE: Belastingvrij in 2012

vlassie schreef:
Zo'n zelfde verhaal heb je met de gordel plicht. Zelfde geneuzel en kijken ze naar eerste toelating.




Ja, daar weet ik dus weer alles van...

Clubman van begin 1971, op kenteken 4 jan 1972... |:( |:(

Groet ron

RE: Belastingvrij in 2012

Dat is zuur zeg. :(

RE: Belastingvrij in 2012

De meeste nieuwe auto's worden in Januari op kenteken gezet
Dat scheelt weer bij de inruil
Een nadeel zijn de veranderingen die ingaan op 1 januari

RE: Belastingvrij in 2012

Maarja....zoveel belasting betalen wij ook weer niet ;)

RE: Belastingvrij in 2012

Dat hele rekeningrijden is toch op de lange baan geschoven, en daarmee is toch ook de 31 Dec '86 datum voor belastingvrijstelling van klassiekers doorgeschoven?

RE: Belastingvrij in 2012

Dat is het nou net, ik ben bang dat deze twee zaken niet met elkaar gekoppeld zijn :(

RE: Belastingvrij in 2012

Momenteel is dat nog gekoppeld dacht ik.

RE: Belastingvrij in 2012

Dat zou dan toch wat hoop geven :)

RE: Belastingvrij in 2012

Ik heb al wel geprobeerd te zoeken, maar over dat rekeningrijden vind ik niks wat jonger is dan Januari 2010. Dus ik kan niet met zekerheid zeggen of die belastingvrijstelling nu wel of niet doorloopt.

RE: Belastingvrij in 2012

Een citaat uit een ander forum:

"Liefhebbers van belastingvrij rijden, je kunt een vrijstelling van wegenbelasting krijgen voor een auto die 25 jaar oud is/wordt, maar vanwege een latere datum van eerste toelating niet belastingvrij is/wordt. Met name voor auto’s uit begin 1987 is dat interessant. De Belastingdienst heeft in eerste instantie geen andere keuze dan te kijken naar het kentekenregister voor de datum van belastingvrij worden. Daarin staan immers de gegevens waar de belastingdienst zo bij kan. Je kunt ook vervroeging van de datum van vrijstelling aanvragen als je auto van eind 1986 is en je per begin 1986, de productiedatum plus 25 jaar, een vrijstelling wilt hebben. Je moeten dan wel aantonen, dat de auto ouder is dan de datum van eerste tenaamstelling.

De wettelijke grondslag voor de vrijstelling is als volgt:

Artikel 72 Wet op de motorrijtuigenbelasting 1994
1.Vrijstelling van belasting wordt, onder bij algemene maatregel van bestuur te stellen voorwaarden en beperkingen, verleend voor motorrijtuigen:
a….
b. die 25 jaar en ouder zijn en die, voorzover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig worden gebruikt;

Artikel 12 Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994 (de algemene maatregel van bestuur, red. RV)
Vrijstelling van belasting voor motorrijtuigen die 25 jaar en ouder zijn, wordt verleend indien:
a. uit het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 aangehouden register van opgegeven kentekens blijkt dat het desbetreffende motorrijtuig ten minste 25 jaar oud is, dan wel aan de hand van bescheiden zulks wordt aangetoond; en….

De belastingdienst heeft ook een eigen uitleg:
http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... 1627_50670

Het volgende forimulier gebruik je voor je verzoek: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 8plfol.pdf Bij ‘Ander verzoek, Vermeld hiernaast om welk verzoek het gaat’ vul je het volgende in met kopiëren en plakken:

vrijstelling o.g.v. art 72,1e lid sub b Wet MRB en art 12 aanhef en sub a Uitvoeringsbesluit per ...datum (datum 25 jaar plus een dag)"


[u:mgum4k5y]Lang verhaal kort[/u:mgum4k5y]: als jij de belastingdienst/ RDW kunt aantonen middels een officieel schrijven van de fabrikant dat de auto geproduceerd is in 1986 móeten ze dat accepteren en wordt je auto straks gewoon nog belastingvrij.

RE: Belastingvrij in 2012

Het grote probleem is dat de fabrikant en de importeur niet meer bestaat
En het Heritage certificaat geeft alleen aan voor de export en is niet rechts geldig

RE: Belastingvrij in 2012

De Fehac mag bouwjaarverklaringen afgeven, die de RDW vaak accepteerd als er geen papieren van de auto meer zijn.

RE: Belastingvrij in 2012

Hm,
Ik wou dus dezelfde vraag gaan stellen,
mijn mini is van 2 januari 1987,
gewoon dikke pech dus |:(

RE: Belastingvrij in 2012

Ach, die 12 euro per maand....
Als je nu een dikke Chevrolet Diesel zou rijden....(gelukkig is de mijne van '85) ;)

Groet ron

RE: Belastingvrij in 2012

http://www.nu.nl/auto/2671374/auto-30-j ... gvrij.html

Nieuwe ontwikkeling.

Overgangsregeling

Inmiddels er er ook een overgangsregeling bepaald. Een auto van bouwjaar 1987 wordt belastingvrij als hij 26 jaar oud is, van '88 als die 27 jaar oud is, van '89 als die 28 jaar oud is en van 1990 als die 29 jaar oud is.


RE: Belastingvrij in 2012

jeps goed nieuws dus voor de mini rijders! \\:)/

link

Reden voor feest bij de meer nostalgisch ingestelde autoliefhebbers. Met een iets aangepaste wet kunnen ‘we’ weer door met het verzamelen van oude rommel! Oldtimers en youngtimers worden weer belastingvrij.

De autoliefhebber en de overheid gaan vrij slecht door een deur. Daar hielp het afschaffen van de oldtimer-regeling niet echt bij. Alle auto’s gebouwd (en later alle auto’s op kenteken gezet) na 31 december 1986 zouden nooit meer belasting-vrij van hun oude dag kunnen genieten. Erg jammer en op het eerste oog een nutteloze ‘aanscherping’ van een vroeger leuke wet. Auto’s van 25 jaar en ouder heb je er graag ‘bij’. Het rijden in oldtimers en youngtimers kost altijd meer tijd, liefde en/of onderhoud. Bovendien gaat het om een zeer klein deel van het Nederlands wagenpark.

Natuurlijk krijgen we niet de makkelijke ouderwetse regel (alles 25+ is OK) terug. De politiek heeft ook gehoord dat auto’s na 1990 gebouwd wel heel veel beter in elkaar zitten dan het pre-1980 blik. Daarom willen ze op den duur alleen auto’s ouder dan 30 jaar belastingvoordeel gunnen.

Geleidelijk zullen we aan de nieuwe regeling wennen. Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling. 1988-ers moeten 27 jaar wachten, 1989-ers 28 jaar, enzovoort. Deze overgangsregeling geldt voor de auto’s met eerste ingebruikname tot en met 1990.

Dus:

In gebruik name tot en met 1986 blijft na 25 jaar volledig belastingvrij

een 87-er wordt na 26 jaar belastingvrij
een 88-er wordt na 27 jaar belastingvrij
een 89-er wordt na 28 jaar belastingvrij
een 90-er wordt na 29 jaar belastingvrij
na 1990 belastingvrijstelling vanaf 30 jaar

Een BMW E34 M5 uit 1990 moet dus 30 jaar wachten. In 2020 wordt deze belastingvrij maar alleen als deze niet op gas rijdt. Voor auto’s op LPG en diesel in gebruik genomen vanaf 1987 geldt voortaan een toeslag. Deze toeslag is het ‘extra’ bedrag dat deze auto’s nu ook betalen aan wegenbelasting. Officieel vervallen dus de wegenbelasting en provinciale opcenten maar niet de ‘brandstof-boete’. Met een G3 gasinstallatie in je BMW E34 M5 (wie doet dat nou?!) betaal je vanaf 2020; €492,- in plaats van ruim €1600,- per jaar, zonder gasinstallatie is deze gewoon belastingvrij.

Even slikken dus maar we kunnen kunnen door met het verzamelen van onze geliefde benzine-gestookte youngtimers. Oldtimer tegen de tijd dat ze belastingvrij zijn. Een poos geduld en dan kostenloos de hele loods op kenteken hebben. Alleen niet te veel rijden want benzine zal tegen 2020 wel onbetaalbaar zijn.




goed want de meeste mini's rijden op benzine, wel weer flauw van die toeslag moet ik zeggen, maargoed, de (r)overheid duldt geen concurrentie.. |:(

RE: Belastingvrij in 2012

Nu ook op de anwb site te lezen \\:)/

link

Gr,

Minian

RE: Belastingvrij in 2012

Goed nieuws voor mijn mini uit 1991.. alleen nog wel 9 jaar wachten :O, Hopen dat ie dan af is ;)

RE: Belastingvrij in 2012

Ik ben ook weer blij,(dacht eerst dat het tot aan 91 was) bedankt voor de link.

RE: Belastingvrij in 2012

31 okt 2012, 11:13446 reacties
"Ook voor oldtimers moet wegenbelasting worden betaald"

door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - De eigenaren van klassieke auto's zijn woedend nu het nieuwe kabinet heeft besloten om voor oldtimers de wegenbelasting weer in te voeren.




Moeten we toch gaan betalen...

RE: Belastingvrij in 2012

Uit Autoweek :

9 november 2012 | 18:33 | Tekst: Roy Kleijwegt
Goed nieuws na de eerdere paniek rondom het wegvallen van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. De opnieuw aangestelde Staatssecretaris van Financiën Frans Weekers is van plan het cultureel erfgoed op autogebied te ontzien en werkt hiervoor aan een regeling.
......
Nog onduidelijk is op welke manier dit plan vorm moet krijgen, maar het ministerie denkt aan een vorm van de vaak genoemde 60- of 30-dagenkaart, waarbij je niet vaker dan het genoemde aantal met je auto de weg op mag.....

RE: Belastingvrij in 2012

Eindelijk nieuws waar je vrolijk van wordt, wij zullen zien.

RE: Belastingvrij in 2012

Je blijft een probleem houden als hij de andere dagen van de openbare weg af moet zijn en je hebt geen oprit/stalling. Maar het is beter iets dan niets!

RE: Belastingvrij in 2012

Denk ook niet dat zo'n dagenkaart een oplossing is voor vele onder ons , ik wil wel meer als 60 dagen met de Mini kunnen rijden en kan hem ook niet op eigen terrijn stallen zoals eerder gezegt hierboven.

Zo'n 30/60 dagenkaart is dan wel weer handig voor mensen die dit wel kunnen en meerdere oltimers hebben en maar een paar honderd km/of een paar dagen per jaar met hun oltimer de weg opgaan.

Overgens ik leg er niet wakker van , van die paar tientjes die je per kwartaal moet betalen , maar als je een zwaardere of meerdere auto's heb kan ik me voorstelllen dat je er niet vrolijk van wordt.. :(