Wij zijn, nog niet zo lang, eigenaar van een Mini uit 1991.
We zijn volop bezig met een volledige body off restauratie.
Alles wijst erop dat het een Cooper S is, maar we komen er niet uit.
Waaraan kun je met zekerheid zien of het een echte S is.
Het VIN nummer is:SAXXNNAMMBD023630.
paintcode: RWU trim: PMA
Vraag, wat verwijst er naar dat het een Cooper S zou zijn,
zelf heb ik een 1991 Cooper gehad met de John Cooper S Conversion.
Deze conversion hielt in een andere cylinderkop, dubbele carburateurs,
een LCB en een oliekoeler. Deze set werd dan ook bij een dealer gemonteerd
waardoor je de garantie van je Mini kon behouden.
Dit was dus een echte Cooper S [u:a0vmxchs]geworden[/u:a0vmxchs], origineel is de Mini Cooper
uit die tijd nooit vanuit de fabriek als Cooper S geleverd.
Kees.
Als ik jou was zou ik je chassisnummer weghalen, kan gebruikt worden
door lieden die het niet zo nou nemen.
Je had een Rover Mini Cooper. Had een 1275 cc Motor 12 Inch wielen en 2 extra lampen voor de gril
Je had een Rover Mini Cooper S Zelfde 1275 cc Motor 13 inch wielen + sportpack en 4 extra lampen voor de gril
Die S stond alleen maar voor een Sportspack Mini en had dan
ook niets te maken met een sterkere of aangepaste motor.
Bij het te naam stellen werd er soms op het kenteken
Mini Cooper S vermeld wat dus erg verwarrend is als je niet
weet dat het de S van Sportspack is.
Kees
Dat weten wij. maar de meeste mensen denken als zij lezen Cooper S aan een opgevoerde motor. En de officiële naam voor de laatste Minis van de productie lijn was Rover Mini Cooper en Rover Mini Cooper S.
Na alle reacties te hebben gelezen is het vermoeden toch zeer groot dat het géén S zal zijn. Daarom zullen we er zeker niet minder van gaan genieten en er weer een prachtige Mini van maken.
Op het moment van schrijven staat de body nu in de grondlak en is gereed om te worden gespoten.
Uiteraard laten we hem in de originele kleurstelling, rood met wit dak. In de tussentijd de subframes laten poeder coaten. Overige onderdelen nog te beoordelen op staat en kijken of we deze spuiten en/of ook laten coaten. Daarnaast natuurlijk het blok voorzien van een mooi kleurtje na deze technisch te hebben nagekeken. Ik zal de vorderingen op het Forum delen.
danwen schreef: Na alle reacties te hebben gelezen is het vermoeden toch zeer groot dat het géén S zal zijn. Daarom zullen we er zeker niet minder van gaan genieten en er weer een prachtige Mini van maken.
Op het moment van schrijven staat de body nu in de grondlak en is gereed om te worden gespoten.
Uiteraard laten we hem in de originele kleurstelling, rood met wit dak. In de tussentijd de subframes laten poeder coaten. Overige onderdelen nog te beoordelen op staat en kijken of we deze spuiten en/of ook laten coaten. Daarnaast natuurlijk het blok voorzien van een mooi kleurtje na deze technisch te hebben nagekeken. Ik zal de vorderingen op het Forum delen.
Bedankt voor alle reacties
S of niet, vergeet in elk geval niet dat dit het eerste Cooper model was sinds de laatste Coopers ergens in 1971, en de laatste met een carburateur. (en vele andere unieke zaken voor deze versie, zoals het luchtfilter huis.)
Bedankt Theo voor die vin code uitleg. Heb het voor mijn 1992 ook bekeken. Mijn Vin code SAXXNNAMMBD 0...
Een Cooper carburateur dus. Rood met een zwart groot vinyl schuifdak.
Zat ook naar de motorcode te kijken 12A/2A G01.
12A/2A = caburateur 1275cc
G01 = 10.0-1CR 3.105 final drive, Catalyst, no oil cooler
Zegt mij verder niet zoveel of het een Cooper is, 1 carburator.
Heb ook een 1.3 SPI nov 1993 maar kan het motor nummer niet helemaal begrijpen:
12H G04 AA - iemand die het kan uitleggen?
1275cc
9F/Sa/Y 31001 to 31504 Purolator oil filter
9FD/Sa/Y Closed circuit breathing with oil light switch in filter head from eng No. 32178
9FE/Sa/Y Closed circuit breathing with oil light switch in Purolator filter housing
9F/Sa/Y 32378 on, closed circuit breathing with Purolator filter with oil light switch
40006 on Aeg510 camshaft
42730 on cross- drilled EN40Bcrank
42548 on metal dipstick tube
12H397 Cooper S Mk3 with dynamo, negative earth and EN16T Tuiftrided crankshaft
12H398 Cooper S Mk3 with alternator, negative earth and EN16T Tuftrided crankshaft
Note: Only Cooper S 9 F engines had the EN40B forged steel, nitrided crankshafts. All other A-series engines had EN16T steel crankshafts. These were Tuftrided on Mk3 'S' and Austin 1300GT and were stamped 12G1683.
1275 cc
Solid wall block with no tappet chest covers
12G/Ta/H ADO17 shape Wolseley, Riley, MG & Vanden Plas fitted with S conrods
12H379 1275GT with dynamo, negative earth, electric fuel pump and remote gearbox
12H380 1275GT with alternator, negative earth, electric fuel pump and remote gearbox
12H389 1275GT with dynamo, negative earth, mechanical fuel pump and remote gearbox
12H390 1275GT with alternator, negative earth, mechanical fuel pump and remote gearbox
12H706 1275GT alternator, negative earth, mechanical fuel pump and rod change gearbox
12H397 Cooper S Mk3 with dynamo and negative earth
12H398 Cooper S Mk3 with alternator and negative earth
12H/-/ Austin 1300 ADO16 & Allegro
12H610/635 Innocenti Mini with duplex cam drive gears and 11-stud head
12H719/832 Innocenti Mini with simplex cam drive gears and 11-stud head
1275 cc
1990 onwards (12A numbers)
12A/2A Carburrettor type
12A/2B Carburrettor and catalyst type
12A/2D SPi Single Point injection - Tbi, throttle body injection 9.4-1 CR
12A/E SPi and Tbi 10-1 CR
Suffixes:
F53 10.0-1CR, 3.105 final drive, catalyst, oil cooler
F75 9.4-1CR, SPi, 3.105 final drive, closed loop catalyst
F76 9.4-1CR, automatic with closed loop catalyst
F77 10.0-1CR, SPi Cooper, 3.2 final drive, closed loop catalyst
G01 10.0-1CR, 3.105 final drive, catalyst, no oil cooler
G03 9.4-1CR, 3.105 final drive, catalyst, May 1992 on
G04 9.4CR, 2.76 final drive, catalyst, French only spec
G05 9.4-1CR, automatic with catalyst
RE: cooper of cooper S
Ingediend door danwen op ma, 08-04-2019 21:42
Wij zijn, nog niet zo lang, eigenaar van een Mini uit 1991.
We zijn volop bezig met een volledige body off restauratie.
Alles wijst erop dat het een Cooper S is, maar we komen er niet uit.
Waaraan kun je met zekerheid zien of het een echte S is.
Het VIN nummer is:SAXXNNAMMBD023630.
paintcode: RWU trim: PMA
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Kees CCTP op wo, 10-04-2019 08:55
Vraag, wat verwijst er naar dat het een Cooper S zou zijn,
Kees.
Als ik jou was zou ik je chassisnummer weghalen, kan gebruikt worden
zelf heb ik een 1991 Cooper gehad met de John Cooper S Conversion.
Deze conversion hielt in een andere cylinderkop, dubbele carburateurs,
een LCB en een oliekoeler. Deze set werd dan ook bij een dealer gemonteerd
waardoor je de garantie van je Mini kon behouden.
Dit was dus een echte Cooper S [u:a0vmxchs]geworden[/u:a0vmxchs], origineel is de Mini Cooper
uit die tijd nooit vanuit de fabriek als Cooper S geleverd.
door lieden die het niet zo nou nemen.
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Minimaatje op wo, 10-04-2019 09:04
Je had een Rover Mini Cooper. Had een 1275 cc Motor 12 Inch wielen en 2 extra lampen voor de gril
Je had een Rover Mini Cooper S Zelfde 1275 cc Motor 13 inch wielen + sportpack en 4 extra lampen voor de gril
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Kees CCTP op wo, 10-04-2019 09:18
Die S stond alleen maar voor een Sportspack Mini en had dan
Kees.
ook niets te maken met een sterkere of aangepaste motor.
Bij het te naam stellen werd er soms op het kenteken
Mini Cooper S vermeld wat dus erg verwarrend is als je niet
weet dat het de S van Sportspack is.
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 10-04-2019 09:21
voor uitpluizen van de vin-code:
https://www.minimania.com/images/FicheC ... _1_B05.gif
.. af fabriek dus een rechtsgestuurde carb cooper ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Minimaatje op wo, 10-04-2019 09:26
Kees
Dat weten wij. maar de meeste mensen denken als zij lezen Cooper S aan een opgevoerde motor. En de officiële naam voor de laatste Minis van de productie lijn was Rover Mini Cooper en Rover Mini Cooper S.
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Kees CCTP op wo, 10-04-2019 09:28
Henk, daarom erg goed dat deze vraag gesteld is.
Kees
Weer een mooi leermoment voor de jongere Mini rijders.
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Kees CCTP op za, 13-04-2019 13:47
RE: cooper of cooper S
Ingediend door danwen op ma, 15-04-2019 19:53
Na alle reacties te hebben gelezen is het vermoeden toch zeer groot dat het géén S zal zijn. Daarom zullen we er zeker niet minder van gaan genieten en er weer een prachtige Mini van maken.
Op het moment van schrijven staat de body nu in de grondlak en is gereed om te worden gespoten.
Uiteraard laten we hem in de originele kleurstelling, rood met wit dak. In de tussentijd de subframes laten poeder coaten. Overige onderdelen nog te beoordelen op staat en kijken of we deze spuiten en/of ook laten coaten. Daarnaast natuurlijk het blok voorzien van een mooi kleurtje na deze technisch te hebben nagekeken. Ik zal de vorderingen op het Forum delen.
Bedankt voor alle reacties
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Kees CCTP op di, 16-04-2019 09:23
RE: cooper of cooper S
Ingediend door goldeneye op vr, 19-04-2019 14:48
S of niet, vergeet in elk geval niet dat dit het eerste Cooper model was sinds de laatste Coopers ergens in 1971, en de laatste met een carburateur. (en vele andere unieke zaken voor deze versie, zoals het luchtfilter huis.)
Nog steeds een erg bijzondere mini dus
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Mini_Hans op ma, 18-05-2020 22:03
Bedankt Theo voor die vin code uitleg. Heb het voor mijn 1992 ook bekeken. Mijn Vin code SAXXNNAMMBD 0...
Een Cooper carburateur dus. Rood met een zwart groot vinyl schuifdak.
Zat ook naar de motorcode te kijken 12A/2A G01.
12A/2A = caburateur 1275cc
G01 = 10.0-1CR 3.105 final drive, Catalyst, no oil cooler
Zegt mij verder niet zoveel of het een Cooper is, 1 carburator.
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Mini_Hans op ma, 18-05-2020 22:15
Bedankt Theo voor die vin code uitleg. Heb het voor mijn 1992 ook bekeken. Mijn Vin code SAXXNNAMMBD 0...
Een Cooper carburateur dus. Rood met een zwart groot vinyl schuifdak.
Zat ook naar de motorcode te kijken 12A/2A G01.
12A/2A = caburateur 1275cc
G01 = 10.0-1CR 3.105 final drive, Catalyst, no oil cooler
Zegt mij verder niet zoveel of het een Cooper is, 1 carburator.
Heb ook een 1.3 SPI nov 1993 maar kan het motor nummer niet helemaal begrijpen:
12H G04 AA - iemand die het kan uitleggen?
1275cc
9F/Sa/Y 31001 to 31504 Purolator oil filter
9FD/Sa/Y Closed circuit breathing with oil light switch in filter head from eng No. 32178
9FE/Sa/Y Closed circuit breathing with oil light switch in Purolator filter housing
9F/Sa/Y 32378 on, closed circuit breathing with Purolator filter with oil light switch
40006 on Aeg510 camshaft
42730 on cross- drilled EN40Bcrank
42548 on metal dipstick tube
12H397 Cooper S Mk3 with dynamo, negative earth and EN16T Tuiftrided crankshaft
12H398 Cooper S Mk3 with alternator, negative earth and EN16T Tuftrided crankshaft
Note: Only Cooper S 9 F engines had the EN40B forged steel, nitrided crankshafts. All other A-series engines had EN16T steel crankshafts. These were Tuftrided on Mk3 'S' and Austin 1300GT and were stamped 12G1683.
1275 cc
Solid wall block with no tappet chest covers
12G/Ta/H ADO17 shape Wolseley, Riley, MG & Vanden Plas fitted with S conrods
12H379 1275GT with dynamo, negative earth, electric fuel pump and remote gearbox
12H380 1275GT with alternator, negative earth, electric fuel pump and remote gearbox
12H389 1275GT with dynamo, negative earth, mechanical fuel pump and remote gearbox
12H390 1275GT with alternator, negative earth, mechanical fuel pump and remote gearbox
12H706 1275GT alternator, negative earth, mechanical fuel pump and rod change gearbox
12H397 Cooper S Mk3 with dynamo and negative earth
12H398 Cooper S Mk3 with alternator and negative earth
12H/-/ Austin 1300 ADO16 & Allegro
12H610/635 Innocenti Mini with duplex cam drive gears and 11-stud head
12H719/832 Innocenti Mini with simplex cam drive gears and 11-stud head
1275 cc
1990 onwards (12A numbers)
12A/2A Carburrettor type
12A/2B Carburrettor and catalyst type
12A/2D SPi Single Point injection - Tbi, throttle body injection 9.4-1 CR
12A/E SPi and Tbi 10-1 CR
Suffixes:
F53 10.0-1CR, 3.105 final drive, catalyst, oil cooler
F75 9.4-1CR, SPi, 3.105 final drive, closed loop catalyst
F76 9.4-1CR, automatic with closed loop catalyst
F77 10.0-1CR, SPi Cooper, 3.2 final drive, closed loop catalyst
G01 10.0-1CR, 3.105 final drive, catalyst, no oil cooler
G03 9.4-1CR, 3.105 final drive, catalyst, May 1992 on
G04 9.4CR, 2.76 final drive, catalyst, French only spec
G05 9.4-1CR, automatic with catalyst
RE: cooper of cooper S
Ingediend door Willy1 op ma, 08-06-2020 15:24
Naar mijn mening, een Cooper uit 1991? Werden die nog geleverd in dat jaar, afgezien van de Cooper RSP?